مجله

چرا ریزش مو در آقایان بیشتر از بانوان است؟

ریزش مو در آقایان

در جوانی بیشتر مردان موهای قوی، پرپشت و جوان دارند. با افزایش سن کم کم موهای آن ها استحکام خود را از دست می دهد و شروع به ریزش می کند، این ریزش مو گاهی خطی، گاهی موضعی و گاهی موجب طاسی سر می شود. گفته می شود که ریزش مو به خصوص در آقایان غیر قابل امتناع است. اما با افزایش آگاهی نسبت به آن می توان ریزش مو را مهار کرد. با این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا روش هایی را جهت کنترل و درمان ریزش مو ارثی آقایان و محصولات گیاهی مراقبت مو از جمله شامپو ضد ریزش و رشد مجدد مو و محلول رشد مو را به شما معرفی کنیم.

دو سوم از مردان در سن ۳۵ سالگی یا بعد، دچار ریزش مو و طاسی می شوند. ریزش مو دلایل بسیاری دارد و علل آن از مشکلات ژنتیکی تا مشکلات پوستی می تواند متغیر باشد. یکی از شایع ترین حالت ریزش مو در مردان نوعی الگوی طاسی است. سر آن ها به صورت یو شکل خالی میشود.

مهم ترین عوامل ریزش مو در مردان

ریزش مو در آقایان
درمان ریزش مو ارثی آقایان
  • عوامل ژنتیکی و فشار روحی
  • مهم ترین عامل ریزش مو، استرس
  • تغییرات و اختلالات هورمونی
  • شیوه زندگی و عادات نامناسب
  • عدم آب رسانی به موها
  • نداشتن تغذیه مناسب و پیروی نکردن از برنامه غذایی مناسب و مغذی
  • کمبود آهن و برخی مواد معدنی در بدن
  • کمبود برخی از ویتامین ها و پروتئین ها
  • کاهش ناگهانی وزن
  • مصرف برخی از داروها
  • مشکلات پوستی
  • استفاده از برخی شوینده های نامناسب

دلایل اصلی ریزش مو چیست ؟

ریزش مو در آقایان
ریزش مو در آقایان

کم خونی 

کم خونی یک عامل اصلی در بروز ریزش مو به خصوص در بانوان می باشد. کمبود آهن یک مشکل اصلی در بیشتر افراد است. علاوه بر ریزش مو ها، خستگی، سردرد و سردی را نیز در افراد به همراه دارد .
برای مطلع شدن از این عارضه باید به آزمایش خون بپردازید. در صورت وجود کمبود آهن در بدن مشکل را با مکمل آهن حل نمایید.

فشار جسمی و روحی 

بیماری های جسمی و فشار های جسمی مانند آنفولانزا، آسیب دیدگی بدنی، تصادفات و ضربه ها میتوانند آسیبی مانند ریزش مو را بر بدن انجام دهند. همچنین فشار های روحی و استرس عامل اصلی بروز ریزش مو در افراد می باشد.
برای رفع این مشکل باید به پزشک کاشت مو مراجعه کرد تا با درمان دارویی مشکل ریشه کن گردد.

کمبود پروتئین 

عدم مصرف  کافی پروتئین سبب ریزش مو در مردان و زنان میگردد. افراد پس از سه هفته مصرف نکردن پروتئین کافی دچار ریزش مو میگردند. راه درمان مصرف حبوبات، گوشت، ماهی و تخم مرغ می باشد.

 الگوی طاسی مردانه 

ریزش مو در آقایان
ریزش مو در آقایان

معمولا سه چهارم مردان ریزش مو را در زندگی خود تجربه می نمایند.
طاسی مردانه بر اثر ژنتیک، ژن ها و هورمون ها پدید می آید. سپس باعث ناپدید شدن موها از ریشه میگردد.

 بارداری 

ریزش مو در آقایان
درمان ریزش مو ارثی آقایان

بارداری در زنان میتواند ریزش مو را به همراه داشته باشد. در اثر فشار های جسمی شدید مادر می باشد که میتواند در هنگام بارداری و پس از زایمان پدید آید. ولی جای هیچگونه نگرانی نیست چرا که پس از مدتی موها به رشد عادی خود باز میگردند.

هورمون های زنانه

 تغییرات هورمونی در زنان میتواند بروز ریزش موهای شدید را به همراه داشته باشد. در این صورت دادن آزمایش خون ضروری بوده و با مصرف دارو های هورمونی و استاندارد کردن آن ها رشد موها به حالت اول خود باز میگردد .

کمبود ویتامین ب

زنان و مردان با توجه به داشتن کمبود ویتامین ب در بدن میتوانند ریزش مو را تجربه نمایند. برای رفع این مشکل مصرف مکمل های ب و مصرف سبزیجات، میوهای نشاسته دار، مصرف ماهی و مصرف آجیل توصیه میشود.

ریزش مو در آقایان
درمان ریزش مو ارثی آقایان

 

کاهش وزن 

 کاهش وزن شدید در آقایان و بانوان سبب ریزش مو میگردد. علل آن کمبود ویتامین ها و ایجاد شوک و فشار جسمی در بدن میگردد . معمولا شش ماه تداوم داشته و پس از آن افراد با مصرف مکمل های تجویز شده از جانب متخصص میتوانند ریزش خود را جبران نمایند.

 مشکلات خود ایمنی 

بیماری آلوپسی که بر اثر ضعف خود ایمنی بدن رخ میدهد به این صورت است که سلول های ایمنی  پیاز مو را عاملی بیگانه خطاب کرده و اقدام به از بین بردن آن ها میکنند و موجب ریزش موها میشوند. آلوپسی انواع مختلفی را دارد که سکه ایی، ریزش کامل موهای سر و ریزش موی کل بدن را به همراه دارند. درمان برای ریزش موی سکه ایی و منطقه ایی امکان پذیر بوده ولی تا کنون دارویی برای درمان دو گروه بعدی کشف نشده است.

 کم کاری تیروئید 

غده تیروئید زمانی که ترشح های کافی را تولید نمیکند ، موجب ریزش مو میگردد. راه درمان برای این مشکل دادن آزمایش خون و مشخص شدن مقدار کم کاری غده تیروئید می باشد. پس از آن با مصرف داروهای مخصوص میتوان مشکل ریزش مو را بر طرف کرد.

نکته

ریزش مو در آقایان

 به طور کلی علت ریزش مو به عوامل متعددی بر میگردند. بهترین راه حل برای  پیدا کردن  علت ریزش مو در هر فرد مراجعه به متخصص پوست و مو می باشد تا علت را ریشه یابی نماید و فرد اقدام به درمان مشکل خود در بدن نماید.

آندروژنیک آلوپسیا


در بسیاری از موارد دلیل ریزش مو در سنین جوانی یا میانسالی، چیزی است که اصطلاحا به آن “آندروژنیک آلوپسیا” یا ریزش موی مردانه گفته می شود. تحقیقات نشان می دهد که امروزه چیزی در حدود ۲۰% مردان دچار این نوع ریزش مو در سالهای جوانی شده اند. جالب است که بدانید این آمار در بین مردانی که در دهه چهارم زندگی شان هستند، به ۴۰% و مردانی که در دهه پنجم زندگی شان هستند به بیش از ۵۰% می رسد.

دلایل این نوع ریزش مو، متعدد هستند ولی پس از دوران بلوغ در پسران، معمولا موهای سر آنها کم کم نازک می شوند. به همین جهت فولیکول های مو آمادگی بیشتری جهت ریزش در سنین بالاتر پیدا می کنند. البته با تمهیدات و تکنیک هایی می توان تا حد زیادی جلوی ریزش موهای سر مردان را گرفت که در انتها به آن اشاره کرده ایم.

تاکنون سه دلیل برای طاسی و ریزش موی مردانه شناسایی شده که عبارتند از:      

ژنتیک


ریزش موی ارثی در مردان بسیار شایع است و ژن آن از یکی از والدین منتقل می شود. البته تاکنون کشف نشده که چطور این ژن ها از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شوند. بطوری که ممکن است دو برادر، در بزرگسالی یکی دچار این عارضه شود و دیگری موهایش را از دست ندهد.

ریزش مو در آقایان

ممکن است برخی افراد حامل این ژن باشند ولی خودشان دچار ریزش مو و یا طاسی نشوند.
نکته جالب توجه اینجاست که بر خلاف تصور بسیاری از مردم، مردانی که ژن ریزش مو را از طرف مادر به ارث می برند بیشتر مستعد ریزش هستند تا مردانی که از پدر این ژن را به ارث می برند!
البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که بر خلاف بسیاری از شایعات رواج پیدا کرده در بین مردم، صرفا داشتن ژن ریزش مو نمی تواند به تنهایی دلیل ریزش شدید و طاسی شود. بلکه عوامل تاثیرگذار دیگر از جمله بالاتر رفتن سن و هورمون ها و یا عدم رعایت بهداشت و بی توجهی به موها در این زمینه نیز بسیار تاثیر گذار هستند. ژن می تواند صرفا زمینه ریزش بیشتر موها را فراهم کند.

هورمون ها:


دی هیدراتستسترون یکی از هورمون هایی است که به تستسترون مرتبط است و عامل ایجاد ریزش مو در مردان و در بعضی موارد طاسی در مردان است. این هورمون زمانی ترشح می شود که تستسترون با استفاده از آنزیمی به نام آلفا ریداکتس ۵ واکنش میدهد.

فولیکول های مو در زمان ترشح دی هیدراتستسترن، نازک تر می شوند و به مرور زمان ساقه موها ضعیف تر و کوچک تر می شود. بعدها به مرور زمان بسیاری از این تارهای مو، رشدشان متوقف می شود. در بسیاری از موارد زمانی مردان متوجه شدید شدن ریزش موهایشان می شوند که بیش از نیمی از فولیکول های موهای سر تحت تاثیر آن نازک و یا دچار ریزش شده اند.

ریزش مو در آقایان

سن:

 به یاد داشته باشید که هورمون دی هیدراتستسترون ناگهانی و یک شبه بر روی فولیکول های مو اثر نمی کنند بلکه تاثیر آن بر روی فولیکول های مو و آغاز ریزش موهای سر، به مرور زمان اتفاق می افتد. در این زمینه میزان تاثیرگذاری هورمون مربوطه وابسته به داشتن ژن ریزش مو و همچنین سن فرد است. کسانی که دارای این ژن هستند معمولا ریزش موهایشان تا قبل از سی سالگی آغاز می شود. در صورتی که در سایر مردان، این اتفاق ممکن است در سنین بالای سی و حتی چهل سال بیفتد.

 در حالت کلی می توان گفت که مردانی که از عارضه ریزش موی مردانه یا آندروژنیک آلوپسیا رنج می برند. طی دوره های مختلف سرعت ریزش موی آنها نیز کم و یا زیاد می شود و حتی در دوره های زمانی خاصی این ریزش ممکن است برای مدتی متوقف شود.

 آمار ریزش موی مردانه در کشورهای مختلف نشان می دهد که آندروژنیک آلوپسیا عامل بیشتر ریزش موها در مردان سراسر جهان است.

به چند دلیل ریزش مو میتواند تشدید پیدا کند:

ریزش مو در آقایان
  •  جریان ضعیف خون
  • استرس

چند راهکار برای برطرف شدن ریزش مو:

شامپو رشد مو
شامپو ضد ریزش آقایان
  • آرام شستن سر بدون چنگ زدن
شامپو رشد مو
شامپو ضد ریزش آقایان
شامپو رشد مو
ریزش مو در آقایان
  • رژیم غذایی
شامپو رشد مو
شامپو ضد ریزش آقایان
  • استفاده از مکمل ها و تقویت کننده مو
  • استفاده از شامپو های گیاهی

پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما همراهان گرامی، استفاده از محصولات برند بایوفول کانادا است که به طور تخصصی به محصولات قطع ریزش مو و رشد مجدد مو پرداخته اند.

از نمونه محصولات این برند پر طرفدار کانادایی میتوان به شامپو گیاهی رشد مو و محلول رشد مو آن اشاره کرد.

شامپو رشد مو
شامپو ضد ریزش مو در آقایان

استفاده از شامپو و محلول رشد مو، ریزش مو شما را کنترل و قطع کرده، تمامی مشکلات مو از جمله کم پشتی، وزی، موخوره و….را از بین برده و در نهایت باعث رشد مجدد مو های شما خواهد شد.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن

شامپو رشد مو
شامپو ضد ریزش آقایان

شرکت ساسانیان، تنها نماینده انحصاری واردات محصولات تخصصی قطع ریزش مو و رشد مو بایوفل کانادا در ایران و خاورمیانه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *