مجله

تلوژن افلوویوم،یکی از علت های شایع ریزش مو


تلوژن افلوویوم و علتهای ایجاد آن

همه ریزش مو (تلوژن افلوویوم) را تجربه می کنند و هر روز برای هر یک از ما اتفاق می افتد. مردم روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو به عنوان بخشی از این چرخه طبیعی از دست می دهند ، در روزهایی که موهای خود را می شویید این اتفاق بیشتر رخ می دهد ، اما اگر بالش ، کف حمام یا شانه خود را بررسی کنید و به نظر برسد که ناگهان خیلی بیشتر از این تعداد را از دست می دهید ،آن موقع باید به سلامت موهایتان و قطع ریزش مو حساس تر شوید. 

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. آنها به علت ریزش موهای شما پی می برند و مطمئن می شوند که در صورت تقصیر یک بیماری ، درمان مناسب را انجام می دهید.

دومین شکل رایج ریزش مو تلوژن افلوویوم است که توسط متخصصین پوست تشخیص داده می شود.این مشکل زمانی اتفاق می افتد که تعداد فولیکول های مو در حال رشد تغییر کند.

در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی برخی از دلایلی که ممکن است از تلوژن افلوویوم و علتهایی که باعث بوجود آمدن این مشکل شده است را مطرح می کنیم.

علائم تلوژن افلوویوم چیست؟

ابتدا این مشکل به صورت نازک شدن مو روی پوست سر ظاهر می شود. این نازک شدن ممکن است محدود به یک ناحیه باشد یا در سراسر بدن ظاهر شود. اگر در چندین مکان تارهای مو نازک شود ، ممکن است متوجه شوید که برخی مناطق بیشتر از سایر مناطق تحت تأثیر قرار می گیرند.

بیشتر اوقات قسمت بالای پوست سر را درگیر می کند. به ندرت باعث عقب رفتن خط موی شما می شود. همچنین بعید است که تمام موهای خود را از دست بدهید.

در برخی موارد شدید ، تلوژن افلوویوم می تواند باعث ریزش مو در مناطق دیگر مانند ابرو و ناحیه تناسلی شما شود.

علت ایجاد تلوژن افلوویوم چیست؟

در این مشکل ریزش مو می تواند به روش های مختلف ایجاد شود. این موارد شامل گزینه های زیر می باشد:

محیط

ضربه های جسمی ، مانند تصادف در اتومبیل ، از دست دادن خون یا جراحی ، ممکن است باعث تلوژن افلوویوم شود. قرار گرفتن در معرض سموم مانند فلزات سنگین نیز ممکن است باعث این بیماری شود. این به این دلیل است که “شوک” تغییرات محیطی باعث می شود فولیکول های مو به حالت استراحت برسند. وقتی فولیکول های مو در حالت استراحت هستند ، رشد طبیعی خود را ندارند.

اگرچه این نوع می تواند به سرعت رخ دهد ، اما احتمالاً تا یک یا دو ماه بعد هیچ گونه نازک شدن محسوسی را تجربه نخواهید کرد. اگر محیط پایدار باشد ، موهای شما می تواند به سرعت به حالت عادی برگردد.معمولاً در کمتر از شش ماه برطرف می شود. موهای شما معمولاً ظرف یک سال به حالت عادی خود برمی گردد.

هورمون ها

از دیگر دلایل بوجود آمدن تلوژن افلوویوم تغییر ناگهانی در سطح هورمون ها است که می تواند باعث ریزش مو در این نوع شود. مشابه تغییرات محیطی ، نوسانات هورمونی می تواند باعث شود فولیکول های مو به حالت استراحت طولانی مدت بروند. اگر تلوژن افلوویوم در دوران بارداری رخ دهد رشد مو معمولاً در عرض شش ماه تا یک سال پس از زایمان ترمیم می شود.

 تلوژن افلوویوم و علتهای ایجاد آن
تلوژن افلوویوم و علتهای ایجاد آن

داروها یا درمان دارویی

از دیگر علل بوجود آمدن تلوژن افلوویوم و علتهای ایجاد آن داروهای ضد افسردگی و داروهای دیگر مانند داروهای ضد فشار خون و داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است باعث ریزش مو شوند. اگر قبل از اینکه دچارریزش مو شوید ، داروی جدیدی را شروع کرده اید ، ارزش این را دارد که با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علائم شما را ارزیابی کرده و داروی متفاوتی را توصیه کنند.

برخی از جراحی ها یا واکسیناسیون ها می توانند به سیستم شما شوک وارد کرده و فولیکول های مو را در حالت استراحت قرار دهند. رشد مو معمولاً طی چند ماه به حالت عادی برمی گردد.

رژیم غذایی

برخی از محققان معتقدند ریزش مو ممکن است نتیجه کمبود ویتامین یا مواد مغذی باشد.

تصور می شود که کمبود موارد زیر ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارد:

آهن

فلز روی

ویتامین B-6

ویتامین B-12

با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها می توانند برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم با شما همکاری کنند تا باعث قطع ریزش مو شود. از رژیم غذایی تصادفی باید اجتناب کرد ،زیرا مشخص شده است که باعث تلوژن افلوویوم می شود.

قطع ریزش مو
تلوژن افلوویوم و علتهای ایجاد آن

جراحی

شوک‌های شدید جسمی

استرس روانی شدید

تب بالا، عفونت شدید یا بیماری‌های دیگر

کاهش وزن شدید

اختلالات غده تیروئید

بارداری و زایمان

یائسگی

سممیت فلزات

سخن آخر اینکه ریزش مو می تواند نشانه بیماری دیگری جز تلوژن افلوویوم باشد. به عنوان مثال ،آلوپسی آرئاتا یک وضعیت خود ایمنی است که منجر به ریزش کامل مو می شود. شرایط تیروئید و نوسانات هورمون های تیروئید نیز ممکن است باعث ریزش مو شود. درماتیت تماسی آلرژیک به رنگ مو نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.


ریزش مو تلوژن افلوویوم دائمی نیست .اگرچه موهای شما احتمالاً ظرف شش ماه به حالت رشد معمول خود باز می گردند ، اما ممکن است یک سال تا ۱۸ ماه طول بکشد تا موهای شما به حالت قبلی خود باز گردند.

اگر در هر زمان علائم شما بدتر شد ، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به تعیین علت ریزش مو کمک کرده و به تدوین برنامه درمانی مناسب برای شما کمک کنند.

و اما پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما همراهان گرامی جهت قطع ریزش مو و رشد مجدد مو

استفاده از محصولات تخصصی ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفل کانادا می باشد.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن

شرکت ساسانیان پارسیان کهن
ساسانیان پارسیان کهن

شرکت ساسانیان ، تنها نماینده رسمی واردات محصولات تخصصی قطع ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفل کانادا ، در ایران و خاورمیانه میباشد.

منبع: www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *