مجله

خطرات کاهش وزن سریع و غیر اصولی

خطرات کاهش وزن سریع

۵ خطر نگران کننده کاهش وزن سریع که نمی توانید نادیده بگیرید!

چاق بودن برای سلامتی ما خوب نیست؛ این را می دانیم. کمپین های سبک زندگی سالم همیشه بر لزوم حفظ وزن در محدوده قابل قبول تاکید داشته اند. راه های زیادی برای رسیدن به لاغری وجود دارد؛ ولی، راه سریع تر همیشه بهتر نیست. وقتی صحبت از لاغری فوری به میان می‌آید، تند رفتن بیش از حد می‌تواند یک خطر برای سلامتی باشد. با این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا به عوارض و خطرات کاهش وزن سریع و فوری بپردازیم.

اینکه بگوییم کاهش وزن سریع خوب نیست، دست کم گرفتن است. بلکه برای بدن شما کاملاً خطرناک است! کاهش وزن شدید به عنوان کاهش بیش از ۱ کیلوگرم در هفته برای یک دوره طولانی تعریف می شود. در چنین شرایطی، بدن شما بعید است که بتواند خود را حفظ کند و علائم قابل توجهی ظاهر می شوند. برخی ممکن است در ظاهر بی ضرر به نظر برسند، مانند ریزش مو جزئی یا احساس سردی بیشتر. اما اثرات دیگر می توانند در دراز مدت برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مضر باشند.

۱٫ از دست دادن توده عضلانی

کاهش وزن فوری و سریع
کاهش وزن و لاغری فوری

وقتی وزن کم می‌کنید، فقط چربی‌ها را از دست نمی‌دهید، بلکه عضلات را نیز از دست می‌دهید. از دست دادن توده عضلانی اغلب با کاهش سرعت متابولیسم همراه است که نسبت چربی به عضله را بی ثبات می کند. عضلات ضعیف تر باعث ناراحتی بیشتر در فعالیت های روزمره مانند حمل مواد غذایی سنگین یا بالا رفتن از پله ها می شود. حتی اگر عدد روی ترازو در نهایت زیباتر به نظر برسد، ممکن است کیفیت زندگی شما آنقدرها هم خوب نباشد.

۲٫ عدم تعادل الکترولیت ها

خطرات کاهش وزن راه سریع
خطرات کاهش وزن سریع

بسیاری از عملکردهای بدن ما توسط عناصر طبیعی تنظیم می شود. هرگونه عدم تعادل در نسبت این عناصر می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد. ممکن است باعث ایجاد شرایطی مانند تشنج و آریتمی (ضربان قلب نامنظم) شود. الکترولیت ها برای عملکرد و یکپارچگی سلولی، حیاتی هستند.

۳٫ کمبودهای تغذیه ای

کاهش وزن و لاغری فوری

کاهش وزن سریع، بدن شما را از مواد مغذی ضروری که برای عملکرد سالم ضروری هستند محروم می کند. علاوه بر این، کمبود برخی مواد مغذی مانند ویتامین D و کلسیم می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مستعد آسیب‌دیدگی شود. یکی از نمونه‌های بیماری مرتبط با کمبود تغذیه، کم‌خونی است که با احساس ضعف و غش مشخص می‌شود. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که دریافت آهن کافی نباشد.

۴٫ سنگ کیسه صفرا

خطرات کاهش وزن سریع و راه سریع لاغری
خطرات کاهش وزن سریع

هنگامی که سنگ کیسه صفرا تشکیل می شود، درد شدید همراه با سوء هاضمه تجربه می شود. آنها زمانی تشکیل می شوند که شیره های گوارشی در کیسه صفرا به دلیل کمبود غذا برای هضم آزاد نمی شوند. سپس این شیره ها در داخل کیسه صفرا سفت می شوند و می توانند دهانه را مسدود کنند و باعث سوء هاضمه شوند که منجر به درد و ناراحتی بیشتر می شود.

۵٫ کاهش شدید سطح انرژی

کاهش وزن فوری و سریع
کاهش وزن و لاغری فوری

مصرف کالری ناکافی یا مصرف بیش از حد آنها قطعاً تأثیرات نامطلوبی بر سطح انرژی شما خواهد داشت. جدای از احساس خستگی فیزیکی، عملکردهای شما و همچنین بهره وری شما ممکن است آسیب ببینند. خلق و خوی شما نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. گاهی اوقات، کاهش وزن غیرمعمول ممکن است حتی زمانی که رژیم ندارید اتفاق بیفتد. در موارد کاهش وزن طولانی‌مدت که بیش از ۱۰ درصد وزن بدن شما در یک دوره ۶ ماهه از دست می‌رود، اغلب یک مشکل پزشکی زمینه‌ای جدی‌تر وجود دارد که نیاز به توجه دارد.

شرایط فیزیکی مرتبط با کاهش وزن غیرعادی

۱٫ مشکلات مربوط به تیروئید

خطرات کاهش وزن سریع و راه سریع لاغری
خطرات کاهش وزن سریع

تیروئید بیش از حد فعال، علیرغم ایجاد احساس گرسنگی دائمی می تواند باعث کاهش وزن سریع شود. پرکاری تیروئید منجر به تولید مقادیر بیش از حد تیروکسین می شود که می تواند متابولیسم بدن شما را از حد خود عبور دهد.

۲٫ آرتریت روماتوئید

لاغری فوری
کاهش وزن و لاغری فوری

شرایط التهابی چگونه بر وزن شما تأثیر می گذارد؟ علامت واضح و قابل شناسایی، کاهش شدید اشتها است که می تواند به دلیل عفونت باشد. دلیل موذیانه تر این است که التهاب در روده بر نحوه جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد و منجر به موارد سوء تغذیه می شود.

۳٫ شرایط روده

لاغری فوری
کاهش وزن و لاغری فوری

به غیر از التهاب، سایر بیماری های مرتبط با روده مانند بیماری سلیاک بر توانایی بدن شما برای جذب مواد مغذی از غذایی که مصرف می کنید تأثیر می گذارد. یک روده ناکارآمد می تواند منجر به اسهال و استفراغ شود که بدن شما را کم آب کرده و باعث کاهش وزن بیشتر می شود.

۴٫ سرطان

لاغری فوری
خطرات کاهش وزن سریع

التهاب و مشکلات جذب می تواند ناشی از تومورهای روده بزرگ باشد که بر اشتها، نحوه پردازش و جذب غذا توسط بدن شما تأثیر می گذارد. با سرطان، رشد غیرطبیعی سلول منجر به جایگزینی تدریجی سلول‌های سالم می‌شود و باعث فرآیند «هدر رفتن» می‌شود که در بیماران سرطانی رایج است.

۵٫ دیابت

لاغری فوری
کاهش وزن و لاغری فوری

دیابتی ها آب زیادی از دست می دهند. زیرا بدن آنها نمی تواند گلوکز را به خوبی جذب کند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت اغلب احساس تشنگی می کنند و بیشتر ادرار می کنند. آتروفی عضلانی یکی دیگر از عوارض جانبی رایج دیابت است.

۶٫ افسردگی بالینی

افسردگی اغلب با از دست دادن اشتها همراه است که می تواند منجر به کاهش وزن شود. چه دلیل کاهش وزن شدید مربوط به رژیم غذایی باشد و چه پزشکی، تمرین تغذیه مناسب می تواند راه طولانی را برای کشف یک درمان کمک کند. در حالی که ممکن است زمانی که یک وضعیت پزشکی درگیر است، وضعیت به طور قابل توجهی پیچیده‌تر باشد، پرداختن به موارد کاهش وزن شدید مرتبط با رژیم غذایی می‌تواند یک امر ساده باشد.

نکته کلیدی که باید در نظر داشته باشید این است که با کمبود کالری خود، کارها را آهسته انجام دهید و اصول کلی تغذیه سالم را نادیده نگیرید.

چگونه بدون رژیم غذایی سالم بخوریم؟

• کربوهیدرات های تصفیه شده کمتر بخورید

راه سریع لاغری فوری
راه سریع لاغری و خطرات کاهش وزن سریع

راه‌حل‌های رژیمی مدرن اغلب بر حذف کربوهیدرات‌ها از وعده‌های غذایی روزانه‌تان تأکید می‌کنند، اما این مهم نیست. اگر فعال هستید، مقدار کافی کربوهیدرات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. اما مطمئن شوید که گزینه های پیچیده را در اولویت قرار داده و مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را که تقریباً حاوی فیبر رژیمی زیادی نیستند، به حداقل برسانید.

• فیبر غذایی بیشتری دریافت کنید

راه سریع لاغری

داشتن فیبر غذایی کافی در رژیم غذایی شما می تواند با افزایش احساس سیری به مدیریت وزن کمک کند. به طوری که وسوسه مصرف بیشتر از نیاز واقعی بدن خود را احساس نکنید. بیشتر میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و حبوباتی مانند لوبیا و نخود نیز غنی از فیبر هستند.

• به غذاهای مناسب روده «بله» بگویید!

روده شما تأثیر زیادی بر وزن شما دارد زیرا مستقیماً بر مواد مغذی جذب شده و دفع مواد زائد تأثیر می گذارد. تجمع می تواند منجر به سمی شدن روده شود که خود می تواند منجر به التهاب و بدتر شدن آن شود. بار دیگر، سبزیجات و میوه های مختلف به دلیل محتوای پری بیوتیکی که به رشد فلور روده اجازه می دهد، باید در خط مقدم رژیم غذایی شما قرار گیرند. غذاهای تخمیر شده نیز به دلیل محتوای بالای پروبیوتیک آنها توصیه می شود که از روده شما در برابر باکتری های بد محافظت می کند.

راه سریع لاغری
راه سریع لاغری

نمونه هایی از این غذاها عبارتند از:

کیمچی، ماست یونانی و تمپه. پروتئین مازاد از حفظ توده عضلانی حتی در صورت کمبود کالری پشتیبانی می کند. جدای از فواید فیزیولوژیکی، پروتئین همچنین دارای اثر بسیار سیر کننده ای است که برای سرکوب میل به میان وعده مفید است.

شریل تئو، متخصص تغذیه ورزشی در موسسه ورزشی سنگاپور می گوید: یک لیوان شیر و ۲ تخم مرغ آب پز نمونه ای از یک میان وعده پروتئینی خوب قبل و بعد از باشگاه است. افزودن لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست راهی آسان برای افزایش مصرف پروتئین در صبحانه است. برای کسانی که به لاکتوز حساسیت ندارند، تخم مرغ یک جایگزین مغذی عالی است.

گذشته از عادات غذایی، انتخاب های سبک زندگی ما نیز بر وزن ما تأثیر می گذارد و باید تنظیم شود. به طور خاص، میزان خوابی که می‌خوابید و سطح استرسی که تجربه می‌کنید در مدیریت وزن نقش دارند.

نقش خواب

خطرات کاهش وزن سریع

خواب بر متابولیسم شما و همچنین حساسیت شما به انسولین را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، در حالی که لازم است به آنچه می خورید توجه داشته باشید، به همان اندازه مهم است که مطمئن شوید که خواب کافی دارید. تا بدن شما فرصت استراحت و بهبودی داشته باشد.

نقش استرس

راه سریع لاغری

به همین ترتیب، استرس به دلیل تأثیرات آن بر اشتها و سطح کورتیزول، می‌تواند تلاش‌های شما برای مدیریت وزن را ویران کند. با توجه به اینکه استرس خوری عامل رایج افزایش وزن بی برنامه است، هیچ رژیمی نباید بدون اتخاذ عادات مدیریت استرس مانند مدیتیشن انجام شود. همچنین ثابت شده است که ورزش منظم یک کاهش دهنده استرس عالی است. بنابراین انجام یک رژیم آموزشی معقول برای حمایت از سایر هک های ضد استرس شما خوب است.

فراتر از کاهش وزن بسیاری از ما وزن را بهترین شاخص برای چاق/سالم بودن خود می‌دانیم. در حالی که وزن خود را به عنوان ابزاری مناسب معرفی می کند که به راحتی قابل اندازه گیری است و حتی می توان از آن برای محاسبه انواع دیگر داده های سلامتی (مانند شاخص توده بدنی) استفاده کرد. مهم است که به یاد داشته باشید که آنها صرفاً ابزارهایی هستند که به شما کمک می کنند وضعیت وزن بدن خود را ارزیابی کنید.

نباید به عنوان یک همه چیز در نظر گرفته شود!

راه سریع لاغری و لاغری فوری
راه سریع لاغری

صرفاً کاهش وزن برای قرار گرفتن در محدوده وزن قابل قبول نیست. شما می توانید سنگین تر از کسی باشید که چاق تر است فقط به دلیل داشتن عضلات بیشتر. سایر مولفه‌ها مانند نسبت عضله به چربی و تراکم استخوان تأثیر بیشتری بر سلامت فرد دارند تا فقط وزن، بنابراین سلامت خود را صرفاً بر اساس عدد منعکس شده در ترازو قرار ندهید.

به همان اندازه که ایده کاهش وزن جذاب است، استفاده از رژیم های غذایی افراطی که نتایج شدیدی را به همراه دارد، هرگز ایده خوبی نیست. دستیابی به وزن سالم و حفظ آن یک فرآیند طولانی مدت است. نه یک هدف موقتی که باید در سریع ترین زمان ممکن به آن برسید! اگر به هیچ وجه مطمئن نیستید، برای تعیین وضعیت فعلی ترکیب بدن خود یک آزمایش دقیق انجام دهید.

پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی

اگر به دنبال لاغری کوتاه مدت و بدون عوارض هستید، پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما استفاده از ژل لاغری هات چیلی است. این ژل بدون هیچ نوع عارضه ای، به صورت موضعی باعث کاهش وزن و و همچنین رفع سلولیت های شما خواهد شد.

همچنین لازم به ذکراست که این ژل به دلیل ترکیبات خاصی (الاستین و کلاژن) که در خود دارد، بعد از چربی سوزی از افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری کرده و حتی موجب لیفت بافت نیز میشود.

منبع: activehealth.sg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *