مجله

آیا تستوسترون بالا باعث ریزش مو در مردان میشود؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

درمان ریزش مو مردان

درمان ریزش مو مردان

طاسی در مردان یک مشکل بسیار شایع و در واقع یکی از آزاردهنده ترین مشکلاتی است که همه مردان با آن مواجه هستند. اما آیا می دانستید که ریزش مو در واقع نشانگر سلامت عمومی شماست؟ عوامل زیادی وجود دارد که باعث ریزش مو در مردان می شود. ریزش موی شدید نیاز به درمان دارد تا موها دوباره رشد کنند. اما برای درمان ریزش مو باید به ریشه مشکل پی ببرید. علل ریزش مو داخلی و ماهیت متفاوتی دارند. در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی برخی از علل ریزش مو در مردان و راههایی برای پیشگیری ریزش مو و رشد مو آورده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

 ریزش مو از نظر پزشکی به عنوان آلوپسی نامیده می شود و دو نوع آلوپسی در مردان وجود دارد:

  • تلوژن افلوویوم که در آن فولیکول های مو خاموش می مانند و رشد نمی کنند و در نتیجه می ریزند.

این شایع ترین نوع ریزش مو است اما در طبیعت کمتر است.

  • آلوپسی آره آتا نوع دیگری از طاسی است که در آن گلبول های سفید خون بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد و باعث ریزش آنها می شود. این باعث نازک شدن موها و طاسی می شود.

 برخی از علل ریزش مو در مردان عبارتند از:

عوارض جانبی داروها

افرادی که تحت برخی درمان های دیگر قرار می گیرند ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی ریزش مو داشته باشند. داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد، مسدود کننده های بتا، NSAIDS، داروهای ضد افسردگی باعث نازک شدن مو می شوند. بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند نیز از ریزش مو رنج می برند.

فشارعصبی یکی از علل ریزش مو

هنگامی که بدن تحت سطوح استرس بالایی قرار دارد، غدد فوق کلیوی کورتیزول را در مقادیر بالایی تولید می کنند. این کورتیزول مسئول کاهش کلاژن، کاهش تراکم استخوان و ریزش مو است.

عدم تعادل تیروئید

درمان ریزش مو مردان
علل ریزش مو

ریزش مو نشانگر عدم تعادل تیروئید در مردان است. زمانی رخ می دهد که غده تیروئید کار نمی کند یا عدم تعادل هورمونی وجود دارد. یکی از بزرگترین علائم تغییر در بافت مو و نازک شدن مو در مردان است. برخی حتی با کاهش رشد موهای صورت و بدن مواجه می شوند.

جهت کسب اطلاعات جامعتر در این زمینه مقاله درمان ریزش مو ناشی از پرکاری و کم کاری تیروئید را از دست ندهید.

کمبودهای تغذیه ای از علل ریزش مو

اغلب کمبود تغذیه باعث ریزش مو می شود. اگر بدن به مقدار کافی مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز خود را برای حفظ عملکرد صحیح همه اندام ها دریافت نکند، یکی از علائم این کمبود ریزش مو است. کمبود پروتئین، روی و آهن می تواند باعث ضعف و ریزش مو در مردان شود.

عدم تعادل هورمونی

سطح تستوسترون پایین و بالا با ریزش مو مرتبط است. مردان نیز مانند زنان در دوران یائسگی دچار کاهش هورمون های جنسی می شوند. این می تواند روی رشد موهای آنها تأثیر بگذارد و باعث ریزش آنها شود. با این حال، سطوح بالای تستوسترون نیز مشتقی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) ایجاد می کند که بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد و باعث مرگ آنها می شود. این باعث ریزش شدید مو و طاسی می شود. DHT چرخه رشد فولیکول‌های مو را کاهش می‌دهد و در نتیجه با گذشت زمان کوتاه‌تر شده و رشد آن متوقف می‌شود. برخی از نواحی سر نسبت به این هورمون حساسیت بیشتری دارند و از طاسی بیشتر رنج می برند.

ریزش مو به دلیل تستوسترون بالا

درمان ریزش مو مردان

مؤسسه ملی بهداشت گزارش داده است که بر اساس برآوردها حدود ۵۰ میلیون مرد در جهان از طاسی الگوی مردانه رنج می برند. نیمی از این نوع طاسی ناشی از سطح بالای تستوسترون است. فولیکول‌های مو منقبض می‌شوند، خاموش می‌شوند و چرخه رشد کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود تا جایی که هیچ مویی باقی نماند.

به طور معمول، تستوسترون در بدن مردان به دو شکل وجود دارد. یکی از شکل‌های آن، فرم «رایگان» است که در آن تستوسترون به پروتئین‌های بدن متصل نیست. شکل دیگر به پروتئینی به نام گلوبولین متصل می شود. این گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی (SHBG) در بدن شما وجود دارد اما فعال نیست. اما اگر شما SHBG پایینی در بدن خود دارید، سطح تستوسترون آزاد زیادی در خون دارید. این ماده مشتق دیگری به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تولید می کند. این DHT قوی تر از تستوسترون است و مسئول طاسی الگوی مردانه است. DHT به طور کلی در فولیکول های مو، پوست و پروستات یافت می شود، اما فولیکول های مو به ویژه به آن حساس هستند. این حساسیت توسط ژنتیک فرد تعیین می شود. اگر به DTH بسیار حساس هستید، حتی مقدار کمی از آن می تواند باعث ریزش مو شود.

درمان ریزش موی ناشی از تستوسترون

پزشک شما ممکن است درمان های مختلفی را برای طاسی با الگوی مردانه به شما پیشنهاد کند، اما برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل DHT، باید سطح آن را از درون کاهش دهید. 

برای پیشگیری و درمان ریزش مو باید سطح هورمون ها را در بدن خود بررسی کنید و آنها را به حد طبیعی برسانید.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش‌های فشرده نیاز نیست، اما ورزش حتی برای یک یا دو ساعت به صورت روزانه کمک بزرگی می‌کند. ورزش‌ها آرامش‌بخش هستند و به تعادل هورمون‌های بدن کمک می‌کنند. ریزش مو را با تنظیم مسائل مربوط به مقاومت به انسولین که مسئول همین امر هستند درمان می کند.

از افراد و چیزهای سمی دوری کنید

نیازی به اضافه کردن بار بیشتری بر روی سرتان نیست، در حالی که در حال حاضر جایی برای کسانی که به شما استرس وارد میکنند وچود ندارد. هنگامی که استرس دارید یا تحت فشار هستید، سطح تستوسترون در بدن شما افزایش می یابد و دوباره باعث ریزش مو می شود.

برای پیشگیری از ریزش مو خوب بخوابید

شما طبق برنامه زندگی مدام در حال فعالیت هستید در نتیجه امکان ندارد همیشه خواب خوبی داشته باشید، اما همیشه سعی کنید حداقل ۸ ساعت بخوابید. به این ترتیب شما دچار استرس نمی شوید و ذهن و بدن شما در خلق و خوی مثبت باقی می مانند. خوابیدن برای ساعات کمتر به طور مکرر باعث افزایش سطح تستوسترون می شود.

برای درمان ریزش مو مردان سیگار یا الکل را ترک کنید

درمان ریزش مو مردان

اگر زیاد سیگار می کشید یا زیاد الکل می نوشید، می تواند سطح تستوسترون را تا چندین برابر افزایش دهد. برای پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از تستوسترون، محدود کردن عادات نوشیدن و سیگار کشیدن بسیار مهم است. هر دو (سیگار و الکل) DHT بیش از حد تولید می کنند که حتی می تواند شما را کچل کند.

مقاله آیا کشیدن سیگار موجب ریزش مو می شود؟ را بخوانید.

غذاهایی که برای درمان ریزش مو باید بخورید

در کنار داروها و مکمل های غذایی، غذاهای خاصی وجود دارند که به طور طبیعی سطح DHT را در خون پایین می آورند. آنها سطوح هورمونی را متعادل می کنند و در نتیجه ممکن است به دلیل DHT بالا دچار ریزش مو نشوید. این غذاها را بشناسید تا بتوانید آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

غذاهای روزانه

تا جایی که می توانید از مواد غذایی لبنی خودداری کنید زیرا سرشار از کلسترول هستند و باعث افزایش تولید تستوسترون در بدن انسان می شوند. با افزایش سطح تستوسترون، DHT در پوست سر ایجاد می شود و باعث ریزش مو می شود. از خوردن اقلامی مانند پنیر، شیر، خامه و غیره باید اجتناب شود.

غذاهای حیوانی

مصرف غذاهای حیوانی که سرشار از آهن هستند به عنوان یک مکمل حیاتی به رژیم غذایی عمل می کند، به خصوص زمانی که عدم تعادل هورمونی وجود داشته باشد. اقلامی مانند گوشت بره، بوقلمون، مرغ، بره و غیره منابع آهن هستند که مواد مغذی را به پوست سر اضافه می کنند و باعث پیشگیری و درمان ریزش مو میشوند.

درمان ریزش مو مردان با بذر کدو تنبل

خوردن تخم کدو خام برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات، یک رسم قدیمی است. استفاده از دانه کدو تنبل توسط اداره داروی فدرال ایالات متحده برای درمان طبیعی اختلالات پروستات تایید شده است. همچنین دیده شده است که دانه کدو تنبل دارای اسیدهای آمینه خاصی مانند کوکوربیتاسین و استروئیدهای گیاهی، به ویژه دلتا-۷- استرول است که DHT در خون را مسدود می کند.

نخل اره

نخل اره ای گیاهی است که به جلوگیری از DHT معروف است. استرول موجود در گیاه به نام بتا سیتوسترول دارای اثرات ضد آندروژن خاصی است که آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز نوع II را مهار می کند. با مسدود کردن این امر، تبدیل تستوسترون به DHT را متوقف می کند.

چای سبز

چای سبز حاوی اپی گالوکاتچین-۳-گالات است که از تشکیل DHT در خون جلوگیری می کند. محققان دریافته اند که چای سبز سطوح بالای تستوسترون و DHT در خون را کاهش می دهد و همچنین به طور کلی باعث تقویت رشد مو میشود.

بادام ها و درمان ریزش مو مردان

بادام دارای ماده ای به نام ال لیزین است که به عنوان یک مهارکننده DHT عمل می کند. علاوه بر این، بادام همچنین سرشار از پروتئین، چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع است و از رشد مو حمایت می‌کند. آنها به تارهای مو استحکام می بخشند.

موز

موز ماده ای به نام بیوتین در خود دارد که اجازه نمی دهد تستوسترون به DHT فعال تبدیل شود. این به نوبه خود روند طاسی را متوقف می کند. علاوه بر این، موز همچنین سرشار از پتاسیم است که به پوست سر مواد مغذی می‌دهد و باکتری‌های خوب روده را تولید می‌کند که تولید DHT را متوقف می‌کند.

تخم مرغ و درمان ریزش مو مردان

زرده تخم مرغ نیز حاوی بیوتین است که تولید DHT را کاهش می دهد. زرده تخم مرغ همچنین دارای اسیدهای چرب، گوگرد و پروتئین است که برای رشد موهای سالم ضروری است.

کاشوبادام هندی

بادام هندی دارای محتوای روی بالایی است که مانع از تبدیل تستوسترون به DHT می شود. بادام هندی همچنین سرشار از مس، منگنز و فسفر است که به رشد مو کمک می کند.

هویج

هویج دارای لیکوپن است که با کاهش اثرات آموزش مجدد ۵ آلفا، DHT در خون را مهار می کند.

کلم پیچ

کلم پیچ حاوی مقدار زیادی روی است که از تغییر تستوسترون به DHT جلوگیری می کند. DHT همچنین باعث التهاب فولیکول مو و ریزش مو می شود. اما فلاونوئیدهای موجود در کلم پیچ به مبارزه با بیماری های فولیکول پوست سر و کاهش التهاب کمک می کند.

صدف خوراکی

صدف ها همچنین حاوی روی بالایی هستند و به عنوان یک مسدود کننده DHT عمل می کنند. علاوه بر این، صدف حاوی منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، سلنیوم و مس است که برای رشد مو مفید است. همچنین دارای ویتامین C و E است که برای سلامت پوست سر مورد نیاز است.

جوانه گندم و درمان ریزش مو مردان

جوانه گندم حاوی روی، ویتامین E، فولات، پروتئین ها، اسیدهای چرب امگا و تمام ویتامین های B است که نه تنها DHT در خون را مسدود می کند، بلکه تمام مواد مغذی مورد نیاز برای موهای سالم را تامین می کند.

گردو و درمان ریزش مو مردان

مانند بادام، گردو نیز حاوی ال لیزین است و سرشار از پروتئین و ویتامین E است که به رشد مو کمک می کند. علاوه بر این، آجیل حاوی برخی از مواد مغذی ضد التهابی است که به نام های جوگلون، مورین و تانن شناخته می شوند.

ماهی تن

ماهی تن حاوی بیوتین است که با کاهش تولید DHT در بدن به پیشگیری و درمان ریزش مو کمک می کند. سطح DHT را کاهش می دهد و علاوه بر این، حاوی سلنیوم، EP و DHA است که باعث رشد مو، تغذیه پوست سر و جلوگیری از التهاب می شود.

منبع: beautyhealthtips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *