مجله

چگونه از شر شپش سر و تخم شپش خلاص شویم؟ مراقبت های بعد از درمان شپش + نکات پیشگیری

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

فهرست مطالب

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

شپش سر می تواند به شدت باعث خارش پوست سر شما شود. بنابراین برای جلوگیری از احتمال عفونت باید فورا اقدام کنید. اما چگونه می توان از شر شپش سر خلاص شد؟ خوب، از بین بردن این انگل ها گاهی اوقات می تواند یک چالش باشد. با این حال، بسیاری از درمان های طبیعی و گزینه های درمانی در از بین بردن آنها موثر هستند. در این مقاله از فروشگاه لوازم آرایشی سلامتی و زیبایی با موضوع علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر به بررسی بهترین راه های رفع و پیشگیری از شپش سر به طور طبیعی و در مواقعی که نیاز به مصرف دارو دارید می پردازیم. 

شپش سر انگلی است که در اثر گزش شپش باعث خارش پوست سر می شود. روش های آسان زیادی برای از بین بردن شپش سر وجود دارد. از بین بردن شپش و تکرار این فرآیند ممکن است به از بین بردن شپش سر کمک کند. با این حال، برخی از درمان های خانگی برای شپش سر نیز وجود دارد که می توانید از آنها نیز استفاده کنید. روغن انیسون، روغن زیتون و روغن نارگیل ممکن است به حذف طبیعی این انگل ها کمک کند. همچنین می توانید از محصولات بدون نسخه برای از بین بردن شپش استفاده کنید. همچنین وسایل شخصی مانند شانه، کلاه ایمنی و لباس را به اشتراک نگذارید و برای جلوگیری از هجوم شپش، موهای خود را به طور مرتب روغن بزنید.

درمان قطعی ریزش ، افزایش ضخامت ساقه ، رشد مجدد موهای شما تنها با شامپو رشد مو بایوفل

شامپو ضد ریزش بایوفل محصول کاملا حرفه ای بر پایه چندین سال تحقیق برترین پزشکان کانادا ساخته شده است و به صورت کاملا تخصصی و بدون بازگشت ریزش مو را درمان می کند.

درمان هرنوع الگوی ریزش مو در خانم هاو آقایان ، بدون محدودیت سنی با شامپو رشد مو گیاهی بایوفل

ترکیبات کاملا ارگانیک و بدون مواد شیمایی و پارابن و عدم استفاده از ماینوکسیدیل در بهترین شامپو ضد ریزش مو کانادایی ، این محصول را بهترین انتخاب برای درمان موهای شما کرده است .

خرید بهترین شامپو رشد مو ، بهترین تصمیمی است که تا کنون در خصوص موهای خود گرفته اید.

چه چیزی باعث شپش سر می شود؟

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش  و مراقبت های بعد از درمان شپش سر
علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

شپش سر عمدتاً از طریق تماس مستقیم سر به سر، به ویژه در میان اعضای خانواده یا کودکانی که در مدرسه یا در حین بازی در تماس نزدیک هستند، گسترش می یابد. اگرچه کمتر رایج است، اما ممکن است از طریق وسایل شخصی مانند کلاه، روسری، حوله، هدفون، لوازم جانبی مو، برس و بالش نیز سرایت کند. نگهداری وسایل شخصی در کنار هم، مانند کلاه روی یک قلاب نیز ممکن است باعث انتقال شپش شود.

برخلاف تصور رایج، حیوانات خانگی مانند سگ و گربه منجر به انتشار شپش سر نمی‌شوند. کودکان پیش دبستانی تا دبستان به دلیل تعاملات نزدیک، مستعد ابتلا به شپش سر هستند.

مقاله پیشنهادی سایت سلامتی و زیبایی: آیا تراشیدن سر برای از بین بردن شپش ایده خوبی است؟

هنگامی که شپش سر را شناسایی کردید، باید فوراً برای از بین بردن آنها تلاش کنید. ما در بخش زیر در مورد چگونگی انجام این کار صحبت کرده ایم. آن را بررسی کنید.

چگونه شپش سر را از بین می‌بریم؟

بسته به تعداد شپش ها و نوع پوست و حساسیت آنها، راه های مختلفی برای از بین بردن شپش سر وجود دارد. یکی از ساده ترین روش های ذکر شده در زیر است:

۱٫ شپش مو را بررسی کنید

اکثر گزینه های درمان شپش سر معمولا حاوی برخی آفت کش ها هستند. در حالی که آنها ذاتاً خطرناک نیستند، همیشه بهتر است از آنها کم استفاده کنید. همچنین مهم است که تشخیص دهید واقعاً شپش سر دارید و آن را با برخی دیگر از مشکلات مو (مانند شوره سر) اشتباه نگیرید.

  • با خیس کردن کامل موهای خود شروع کنید و مستقیماً زیر نور روشن بنشینید، چه در زیر نور خورشید یا زیر یک لامپ روشن.
  • با کمک یک شانه دم موش، موهای خود را به قسمت های نازک تقسیم کنید و به پوست سر خود توجه زیادی داشته باشید. شپش ها حشرات قهوه ای مایل به خاکستری هستند که به راحتی قابل تشخیص هستند.
  • تخم‌های شپش سفید یا نیتس را جستجو کنید. این تخم ها خود را به تارهای مو می چسبانند.
  • برداشتن این ماده و فشار دادن آن بین انگشتان دستکش می تواند به شما کمک کند تا تخم شپش را از شوره سر متمایز کنید. اگر صدای ضعیف و تیز شنیدید، تخم شپش در دست دارید. اگر نه، احتمالاً شوره سر دارید.
  • از ناخن های خود استفاده کنید تا رشته مو را مستقیماً زیر پوسته سفید یا تخم شپش قرار دهید و آن را محکم روی تار مو به سمت بالا بکشید. اگر از مو جدا شود، خشکی پوست است. اگر نه، تخم شپش است.

مرحله ۲٫ موهای خود را شامپو کنید

ساده ترین راه برای از بین بردن شپش مو، شستن موها با شامپو است.

اگر متوجه وجود تخم‌مرغ در موهایتان شدید، توصیه می‌کنیم از شامپوی تخم‌ شپش استفاده کنید که به‌طور خاص برای از بین بردن شپش‌ها طراحی شده است.

با این حال، اویسیدها برای افرادی که دارای موارد زیر هستند توصیه نمی شود:

  • پوست سر خشک و پوسته پوسته
  • پوست سر حساس با سابقه آلرژی
  • پوست سر آسیب دیده یا خونی یا پوسته پوسته است

اگر هر یک از مشکلات ذکر شده را دارید، قبل از استفاده از هر محصولی روی موهای خود با پزشک خود مشورت کنید.

مرحله ۳٫ شپش را بردارید

  • با کمک یک شانه دم موش، موها را به چند قسمت افقی نازک تقسیم کنید که از تاج شروع شده و به پشت سر ختم می شود.
  • یک شانه با دندانه ریز را در هر قسمت از موهای خود بکشید.
  • قبل از رفتن به قسمت بعدی، شپش ها و تخم مرغ های مرده را از شانه پاک کنید.

این فرآیند را حداقل سه بار قبل از شستشوی موی بعدی خود تکرار کنید.

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

مرحله ۴٫ فرآیند را تکرار کنید

فرآیند شامپو و شانه کردن را دوباره تکرار کنید. حتما بعد از هر مرحله لباس‌هایتان را بشویید تا از ورود نیش‌های ریخته‌شده دوباره به موهایتان جلوگیری کنید. اما اگر شپش حتی پس از دو بار شستشوی مو باقی ماند، پیشنهاد می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

ماسک ضد ریزش مو بایوفل علاوه بر نرمی و لطافت مو مشکل ریزش موهای شما را پایان می دهد.

ماسک مو ضد ریزش ایج دیفنس بایوفل یک محصول با چندین کارایی تاثیر گذار است ، درمان ریزش ، رشد مجدد ، استحکام مو، نرمی و خوش حالتی موهای شما

ترکیباتی کاملا ارگانیک بدون استفاده درصدی از مواد شیمیایی و مهم از تر همه ماینوکسیدیل از ویژگی های بارز ماسک ضد ریزش مو گیاهی بایوفل می باشد .

خرید بهترین ماسک ضد ریزش مو ، زیباترین و با ارزش ترین هدیه از طرف شما به موهایتان است.

protip_iconتراشیدن سر راه حل مناسبی برای از بین بردن شپش نیست، زیرا شپش بچه (پوره) فرو رفته در پوست سر شما در نهایت به شپش بالغ تبدیل شده و تکثیر می شود.
در حالی که استفاده از شامپوی پاک کننده موثرترین روش حذف شپش سر است، ممکن است به راحتی به آن دسترسی نداشته باشند. بخش بعدی را بخوانید تا دریابید که چگونه می توانید به طور طبیعی از شر شپش سر خلاص شوید.

از بین بردن شپش سر و تخم شپش به طور طبیعی

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش  و مراقبت های بعد از درمان شپش سر
علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

جای تعجب نیست که شما همچنین می توانید شپش سر را با چندین محصول در خانه از بین ببرید. برخی از آنها به شرح زیر است:

۱٫ روغن انیسون

روغن انیسون در از بین بردن شپش و شپش سر در کودکان مؤثر است. این مایع با خفه کردن شپش ها و از بین بردن آنها عمل می کند. اعتقاد بر این است که این روغن گیاهی به پیشگیری از شپش سر و جلوگیری از آلودگی مجدد به شپش کمک می کند.

۲٫ روغن زیتون

روغن زیتون همچنین ممکن است به از بین بردن شپش سر مانند روغن بادیان کمک کند با خفه کردن شپش، این روغن ممکن است به جلوگیری از آلودگی مجدد کمک کند. افراد معمولاً از مخلوط روغن انیسون و زیتون برای نتایج بهتر استفاده می کنند. همچنین می توانید یک تا دو قطره اسانس رزماری را با روغن زیتون خود مخلوط کرده و برای درمان شپش سر خود آن را به پوست سر خود بمالید.

۳٫ روغن نارگیل

اگرچه روغن نارگیل به اندازه روغن انیسون یا زیتون موثر نیست، اما راه حل خوبی برای درمان شپش سر است. محققان اثربخشی روغن نارگیل را با سایر داروهای بدون نسخه مقایسه کردند. با توجه به نتایج، روغن نارگیل دارای نرخ اثربخشی ۸۰٪ بود، در حالی که شامپوهای delesing نرخ اثربخشی ۹۷٫۹٪ داشتند.

اکنون که می دانید چگونه به طور طبیعی از شر شپش مو خلاص شوید، اجازه دهید به سراغ درمان های پزشکی برویم.

چه زمانی درمان دارویی موثرترین راه برای از بین بردن شپش سر است؟

دو نوع شامپو بدون نسخه در بازار موجود است. آن ها هستند:

۱٫ شامپو پاک کننده شپش

این شیرینی از عصاره گل داوودی ساخته شده است. این دارو در دسته ای از داروها به نام پدیکول کش ها قرار می گیرد. این محصول برای افراد بالای ۲ سال قابل استفاده است.

به طور معمول، این شامپو باید دو بار به فاصله هفت روز استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که شپش های تازه بیرون آمده نیز از بین می روند. البته توجه داشته باشید که این محصول برای کسانی که به راگوسیا و گل داوودی حساسیت دارند مناسب نیست.

۲٫ لوسیون پرمترین

یکی از اشکالات شامپو پاک کننده پیرترینز این است که فقط می تواند شپش ها را از بین ببرد نه تخم های آنها را. به عنوان یک جایگزین، بسیاری از مردم لوسیون پرمترین را انتخاب می کنند که شپش و همچنین شپش را از بین می برد. برای افراد بالای ۲ ماه بی خطر است.

این محصول به راحتی شسته نمی شود و در عوض مقداری اثر بر روی موها باقی می گذارد. این به نوبه خود حشرات تازه بیرون آمده را از بین می برد و در نتیجه آلودگی شپش سر را به طور کامل از بین می برد.

با این حال، توجه داشته باشید که شامپو و نرم کننده معمولی شما ممکن است بر اثربخشی این محصول تأثیر بگذارد. بنابراین، برای از بین بردن کامل آلودگی شپش، باید پس از ۱۰ روز دوباره لوسیون را بمالید.

شامپو دیلوز پیرترین و لوسیون پرمترین را می توان برای کودکان استفاده کرد. اما بسیاری از پزشکان توصیه می کنند از اعمال درمان های پزشکی برای کودکان زیر دو سال خودداری شود. آنها در عوض روغن های گیاهی مختلفی مانند بادیان، نارگیل و زیتون را برای از بین بردن آلودگی پیشنهاد می کنند.

حفظ مداوم موهایتان بهترین راه برای خلاص شدن از شر شپش  سر و جلوگیری از هجوم مجدد است. قسمت بعدی را بخوانید تا بیشتر بدانید.

مراقبت های پس از درمان برای شپش سر

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش  و مراقبت های بعد از درمان شپش سر
علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

برای جلوگیری از آلودگی مجدد، حتما موارد زیر را انجام دهید:

  • ۸ ساعت پس از استفاده از درمان، از شانه شپش سر برای پاک کردن شپش یا شپش مرده استفاده کنید.
  • تمام شانه ها، گیره ها و سایر محصولاتی را که استفاده می کنید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش خیس کنید. این اطمینان حاصل می کند که تمام nit ها کشته می شوند.
  • لباس‌های مستعمل خود را با آب داغ بشویید یا در ماشین لباسشویی قرار دهید تا حشرات و حشرات روی آن‌ها از بین بروند.
  • ۲ تا ۳ روز پس از استفاده از محصول، موهای خود را شامپو نکنید . این به درمان زمان بیشتری می دهد تا روی موهای شما کار کند.
  • هر سه هفته یک بار وجود شپش و تخم شپش را بررسی کنید. در صورت مشاهده، فوراً اقدامات اصلاحی را انجام دهید تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود.

سرم ضد ریزش مو پلاسنتا از شرکت بایوفل تنها چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت.

سرم ضد ریزش مو پلاسنتا کمپلکس بایوفول کانادا
سرم ضد ریزش مو پلاسنتا کمپلکس بایوفول کانادا

درمانی قطعی برای قطع ریزش و همچنین رشد مجدد مو در زنان و مردان با استفاده از سرم ضد ریزش مو گیاهی  بایوفل

سرم ترمیم کننده مو پلاسنتا علاوه بر قطع ریزش ، باعث رشد مجدد مو نیز می شود . استفاده از این محصول بسیار راحت و بعد از حمام و بدون نیاز به آبکشی است.

با خرید سرم ضد ریزش پلاسنتا با ارزش ترین هدیه را برای موهای خود انتخاب کرده اید.

به خاطر داشته باشید که این درمان ها ممکن است همیشه بهترین نتایج را به شما ندهند. در آن صورت چه باید کرد؟

اگر درمان ها شپش سر را سریع از بین نبرند چه؟

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش  و مراقبت های بعد از درمان شپش سر
علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

در موارد خاص، درمان‌های بدون نسخه ممکن است مؤثر واقع نشوند. دلایل می تواند این باشد:

  • شپش خیلی قوی است
  • شما دستورالعمل استفاده درست را دنبال نکرده اید
  • شما محصول را در زمان مناسب اعمال نکرده اید

در این مرحله، عاقلانه است که برای انجام یک ارزیابی اولیه مو به پزشک خود مراجعه کنید. آنها یا به شما نشان می دهند که چگونه شپش سر را با کمک سایر درمان های بدون نسخه از بین ببرید یا داروهای قوی تری تجویز کنند.

همچنین می توانید با چند نکته و ترفند از هجوم شپش جلوگیری کنید.

مقاله پیشنهادی سایت سلامتی و زیبایی: تفاوت شپش و شوره سر

راه های پیشگیری از شپش سر

۱٫ وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید

در بیشتر موارد، شپش ها می توانند از طریق وسایل شخصی خود (به ویژه آنهایی که روی سر استفاده می شوند) از پوست سر به پوست سر دیگر حرکت کنند. بنابراین، تعداد موارد شخصی را که با دیگران به اشتراک می گذارید محدود کنید. این شامل:

  • کلاه
  • کلاه کاسکت
  • لباس ها
  • هدفون
  • شانه و برس
  • روسری
  • جواهرات و لوازم جانبی مو

۲٫ از مدل موی مناسب استفاده کنید

تماس مو به مو باعث می شود شپش از یک پوست سر به پوست دیگر منتقل شود. بنابراین، شما باید موهای خود را تا حد امکان حفظ کنید. می توانید این کار را با بافتن موهای خود و استفاده از اسپری حالت دهنده برای نگه داشتن موهای خود در جای خود انجام دهید.

علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر

۳٫ موهایتان را چرب کنید

روغن هایی مانند نارگیل، زیتون و بادیان با خفه کردن شپش از موهای شما در برابر هجوم محافظت می کنند. مالیدن منظم روغن به موهایتان نیز ممکن است از گسترش آن جلوگیری کند.

protip_iconآیا میدانستید؟شپش می تواند حدود ۲ ساعت نفس خود را حبس کند.

این نمودار از یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در تحقیقات انگل شناسی منتشر شده است ، شیوع پدیکولوزیس کاپیتیس را قبل و در طول قرنطینه نشان می دهد. اکثر کودکان مورد بررسی هفته ای یک بار از نظر شپش معاینه می شدند و به دنبال آن کودکانی که پس از مشاهده خراش های سر معاینه می شدند. در طول قرنطینه، شیوع شپش از ۶۹٫۶ درصد به ۴۳٫۹ درصد کاهش یافت.

کاهش آلودگی به شپش سر در طول همه گیری

زمانبا آلودگی به شپش سربدون آلودگی به شپش سر
قبل از قرنطینه۷۹۰۳۵۰
در طول قرنطینه۴۷۵۶۰۰
علل شپش سر، پیشگیری و درمان شپش سر و روش های از بین بردن شپش سر و تخم شپش و مراقبت های بعد از درمان شپش سر
پاسخ به سوالات متداول

آیا شپش می تواند با سشوار زنده بماند؟

سشوار می تواند به طور موثری شپش را از بین ببرد، اما باید آن را با روش دیگری مانند روغن کاری جفت کنید. همچنین برای از بین بردن تمام شپش ها باید هر ۱ تا ۷ روز یکبار به مدت ۴ هفته از سشوار استفاده کنید.

چگونه خودم را برای شپش چک کنم؟

از یک شانه ظریف برای شانه زدن موهای خود استفاده کنید و شپش را بررسی کنید.

آیا شپش می تواند وارد گوش شود؟

شپش معمولا در پشت گوش دیده می شود. اگر وارد گوش شوند، می توانند باعث خارش و التهاب شوند و حتی ممکن است منجر به عفونت باکتریایی شوند.

آیا می توان شپش را با نرم کننده غرق کرد؟

نرم کننده ها شپش ها را از بین نمی برند، اما می توانند برای چند دقیقه سرعت آن ها را کاهش دهند و از بین بردن آن ها راحت تر شود.

چقدر می تواند شپش روی بالش زنده بماند؟

شپش ها نمی توانند بیش از ۴۸ ساعت روی بالش زندگی کنند زیرا برای زنده ماندن به خون نیاز دارند.

شپش چقدر می تواند روی برس مو زنده بماند؟

آنها فقط می توانند حدود ۴۸ ساعت روی اجسام بی جان زندگی کنند زیرا برای زنده ماندن به خون نیاز دارند.

سخن پایانی
  • شپش سر از طریق تماس مستقیم سر و وسایل شخصی مشترک مانند کلاه، برس و حوله پخش می شود.
  • موها را به چند قسمت تقسیم کنید و از یک شانه نیش دار زیر نور شدید استفاده کنید تا شپش و تخم های زنده را بررسی کنید.
  • محصولاتی مانند لوسیون های پرمترین و شامپوهای پیرترین، شپش ها و تخم های آن ها را به طور موثری از بین می برند.
  • روغن‌های طبیعی مانند بادیان، زیتون و نارگیل ممکن است شپش‌ها را خفه کرده و از بین ببرند، اما تأثیر کمتری دارند.
  • پس از بررسی شپش، به یاد داشته باشید که لوازم جانبی مو و شانه های خود را در آب جوش بشویید. ملحفه، لباس و کلاه خود را نیز بشویید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *