مجله

آیا شامپو می تواند باعث ریزش مو باشد؟

آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟

هنگامی که شروع به ریزش مو می کنید، اولین مقصری که به آن فکر می کنید شامپو است! آیا شامپو نامناسب واقعا میتواند باعث ریزش مو شود؟ قبل از اینکه شروع به نگرانی کنید، به خاطر داشته باشید که ریزش مو به صورت روزانه کاملاً طبیعی است، به خصوص زمانی که شامپو می‌زنید. با این حال، زمانی که متوجه ریزش موی زیاد در حمام، شانه یا برس خود می شوید، ممکن است نگران ریزش مو شوید. اما آیا اسکن لیست مواد تشکیل دهنده واقعاً به شما کمک می کند تا مقصر را کشف کنید و آن را درمان کنید؟

بیشتر اوقات، احتمالاً نه. در حالی که برخی از ترکیبات شامپو ممکن است کمتر از حد ایده آل برای موهای سالم باشند، شواهد موجود به هیچ عنصر خاصی به عنوان علت بالقوه ریزش مو اشاره نمی کند.

کدام ترکیبات شامپو با ریزش مو مرتبط است؟

آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟
ریزش مو روزانه طبیعی

ریزش مو یکی از نگرانی‌های رایج افراد در هر سن و جنس در سراسر جهان است.

هنگامی که نگران ریزش بیشتر هستید، کاملاً قابل درک است که هر توضیح ممکن را در نظر بگیرید و هر چیزی را که فکر می کنید برای جلوگیری از ریزش مو بیشتر امتحان کنید.

متخصصان طیف گسترده ای از علل بالقوه را شناسایی کرده اند (در زیر به چند مورد از آنها با عمق بیشتری اشاره خواهیم کرد).

گزارش های حکایتی همچنین برخی از ترکیبات رایج شامپو را با ریزش مو مرتبط می کنند، اما این ادعاها هنوز ثابت نشده اند.

به خاطر داشته باشید که آکادمی پوست آمریکا (AAD) هیچ شامپو یا مواد تشکیل دهنده شامپو را به عنوان دلایل رایج ریزش مو فهرست نمی کند.

گفته شده است که هر دو سولفات (مواد پاک کننده) و فرمالدئید (مواد نگهدارنده) می توانند به ریزش مو کمک کنند.

تا به امروز، هیچ تحقیقی این ادعاها را تأیید نمی کند. با این حال، هر دو سولفات و فرمالدئید، همراه با تعدادی از مواد شیمیایی دیگر که اغلب در شامپو استفاده می‌شوند، به طور بالقوه می‌توانند به انواع دیگر آسیب‌های مو منجر شوند.

پژوهش چه می گوید؟ آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟

آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟
ریزش مو روزانه طبیعی

نظرات در مورد سولفات ها و فرمالدئید تا حد زیادی متفاوت به نظر می رسد.

Amy Forman Taub ، MD، FAAD، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در ایلینوی می گوید: در حال حاضر، “هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سولفات ها… بر ریزش مو تاثیر می گذارند، وجود ندارد .”

همین امر در مورد فرمالدئید نیز صادق است.

Ranella Hirsch ، MD، FAAD، یک متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در ماساچوست توضیح می دهد: “این فرمالدئید نیست، بلکه اهداکننده فرمالدئید به عنوان یک نگهدارنده استفاده می شود که به عنوان یک مشکل، هرچند به اشتباه، ذکر می شود .” این ماده برای چندین دهه به عنوان یک ماده نگهدارنده استفاده شده است… اگر این ادعاها درست بود، شاهد مقدار زیادی [ریزش مو] بودیم.

این بدان معنا نیست که این مواد باعث ایجاد مشکلات دیگری نمی شوند.

سولفات ها

سولفات ها آن اثر کف کنندگی را در شامپوها ایجاد می کنند. اما در حالی که آنها پاک کننده های موثری هستند، می توانند مو و پوست حساس را تحریک کنند.

شامپوهای مبتنی بر سولفات، روغن های طبیعی را به راحتی از موهای ریز یا خشک پاک می کنند و تارهای شما را شکننده می کنند و در خطر شکستن قرار می گیرند. موهای آسیب دیده می توانند ظاهر ریزش مو را ایجاد کنند.

فرمالدئید

آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟
آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟

شما اغلب این ماده را در محصولات مو بر پایه کراتین که برای صاف کردن مو طراحی شده اند، پیدا خواهید کرد.

به ویژه زمانی که آرایشگران مو و مصرف کنندگانی که از این محصولات استفاده می کردند، با علائم مواجهه با فرمالدئید مواجه شدند، شهرت بدنامی به دست آورد:

  • تحریک پوست
  • مشکل در تنفس
  • سوزش چشم، بینی و گلو

این محصولات، اگرچه به عنوان بدون فرمالدئید به بازار عرضه می‌شوند، حاوی مواد نگهدارنده آزادکننده فرمالدئید تحریک‌شده با حرارت، مانند هیدانتوئین DMDM ​​هستند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای رسیدگی به این موضوع و اطلاع عموم از خطرات مواجهه با فرمالدئید اعلام کرد، در حالی که ریزش مو در بین خطرات بالقوه ذکر نشده است، تحریک شدید پوست سر می تواند در برخی موارد منجر به ریزش مو شود.

در حالی که هنوز شواهد علمی برای هیدانتوئین DMDM ​​به عنوان یک علت ریزش مو پشتیبانی نشده است، تعدادی از شکایت های دسته جمعی علیه شرکت هایی که محصولاتی با هیدانتوئین DMDM ​​تولید می کردند، تشکیل شده است.

سایر علل احتمالی

ریزش مو روزانه طبیعی در حمام

ریزش مو به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد :

  • ریزش مو ارثی
  • تغییرات هورمونی
  • بیماری و سایر نگرانی های پزشکی
  • داروهای خاص
  • کمبودهای تغذیه ای

استرس – که در طول همه گیری کووید-۱۹ برای بسیاری از مردم افزایش یافته است – می تواند نقش مهمی در ریزش مو داشته باشد.

در حالی که شامپوی مورد علاقه شما ممکن است باعث ریزش موی شما نشود، سایر عادات مراقبت از مو می توانند در این امر موثر باشند.

مدل موی تنگ

ریزش مو در حمام

مدل هایی که فشار زیادی به موهای شما وارد می کنند می توانند به مرور زمان به فولیکول های مو آسیب بزنند و منجر به ریزش موی کششی شوند.

مثالها عبارتند از:

  • بافتن
  • دم اسبی
  • مدل مو گوجه ای
  • استفاده از کلیپس

استفاده گهگاهی با این مدل ها نباید مشکلی ایجاد کند، اما انجام روزانه این کار می تواند خطر ریزش مو را افزایش دهد.

ابزارهای داغ و درمان های شیمیایی

آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟

ابزارهای حالت دهنده توسط گرما مانند سشوار، اتوهای صاف، غلتک های داغ و شانه های گرم شده می توانند به موهای شما آسیب برسانند. رنگ کردن منظم، دکلره کردن و… هم می تواند موهای شما را دچار آسیب کند.

Forman Taub می گوید: «این معمولاً بر رشد مو تأثیر نمی گذارد، اما می تواند باعث شکستگی شود.

که می تواند به ظاهر ریزش مو کمک کند. با گذشت زمان، حتی می تواند با تضعیف ساقه مو منجر به ریزش واقعی مو شود.

اکثر موهای سرگردانی که بعد از کف کردن متوجه می‌شوید، به هر حال قرار است ریزش کنند. شما فقط زمانی که پوست سر خود را در حین شامپو ماساژ می دهید به آنها کمک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

ریزش مو در حمام

اگر در مورد ریزش موی اخیر نگران هستید، چند تغییر ساده در روال معمول مراقبت از مو و حالت دادن به موهایتان می تواند اولین قدم خوبی باشد.

ممکن است کمک کند:

  • از مدل موهای تنگ خودداری کنید
  • مراقب باشید موهای خود را نکشید یا پیچ و تاب ندهید
  • به شامپوی ملایم تری بروید ( مانند شامپو گیاهی)

همچنین ممکن است به جای هر روز از شامپو بر اساس نیاز استفاده کنید. موهای چرب ممکن است نیاز به شستشوی مکرر داشته باشند. اما اگر موهای شما در سمت خشک‌تر است، ممکن است نیازی به شستشوی بیشتر از دو بار در هفته نداشته باشید.

استفاده از شامپو گیاهی ضد ریزش میتواند بسیار کمک کننده باشد.

بهترین شامپو ضد ریزش فوری و رشد مو
پکیج ۶ عددی شامپو ضد ریزش مو و رشد مجدد ایج دیفنس بایوفول کانادا – BIOFOL

شامپو گیاهی دیگر هیچ گونه جای نگرانی را برای شما باقی نمی گذارد. با استفاده از شامپو گیاهی، میتوانید با خیال راحت هر روزه موهای خود را شست و شو دهید. شامپو گیاهی ایج دیفنس بایوفول کانادا، شامپویی مطمئن برای شماست. این شامپو علاوه بر قطع ریزش، سبب رویش مجدد مو های شما نیز خواهد شد.

همانطور که شامپو میزنید:
آیا شامپو میتواند باعث ریزش مو شود؟
  • به یاد داشته باشید که روی پوست سر خود تمرکز کنید، نه روی طول موهای خود.
  • از نوک انگشتان خود برای ماساژ ملایم پوست سر خود استفاده کنید.
  • خوب با آب گرم بشویید.
  • موهای خود را به آرامی خشک کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که وقتی متوجه موهایی بیشتر از چیزی که معمولاً در برس مو یا در فاضلاب بعد از حمام مشاهده می کنید، تماس با متخصص پوست یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ضرری ندارد.

تغییرات فوق می تواند تفاوت ایجاد کند، اما ممکن است همیشه کمکی نکند.

هیرش خاطرنشان می کند: «بزرگترین چالش با افرادی که ریزش مو را خود مدیریت می کنند، عدم تشخیص صحیح است. ارزیابی ریزش مو شامل تاریخچه طولانی، معاینه و آزمایش آزمایشگاهی خواهد بود.

مراجعه زودتر به متخصص پوست به شما در شناسایی علت واقعی کمک می کند. این بدان معنی است که شما می توانید یک برنامه درمانی خاص برای مبارزه با ریزش مو ایجاد کنید.

سخن نهایی
ریزش مو روزانه طبیعی در حمام

اگر ریزش مو دارید، احتمالا شامپوی شما مقصر نیست. ولی این احتمال ۱۰۰ در۱۰۰ نیز نیست.

بهترین گزینه شما برای یافتن علت واقعی؟ ارتباط با متخصص پوست و مو خواهد بود. قبل از انجام اقدامات لازم برای رفع ریزش مو، باید بدانید که چه چیزی باعث ریزش مو شده است.

اگر فکر میکنید ریزش مو شما ناشی از شامپو است، یک شامپو ضد ریزش گیاهی کمک کننده خواهد بود.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن

شرکت ساسانیان پارسیان کهن
ساسانیان پارسیان کهن

شرکت ساسانیان، یک شرکت معتبر بازرگانی میباشد که تنها نماینده انحصاری واردات محصولات تخصصی قطع ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفل کانادا در ایران و خاورمیانه میباشد.

منبع: www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *