مجله

از کجا بفهمیم ریزش مو ارثی است یا هورمونی؟

دلایل هورمونی ریزش مو

۳ روش تشخیص که ریزش موی هورمونی را با سایر اشکال آلوپسی متفاوت می سازد

به گفته انتشارات سلامت هاروارد، اگر خط رویش موهای شما کاهش یافته یا موهای شما نازک شده است، ممکن است دلایل هورمونی برای ریزش مو شما وجود داشته باشد. این بدان معنی است که علائم هورمونی ریزش مو ممکن است با سایر اشکال مختلف ریزش مو متفاوت باشد. همان طور که می دانید ریزش مو ممکن است به دلایل هورمونی یا ارثی (و یا سایر علل ریزش مو) باشد که روش درمان برای هر یک متفاوت و منحصر به فرد است.

در نتیجه اگر به دنبال درمان ریزش مو خود هستید، برای درمان درست ابتدا باید بدانید که ریزش مو شما از کدام نوع است. تشخیص ریزش مو ارثی از هورمونی کار چندان پیچیده ای نیست. کافی است در ادامه با این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا به طور کامل روش تشخیص آن دو از هم را به شما آموزش دهیم.

موارد زیر راه هایی است که تشخیص دلایل هورمونی ریزش مو را از ریزش مو ارثی برای شما آسوده تر می کند:

ریزش موی هورمونی:

سطوح غیر طبیعی هورمون

دلایل هورمونی ریزش مو
درمان ریزش مو هورمونی و ریزش مو ارثی

شایع ترین نوع ریزش مو در مردان و زنان، آلوپسی آندروژنیک است که به آن ریزش موی آندروژنتیک یا الگوی مردانه یا زنانه نیز گفته می شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد، ریزش موی آندروژنی پس از بلوغ شروع می شود. آلوپسی آندروژنیک می تواند ژنتیکی باشد اما می تواند دلیل هورمونی نیز داشته باشد. این نوع ریزش مو معمولا بعد از ۲۰ سالگی رخ می دهد و درمان آن از سخت ترین انواع درمان ریزش مو است.

طبق گفته انجمن ریزش مو آمریکا، هورمون های زیر می توانند باعث ریزش مو شوند:

  • بالا بودن میزان هورمون تستوسترون
  • کورتیزول بالا
  • بالا یا پایین بودن میزان هورمون تیروئید

تا به امروز بدترین و شایع ترین هورمون مسئول ریزش مو که کشف شده است، کورتیزول است.

ریزش مو به دلیل استرس

دلایل هورمونی ریزش مو
درمان ریزش مو ارثی و ریزش مو هورمونی

استرس می تواند باعث تلوژن افلوویوم شود و تمام موها را وارد فاز استراحت کند و به دنبال آن، مو شروع به ریزش کند.

شارلین سنت سورین-لورد، MD، موسس و مدیر پزشکی در مرکز پوست و زیبایی ویزاژ در مریلند، می گوید پس از زایمان، جراحی یا کاهش وزن سریع نیز ریزش مو دیده می شود. زیرا بدن، این موارد را به عنوان رویدادهای استرس زا در نظر می گیرد.

استاد پوست در کالج پزشکی دانشگاه هاوارد به WebMD Connect to Care می گوید:

پزشک می تواند سطح تستوسترون، کورتیزول و تیروئید شما را در خون بررسی کند تا مشخص کند که آیا یکی از این عدم تعادل های هورمونی، باعث ریزش موی شما شده است یا باید به دنبال دیگر عوامل ریزش مو خود باشید…

ریزش موی هورمونی: نازک شدن تدریجی مو

دلایل هورمونی ریزش مو
دلایل هورمونی ریزش مو و درمان آن

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ در درماتولوژی تجربی نشان داد که ریزش موی آندروژنی در مردان منجر به کاهش خط مو می شود و اغلب به سمت طاسی پیش می رود. در زنان، آلوپسی آندروژنیک با کم شدن تدریجی مو در خط فرق سر شروع می شود و به دنبال آن افزایش نازک شدن مو از بالای سر شروع می شود.

سنت سورین لرد می‌گوید: «بیمار ممکن است متوجه نازک شدن دم اسبی خود شود یا بگوید «من بیشتر از قبل پوست کف سرم را می‌بینم».

طبق گفته انجمن پوست آمریکا، آلوپسی آره آتا شایع ترین نوع ریزش موی غیر هورمونی است. این می تواند کودکان و همچنین بزرگسالان را تحت تاثیر خود قرار دهد. بر اساس انتشارات سلامت هاروارد، آلوپسی آره آتا به طور ناگهانی رخ می دهد و موها به صورت تکه های گرد یا بیضی شکل می ریزند، برخلاف ریزش موی هورمونی که تمایل به ریزش مو تدریجی دارد.

ریزش موی هورمونی: بهبود با ماینوکسیدیل موضعی

اشکال مختلف ریزش مو چیست؟ روش درمان آن؟

با ریزش موی هورمونی، فولیکول های مو توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار نمی گیرند، بنابراین ریزش موی هورمونی یک اختلال خود ایمنی نیست.

طبق گفته انجمن پوست آمریکا، آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که در آن فولیکول های مو، آسیب دیده و اغلب از بین می روند. سنت سورین لرد می‌گوید: موهای کوتاهی نیز وجود دارند که به نظر می‌رسند شکسته شده‌اند، که به آن موهای علامت تعجب می‌گویند.

با توجه به انتشارات سلامت هاروارد، ماینوکسیدیل موضعی رایج ترین درمان برای آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی هورمونی است در مقابل کورتیکواستروئیدها برای درمان ریزش مو غیر هورمونی استفاده می شوند. کورتیکواستروئیدها التهاب را کاهش می دهند و پاسخ ایمنی را در آلوپسی آره آتا کاهش می دهند. اما این تمام ماجرا نیست…

عوارض استفاده از ماینوکسیدیل

اشکال مختلف ریزش مو و درمان آن ها

بله؛ ماینوکسیدیل سبب قطع ریزش مو می شود، اما به چه قیمت؟

به قیمت استفاده مادام العمر از دارو؟ یا برگشت ریزش مو به طرز وحشتناک و حتی بدتر از قبل؟!

آیا شما واقعا حاضر هستید که برای درمان ریزش مو، تا آخر عمر، روزانه از این دارو مصرف کنید؟ آن هم با عوارض بسیار زیاد؟! اصلا می توان نام آن را درمان گذاشت؟!

در ادامه برای آشنایی با یک روش درمان معقول و اثبات شده، با ما همراه باشید…

امروز می توانید سفر خود را به سمت موهای سالم تر شروع کنید!

درمان ریزش مو و رشد مجدد مو پکیج تخصصی بایوفول کانادا قطع فوری ریزش مو
درمان ریزش مو ارثی و هورمونی و رشد مجدد مو پکیج تخصصی بایوفول کانادا قطع فوری ریزش مو

هرچه زودتر علائم ریزش مو را برطرف کنید، احتمال اینکه از آسیب جبران ناپذیر جلوگیری کنید بیشتر می شود. امروزه استفاده از ماینوکسیدیل، یک درمان رد شده است. اما خبر خوب این است که درمان های جدید کشف شده اند. این درمان های گیاهی، بدون نیاز به وابستگی و مصرف روزانه، ریزش مو شما را درمان می کنند.

لازم به ذکر است که فرقی نمی کند ریزش مو شما ارثی باشد یا ژنتکی! (یا حتی سایر دلایل ریزش مو)

این نوع درمان، از طریق محصولات فوق تخصصی ضد ریزش و رویش مجدد مو بایوفول کانادا امکان پذیر است. محصولات بایوفول در سراسر جهان به فروش می رسند و مورد تایید متخصصان می باشند.

بایوفول شرکتی کانادایی می باشد که به طور تخصصی به تولید محصولات درمانی مو پرداخته اند. محصولات این برند کانادایی رتبه اول درمان را در جهان دارند و تمامی محصولات آنان کاملا گیاهی و ارگانیک می باشد.

برای درمان انواع الگو های ریزش مو و رویش مجدد مو با محصولات بایوفول، کافی است روی لینک کلیک کنید.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *