مجله

نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی

نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟ چگونه به وجود می آید؟ التهاب کیسه صفرا چه عوارضی میتواند داشته باشد؟ درمان سنگ کیسه صفرا چیست؟

سنگ صفرا می تواند بر عملکرد بدن و سایر اندام ها تأثیر بگذارد و باعث درد شدیدی در برخی از نواحی شکمی شود. اضافه وزن زیاد یا تحمل وزن اضافی می تواند خطر ایجاد سنگ را افزایش دهد که این به معنای نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن آن است. اگر از چاقی رنج میبرید حتما با این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید.

کیسه صفرا چیست؟

نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟

کیسه صفرا اندام کوچکی است که در قسمت فوقانی شکم و درست زیر کبد متصل به آن است. عملکرد این کیسه کوچک ذخیره ماده صفرا است. صفرا یا باید مایعی که توسط کبد ایجاد می شود و وظیفه آن کمک به تجزیه چربی است. صفرا با تجزیه چربی ها کاری میکند که بدن از انرژی حاصل از چربی استفاده کند. اما خوب خیلی باید مراقب این کیسه کوچیک بود زیرا پر شدن این کیسه میتواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

 سنگ کیسه صفرا شایعترین مشکل گوارشی در افراد چاق

نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟

شایع ترین مشکلی که افراد چاق دارند، ساخت و تجمع سنگ صفرا است. این سنگ ها معمولاً از کلسترول تشکیل شده و در صورت عدم تعادل بین موادی که صفرا را تشکیل می دهند ساخته می شوند.

بسیاری از افراد چاق سنگ های صفرا دارند و از وجود آن ها اطلاع ندارند. تا اینجا مشکل خاصی متوجه این افراد نیست اما زمانی که سنگ کیسه صفرا عملکرد کیسه و سایر ارگان ها را تحت تاثیر قرار دهد مشکلات بعدی و درد شدید بیمار را آزار خواهند داد.

برداشتن کیسه صفرا چه ضرر ها و منفعت هایی دارد

نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟
نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟

سنگهای صفرا که داخل کیسه یا مجاری صفراوی به دام می افتند می توانند باعث درد شدید شوند و عوارضی مانند التهاب کیسه صفرا را در پی دارند. اگر سنگ صفرا باعث این مشکلات شود، اغلب برای برداشتن جراحی توصیه می شود. بعد از برداشتن این کیسه، هضم چربی به طور معمول بدون کیسه صفرا همچنان ممکن است، زیرا صفرا بعد از برداشتن کیسه هنوز هم به روده کوچک می رسد و تاثیر خودش را میگذارد.

کلسترول در افراد چاق

آیا سنگ کیسه صفرا موجب چاقی میشود؟

سنگهای صفراوی بسیار متداول هستند و تقریباً از هر ۱۰ بزرگسال یک از آنها دارای سنگ کیسه صفرا است. اگرچه بیشتر آنها علائمی را ایجاد نمی کنند اما در صورت داشتن علائم یا یک سری ریسک فاکتورها عوارض این سنگ ها خود را نشان خواهد داد. عوامل خطر ویژه ای برای سنگ های صفراوی وجود دارد که چاقی یکی از اصلی ترین آنها است. داشتن اضافه وزن زیاد یا چاقی باعث افزایش میزان کلسترول موجود در صفرا شده و این باعث افزایش خطر سنگ در افراد چاق می شود.

ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی

سنگ کیسه صفرا نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟
التهاب کیسه صفرا

حدود ۲۵٪ از افرادی که به شدت چاق هستند (با شاخص توده بدنی یا BMI بیش از ۴۰) دارای سنگ های صفراوی هستند. اعتقاد بر این است که اگر وزن اضافی بدن در اطراف معده باشد، خطر عوارض این سنگ ها بیشتر است. یک مطالعه نشان داده است که خطر ابتلا به سنگ صفرا با افزایش شاخص توده بدنی بیشتر و بیشتر میشود.

 هرچقدر وزن سالم و طبیعی تر باشد سنگ صفرا نیز کمتر است

کارشناسان بر این باورند که افراد می توانند با حفظ وزن سالم، خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را کاهش دهند و در صورت نیاز به کاهش وزن، باید سعی کنند به تدریج آن را از دست دهند. همچنین توصیه می شود که مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نان سفید و نوشیدنی های قندی را کاهش دهید.

کاهش میزان مصرف کلسترول در رژیم غذایی لاغری

درمان سنگ کیسه صفرا نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟
درمان سنگ کیسه صفرا

از آنجا که کلسترول در تشکیل سنگهای کیسه صفرا نقش دارد، توصیه می شود غذاهایی مانند کره، پنیر، بیسکویت و برشهای چربی گوشت که چربی اشباع زیادی دارند را کاهش دهید.

سنگ کیسه صفرا دونوع است

سنگ کیسه صفرا نقش سنگ کیسه صفرا در چاقی چیست؟
  • سنگ های کلسترولی : زمانی که کلسترول به مقدار زیاد آزاد شود و صفرای کافی برای انحلال آن وجود نداشته باشد، این کلسترول رسوب کرده و سنگ‌های کلسترولی تشکیل می‌شوند که از شایع ترین نوع سنگ ها است.
  • سنگ های رنگدانه‌ای: اگر در کیسه صفرا بیلی روبین زیادی تولید شده ‌باشد این نوع سنگ‌ها تولید می‌شوند.

این سنگ‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال برخی از آن‌ها مانند یک ذره‌ی شن هستند و برخی نیزممکن است بسیار بزرگ باشند به اندازه یک توپ گلف. معمولا بیشتر بیماران فقط یک سنگ در کیسه صفرا دارند، اما دربرخی افراد همزمان چندین سنگ مشاهده شده‌ است.

علائم سنگ صفرا

سنگ کیسه صفرا

تا زمانی که سنگ‌ها در کیسه صفرا هستند مشکلی ایجاد نمی‌شود اما بعضی اوقات می‌تواند باعث التهاب کیسه صفرا شود. درد ناگهانی در سمت راست بدن و زیر دنده ها یا در شانه ی راست از علائم اولیه‎ی سنگ کیسه صفرا است. گاهی هم دردی مانند معده درد خفیف و با حملات ناگهانی دارد.

علائم دیگر عبارت است از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • عرق کردن
  • ناآرامی و بی‎قراری

این علائم به‌عنوان کولیک صفراوی نیز شناخته می‌شوند.

غذاهایی که باید از آن‎ها اجتناب کرد

سنگ کیسه صفرا درمان سنگ کیسه صفرا
درمان سنگ کیسه صفرا
  • کاهش مصرف چربی‌
  • مصرف فیبر: برای منظم‌تر کردن حرکات روده، باید به رژیم‌غذایی فیبر اضافه کرد. برای جلوگیری از گاز معده‌ی ناشی از مصرف فیبر بیش ‌از حد، می‌توان هربار فقط یک سهم فیبر مصرف کرد.
  • از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، محصولات لبنی پرچرب، خوراکی‌های بسیار شیرین و سایر غذاها و نوشیدنی‌هایی که موجب اسهال می‌شوند، اجتناب شود.
  • به‌جای سه وعده‌ غذای پُرحجم، بهتر است در هر روز چندین وعده‌ غذای کم‌ حجم میل کرد. چون هضم وعده‌های غذایی کوچک‌تر، برای بدن راحت‌تر است.
  • نوشیدن روزانه حدود ۶ تا ۸ لیوان آب

بعد از جراحی کیسه صفرا یا برداشتن سنگ‌ها ودر نتیجه ی تغییر سبک مواد غذایی ممکن است کاهش وزن رخ دهد.

بعد از عمل لاغری ممکن است سنگ کیسه صفرا بگیرید!

سنگ کیسه صفرا درمان سنگ کیسه صفرا
درمان التهاب سنگ کیسه صفرا

چنانچه در داخل بدن تغییرت ناگهانی و سریع رخ دهد ممکن است سنگ صفرا ایجاد شود. اضافه کردن یا از دست دادن مقدار زیادی وزن طی یک مدت کوتاه میتواند خطر ساخت سنگ را افزایش دهد. مراقب باشید که بعد از عمل آهسته و آرام آرام کاهش وزن خود را با کمک جراح لاغری مدیریت کنید تا با سنگ سازی مواجه نشوید.

منبع: www.dranbara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *