مجله

مو زنده است یا مرده ؟

آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن

فهرست مطالب

آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن

همه افرادی که مو روی سر خود دارند یک هدف مشترک دارند ، حفظ سلامت موهای خود. این هدف برای کسانی که در سنین بالا هستند اهمیت بیشتری دارد. روند پیری گاهی اوقات می تواند منجر به اثرات نه چندان جالبی بر روی موهای ما شود. و این عوارض جانبی ممکن است در نهایت منجر مرگ مو شود. پیشگیری از مرگ فولیکول های مو می تواند در این مسیر کمک بسیار بزرگی برای شما باشد. در این مطلب فروشگاه آنلاین محصولات آرایشی سلامتی و زیبایی شما را با آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن  بیشتر آشنا می کند .

آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن
آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن

مقدمه :

ممکن است بدانید که مواز پروتئین های قوی تشکیل شده است وهر مو از فولیکول موی خود که در پوست شما قرار دارد رشد می کند.

در تلاش برای رشد سریع‌تر موهایتان، ممکن است محصولاتی را که ادعا می‌کنند باعث تحریک رشد مو می‌شوند، لایه‌بندی کرده باشید.

با این حال، هیچ یک از این محصولات مو واقعاً کار نمی‌ کنند ، و این به یک دلیل ساده است:

هر چیزی که روی موهایتان می‌ زنید نمی‌ تواند باعث رشد سریع‌ تر موها یتان شود، زیرا تمام موهایی که روی بدنتان می‌ بینید از سلول‌ هایی ساخته شده‌اند که دیگر زنده نیستند.

این بدان معنا نیست که کل ساقه موی شما مرده است – فقط قسمتی که می توانید ببینید. برای درک بهتر این پدیده شگفت‌انگیز و چگونگی تأثیر آن بر چرخه رشد موهایتان، تا انتهای این مطلب را بخوانید.

مختصری از مطلب

مهم نیست به کجای بدن خود نگاه کنید، احتمالاً مو پیدا خواهید کرد. مو تقریباً در هر قسمت از بدن شما از فولیکول ها رشد می کند، به استثنای مکان هایی مانند:

لبهای شما

کف دستان شما

پایین پاهای شما

در برخی نواحی، مانند پوست سر، موهای شما می تواند تا چندین اینچ رشد کند. در قسمت های دیگر، موهای شما نرم تر و روشن تر است و نسبتا کوتاه می ماند. اما تمام موهایی که روی بدن خود می بینید حداقل یک چیز مشترک دارند: آنها در واقع مرده اند.

معرفی مو و چرخه زندگی آن

در زیر میکروسکوپ، هر یک از موهای شما مانند یک لوله ضخیم به نظر می رسد. به این ساختار فیلامنت یا ساقه مو می گویند. یک پروتئین قوی به نام کراتین چیزی است که بیشتر موهای شما از آن ساخته شده است. کراتین نیز جزء اصلی پوست و ناخن شماست.

لمس درخششی از جنس ابریشم و لطافتی به عمق طبیعت در مو، با ماسک مو کراتینه بایوفل

ماسک کراتینه مو بایوفول کانادا
ماسک کراتینه مو بایوفول کانادا

این ماسک کراتینه مو اولترا شاین انتخابی بی نظیر برای کسانی که می خواهند علاوه بر نرم کنندگی ، موهای پرپشت و سالم نیز داشته باشند.

ماسک ضد موخوره اولتراشاین ماسکی کاملا درمانی بوده و خشکی ، شکنندگی ، وزی و کدری موها را برطرف می کند ، علاوه بر آن باعث توقف ریزش و رویش مجدد مو نیز می گردد.

ترکیبات کاملا ارگانیک و بدون سیلیکون و پارابن و ماینوکسیدیل از ویژگی های مهم بهترین ماسک کراتینه مو می باشد.

با خرید بهترین ماسک کراتینه مو اولتراشاین زیبایی و شادابی را برای موهای خود به ارمغان بیاورید.

آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن

داخل فولیکول مو یک لامپ مو قرار دارد

 این لامپ محل تشکیل موهای زنده است، زیرا رگ های خونی شما مواد مغذی را به سلول های داخل می رساند. سپس سلول های مو از فولیکول مو رشد می کنند – این زمانی است که می توانید موهای روی پوست خود را ببینید. در مرحله بعد ، رشته ای از سلول های جدید به جای سلول های قدیمی ایجاد می شود. این فرآیند به ظاهر تار مانند موهای شما منجر می شود.

همانطور که فولیکول مو به طور مداوم سلول های قدیمی را بیرون می راند و سلول های جدید ایجاد می کند، موهای شما در پوست سر و پوست شما ریشه می ماند.

به همین دلیل است که هر داروی خانگی یا درمان بدون نسخه برای رشد مو بر روی پوست سر و فولیکول های مو تمرکز می کند، نه روی بخشی از موهای شما که می توانید ببینید. همچنین به همین دلیل است که وقتی موهایتان کوتاه می‌شوند به هیچ وجه به شما آسیب نمی‌زند – هیچ سلول زنده‌ای برای انتقال درد به مغز شما وجود ندارد.

آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن
آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن

هر فولیکول مو یک طول عمر دارد

 فولیکول ها مراحل رشد، انتقال و استراحت/ریزش مو را طی می کنند.

در هر روز، طبیعی است که پوست سر شما به طور طبیعی ۵۰ تا ۱۰۰ رشته مو را از فولیکول های شما آزاد کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فولیکول ها وارد مرحله تجدید و استراحت می شوند و به طور موقت از بیرون راندن تارهای مو فاصله می گیرند.

ساقه مو مرده است یا زنده؟

در بالای اپیدرم، ساقه مو یک استوانه نازک و انعطاف پذیر از سلول های اپیتلیال غیر زنده و کراتینه شده است. در زیر اپیدرم، بخشی از یک فولیکول موی زنده است که در پایه بزرگ شده و پیاز مو را تشکیل می دهد.

ماده شیمیایی کنترل کننده زندگی و مرگ در فولیکول های مو

یک ماده شیمیایی کلیدی برای کنترل زمان تقسیم سلول های فولیکول مو و زمان مرگ آنها است. این کشف نه تنها می تواند طاسی را درمان کند، بلکه در نهایت به بهبود زخم سرعت می بخشد زیرا فولیکول ها منبع سلول های بنیادی هستند.

اکثر سلول‌های بدن انسان شکل و عملکرد خاصی دارند که در طول رشد جنینی تعیین می‌شود که تغییر نمی‌کند. به عنوان مثال، یک سلول خونی نمی تواند به سلول عصبی تبدیل شود یا برعکس. با این حال، سلول‌های بنیادی می توانند به انواع دیگر سلول ها تبدیل شوند.

مو از چه چیزی ساخته شده و چگونه رشد می کند؟

در زندگی، رشد مو به طور مستقیم به رگ های خونی در پایه هر فولیکول مو متصل است. این رگ‌های خونی ریشه‌های مو را تغذیه می‌کنند تا رشد کنند و از طریق پوست نفوذ کنند. زمانی که مو به اپیدرم (سطح بیرونی پوست) می رسد، سلول های درون آن مو دیگر زنده نیستند. به همین دلیل است که کوتاه کردن موها ضرری ندارد … اساساً دیگر مرده است!

جزء اصلی مو کراتین است، پروتئینی که آب ندارد و همچنین کاملا نامحلول است. دلیل این نامحلول بودن اسید های آمینه – بلوک های سازنده پروتئین – است که مو و ساختار موی مو را تشکیل می دهد – خطی و محکم پیچ خورده. این باعث می شود مو یکی از قوی ترین مواد بیولوژیکی در طبیعت باشد.

همین حالا با یک فرمولاسیون بی نظیر به ریزش موهای خود با استفاده از تونیک ضد ریزش مو بایوفل پایان دهید

محلول ضد ریزش مو شوک بایوفول کانادا
محلول ضد ریزش مو شوک بایوفول کانادا

محلول ضد ریزش مو شوک ، حاصل چندین سال تحقیق متبحر ترین پزشکان کانادا برای درمان ریزش و رشد مجدد مو می باشد.

درمانی قطعی در زنان و مردان با هر الگویی از ریزش مو حتی ارثی با استفاده از تونیک ضد ریزش مو گیاهی بایوفل

بهترین محلول ضد ریزش مو شوک مناسب برای بعد از حمام و بدون نیاز به آبکشی با ترکیبات ارگانیک می باشد .

با خرید محلول ضد ریزش مو بایوفل هر محصولی که تا امروز برای درمان ریزش مو خریده بودید ، کنار خواهید گذاشت.

یک تحقیق جالب در رابطه با زندگی و مرگ مو

یک زیست‌شناس ریاضی  و یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید: «در داستان‌های علمی تخیلی، وقتی شخصیت‌ها به سرعت از جراحات بهبود می‌یابند، ایده این است که سلول‌های بنیادی این امکان را فراهم می‌کنند.

او گفت : در زندگی واقعی، تحقیقات جدید ما را به درک رفتار سلول‌های بنیادی نزدیک‌تر می‌کند تا بتوانیم آن را کنترل کرده و بهبود زخم را ارتقا دهیم.  

کبد و معده در پاسخ به زخم ها خود را بازسازی می کنند. با این حال، تیم تحقیقاتی فولیکول‌های مو را مورد مطالعه قرار دادند، زیرا آنها تنها اندامی در انسان هستند که به‌طور خودکار و دوره‌ای، حتی بدون آسیب، بازسازی می‌شوند.

محققان تعیین کردند که چگونه نوعی پروتئین، TGF-بتا، فرآیندی را کنترل می‌کند که طی آن سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو، از جمله سلول‌های بنیادی، تقسیم می‌شوند و سلول‌های جدید را تشکیل می‌دهند، یا مرگ خود را تنظیم می‌کنند – که در نهایت منجر به مرگ کل فولیکول مو می‌شود.

TGF-beta دو نقش متضاد دارد. او گفت: این به فعال شدن برخی از سلول‌های فولیکول مو برای تولید حیات جدید کمک می‌کند و بعداً به هماهنگ‌سازی آپوپتوز، فرآیند مرگ سلولی کمک می‌کند.

مانند بسیاری از مواد شیمیایی، این مقدار است که تفاوت را ایجاد می کند. اگر سلول مقدار معینی از TGF-بتا تولید کند، تقسیم سلولی را فعال می کند. مصرف بیش از حد آن باعث آپوپتوز می شود.

نتایج جالب از تیم تحقیقاتی

هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چرا فولیکول ها خود را می کشند. برخی فرضیه‌ها نشان می‌دهند که این یک ویژگی ارثی از حیواناتی است که برای زنده ماندن در دمای گرم تابستان یا تلاش برای استتار خز می‌ریزند.

حتی زمانی که یک فولیکول مو خود را می کشد، هرگز مخزن سلول های بنیادی خود را نمی کشد. همچنین گفت: وقتی سلول‌های بنیادی زنده‌ مانده سیگنال بازسازی را دریافت می‌کنند، تقسیم می‌شوند، سلول جدید می‌سازند و به یک فولیکول جدید تبدیل می‌شوند.

اگر دانشمندان بتوانند روشی را که TGF-بتا تقسیم سلولی را فعال می کند و نحوه ارتباط این ماده شیمیایی با سایر ژن های مهم را با دقت بیشتری تعیین کنند، ممکن است سلول های بنیادی فولیکول را فعال کرده و رشد مو را تحریک کند.

از آنجایی که بسیاری از حیوانات، از جمله انسان، پوستی پوشیده از مو دارند، برای بهبود کامل زخم ها نیاز به بازسازی فولیکول های مو است. توانایی کنترل دقیق تر سطوح TGF-بتا نیز می تواند روزی طاسی را که میلیون ها نفر را در سراسر جهان آزار می دهد، درمان کند.

آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن
آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن
چگونه از موهای خود به درستی مراقبت کنیم

حتی با وجود اینکه موهای شما از سلول هایی ساخته شده است که از نظر فنی دیگر زنده نیستند، شما همچنان می توانید از تارهای خود مراقبت کنید تا به موهای خود کمک کنید تا به بهترین شکل ظاهر شوند.

موهایی که سالم و به خوبی نگهداری می شوند عموماً براق و انعطاف پذیر به نظر می رسند. به مقاله نحوه مراقبت از مو سر بزنید و اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید .

در اینجا چند نکته سریع وجود دارد:

موهای خود را تمیز نگه دارید .

دوش آب داغ نگیرید دوش آب گرم در واقع می تواند ساقه مو را به خطر بیندازد و رطوبت مو را از بین ببرد.

کوتاهی موی منظم داشته باشید. هر ۱۰ تا ۱۲ هفته یکبار کوتاه کنید تا از شر موها خلاص شوید.

سعی کنید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید که سرشار از پروتئین، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ باشد.

بعد از مرگ چه اتفاقی برای موهای شما می افتد؟

شما روند کلی پس از مرگ را می دانید: پس از پایان فرآیند پوسیدگی، بدن ما شروع به چروک شدن می کند. آنچه باقی می ماند قسمت های خشک و سخت است – استخوان ها، ناخن ها و شاید جالب تر از همه … مو!

آیا موهای مرده رشد می کند؟

یکی از ایده هایی که تخیل جمعی ما را مجذوب خود کرده است این است که موهای شما پس از مرگ به رشد خود ادامه می دهند!

این افسانه وجود دارد زیرا واقعاً به نظر می رسد موهای جسد خود به خود رشد می کنند. با این حال، این پدیده را می توان به سادگی به نسبیت اول خوب نسبت داد.

آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن
آیا موهای ما زنده هستند؟ مرگ مو چیست؟ علل مرگ فولیکول های مو و پیشگیری از آن
آیا مو تجزیه می شود و چقدر طول می کشد؟

موها به دلیل ساختار نامحلول و پایدار کراتین از سایر بافت های نرم دوام بیشتری دارند. ترکیب شیمیایی آن باعث می‌شود که آنزیم‌های پروتئولیتیک – آنزیم‌هایی که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند – در تجزیه مو دشوار باشد.  پیوندهای بین اسیدهای آمینه منجر به ساختار سه بعدی می شود که کراتین را بسیار انعطاف پذیر می کند و موها را به سختی تجزیه می کند. میکروب های بسیار کمی مانند قارچ ها یا حیواناتی مانند سوسک فرش می توانند مو را هضم کنند.

به همین دلیل است که مو یکی از معدود آثار ارگانیک مرگ است.

اما هیچ چیز برای همیشه باقی نمی ماند و مو و استخوان در نهایت متلاشی می شود. چیزی که متفاوت است این است که فرآیند تجزیه با چه سرعتی انجام می شود.

محیط دفن تا حد قابل توجهی بر میزان تجزیه تأثیر می گذارد. خاک، رطوبت، مواد شیمیایی و حیوانات موجود در محیط می توانند سرعت تجزیه را افزایش دهند یا جسد را حفظ کنند. شرایط خشک و خشک مانند آنچه در بیابان ها یافت می شود، نگهدارنده عالی مو هستند، زیرا میکروب ها در چنین شرایطی رشد نمی کنند. با این حال، در بیشتر خاک های معمولی، مو و استخوان در نهایت پس از چند سال تخریب می شوند.

آیا رنگ مو بعد از مرگ تغییر می کند؟

به طور خلاصه، پاسخ مثبت است! این احتمال وجود دارد که موهای شما پس از مرگ شما قرمز شود! اگر به یک نقطه مرجع نیاز دارید، باید به مصریان باستان نگاه کنید.

حرف آخر

جالب است بدانید که ما موهای خود را چقدر زودگذر می دانیم، آن ها را با اطمینان کوتاه می کنیم، زیرا می دانیم که به سادگی دوباره رشد می کنند. با این حال، آخرین مجموعه ای از فولیکول های مو که تولید می شود  احتمالاً از هر دوره ای از زمان  که شما آن را پیشینه خود می نامید بیشتر دوام خواهد آورد! این خیلی ساده و گذرا  نیست ،  چه کسی می‌دانست که موهای سر ما می‌تواند تا این اندازه پویا باشد – حتی پس از مرگ.

منبع: www.nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *