مجله

انواع مختلف آلوپسی را بشناسید (ریزش مو)

انواع مختلف آلوپسی

آلوپسی یک اصطلاح کلی برای شرایطی است که با ریزش مو مشخص می شود. این بیماری مسری نیست، اگرچه گاهی اوقات می تواند نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی باشد. آلوپسی آره آتا، یک بیماری خود ایمنی بوده و یکی از شایع ترین انواع آلوپسی است. در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی، به انواع مختلف بیماری آلوپسی که باعث ریزش مو می شود و درمان آن، خواهیم پرداخت.

برخی از انواع آلوپسی به عوامل ژنتیکی، سبک زندگی یا محیطی و همچنین شرایط روانی که منجر به کشیدن مو می شود، مرتبط است. درمان بسیاری از انواع آلوپسی یکسان است و ممکن است شامل داروهای خوراکی و درمان های موضعی باشد. برای برخی از انواع آلوپسی، تغییرات رفتاری برای معکوس کردن ریزش مو مورد نیاز است.

برای آشنایی با انواع آلوپسی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

انواع مختلف آلوپسی

انواع مختلف آلوپسی
انواع ریزش مو

هر چیزی که چرخه رشد طبیعی و سالم مو را مختل کند می تواند منجر به آلوپسی شود. برخی از انواع آلوپسی را می توان اجتناب کرد، اما برخی دیگر می توانند هر فردی را در هر سنی مبتلا کنند. سابقه خانوادگی، سن، جنسیت و نژاد شما همگی می توانند عواملی در احتمال ابتلا به نوعی آلوپسی باشند.

برای مثال، شیوع آلوپسی بر اساس نژاد، نشان می دهد که احتمال ابتلا به آلوپسی آره آتا در مردم آفریقایی آمریکایی بیشتر از سفیدپوستان است، در حالی که افراد آسیایی کمترین احتمال را دارند. محققان تصور کردند ترکیبی از نابرابری های سلامتی و ژنتیک علت اصلی آن است.

موارد زیر شامل علل و علائم شایع ترین انواع آلوپسی است.

آلوپسی آره آتا

انواع مختلف آلوپسی

علامت اصلی آلوپسی آره آتا موهایی است که به صورت تکه‌ای، معمولاً روی پوست سر می‌ریزند. اما می تواند ابروها، مژه ها و سایر نقاط بدن را درگیر کند.

آلوپسی آره آتا یک اختلال خود ایمنی است . در بیماری آلوپسی آره‌آتا، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های موی سالم حمله می‌کند. همچنین این بیماری ممکن است پیش زمینه ژنتیکی داشته باشد. آسیب به فولیکول ها منجر به ریزش مو می شود. این نوع آلوپسی معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود.

آلوپسی آره آتا تکه تکه ای پایدار

هنگامی که ریزش موی تکه‌ای ادامه پیدا می‌کند اما با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد یا بدتر می‌شود، به عنوان آلوپسی آره‌آتا تکه‌ای مداوم مشخص می‌شود. این بیماری توسط همان عواملی ایجاد می شود که منجر به آلوپسی آره آتا می شود. همچنین ممکن است آنفدر ادامه یابد که به آلوپسی توتال یا جهانی تبدیل شود.

آلوپسی توتالیس

انواع مختلف آلوپسی
انواع مختلف آلوپسی

هنگامی که کل پوست سر دچار ریزش مو می شود، این بیماری آلوپسی توتالیس نامیده می شود. مانند سایر اشکال آلوپسی، به نظر می رسد که با پاسخ غیرعادی سیستم ایمنی مرتبط باشد. با این حال، محققان هنوز در تلاش برای کشف علل دقیق آلوپسی توتالیس هستند.

این بیماری ممکن است پیش زمینه ارثی داشته باشد. امروزه روش هایی برای درمان این نوع آلوپسی کشف شده است.

آلوپسی جهانی

همانطور که از نام آن پیداست، آلوپسی یونیورسالیس یک بیماری است که شامل ریزش کامل مو می شود. این شامل پوست سر و بقیه بدن می شود. مانند سایر بیماری های خودایمنی، مشخص نیست که چرا برخی افراد دچار این بیماری می شوند و برخی دیگر نه.

هیچ درمان استانداردی برای آلوپسی جهانی استفاده نمی شود. بسیاری از روشهای درمانی مورد بررسی قرار گرفته است، از جمله عوامل تعدیل کننده سیستم ایمنی مانند imiquimod . توفاسیتینیب سیترات نیز ممکن است فوایدی داشته باشد. در ژوئن ۲۰۱۴ گزارش شد که پس از هشت ماه درمان ، یک جوان ۲۵ ساله که تقریباً هیچ مویی روی بدنش نبود ، موهای سرش کامل و ابروها ، مژه ها و صورت ، زیر بغل و دیگر موهایش رشد کرده است.

آلوپسی سکه ای منتشر

این نوع، به نام تلوژن افلوویوم نیز شناخته می شود . این با آلوپسی آره آتا متفاوت است، زیرا موهای شما نازک می شوند و سپس به جای اینکه به صورت تکه تکه بریزند، در نواحی پراکنده در سرتاسر سر می ریزند. در موارد نادر، الگوهای مشابهی از ریزش مو در سایر نواحی بدن رخ می دهد. دلایل آن عبارتند از استرس شدید، تغییرات هورمونی ناگهانی و عوارض جانبی دارو.

آلوپسی اوفیازیس

انواع مختلف آلوپسی

بیشتر کناره ها و پشت پوست سر را درگیر می کند. این یک اختلال خود ایمنی است که عمدتاً جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. در ۱ تا ۲ درصد افراد مبتلا ، آلوپسی آره آتا بیشتر به عنوان نوع اوفیازیس توصیف می شود که در آن ریزش مو به ویژه در ناحیه پشت گوش و پس سری رخ می دهد، و آلوپسی آره آتا دیفیوزا، که با ریزش ناگهانی منتشر بدون ریزش مو مشخص می شود.

آلوپسی آندروژنیک

این نوع آلوپسی، یک بیماری ژنتیکی شایع است که افراد از هر جنس را درگیر می کند.

الگوی مردانه

طاسی با الگوی مردانه معمولاً با کاهش خط مو یا ریزش مو در تاج شروع می شود. پهلوها و قسمت پایینی سر معمولاً آخرین مناطقی هستند که در صورت ریزش موها؛ موها را از دست می دهند.

الگوی زنانه

طاسی الگوی زنانه با طاسی الگوی مردانه متفاوت است زیرا معمولاً با نازک شدن مو در امتداد خط فرق سر شروع می شود. خط فرق سر ممکن است در نهایت بزرگ شود، اما طاسی کامل نادر است.

آلوپسی سیکاتریسیال

انواع ریزش مو
انواع مختلف آلوپسی

متخصصان به طور کامل علل آلوپسی سیکاتریسیال را درک نمی کنند، اگرچه این وضعیت التهابی گاهی اوقات پس از آسیب دیدن پوست در اثر سوختگی یا عفونت شدید ایجاد می شود. ریزش مو ممکن است به آرامی در تکه ها یا با سرعت بیشتری در مناطق بزرگتر رخ دهد. پوست زیر نیز ممکن است دچار خارش و التهاب شود.

پلانوپیلاریس

پلانوپیلاریس یکی دیگر از بیماری های التهابی است که زنان جوان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. این یک اختلال نادر با علت ناشناخته است که منجر به ایجاد تکه های صاف پوست روی پوست سر می شود.

هر چند که در هر سنی ممکن است ایجاد شود. لیکن پلان مویی معمولا هم زمان با لیکن پلان پوستی، ناخن و دهانی ایجاد می شود و با درگیری فولیکول های مو باعث ریزش موی دائمی می شود.

آلوپسی فیبروزان پیشانی

آلوپسی فیبروزان پیشانی شکلی از لیکن پلانوپیلاریس است. معمولاً باعث ریزش موی آهسته اما پیشرونده، معمولاً درست بالای پیشانی می شود. ابروها و مژه ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

آلوپسی سیکاتریسیال سانتریفیوژ مرکزی (CCCA)

CCCA باعث ریزش مو می شود که از تاج شروع می شود و سپس در بالای سر پخش می شود. CCCA تقریباً به طور انحصاری زنان سیاه پوست بالای ۳۰ سال را تحت تأثیر قرار می دهد. کارشناسان مطمئن نیستند که چرا، اما CCCA احتمالا دلایل متعددی دارد.

آلوپسی کششی

انواع ریزش مو

با کشیدن یا سفت کردن مکرر مو در یک جهت ایجاد می شود.

عوامل موثر:

  • بستن نامناسب مو
  • استفاده از مواد شیمیایی غیر استاندارد برای حالت دادن مو
  • سشوار کشیدن، صاف کردن یا فرکردن مو با دستگاه‌های پرحرارت
  • بافتن محکم موها برای چند روز متوالی
  • کشیدن موها در حین شانه کردن و همچین استفاده از شانه‌ی پلاستیکی
  • بلند کردن زیاد مو
  • عدم توجه به موخوره
  • قرار دادن دائم موها در معرض گردوخاک، هوای سرد و تابش مستقیم آفتاب

آلوپسی باربا

یک بیماری خودایمنی، که باعث ریزش موهای ریش به صورت تکه های دایره ای کوچک می شود. گاهی اوقات با پیشرفت بیماری، تکه ها با هم همپوشانی دارند. با این حال، پیش بینی میزان ریزش مو دشوار است.

آلوپسی پس از زایمان

کاهش سریع و قابل توجه سطح استروژن پس از زایمان می تواند منجر به شرایطی به نام آلوپسی پس از زایمان شود. با این حال، پزشکان این ریزش مو را معمولی نمی دانند. در عوض، آلوپسی پس از زایمان در واقع ریزش مو به دنبال افزایش رشد مو است که می تواند در دوران بارداری رخ دهد. در عرض چند ماه، رشد منظم مو معمولا از سر گرفته می شود.

انواع مختلف آلوپسی چه شکلی است؟

آلوپسی زمانی رخ می دهد که چرخه معمول رشد مو قطع یا متوقف شود. الگوی ریزش مو بسته به نوع یا علت آلوپسی متفاوت است.

ریزش موی مردانه و زنانه معمولاً در قسمت‌های مختلف پوست سر شروع می‌شود و به روش‌های مختلفی نیز پیشرفت می‌کند.

انواع آلوپسی که در مردان شایع است

انواع ریزش مو

مردان بیشتر از زنان دچار ریزش مو می شوند. علاوه بر محرک های ژنتیکی و سیستم ایمنی برای ریزش مو، عوامل هورمونی – به ویژه کاهش سطح هورمون جنسی مردانه دی هیدروتستوسترون – نیز می تواند در ریزش موی مردانه نقش داشته باشد.

از رایج ترین انواع آلوپسی که مردان را تحت تاثیر قرار می دهد عبارتند از:

  • آره آتا
  • آندروژنیک
  • باربا

انواع آلوپسی که در زنان شایع است

انواع ریزش مو
انواع مختلف آلوپسی

ریزش موی قابل توجه در زنان کمتر از مردان است، اما زنان چندین نوع آلوپسی را تجربه می کنند. از جمله آنها عبارتند از:

  • آلوپسی آره آتا
  • آندروژنیک
  • آلوپسی پس از زایمان
  • کششی

انواع آلوپسی که در کودکان شایع است

ریزش مو در کودکان
ریزش مو در کودکان

کودکان با ریزش مو بسیار کمتر از بزرگسالان مواجه می شوند، اگرچه انواع خاصی از آلوپسی می تواند جوانان را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله آنها عبارتند از:

  • آره آتا، که اغلب در نوجوانی شروع می شود.
  • گلسنگ پلانوپیلاریس
  • اوفیازیس

درمان انواع آلوپسی آره آتا چیست؟

در حالی که هیچ درمانی برای آلوپسی وجود ندارد، چندین گزینه درمانی ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند یا حداقل ریزش مو را کند یا متوقف کند. از جمله درمان های رایج آلوپسی که استفاده می شود عبارتند از:

کورتیکواستروئیدها

انواع ریزش مو
انواع مختلف آلوپسی

کورتیکواستروئیدهای تجویزی می توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و آسیب به فولیکول های موی سالم را کاهش دهند. این داروها شامل درمان های خوراکی، موضعی و تزریقی است. انواع آلوپسی که به طور موثر توسط کورتیکواستروئیدها درمان می شوند عبارتند از:

  • آره آتا
  • توتالیس
  • جهانی
  • CCCA
  • گلسنگ پلانوپیلاریس
  • اوفیازیس
  • آره آتا تکه تکه ای مداوم

میکرونیدلینگ

انواع ریزش مو

میکرونیدلینگ یک درمان نسبتا جدید برای تحریک رشد موهای جدید است. این درمان شامل سوراخ کردن پوست سر با سوزن های ریز برای تقویت تولید کلاژن (نوعی پروتئین) است که می تواند رشد مو را بازیابی کند. انواع آلوپسی که با میکرونیدلینگ کمک می کنند عبارتند از:

  • آره آتا
  • آندروژنیک
  • اوفیازیس

ماینوکسیدیل

داروی رایج، ماینوکسیدیل (Rogaine) ، یک محصول بدون نسخه است. می توانید آن را به صورت موضعی در مناطقی که دچار ریزش مو شده اند استفاده کنید. انواع ریزش مو که بیشتر به ماینوکسیدیل پاسخ می دهند عبارتند از:

  • آره آتا
  • CCCA
  • سکه ای منتشر
  • اوفیازیس
  • تکه تکه ای مداوم

این نوع درمان موقتی است و پس از قطع مصرف، ریزش مو بیشتری را تجربه خواهید کرد.

کاهش استرس

مدیریت استرس و پشت سر گذاشتن دوره های استرس زا در زندگی شما گاهی اوقات می تواند ریزش موی ناشی از استرس های شدید را متوقف کند. یکی از انواع آلوپسی که ممکن است به مدیریت موثر استرس پاسخ دهد، آلوپسی سکه ای منتشر است.

ایمونوتراپی

علاوه بر کورتیکواستروئیدها، انواع دیگر داروها می توانند پاسخ سیستم ایمنی بدن را کاهش دهند. اینها شامل داروهای خوراکی مانند توفاسیتینیب و سیکلوسپورین است. ایمونوتراپی موضعی می تواند یک درمان طولانی مدت ایمن و موثر برای آن باشد. پزشکان همچنین ممکن است ایمونوتراپی را برای لیکن پلانوپیلاریس توصیه کنند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP).

پی آر اف مو
انواع مختلف آلوپسی

پلاسما جزئی از خون شما است که حاوی پروتئین های خاصی است که به لخته شدن خون شما کمک می کند. همچنین حاوی پروتئین هایی است که از رشد سلولی حمایت می کنند.

PRP با جداسازی پلاسما از خون و تغلیظ آن ساخته می شود. کارشناسان بر این باورند که تزریق PRP به بافت‌های آسیب‌دیده ممکن است بدن شما را تحریک کند تا سلول‌های جدید و سالم رشد کند و باعث بهبودی شود.

تزریق پی آر پی به پوست سر ممکن است پوست سر را سالم تر و در نتیجه محیطی بهتر برای رشد مو ایجاد کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴  نشان داد، ریزش مو پس از تزریق PRP کاهش یافت و رشد مو افزایش یافت.

استفاده از محصولات ضد ریزش

استفاده کردن از شامپو ضد ریزش مو گیاهی و یا سرم های ضد ریزش که باعث رویش مجدد مو های شما شوند نیز تاثیر گذار خواهند بود.

جهت خرید شامپو ضد ریزش مو گیاهی، روی لینک کلیک کنید.

سایر علل ریزش مو

آلوپسی تنها یکی از چندین علت ریزش مو است. برخی از آنها اجتناب ناپذیر هستند اما با داروها یا روش های ترمیم مو قابل درمان هستند. انواع دیگر ریزش مو عبارتند از:

  • مربوط به سن: بسیاری از فولیکول های مو با گذشت سال ها رشد مو را متوقف می کنند.
  • درمان سرطان: هم پرتودرمانی و هم شیمی درمانی می توانند باعث ریزش مو شوند، اگرچه اغلب موقتی است.
  • محصولات مراقبت از مو: برخی از محصولات و مدل مو می توانند به فولیکول های مو آسیب برسانند.
  • عدم تعادل هورمونی: این امر در زنان و به ویژه افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع تر است .
  • عفونت پوست سر: التهاب پوست سر می تواند منجر به ریزش موقت مو و لکه های قرمز و پوسته پوسته شود.
  • فشارروانی: استرس های جسمی و روحی اغلب می توانند باعث ریزش مو شوند. اما وقتی استرس کاهش می یابد، ریزش مو اغلب متوقف می شود.
  • بیماری تیروئید: نازک شدن مو و ریزش مو علائم شایعی هستند، اما با درمان موثر تیروئید می توان آنها را معکوس کرد.

خلاصه مطلب انواع مختلف آلوپسی

آلوپسی چیست؟
انواع مختلف آلوپسی

اکثر انواع آلوپسی بدون هشدار ایجاد می شوند و با سرعت غیر قابل پیش بینی پیشرفت می کنند. در برخی موارد، رشد مو خود به خود باز می گردد. اما اغلب درمان برای بازگرداندن رشد موی سالم ضروری است. اگر متوجه ریزش مو در هر نقطه از بدن شدید، به زودی به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان موفقیت آمیز ممکن است به ترکیبی از داروها و روش ها نیاز داشته باشد. اما با صبر و حوصله، ممکن است بتوانید از ریزش بیشتر مو جلوگیری کنید و برخی از آن موهای از دست رفته را بازگردانید. و اگر این امکان پذیر نباشد، یک متخصص پوست ممکن است بتواند روش های ترمیم مو، کلاه گیس یا گزینه های دیگر را توصیه کند.

منبع: www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *