مجله

فولیکول مو چیست و رابطه آن با ریزش مو چگونه است؟

ساختار فولیکول مو

در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی به طور کل به ساختار فولیکول مو و ارتباط آن با رشد مو خواهیم پرداخت و همچنین راهکار هایی برای تقویت فولیکول مو جهت درمان و قطع ریزش مو به شما ارائه خواهیم کرد.

در مقاله بعد نیز به طور کامل در رابطه با کوتیکول مو با شما صحبت خواهیم کرد.

به طور کل فولیکول مو ارگانی مشترک در بدن تمامی پستانداران است که وظیفه رشد مو ها در قسمت های مختلف بدن را عهده دار است.

در صورتی که فولیکول های مو آسیب ببینند و یا اختلالی در عملکرد آن ها به وجود بیاید، دیگر مو ها در آن قسمت از سر یا بدن رشد نخواهند کرد.

فولیکول های مو از چه زمانی در بدن شکل می گیرند و میزان آنها چقدر است؟

ساختار فولیکول مو و قطع ریزش مو
ساختار فولیکول مو

فولیکول های مو از زمان جنینی در رحم مادر شکل می گیرند و عامل تاثیر گذار در آن ها ژنتیک است.

در نتیجه ژنتیک عاملی تاثیر گذار در تعداد آن ها می باشد. به طور معمول ۵ میلیون فولیکول در بدن انسان وجود دارد که بیشترین تجمع آن ها در پوست سر است. به طور معمول حدود ۱۰۰ هزار عدد از آن ها فقط در پوست سر تجمع دارند!

مراحل رشد تار مو به چه صورت است؟

ساختار فولیکول مو و قطع ریزش مو
راهکار تقویت فولیکول

مراحل رشد مو در ۳ مرحله انجام می گیرد:

مرحله اول: آناژن یا همان رشد فعال فولیکول مو است. در این مرحله ریشه ی مو به سرعت به قسمت های مختلف تقسیم می شود و به طور معمول در هر ۲۸ روز ۱ سانتی متر رشد می کند. مو های پوست سر حدود ۲ الی ۵ سال، بسته به ژنتیک، در این مرحله باقی می مانند و سپس وارد مرحله بعد می شوند.

مرحله دوم: کاتاژن است. ورود به این مرحله به معنای پایان رشد فعال مو است. مدت زمان تکمیل این مرحله ۲ الی ۳ هفته است. در این مرحله تغذیه از خون پایان می گیرد. در نهایت گره ای سخت و سفید رنگ در انتهای هر تار مو تشکیل می شود.

مرحله سوم: تلوژن می باشد. تلوژن فاز استراحت فولیکول مو است. در این مرحله مو های مرده از سطح پوست می ریزند. و سپس دوباره این چرخه تکرار و از مرحله اول آغاز می شود. ریزش مو بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد روزانه طبیعی است.

کندن مو باعث آسیب به فولیکول آن می شود و امکان رشد مجدد مو در آن ناحیه از بین می رود؟

تقویت فولیکول مو و قطع ریزش مو
ساختار فولیکول مو

بله! بعد از کندن مو تا زمانی که به فولیکول مو آسیب نرسد مو دوباره رشد خواهد کرد. اگر این عمل زیاد تکرار شود باعث آسیب به آن می شود. به طور مثال خانم هایی که اصلاح ابرو انجام می دهند، در ابتدا متوجه این خواهند شد که موها از قسمت کنده شده دوباره شروع به رشد می کنند. اما بعد از گذشت چندین دوره اصلاح، دیگر ابرو ها از آن قسمت رشد نخواهند کرد. همین علت باعث ضعیف شدن و سپس قطع رشد مو در بدن در پی وکس کردن بدن و صورت است.

فولیکول های مو می میرند؟

قطع ریزش مو
راهکار تقویت فولیکول

بله! همان طور که گفته شد ممکن است آسیب ببینند و یا حتی بمیرند. اما قابل احیا هستند.

برخی از فولیکول های مو با گذشته زمان بر اثر دلایل مختلفی عملکرد خود را از دست می دهند و دیگر شاهد رشد مو در آن ناحیه نخواهیم بود. در واقع می توان گفت در صورتی که ریشه های مو در این فولیکول ها برای سال های طولانی تشکیل نشوند و عملیات رشد مو در آن صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که فولیکول خاصیت خود را به طور کلی از دست داده باشد. اما باید دانست که رشد دوباره ی موها در این فولیکول ها امکان پذیر خواهد بود.

هم چنین در نظر داشته باشید که بیماری های متنوعی می توانند در عملکرد آن تاثیر گذار باشند.

در انتها محصولاتی جهت احیا آن و قطع ریزش و رشد مجدد مو به شما معرفی خواهیم کرد.

نحوه رشد مو در فولیکول چگونه است؟ هر فولیکول فقط مختص رشد یک تار مو است؟

ساختار فولیکول مو

هیچ تعداد خاص و معینی فولیکول برای هر تار مو وجود ندارد. تار مو ها ممکن است از یک و یا چند فولیکول به بیرون از پوست راه پیدا کنند.

موها در فولیکول های مو از قسمت ریشه شروع به رشد می نمایند، این ریشه ها از سلول های پروتئینی ساخته شده اند، خون های موجود در رگ های خونی موجود در کف سر شما منبع تغذیه برای ریشه های مو می باشند که سبب رشد بیشتر سلول ها و همچنین رشد موها در این مرحله می شود.

معرفی محصولات تقویت فولیکول مو:

ساختار فولیکول مو

استفاده از سرم ها و محلول های ضد ریزش مو و تقویت مو روشی متداول برای قطع انواع الگوهای ریزش مو است.

محلول ضد ریزش مو بایوفول کانادا غنی شده با پروکپیل کمپلکس و پلاسنتا کمپلکس می باشد که از ارزشمندترین و موثر ترین ترکیبات دارویی جهت درمان ریزش مو بوده و اثرگذاری آن نیز در علم پزشکی اثبات شده است.

این سرم ها موجب تقویت فولیکول مو، رشد مجدد مو، قطع ریزش، ترمیم مو، افزایش استحکام و سلامت مو خواهند شد.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن

شرکت ساسانیان، تنها نماینده انحصاری واردات محصولات تخصصی قطع ریزش مو و رشد مو بایوفل کانادا در ایران و خاورمیانه می باشد.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *