مجله

فولیکول مو چیست؟ راهکار های خانگی برای درمان ریزش مو و رشد مجدد مو

درمان طبیعی ریزش مو

امروزه ریزش مو و نازک شدن تار مو ها از مشکلات معمولی است که برای  جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو بسیاری از مردم به درمان خانگی طبیعی روی آورده اند. ما در این مقاله راجع به تقویت فولیکول مو و چگونگی عملکرد آن برای رشد مو و همچنین راهکار های خانگی برای درمان ریزش مو و رشد مجدد آن صحبت خواهیم کرد پس با سایت سلامتی و زیبایی همراه ما باشید :

فولیکول مو چیست؟

فولیکول مو ساختاری لوله مانند (منافذ) است که ریشه و تار مو را احاطه کرده است. فولیکولهای مو در دو لایه بالایی پوست سرقرار دارند. جالب است بدانید که فولیکول مو یکی از معدود ساختارهای بدن است که می تواند عملکرد خود را متوقف کند و دوباره شروع به کار کند (تخریب و بازسازی شود). این فرآیند به رشد مو در بدن کمک می کند و همچنین فولیکول های آسیب دیده مو منجر به ریزش مو یا کاهش رشد مو می شود.

عملکرد فولیکول مو چیست؟ نقش آن در درمان طبیعی ریزش مو چیست؟

راهکار خانگی برای درمان طبیعی ریزش مو با تقویت فولیکول مو
تقویت فولیکول مو
  • تشکیل عروق خونی جدید (رگ زایی)
  • تشکیل سلول های عصبی جدید سیستم عصبی (نورووژنز)
  • ترمیم پوست پس از زخم یا جراحت :

سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو به بهبودی بدن پس از زخم کمک می‌کنند. هنگامی که بدن شما آسیب می بیند، سلول های داخل فولیکول های مو به زخم نزدیک می شوند و به سرعت به محل زخم منتقل می شوند تا روند بهبودی آغاز شود. همچنین سلول های فولیکول مو به گلبول های سفید خون در سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

چگونه مو از فولیکول مو رشد می کند؟

مو به صورت چرخه ای در فولیکول مو رشد می کند :

راهکار خانگی برای درمان طبیعی ریزش مو با تقویت فولیکول مو
تقویت فولیکول مو
  • آناژن: مرحله اول رشد مو بین دو تا هفت سال طول می کشد. رشد از ریشه (پاپیلای پوستی) در فولیکول مو شروع می شود، که به موهای شما خون رسانی می کند و مواد مغذی لازم برای رشد مو را تامین می کند. موهای شما هر ماه حدود ۱ سانتی متر رشد می کند.
  • کاتاژن: مرحله دوم رشد مو زمانی اتفاق می‌افتد که مو از مرحله رشد به مرحله استراحت می‌رود که حدود دو هفته طول می‌کشد. در این مرحله موهای شما از جریان خون جدا می شود.
  • تلوژن: مرحله نهایی رشد مو، مرحله غیرفعال است، جایی که موهای شما می ریزد یا از فولیکول مو می ریزد. این مرحله تا چهار ماه طول می کشد.

فولیکول های مو چه رنگی هستند؟

در حالی که رنگ موهای شما می تواند در طول زندگی شما تغییر کند، فولیکول موهای شما که بخشی از پوست شما است، همان رنگ پوست طبیعی شما است. رنگ فولیکول موهای شما به رنگ موهای شما ارتباطی ندارد.

اندازه فولیکول مو چقدر است؟

اندازه هر فولیکول مو در بدن شما بر اساس اندازه سلول هایی که پایه ساختار را تشکیل می دهند متفاوت است. فولیکول های مو میکروسکوپی هستند و به سادگی قابل دیدن نیستند.

رایج ترین درمان ها برای اصلاح شرایط فولیکول مو چیست؟

راهکار خانگی برای درمان طبیعی ریزش مو با تقویت فولیکول مو
درمان طبیعی ریزش مو

برای هر فرد، درمان منحصر به فرد است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها.
  • داروی موضعی (ماینوکسیدیل) برای کمک به رشد مو.
  • داروهای ضد خارش.
  • پاک کننده ها یا کرم هایی که شامل اسید سالیسیلیک، آزلائیک اسید یا بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن لکه ها هستند.
  • آنتی بیوتیک برای پاکسازی باکتری ها یا عفونت ها.
درمان خانگی طبیعی برای رشد و ضخامت مو :

۱٫روغن نارگیل برای رشد مو :

راهکار خانگی برای رشد مو

روغن نارگیل توانایی کاهش ریزش پروتئین موهای آسیب دیده را دارد. روغن نارگیل می تواند به ساقه مو نفوذ کند و ریزش مو را کاهش دهد. این خاصیت روغن نارگیل مانع از تاثیرات منفی محصولات شیمیایی بر روی مو نیز می شود.

۲٫انگور فرنگی :

انگور فرنگی اثر تکثیری بر روی سلول های پاپیلای پوستی ولیکول های مو دارند. بنابراین، انگور فرنگی ممکن است با گسترش فاز آناژن (فاز رشد فعال) چرخه رشد مو، را تقویت کند .

۳٫ماست برای تحریک رشد مو :

ماست منبع غنی از پروبیوتیک ها است که باعث رشد مو و افزایش تعداد فولیکول‌های زیر پوستی می‌شود و از آسیب به موها جلوگیری کند.

۴٫شنبلیله :

شنبلیله حاوی ترکیباتی است باعث کاهش ریزش مو و رشد مجدد مو می شود  و همچنین بهترین راه برای از بین بردن شوره سر از پوست سر است.

۵٫آلوئه ورا :

راهکار خانگی برای رشد مو

آلوئه ورا یکی از درمان های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو و درمان سایر مشکلات مو مانند خارش و شوره سر است.

۶٫آب پیاز :

ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در آب پیاز می تواند به رشد مجدد مو کمک کند و ممکن است درمان موثری برای آلوپسی آره آتا لکه دار باشد.

۷٫آب چغندر :

آب چغندر با داشتن مواد معدنی و ویتامین های مختلف یکی از مفیدترین درمان های ریزش مو است و همچنین باعث تقویت ریشه مو می شود.

۸٫آب :

کم آبی بر سلامت موهای شما تاثیر می گذارد با نوشیدن روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.

۹٫چای سبز :

چای سبز سرشار از پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند باعث رشد مو شود و ترکیبات موجود در چای سبز اثر تکثیری بر روی سلول های پاپیلای پوست داشته و از ریزش مو جلوگیری می کند.

۱۰٫روغن رزماری برای رشد مو:

روغن رز ماری باعث افزایش رشد مجدد مو و کاهش ریزش مو می شود.

۱۱٫شیر نارگیل :

شیر نارگیل حاوی مواد مغذی و ویتامین های ضروری است که از ریزش مو جلوگیری می کند و باعث رشد مجدد مو می شود.

۱۲جینسینگ :

اثر تکثیری بر روی فولیکول های مو داشته و باعث رشد مو و تقویت آن می شود.

۱۳٫روغن ماهی:

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند رشد مو را تقویت کند. مکمل‌های روغن ماهی حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید هستند که با نشان دادن اثر تکثیری بر روی سلول‌های پاپیلای پوست در پوست سر باعث تسریع رشد مو می‌شوند.

روغن ماهی از نازک شدن و طاسی مو نیز جلوگیری میکند.

۱۴قهوه :

کافئین جزء اصلی قهوه است. کافئین می تواند باعث افزایش طول ساقه مو و تحریک رشد مو با طولانی کردن فاز آناژن شود و همچنین می تواند طاسی و نازک شدن موها را کاهش دهد.

رژیم غذایی که باعث رشد مو می شود :

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که که مکمل رژیم غذایی با اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ می تواند تراکم مو را بهبود بخشد و از ریزش مو جلوگیری کنند.

توت ها و سایر مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند که رشد مو را تقویت می کنند.

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج حاوی مواد مغذی هستند که می توانند به رشد مو کمک کنند.

آجیل مملو از مواد مغذی هستند که می توانند به کنترل ریزش مو کمک کنند.

شامپو ضد ریزش مو و رشد مجدد مو ایج دیفنس بایوفول کانادا:

اگر به دنبال راهی برای درمان قطعی و فوری  ریزش مو و رشد مجدد آن در کوتاه ترین زمان هستید ما شامپوضدریزش و رشد مجدد مو ایج دیفنس بایوفول کانادا را به شما پیشنهاد میکنیم. ترکیبات این شامپو کاملا ارگانیک بوده و فاقد ترکیبات شیمیایی می باشد. به همین دلیل از ریزش مو جلوگیری میکند و باعث  رشد مجدد مو، ضخیم شدن تارهای نازک، ترمیم ساقه های نازک و ضعیف، ترمیم غشا آسیب دیده پوست سر و  کاهش شوره سر میشود.

منبع: www.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *