مجله

قرص ضدبارداری و قطع ریزش مو!

عوارض قرص ضدبارداری

مانند هر داروی دیگری، قرص های ضدبارداری می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. برخی از زنان ممکن است متوجه شوند که موهایشان در حین مصرف قرص، نازک شده و ریزش مو پیدا کرده اند. سایر خانم ها ممکن است پس از قطع مصرف، موهای خود را از دست بدهند. تقریباً همه خانم ها در سنین ۱۵ تا ۴۴ حداقل یک بار از قرص های کنترل بارداری استفاده کرده اند. در همین ابتدای مقاله به شما متذکر میشویم که شایعاتی که با مصرف قرص های ضدبارداری میتوانید باعث رشد سریع مو یا قطع و درمان ریزش مو شوید، کذب محض است!

برای مشاهده ارتباط بین قرص های ضدبارداری و ریزش مو به خواندن این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی ادامه دهید و یاد بگیرید که اگر ریزش مو شما را تحت تاثیر قرار دهد چه کاری می توانید انجام دهید.

نحوه عملکرد قرص های ضدبارداری

عوارض قرص ضدبارداری
قرص قطع ریزش و رشد مو

قرص های ضد بارداری به روش های مختلف، از بارداری جلوگیری می کنند. اکثر قرص ها حاوی اشکال مصنوعی هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون هستند. به طور معمول، افزایش استروژن باعث می شود که تخمک بالغ در طول چرخه قاعدگی زن از تخمدان ها خارج شود. به این حالت تخمک گذاری می گویند.

قرص های ضد بارداری، افزایش استروژن را که باعث آزاد شدن تخمک می شود، متوقف می کند. آنها مخاط اطراف دهانه رحم را غلیظ می کنند و شنا کردن اسپرم به سمت تخمک را دشوارتر می کنند.

قرص های ضد بارداری، پوشش داخلی رحم را نیز تغییر می دهند. اگر تخمک بارور شود، معمولاً به دلیل این تغییر نمی تواند کاشته شود و رشد کند.

قرص های ضدبارداری به دو شکل مختلف وجود دارند که بر اساس هورمون های موجود در آنها است:

عوارض قرص ضدبارداری
قرص قطع ریزش و رشد مو

مینی قرص ها: فقط حاوی پروژستین هستند که نوعی پروژسترون مصنوعی است.

قرص های ضد بارداری ترکیبی: حاوی پروژسترون و فرم های مصنوعی استروژن هستند.

مینی قرص ها ممکن است به اندازه قرص های ترکیبی از بارداری جلوگیری نکنند.

عوارض قرص

عوارض قرص ضدبارداری
قرص قطع ریزش و رشد مو

قرص های ضدبارداری معمولاً برای زنانی که آنها را مصرف می کنند مشکلی ایجاد نمی کنند و عوارض ندارند. برخی از زنان عوارض جانبی خفیفی به جز ریزش مو را تجربه می کنند. این عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد سینه
  • حساسیت سینه
  • سردرد
  • میل جنسی پایین تر
  • بد خلقی
  • حالت تهوع
  • لکه بینی بین دوره ها
  • دوره های نامنظم
  • افزایش وزن
  • کاهش وزن

عوارض جانبی بسیار کمیاب قرص ضدبارداری

قرص قطع ریزش و رشد مو
عوارض قرص ضدبارداری

در قرص های ضد بارئاری، عوارض جانبی جدی تر نادر است. اینها می تواند شامل فشار خون بالا و کمی افزایش خطر سرطان سینه، دهانه رحم یا کبد باشد.

یکی دیگر از عوارض جانبی جدی، افزایش خطر لخته شدن خون در پا، یا ریه است. اگر سیگار می کشید، در معرض خطر بیشتری از این موضوع هستید.

چگونه قرص ضدبارداری باعث ریزش مو می شود؟

قرص قطع ریزش و رشد مو
درمان ریزش مو با قرص ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث ریزش مو در زنانی شوند که به هورمون‌های موجود در قرص حساس هستند یا سابقه خانوادگی ریزش مو مرتبط با هورمون دارند.

مو به طور معمول در چرخه، رشد می کند. آناژن فاز فعال است. در این مرحله، موهای شما از فولیکول خود رشد می کنند. این دوره می تواند دو تا هفت سال طول بکشد.

کاتاژن مرحله انتقالی در چرخه رشد مو است. که رشد موهای شما متوقف می شود. حدود ۱۰ تا ۲۰ روز طول می کشد.

تلوژن مرحله استراحت است. در این مرحله موهای شما رشد نمی کند. روزانه بین ۲۵ تا ۱۰۰ تار مو در این مرحله می ریزد که می تواند تا ۱۰۰ روز ادامه داشته باشد.
قرص های ضد بارداری باعث می شوند که موها خیلی زود و برای مدت طولانی از مرحله رشد به مرحله استراحت حرکت کنند. این شکل از ریزش مو تلوژن افلوویوم نامیده می شود. در طی این فرآیند مقدار زیادی مو ممکن است ریزش پیدا کند.

در رابطه با تلوژن افلوویوم بیشتر بدانید.

اگر طاسی در خانواده شما وجود دارد، قرص های ضد بارداری می توانند روند ریزش مو را تسریع کنند.

سایر روش های هورمونی کنترل بارداری نیز می توانند باعث ریزش مو یا تشدید آن شوند. این روش ها عبارتند از:

قرص قطع ریزش و رشد مو
  • تزریق هورمون، مانند Depo-Provera
  • لکه های پوستی مانند Xulane
  • ایمپلنت های پروژسترون، مانند Nexplanon
  • حلقه های واژینال، مانند NuvaRing

عوامل خطر ریزش مو

قرص قطع ریزش و رشد مو

زنانی که سابقه خانوادگی ریزش موی مرتبط با هورمون دارند ممکن است در حین مصرف قرص یا بلافاصله پس از قطع آن، موهای خود را از دست بدهند. برخی از خانم ها کمی موهای خود را از دست می دهند. سایر زنان توده های بزرگی از مو را از دست می دهند یا نازک شدن زیاد مو را تجربه می کنند. ریزش مو در بارداری نیز از نظر هورمونی به موها در فاز استراحت برای دوره های طولانی تری مرتبط است. هنگامی که نوع قرص خود را تغییر می دهید، ممکن است ریزش موی بیشتری را تجربه کنید.

درمان ریزش مو

ریزش موی ناشی از قرص های ضد بارداری معمولا موقتی است. بعد از اینکه بدن شما به قرص عادت کرد باید ظرف چند ماه متوقف شود. همچنین باید پس از مدتی که قرص را ترک کردید متوقف شود.
اگر ریزش مو متوقف نشد و شاهد رشد مجدد مو نشدید، از راه های درمانی استفاده کنید.

پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما، جهت قطع ریزش و رشد مجدد مو، استفاده از محصولات ارگانیک بایوفول کانادا است. این محصولات هر گونه الگوی ریزش مو را متوقف کرده و با سرم های مخصوص رشد موی آن میتوانید موی های خود را دوباره تقویت کنید و باعث رشد مجدد آنها شوید.

نکته نهایی:

همانطور که روش های پیشگیری از بارداری را در نظر می گیرید، به سابقه خانوادگی خود نیز فکر کنید.

اگر ریزش مو در خانواده شما وجود دارد، به دنبال قرص هایی باشید که حاوی استروژن بیشتری نسبت به پروژسترون هستند. این قرص ها شاخص آندروژن پایینی دارند و در واقع می توانند مدت طولانی تری مو های شما را در فاز آناژن نگه دارند.

قرص های ضد بارداری کم آندروژن عبارتند از:

درمان ریزش مو با قرص ضدبارداری
  • دزوژسترل-اتینیل استرادیول (Desogen، Reclipsen)
  • نورتیندرون (Orho Micronor، Nor-QD، Aygestin، Lyza)
  • نورتیندرون-اتینیل استرادیول (Ovcon-35، Brevicon، Modicon، Ortho Novum 7/7/7، Tri-Norinyl)
  • نورژستیمات-اتینیل استرادیول (Ortho-Cyclen، Ortho Tri-Cyclen)

از آنجایی که این قرص ها می توانند عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشند، در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر سابقه خانوادگی قوی ریزش مو دارید، یک روش غیر هورمونی کنترل بارداری ممکن است انتخاب بهتری باشد.

منبع: www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *