مجله

رژیم لاغری دش، بمب کاهش فشار خون

رژیم دش (DASH) یک رژیم غذایی برای افرادی است که فشار خون بالا دارند و میخواهند از خود محافظت و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. به نظر می‌رسد که رژیم غذایی، نقش مهمی در کنترل فشار خون بالا داشته باشد، به منظور کاهش آن، دانشمندان رژیم دش را طراحی کرده‌اند که علاوه بر کاهش فشارخون به لاغری و کاهش وزن فوری افراد نیز کمک میکند. در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی به بررسی این رژیم میپردازیم.

کاهش فشارخون

تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا در ۴۰ سال گذشته دو برابر شده است و این یک هشدار جدی برای سلامت افراد است، زیرا فشار خون بالا مسبب بیماری‌های زیادی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه و سکته مغزی است. جالب است بدانید که بیش از یک میلیارد نفر از فشار خون بالا رنج می‌برند و این تعداد در حال افزایش است.

رژیم دش (DASH) چیست؟

کاهش فشارخون

رژیم دش Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) یک رژیم غذایی برای افرادی است که می‌خواهند در مقابل فشار خون بالا از خود محافظت و یا خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. رژیم DASH بر روی میوه‌ها، سبزیجات، غلات و گوشت بدون چربی تمرکز می‌کند.

محققان با بررسی افرادی که رژیم غذایی گیاهی دنبال کرده بودند، مانند گیاه‌خواران، دریافتند فشار خون بالا در آنها بسیار کمتر بوده است. به همین دلیل رژیم DASH با تمرکز بر روی میوه‌ها و سبزیجات کار می‌کند در حالی که حاوی برخی از منابع پروتئینی بدون چربی مانند مرغ، ماهی و لوبیا است. هم‌چنین این رژیم شامل مقدار کمی گوشت قرمز، نمک و قند می‌باشد.

کرم لاغر کننده بدن روشی ایمن و مژثر برای کاهش وزن فوری و چربی سوزی موضعی می باشد.

ژل لاغری فوری، کاهش سایز و سفت کننده بدن هات چیلی

از خواص منحصر به فرد ژل لاغر کننده هات چیلی میتوان لاغری فوری، چربیسوزی موضعی، کاهش سایز موضعی، سفت کننده بدن، رفع سلولیت، ضد حساسیت بودن و لاغری بدون نیاز به رژیم غذایی و ورزش اشاره نمود.

ژل لاغری هات چیلی، بدون ایجاد حساسیت از طریق منافذ باز پوست به عمق چربیها نفوذ کرده و در نتیجه منجر به چربیسوزی موضعی میشود.

کرم ضد سلولیت هات چیلی با داشتن ترکیباتی که به آن اشاره شد چون کافئین، کاتچین و الکارنتین، چربیهای موضعی را از بین برده و از این نظر برای درمان سلولیت های بدن قابل استفاده میباشد.

رژیم دش و کاهش فشار خون

خون هنگام عبور از رگ‌ها و اندام‌های مختلف بدن دارای فشار خاصی است. میزان فشار یا نیروی وارد شده به دیواره‌ها را فشار خون می‌گویند. دو نوع فشار باید اندازه‌گیری شود:

  • فشار سیستولیک: فشار خون وقتی قلب دارای ضربان است.
  • فشار دیاستولیک: فشار در رگ‌های خونی  بین ضربان قلب، زمانی که قلب شما در حالت استراحت است.

فشار خون سیستولیک طبیعی برای بزرگسالان کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه است. فشار سیستولیک به طور معمول با  فشار دیاستولیک نوشته می‌شود، مثل ۱۲۰/۸۰٫

ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد

لاغری و کاهش وزن
لاغری و کاهش وزن

شما احتمالا در رژیم غذایی DASH دچار افت فشار شده‌اید و یا اینکه وزن خود را از دست داده‌اید. با این حال، اگر فشارخون بالا دارید، با کاهش وزن خود شانس بیشتری در کاهش فشار خون دارید. به این دلیل است که هر چه وزنتان بیشتر باشد، احتمال اینکه فشار خون بالاتری داشته باشید بیشتر است. علاوه بر این مشخص شده است وزن کمتر، فشار خون کمتری را نیز به دنبال دارد.

سایر مزایای بالقوه رژیم دش برای سلامتی

رژیم DASH  هم‌چنین ممکن است در سایر حوزه‌های سلامت تاثیر بگذارد:

رژیم لاغری دش   کاهش فشار خون
رژیم لاغری دش
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

بسیاری از این اثرات جانبی به میزان مصرف بالای میوه و سبزیجات در رژیم غذایی بستگی دارد. به طورکلی، با خوردن میوه‌ها و سبزیجات خطر بیماری را بیشتر کاهش می‌دهد.

چه غذاهایی در رژیم دش بخوریم؟

رژیم لاغری دش  کاهش فشار خون
رژیم لاغری دش

رژیم DASH غذاهای خاصی را برای مصرف در طول روز توصیه نمی‌کند! در عوض، گروه‌های مختلفی از انواع  مواد غذایی را در خود دارد. تعداد وعده‌هایی که می‌توانید بخورید بستگی به میزان کالری مصرفی شما دارد. در زیر یک نمونه از مواد غذایی بر اساس یک رژیم ۲۰۰۰ کالری آورده شده است.

غلات کامل: ۶-۸ بار در روز

نمونه‌هایی از غلات کامل عبارتند از: نان درست شده فقط با گندم یا بقیه غلات، غلات صبحانه، برنج قهوه‌ای، بلغور، کوینو و بلغور جو دوسر

سبزیجات: ۴-۵ وعده در روز

نمونه‌هایی از میوه‌هایی که می‌توانید بخورید شامل سیب، گلابی، هلو، انواع توت‌ها و میوه‌های گرمسیری مانند آناناس و انبه می‌باشد.

محصولات لبنی: ۲-۳ بار در روز

محصولات لبنی در رژیم غذایی DASH باید کم چرب باشند. از جمله شیر نوشیدنی و پنیر کم چرب و ماست

رژیم لاغری دش  کاهش فشار خون
رژیم لاغری دش

مرغ  و گوشت و ماهی کم چرب ۶ بار یا کمتر در روز

برش‌های بدون چربی گوشت را انتخاب کنید و سعی کنید فقط گاهی اوقات گوشت قرمز بخورید – نه بیش از یک یا دو بار در هفته.

آجیل، دانه و حبوبات

۴-۵ وعده در هفته این قسمت شامل بادام، بادام زمینی، فندق، گردو، دانه‌های آفتابگردان، دانه‌های کتان، لوبیا قرمز، عدس و نخود فرنگی است.

چربی‌ها و روغن: ۲-۳ بار در روز

 یعنی مارگارین و روغن مانند کانولا، ذرت، زیتون و ساف فلاور. همچنین سس مایونز کم چربی و سس سالاد با چربی کم توصیه می‌شود.

آیا باید همراه رژیم DASH تمرین ورزشی داشته باشم؟

لاغری و کاهش وزن
لاغری و کاهش وزن

رژیم DASH همراه با تمرینات ورزشی در کاهش فشار خون و لاغری موضعی موثرتر است. با توجه به تاثیر مستقل ورزش در سلامتی، این تعجب آور نیست. توصیه می‌شود که ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط در روز انجام دهید و مهم است که چیزی را که دوست دارید انتخاب کنید

سخن پایانی

رژیم DASH ممکن است یک روش آسان و موثر برای کاهش فشار خون باشد. با این حال، در نظر داشته باشید که کاهش مصرف روزانه نمک به ۳/۴ قاشق چای خوری (۱۵۰۰ میلی‌گرم) یا کمتر می‎تواند فشار خون را کاهش دهد.

منبع: zoomlife.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *