مجله

ریزش مو در دوران یائسگی از علت تا درمان

علت ریزش مو در دوران یائسگی

علت ریزش مو در دوران یائسگی

یائسگی یک روند بیولوژیکی طبیعی است که همه زنان در دوره ای از زندگی خود تجربه می کنند. در این مدت ، بدن با سازگاری با نوسانات سطح هورمون ، تغییرات فیزیکی زیادی را تجربه می کند. بسیاری از زنان در دوران یائسگی علائم ناخوشایندی از جمله گرگرفتگی ، تغییرات خلقی و بی خوابی دارند . ریزش مو نیز یکی دیگر از موارد متداول است.

در این مقاله به بررسی دلایل ریزش مو و درمان آن در دوران یائسگی خواهیم پرداخت ، اگر میخواهید بدانید که ریزش موهای خود را که به هردلیلی برای شما ایجاد شده است چگونه میتوانید درمان کنید تا انتهای این مقاله با سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید .

ریزش مو در زنان نسبت به آقایان کمتر است. بیشتر خانمها به جای طاسی کامل ، کم پشتی مو را تجربه می کنند نازک شدن مو می تواند در جلو ، پهلوها یا بالای سر ایجاد شود. در هنگام دوش گرفتن و شانه کردن مو نیز ممکن است موها به صورت توده های زیادی ریزش کنند.

تحقیقات نشان می دهد ریزش مو در دوران یائسگی ، نتیجه عدم تعادل هورمونی است. 

علت ریزش مو در دوران یائسگی
علت ریزش مو در دوران یائسگی

به طور خاص ، این مربوط به تولید کمتر استروژن و پروژسترون است. این هورمون ها به رشد سریع مو کمک کرده و مدت زمان بیشتری روی سر می مانند. وقتی سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد ، موها کندتر رشد می کنند و بسیار نازک می شوند. کاهش این هورمون ها همچنین باعث افزایش تولید آندروژن یا گروهی از هورمون های مردانه می شود. آندروژن ها فولیکول های مو را کوچک می کنند و در نتیجه باعث ریزش مو در سر می شوند. با این حال ، در برخی موارد ، این هورمون ها می توانند باعث رشد موهای بیشتری در صورت شوند. به همین دلیل است که برخی از زنان یائسه دچار “هلو فازی” صورت و جوانه های کوچک مو روی چانه می شوند.

برای زنانی که یائسه می شوند ، علت ریزش مو تقریباً همیشه مربوط به تغییرات هورمونی است. با این حال ، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند در ریزش مو در دوران یائسگی نقش داشته باشد. این موارد شامل مقادیر بسیار بالای استرس ، بیماری یا کمبود برخی مواد مغذی است. آزمایش خون تشخیصی که می تواند دلایل ریزش مو را مشخص کند شامل آزمایش تیروئید و یا آزمایش کامل خون است.

ریزش مو ممکن است باعث شود شما نسبت به شکل ظاهری خود نگران باشید ، اما این وضعیت دائمی نیست. همچنین مراحلی وجود دارد که می توانید برای درمان ریزش مو و بهبود کیفیت موهای خود انجام دهید. برای سالم و محکم نگه داشتن موهای خود در دوران یائسگی این نکات را دنبال کنید.

۱٫ استرس را کاهش دهید

علت ریزش مو در دوران یائسگی
علت ریزش مو در دوران یائسگی

مهم است که سطح استرس خود را کنترل کنید تا از عدم تعادل هورمونی جلوگیری کنید. کاهش تولید استروژن می تواند روی مغز شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد خلق و خو ، اضطراب و افسردگی شود. با این حال ، انجام یوگا و سایر روش های آرام سازی تنفسی به ویژه در مبارزه با علائم یائسگی مؤثر است. ورزش منظم همچنین می تواند به کاهش استرس کمک کند.

۲٫ حرکت کنید

ورزش یکی از مؤلفه های اصلی یک سبک زندگی سالم است. وقتی ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید ، احساس قدرت و شادی خواهید کرد. همچنین به جلوگیری از برخی دیگر از علائم یائسگی از جمله تغییر خلق و خو ، افزایش وزن و بی خوابی کمک می کند. همه این عوامل برای حفظ تعادل هورمونی مهم هستند ، که رشد موهای سالم را تقویت می کند.

نوعی تمرین را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد. ممکن است بخواهید با دوست خود پیاده روی کنید ، به باشگاه ورزشی بروید یا برای دویدن بروید.

۳٫ رژیم غذایی سالم داشته باشید

علت ریزش مو در دوران یائسگی
علت ریزش مو در دوران یائسگی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کم چرب بهترین دفاع شما در برابر ریزش مو است. اطمینان حاصل کنید که مقدار کافی غلات ، میوه ها و سبزیجات کامل را در هر وعده غذایی خود قرار میدهید. همچنین مهم است که روغن های اشباع شده تک مانند روغن زیتون و کنجد را در رژیم غذایی خود بگنجانید. نوشیدن چای سبز و مصرف مکمل های ویتامین B6 و اسید فولیک نیز می تواند به ترمیم رشد مو کمک کند. اسیدهای چرب ضروری نیز نقشی اساسی در حفظ سلامت مو دارند. این اسیدهای چرب را می توان در غذاهای زیر یافت:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • روغن بذر کتان
  • گردو
  • بادام ها

۴٫آب بنوشید

بدن شما برای عملکرد مناسب نیاز به آب رسانی دارد. مقدار آب مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی و شدت ورزش بستگی دارد. با این حال ، به عنوان یک قاعده کلی ، باید روزانه هشت لیوان آب ۸ اونسی میل کنید.

۵٫ از وسایل حرارتی کمتر استفاده کنید

به منظور جلوگیری از خشک شدن و شکستن مو ، بهتر است از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتوی مو دوری کنید. اکستنشن ها و سایر روش های حالت دهی نیز می توانند موهای شما را ضعیف کرده و باعث ریزش زودرس موها شوند. اگر باید موهای خود را رنگ کنید ، رنگ موی کاملاً طبیعی را انتخاب کنید. مواد شیمیایی مصنوعی موجود در رنگ ها می توانند سلامت پوست سر و موهای شما را به خطر بیندازند. برای شستشوی موهایتان ، همیشه از

شامپو ضد ریزش و ماسک ضد ریزش برای سالم نگه داشتن پوست سر و رشد سالم مو استفاده کنید.

اگر شنا می کنید حتماً از کلاه شنا استفاده کنید ، زیرا کلر می تواند به شکستن مو کمک کند. هنگامی که برای مدت طولانی در معرض آفتاب یا باد هستید ، استفاده از کلاه برای محافظت از مو در برابر خشک شدن و شکستگی مو بسیار مهم است.

۶٫ در مورد داروهای خود با پزشک خود صحبت کنید

علت ریزش مو در دوران یائسگی
علت ریزش مو در دوران یائسگی

بعضی از داروها عوارضی دارند که شامل ریزش مو است. اگر دچار ریزش موی قابل توجهی هستید و فکر می کنید دلیل آن داروی شماست ، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است شما را بدون استفاده از عوارض جانبی گزارش شده ، به نوع دیگری از دارو سوق دهد. مصرف داروها را تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکرده اید قطع نکنید ، زیرا این امر می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

تمام موارد ذکر شده در این مقاله ، راهکارهایی هستند که میتوانند به شما کمک کنند تا ریزش موهای خود را در دوران یائسگی کنترل کنید ، اما همه این موارد نیاز به صرف زمان و حوصله دارد سایت سلامتی و زیبایی ، در این زمینه استفاده از محصولات تخصصی قطع ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفل کانادا را به شما همراهان گرامی توصیه میکند .

محصولات تخصصی قطع ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفل کانادا

فرمولاسیون تمامی محصولات بایوفل کانادا برگرفته از عناصر طبیعی و گیاهی می باشد.

این محصولات با پلاسنتا گیاهی، پروکاپیل کمپلکس، تمامی ویتامین های گروه ب و … غنی شده است.

از دیگر مزایای Biofol Canada این است که این محصولات فاقد ماینوکسیدیل، پارابن و سیلیکون می باشد.

تمامی محصولات Biofol Canada دارای تائیدیه جهانی FDA ,GMP, CE و سازمان غذا و دارو ایران می باشد.

با استفاده از محصولات ضد ریزش مو بایوفول کانادا می توان ریزش مو ناشی از بیماری کرونا را نیز مانند سایر الگو های ریزش مو از جمله ریزش مو در اثر آلوپسی و سکه ای ، استرس، کم خونی، رژیم لاغری، هورمونی، زایمان و شیردهی، ارثی و ژنتیکی و به خصوص کرونا و … را درمان کرد.

منبع : healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *