مجله

آیا شستن مو با صابون بی خطر است؟

شستن مو با صابون

موهای خود را با صابون بشویید تا سالم بمانید. بله شما آن را درست خواندید. تا زمانی که شامپو اختراع شد، شستن مو با صابون یک روش معمول بود. شامپو به محصولی مورد استفاده برای هر مرد و زن تبدیل شد، زیرا به تمیزی پوست سر و مو کمک می‌کند، عرق و چربی را می‌شوید، از بو و شپش جلوگیری می‌کند و از موها در برابر ریزش مو غیرمنتظره محافظت می‌کند. اما اکنون که صابون در حال بازگشت است، آیا واقعا برای موهای شما مفید است؟ آیا صابون می تواند به مو آسیب برساند؟ آیا صابون مخصوص شستشو مو وجود دارد و برای مو مفید است؟ برای یافتن همه پاسخ ها به ادامه مطلب بروید!

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم:

  • شامپو در مقابل صابون
  • تفاوت شامپو و صابون چیست؟
  • صابون برای شستن مو – آیا خوب است؟
  • مواد تشکیل دهنده صابون – آیا اینها برای مو بی خطر هستند؟
  • از چه صابونی می توان برای شستن مو استفاده کرد؟
  • سوالات متداول

شامپو در مقابل صابون: ماده “راز” سدیم سولفات لوریل

شستن مو با صابون
صابون مخصوص جلوگیری از ریزش مو و بدون آسیب به آن

بدون پیچیده‌تر شدن، چیزی که احتمالاً «صابون» را در نظر می‌گیرید، از نظر فنی صابون نیست. صابون واقعی معمولاً ترکیبی بسیار ساده از چربی حیوانی یا گیاهی است که با محلول قلیایی (ترکیبی از نمک محلول در آب و آب) مخلوط شده است. می توانید محلول های قلیایی مانند لیمو را در طبیعت پیدا کنید. به عبارت دیگر صابون واقعی را می توان بدون هیچ گونه مواد مصنوعی درست کرد.

با این حال، بیشتر صابون هایی که امروزه استفاده می کنیم به طور طبیعی ساخته نمی شوند. آنها معمولاً با یک سورفکتانت (شوینده ای که توانایی آب برای پخش شدن و مرطوب کردن چیزی را افزایش می دهد) مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) و ترکیبی از سایر مواد شیمیایی که ظاهر و بوی خوبی به محصول می دهد ساخته می شوند. از نظر فنی چیزی که شما استفاده می کنید یک شوینده است نه صابون.

مشابه این شوینده های صابون مانند، بیشتر شامپوها از SLS برای تمیز کردن موهای شما استفاده می کنند. این چیزی است که وقتی شامپو را روی موهای خیس خود می‌مالید کف می‌کند. این اغلب اولین یا دومین عنصر در شامپو شما است.

SLS در صابون و شامپو به همین صورت عمل می کند. یک سر مولکول به روغن یا خاک می چسبد و سر دیگر خود را به آب می چسباند. همانطور که شسته می شود، SLS روغن و کثیفی را با خود می برد و پوست یا موهای شما را “تمیز می کند”.

شامپو چه تفاوتی با صابون دارد

شستن مو با صابون و جلوگیری از ریزش مو
صابون مخصوص جلوگیری از ریزش مو و بدون آسیب به آن

شاید امروزه عجیب به نظر برسد، اما تا اواسط دهه ۱۹۳۰، مردم در واقع از صابون نواری برای تمیز کردن موهای خود استفاده می کردند. اما زمانی که روغن نارگیل مایع در دسترس قرار گرفت، همه چیز تغییر کرد. این روغن به مایع شدن صابون کمک کرد و در نهایت یک صابون مایع که می توانست کف کند (معروف به شامپو) ساخته شد.

این روزها صابون های نواری برای شستن موها توصیه نمی شود. اگر بخواهید به جای شامپو از صابون نواری استفاده کنید، کف صابون روی سر می ماند. و اگر آب سخت دارید، آبکشی آن از روی موها و پوست سرتان بسیار سخت است.

به طور کلی شامپو نسبت به صابون، درصد سورفکتانت کمتری دارد. این به آن اجازه می دهد تا به راحتی از موهای شما آبکشی شود. همچنین به این معنی است که روغن کمتری از موها کنده می شود، که این امری مهم است.

استفاده از صابون برای شستن مو – آیا خوب است؟

جلوگیری از ریزش مو
صابون مخصوص جلوگیری از ریزش مو و بدون آسیب به آن

صابون ها برای پاکسازی پوست و داشتن PH قلیایی طراحی شده اند. استفاده از صابون بر روی پوست سر و مو ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • موهای درهم: گره های مو به هیچ وجه خوشایند نیست. این فرآیند می تواند دردناک و زمان بر باشد و ممکن است باعث شکستگی و آسیب مو شود. PH قلیایی صابون ساقه های مو را زبر می کند و آنها را مستعد گره خوردن می کند. شامپوها دارای pH اسیدی هستند که از گره خوردن جلوگیری می کند.
  • موهای زبر: صابون ها مانند شامپوها خاصیت نرم کنندگی پوست سر و مو ندارند. استفاده از صابون ممکن است باعث وز شدن موها شود. صابون ها در دمای اتاق جامد هستند و از این رو، افزودن مواد حالت دهنده به آنها نسبت به شامپوها دشوار است.
  • کف صابون: کف صابون باقیمانده سفید رنگی است که هنگام مخلوط شدن صابون با آب سخت ایجاد می شود. این باقی مانده می تواند روی پوست سر و موهای شما باقی بماند و باعث تجمع محصول و مشکلاتی مانند شوره سر، موهای کدر و کثیف شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، بیایید به لیست مواد تشکیل دهنده صابون و اینکه آیا این مواد برای استفاده روی مو بی خطر هستند نگاهی بیاندازیم. به پایین اسکرول کنید.

مواد تشکیل دهنده صابون – آیا اینها برای مو بی خطر هستند؟

جلوگیری از ریزش مو
صابون مخصوص جلوگیری از ریزش مو و بدون آسیب به آن

مواد تشکیل دهنده صابون عبارت اند از:

  • چربی حیوانی یا روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و زیتون. با این حال، صابون کاستیل فاقد چربی حیوانی و مواد مصنوعی است.
  • لیمو یا هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم (که PH بالایی دارد)
  • آب
  • مواد نگهدارنده
  • رنگ ها
  • رایحه (روغن های ضروری)

در حالی که هیچ یک از این مواد برای پوست مضر نیستند، PH بالای (قلیایی) صابون ها به دلیل وجود لیمو و کف صابون، آنها را برای شستشوی مو نامناسب می کند. با این حال، چند صابون وجود دارد که می توانید روی مو استفاده کنید. به پایین اسکرول کنید تا متوجه شوید.

از چه صابونی می توان برای شستن مو استفاده کرد؟

آیا صابون برای مو مفید است؟

چند صابون وجود دارد که می توانید برای شستن مو از آنها استفاده کنید. این صابون های مراقبت از مو با مواد پاک کننده طبیعی فرموله شده اند. برخی نیز ممکن است حاوی مواد مرطوب کننده باشند تا زبری پس از شستشو را کاهش دهند.

به عنوان مثال، صابون‌هایی که حاوی صابون هندی (ریتا)، انگور فرنگی (آملا) و غلاف صابون (شیکاکای) هستند، می‌توانند برای شستن انواع مو – موهای صاف، موج دار و مجعد استفاده شوند.

همچنین می توانید شامپوهای مناسب سفر و بدون نشت بخرید. نوارهای شامپو حاوی مواد مرطوب کننده هستند و مانند صابون های معمولی رطوبت طبیعی تارهای مو را از بین نمی برند.

نکته حرفه ای: همیشه بعد از شستن موها با صابون، از ماسک ترمیم کننده مو استفاده کنید. قبل از شستن موها ۱۰ دقیقه ماساژ روغن داغ انجام دهید. همیشه با آب ولرم مو های خود را بشویید.

صابون ها دارای سطح pH قلیایی هستند که می تواند منجر به مشکلات مو مانند گره خوردن، زبری و باقی ماندن محصول روی مو شود. صابون های معمولی حاوی موادی مانند لیمو، چربی حیوانی، مواد مصنوعی، مواد نگهدارنده و رنگ هایی هستند که آنها را برای شستن مو نامناسب می کند. می توانید موهای خود را با صابون های ساخته شده از مواد طبیعی مانند انگور فرنگی، شیکاکای و صابون بشویید. همچنین می‌توانید شامپوهای زیادی را پیدا کنید که با مواد ارگانیک ساخته شده‌اند و برای استفاده روی موهایتان بی‌خطر هستند. این شامپوها هنگام مسافرت یا دوش گرفتن در باشگاه نیز بسیار مفید هستند!

پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما استفاده از شامپو گیاهی و ارگانیک بایوفول کانادا است.

سوالات متداول

درست کردن شامپو خانگی
آیا صابون برای مو مفید است؟


آیا صابون باعث ریزش مو می شود ؟

بله، استفاده از صابون برای شستن موها ممکن است باعث ریزش مو شود زیرا صابون ها دارای pH بالایی هستند در حالی که پوست سر شما دارای pH اسیدی است.

آیا می توانم موها را با صابون نواری بشویم؟

خیر. صابون نواری برای پوست در نظر گرفته شده است.

آیا صابون گلابی برای شستن مو مفید است؟

خیر، صابون گلابی برای شستن مو خوب نیست. این یک صابون گلیسیرین برای پاکسازی پوست است. اگر روی مو استفاده شود، ممکن است مقداری از آن روی مو و کف سر باقی بماند و آن را زبر، خشک و درهم کند.

آیا می توانید موهای خود را با صابون دست بشویید؟

هرگز! صابون های دست مخصوص تمیز کردن دست ها هستند و نه هر قسمت دیگر از بدن. می تواند رطوبت را از بین ببرد و موها را ایستا، زبرتر و وز کند.

منبع: www.stylecraze.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *