مجله

داروهایی که با مصرف آن دچار ریزش مو می شوید!!

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

فهرست مطالب

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

داروها برای درمان انواع بیماری ها طراحی شده اند، اما گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشند. برخی از داروها می توانند به رشد موهای زائد، تغییر در رنگ یا بافت مو یا ریزش مو کمک کنند. ریزش موی ناشی از دارو، مانند هر نوع دیگر ریزش مو، می تواند تأثیر واقعی بر عزت نفس شما داشته باشد. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، درمان ریزش مو ناشی از دارو پس از قطع مصرف دارو برگشت پذیر است. در این مطلب فروشگاه آنلاین سلامتی و زیبایی شما را با موضوع ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو بیشتر آشنا می کند ، تا انتها همراه ما باشید.

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو
ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

مقدمه

ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از داروها است. بیشتر اوقات، این داروها فقط باعث ریزش موی موقت می شوند که پس از تنظیم یا قطع مصرف دارو از بین می رود.

این داروها به خود فولیکول های مو آسیب می رسانند و در مراحل مختلف رشد مو را مختل می کنند. دو نوع ریزش مو ممکن است رخ دهد. یکی از آنها تلوژن افلوویوم یا ریزش موی کوتاه مدت و موقت است. این در مرحله “استراحت” فولیکول مو رخ می دهد، اما رشد موهای جدید ادامه می یابد.

چگونه داروها باعث ریزش مو می شوند؟

داروها با تداخل در چرخه طبیعی رشد موهای سر باعث ریزش مو می شوند. در مرحله آناژن که دو تا هفت سال طول می کشد، مو رشد می کند. طول مرحله تلوژن که حدود سه ماه طول می کشد، مو استراحت می کند. در پایان مرحله تلوژن، موها می ریزند و با موهای جدید جایگزین می شوند.

گاهی اوقات ریزش مو می تواند با ترکیبی از داروها شروع شود. یا ممکن است چندین دارو به طور همزمان برای بیماران تجویز شود که تشخیص را بیشتر گیج کند. از آنجایی که ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها پس از رویداد محرک شروع ریزش مو طول بکشد، اغلب دشوار است که علت دقیق آن را بدانیم.

داروها می توانند منجر به دو نوع ریزش مو شوند: تلوژن افلوویوم و آناژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم رایج ترین شکل ریزش مو ناشی از دارو است. معمولاً 2 تا 4 ماه پس از شروع دارو ظاهر می شود. افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم معمولا بین 30 تا 70 درصد بیشتر از 100 تا 150 تار مو در روز می ریزند.

آناژن افلوویوم ریزش مو است که در مرحله آناژن چرخه مو، زمانی که موها به طور فعال رشد می کنند، رخ می دهد. از تقسیم طبیعی سلول های ماتریکس که موهای جدید تولید می کنند جلوگیری می کند. این نوع ریزش مو معمولاً در عرض چند روز تا چند هفته پس از مصرف دارو رخ می دهد. این بیماری در افرادی که داروهای شیمی درمانی برای سرطان مصرف می کنند شایع است و اغلب شدید است و باعث می شود افراد بیشتر یا تمام موهای سر و همچنین ابروها، مژه ها و سایر موهای بدن خود را از دست بدهند.

شدت ریزش موی ناشی از دارو به نوع دارو و مقدار مصرف و همچنین حساسیت شما به آن دارو بستگی دارد.

خانم یا آقا ندارد . همه به دنبال راهی برای پر پشت شدن ، خوش حالتی و سلامت موهای خود هستند.

ما به شما شامپو رشد مو بایوفل کانادا را معرفی می کنیم .

قطع فوری ریزش و رشد مجدد موها و درمانی کاملا قطعی برای تمامی الگوهای ریزش مو در هر سنی تنها با شامپو ضد ریزش بایوفل

ترکیبات کاملا ارگانیک و بدون مواد شیمایی و پارابن و عدم استفاده از ماینوکسیدیل باعث شده این شامپو رشد مو گیاهی درلیست محصولات مورد تایید سازمان غذا و داروی ایران نیز باشد .

خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو ، بهترین تصمیمی است که تا کنون در خصوص موهای خود گرفته اید.

ریزش مو در فاز تلوژن

اکثر داروهایی که باعث ریزش مو می شوند، روی موها در مرحله استراحت تأثیر می گذارند.

ریزش حداقل 100 موی فاز تلوژن در روز برای افراد طبیعی است. با این حال، برخی از عوامل استرس زا مانند تب، عدم تعادل تغذیه ای و برخی داروها می توانند باعث افزایش این تعداد شوند.

داروهایی که با ریزش موی تلوژن ارتباط دارند عبارتند از:

آمفتامین ها – مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین  – داروهای ضد افسردگی، از جمله پاروکستین (پاکسیل)، فلوکستین (پروزاک) و سرترالین (زولوفت) – داروهای ضد قارچ – داروهای ضد تشنج – بتا بلوکرها، که پزشکان برای درمان مشکلات قلبی و گلوکوم استفاده می کنند – قرص های ضد بارداری – رقیق کننده های خون، از جمله هپارین (نام تجاری بستگی به فرم دارد) و وارفارین (کومادین) – داروهای کاهش دهنده کلسترول، مانند کلوفیبرات  و جمفیبروزیل  – داروهایی برای درمان مشکلات تیروئید – فاموتیدین (پپسید) و سایر داروهایی که مشکلات معده را درمان می کنند – درمان جایگزینی هورمونی – ایزوترتینوئین (آکوتان) و سایر داروهای مبتنی بر ویتامین A – لوودوپا (آتامت) و سایر داروها برای بیماری پارکینسون – ناپروکسن (ناپروسین) و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی – استروئیدها

ریزش مو در فاز آناژن

برخی از داروهایی که باعث ریزش مو می شوند، روی موها در مرحله رشد تأثیر می گذارند. بارزترین مثال، داروهای شیمی درمانی است.

ریزش مو می تواند در عرض 2 تا 5 هفته پس از شروع شیمی درمانی شروع شود. با این حال، افرادی که داروهای مشابهی را دریافت می‌کنند و تحت درمان مشابهی قرار می‌گیرند، همچنان می‌توانند تجارب مختلفی از ریزش مو داشته باشند.

در موارد نادر، داروهایی که حاوی مواد زیر هستند نیز می توانند باعث ریزش مو در مرحله آناژن شوند:

آرسنیک – بیسموت – اسید بوریک – تالیم – کلشی سین که پزشکان برای درمان نقرس از آن استفاده می کنند، گاهی اوقات می تواند باعث ریزش مو در مرحله رشد شود.

زندگی مخفی موهای شما

هر موی سر شما چرخه زندگی فردی خود را دارد: یک تار بین دو تا هشت سال رشد می کند. سپس در یک دوره دو یا سه هفته ای رشد آن متوقف می شود و قبل از جدا شدن از فولیکول به مدت سه تا چهار ماه استراحت می کند.

اما هنگامی که بدن دچار یک ضربه می شود، ریزش ناگهانی و قابل توجهی ممکن است رخ دهد.  محرک ها می توانند شامل بیماری حاد، استرس، کمبود شدید تغذیه ای، کاهش وزن سریع – یا دارویی باشد که برای فولیکول های مو سمی است. داروها می توانند مقصر شرایطی به نام تلوژن افلوویوم ناشی از دارو باشند که منجر به افزایش ریزش پوست سر چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض آن می شود.

گاهی اوقات ریزش مو را می توان با تغییر دوز دارو، تجویز داروی با نام تجاری (یا داروی جایگزین)، یا افزودن ویتامین های گروه B یا اسید فولیک معکوس کرد. با این حال، حتی پس از شناسایی منبع، ممکن است شش ماه طول بکشد تا موها دوباره رشد کنند.

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

داروهایی که باعث ریزش مو در خانم ها می شوند

هورمون درمانی می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در زنان شود و باعث ریزش مو شود و به طور بالقوه باعث طاسی دائمی الگوی زنانه شود.

قرص های ضد بارداری که برای پیشگیری از بارداری و درمان های جایگزین هورمونی (HRT) استفاده می شوند، مانند پروژسترون و استروژن، نمونه هایی هستند. برای مثال، زنانی که تحت هیسترکتومی کامل قرار گرفته‌اند، پس از جراحی به HRT مداوم نیاز دارند.

زنان یائسه ممکن است به HRT نیز نیاز داشته باشند.

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو
ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

داروهایی که باعث ریزش مو در مردان می شود

مانند زنان، مردانی که هورمون های خاصی مصرف می کنند ممکن است دچار ریزش مو یا طاسی دائمی الگوی مردانه شوند.

درمان جایگزینی تستوسترون برای درمان تستوسترون پایین  می تواند باعث ریزش مو شود. استفاده از استروئیدهای آنابولیک برای عضله سازی نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

کدام داروها باعث ریزش مو می شوند؟

در اینجا برخی از انواع داروهایی که می توانند باعث ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی شوند، آورده شده است.

ویتامین A

دوزهای بالای ویتامین A و داروهای به دست آمده از آن می تواند باعث ریزش مو شود.

داروهای آکنه

یک نوع آکنه از داروهای مشتق شده از ویتامین A، ایزوترتینوئین (آکوتان) و ترتینوئین (رتین-A) می تواند باعث ریزش مو شود. از آنجا که ممکن است عوارض جانبی جدی دیگری نیز وجود داشته باشد، ممکن است بخواهید گزینه های دیگری را با متخصص پوست خود در میان بگذارید.

در قفسه های فروشگاه به دنبال یک ماسک تقویت کننده ، نرم کننده و درمان کننده مو می گردید و پیدا نمی کنید؟

همین حالا ماسک ضد ریزش مو ایج دیفنس بایوفل را تهیه کنید و از تاثیرات فوق العاده آن لذت ببرید.

این ماسک مو ضد ریزش به دلیل ساختار ارگانیک و درمانی خود مناسب استفاده هم بر ریشه و هم ساقه موها است ، که علاوه نرم کنندگی مو باعث درمان ریزش و رشد مجدد موها نیز می باشد.

با هر الگوی ریزش مویی که درگیر هستید ، ماسک ضد ریزش مو گیاهی ایج دیفنس بایوفل بهترین انتخاب برای حل مشکل شماست.

خرید بهترین ماسک ضد ریزش مو ، شما را از هر محصول مشابه دیگری بی نیاز خواهد کرد.

آنتی بیوتیک ها

داروها آنتی بیوتیک های تجویزی می توانند باعث نازک شدن موقت مو شوند. آنتی بیوتیک ها می توانند ویتامین B و هموگلوبین شما را کاهش دهند که باعث اختلال در رشد مو می شود.

زمانی که هموگلوبین خیلی کم باشد، ممکن است دچار کم خونی شوید و در نتیجه مو از دست بدهید. سطوح طبیعی ویتامین B نیز برای حفظ سلامت مو بسیار مهم است.

ضد قارچ ها

داروهای ضد قارچ برای عفونت های قارچی نشان داده شده اند و در برخی افراد با ریزش مو مرتبط هستند. داروی ضد قارچ voriconazole Trusted Source یکی از این درمان‌ها است که در گذشته با آلوپسی همراه بوده است.

داروهای ضد انعقاد

داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین برای رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته شدن خون و برخی نگرانی‌های سلامتی در برخی افراد (مانند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی) استفاده می‌شوند.

این داروها می توانند باعث ریزش مو شوند که پس از مصرف این داروها به مدت حدود سه ماه شروع می شود.

داروهای کاهش دهنده کلسترول

برخی از داروهای استاتین مانند سیمواستاتین (زوکور) و (آتورواستاتین) لیپیتور گزارش شده است که باعث ریزش مو می شوند.

سرکوب کننده های ایمنی

برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که برای درمان بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید استفاده می شوند، می توانند باعث ریزش مو شوند. تعدادی از اینها عبارتند از متوترکسات، لفلونوماید (آراوا)، سیکلوفسفامید (سیتوکسان)، و اتانرسپت (انبرل)

داروهای ضد تشنج

داروهایی که از تشنج جلوگیری می کنند، مانند والپروئیک اسیدو تری متادیون ، می توانند منجر به ریزش مو در برخی افراد شوند.

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

داروهای فشار خون

مسدود کننده های بتا، از جمله موارد زیر، می توانند باعث ریزش مو شوند:

متوپرولول (لوپرسور)  – تیمولول  – پروپرانولول (ایندرال و ایندرال ) – آتنولول (تنورمین) – نادولول (کارگارد)

مهارکننده های ACE نیز می توانند منجر به نازک شدن موها شوند. این شامل:

انالاپریل  – لیزینوپریل  – کاپتوپریل (کاپوتن)

داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلق و خو

برخی از افرادی که داروهای افسردگی و تثبیت خلق و خو مصرف می کنند ممکن است دچار ریزش مو شوند. داروهایی که ممکن است باعث این امر شوند عبارتند از:

پاروکستین هیدروکلراید (پاکسیل) – سرترالین – پروتریپتیلین (ویواکتیل) – آمی تریپتیلین  – فلوکستین (پروزاک)

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو
ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

 داروهای کاهش وزن

داروهای کاهش وزن مانند فنترمین می توانند باعث ریزش مو شوند، اما عوارض جانبی آن اغلب ذکر نشده است. این به این دلیل است که افرادی که رژیم غذایی موهای خود را از دست می دهند، اغلب دچار کمبود مواد مغذی هستند یا ممکن است شرایط بهداشتی زمینه ای در ریزش مو داشته باشند.

ریزش مو همیشه برای همه یک اتفاق ناخوشایند است ، اینجا پایان این مسیر ناهنجار برای شماست .

بهترین سرم مو ضد ریزش پلاسنتا از شرکت بایوفل تنها چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت.

محلول تقویت کننده مو پلاسنتا کمپلکس

درمانی قطعی برای قطع ریزش و همچنین رشد مجدد مو در زنان و مردان با استفاده از سرم ضد ریزش مو بایوفل

این سرم ترمیم کننده مناسب برای بعد از حمام و بدون نیاز به آبکشی و درمان کننده انواع الگوهای ریزش مو با ترکیبات ارگانیک می باشد .

با خرید سرم ضد ریزش پلاسنتا با ارزش ترین هدیه را برای موهای خود انتخاب کرده اید.

داروهای نقرس

گزارش شده است که داروهای نقرس مانند آلوپورینول (زیلوپریم و لوپورین) باعث ریزش مو می شوند.

شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی که برای درمان انواع خاصی از سرطان و بیماری های خودایمنی استفاده می شوند، می توانند باعث آناژن افلوویوم شوند. این ریزش مو شامل مژه ها، ابروها و موهای بدن می شود.

این داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی در حال رشد سریع در بدن شما طراحی شده اند، اما به سلول های دیگری که به سرعت رشد می کنند، مانند ریشه موهای شما نیز حمله کرده و آنها را از بین می برند. رشد مجدد پس از پایان درمان رخ می دهد. به وبلاگ ما سر بزنید و بیشتر در خصوص علت ریزش مو بعد از شیمی درمانی اطلاع کسب کنید .

علائم آلوپسی ناشی از دارو

اثرات آلوپسی ناشی از دارو اغلب در عرض 3 ماه پس از شروع مصرف یک داروی خاص توسط فرد ظاهر می شود.

فردی که آلوپسی ناشی از دارو را تجربه می کند، معمولا متوجه نازک شدن موها در مقایسه با ریزش موی تکه ای می شود. با این حال، ریزش مو ممکن است در بالای پوست سر آشکارتر باشد.

سایر علائم اولیه آلوپسی عبارتند از افزایش قابل توجه تعداد موهای ریخته شده در برس موها و لوله های حمام و روی بالش.

داروهای مختلف باعث ریزش مو در مراحل مختلف چرخه رشد مو می شوند. برخی از داروها بر روی موها در مرحله استراحت (تلوژن) تأثیر می‌گذارند، در حالی که برخی دیگر روی موها در مرحله رشد (آناژن) تأثیر می‌گذارند.

علائم اولیه ریزش موی بیش از حد را بیشتر بشناسیم

توجه به موهای روی بالش

پیدا کردن موهای اضافی در شانه یا برس مو

ریزش موی بیش از حد معمول هنگام دوش گرفتن

هنگام تشخیص آلوپسی ناشی از دارو، پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرد که فاکتورهای زیر را در نظر می گیرد:

هر داروی جدیدی که فرد مصرف می کند، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل ها

هر گونه تغییر در دوز دارو

وضعیت سلامت عمومی و تغذیه فرد

آیا فرد اخیراً بیماری یا جراحی داشته است

آیا سابقه خانوادگی ریزش مو وجود دارد

آزمایش ‌هایی که پزشک  برای تشخیص  وضعیت  موی شما انجام می دهد  

تست کشیدن مو و معاینه : که شامل کشیدن بخش کوچکی از مو برای دیدن چند تار از پوست سر است. ریزش حدود 10 تا 15 تار مو در افراد مبتلا به آلوپسی شایع است.

تجزیه و تحلیل پوست سر:که در آن پزشک پوست سر را از نظر علائم پوسته پوسته شدن، قرمزی و ریزش مو معاینه می کند.

بیوپسی پوست سر: روشی است که شامل نمونه برداری از پوست از مناطقی از پوست سر که در آن ریزش مو رخ داده است و تجزیه و تحلیل آنها می باشد. نتایج می تواند پزشک را در مورد سایر علل احتمالی آلوپسی آگاه کند.

آزمایش خون : این آزمایشات می تواند هرگونه عدم تعادل تغذیه ای یا هورمونی را که ممکن است باعث ریزش مو شود را نشان دهد.

ریزش موی ناشی از دارو چگونه درمان می شود؟

مهم است که هر دارویی را که مصرف می کنید مرور کنید و در مورد عوارض جانبی احتمالی آنها با پزشک و داروساز خود صحبت کنید. زمانی که ریزش مو به دلیل دارویی که مصرف می‌کنید اتفاق می‌افتد، پس از قطع مصرف دارو، احتمال زیادی وجود دارد که موها خود به خود رشد کنند. اگر قطع دارو ریزش مو را بهبود نمی بخشد، ممکن است نیاز به درمان با دوتاستراید ، فیناستراید  یا ماینوکسیدیل داشته باشید، داروهایی که ریزش مو را کند می کنند و می توانند رشد موهای جدید را تحریک کنند.

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو
ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو
آنچه شما می توانید درباره مراقبت از مو در این شرایط انجام دهید

اگر اخیراً مصرف داروی جدیدی را شروع کرده‌اید و متوجه نازک شدن یا ریزش مو شده‌اید، با پزشک خود در مورد تعویض داروی دیگری صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند دارویی را انتخاب کنند که همان عارضه جانبی را ایجاد نمی کند. همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف دارو را برای چند ماه قطع کنید.

ممکن است مجبور شوید برای مدت معینی از این داروها قبل از مشاهده نتایج استفاده کنید. برای مثال، ممکن است شش ماه یا بیشتر طول بکشد تا نتایج درمان روگین را ببینید. یاد بگیرید که چگونه بهترین نتایج را بگیرید.

درمان های خانگی و سبک زندگی شامل پوشیدن کلاه گیس یا کلاه گیس و پوشاندن موهای خود با روسری یا کلاه است.

بسیاری از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، با افتخار ظاهر جدید خود را به نمایش می گذارند . به یاد داشته باشید که اگر در شرایط سخت سلامتی قرار دارید، حق دارید به نحوه مبارزه خود با آن افتخار کنید. این کاملاً به شما بستگی دارد که با چه ظاهری راحت هستید تصمیم بگیرید. برای اطلاع بیشتر از نحوه مراقبت از مو مقاله ی نحوه جلوگیری از شکستگی ومراقبت از مو را مطالعه بفرمایید .

ریزش مو با مصرف دارو ، درمان و کنترل ریزش مو ناشی از مصرف دارو

جمع بندی

برخی از داروها می توانند باعث ریزش مو در مراحل مختلف چرخه رشد مو شوند.

افرادی که هنگام مصرف دارو متوجه افزایش قابل توجه ریزش مو می شوند باید با پزشک تماس بگیرند. پزشک ممکن است بتواند دوز دارو را کاهش دهد یا جایگزینی را تجویز کند که کمتر باعث ریزش مو شود. بیشتر اوقات، آلوپسی ناشی از دارو برگشت پذیر است. موهای افراد معمولا چند ماه پس از قطع مصرف دارو شروع به رشد می کنند.

در بیشتر موارد، پس از قطع مصرف دارویی که باعث ریزش مو می شود، رشد مو به حالت قبلی خود باز می گردد. تنظیم دوز نیز ممکن است علائم ریزش مو را کاهش دهد.

نکته مهم :

به یاد داشته باشید، هرگز مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. ممکن است گزینه های دیگری با عوارض جانبی کمتری وجود داشته باشد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *