مجله

ویتامین های مفید برای سلامت پوست کدامند؟

ویتامین های ضروری برای پوست صورت

ویتامین های ضروری برای پوست صورت

اگر برای کاهش روند پیری پوست خود در حال تلاش هستید و یا می کوشید زخم ها و لکه های پوستی و حتی تکه های زبر و خشن شده پوستتان را نرم و لطیف کنید و کلیه مشکلات پوستی را برطرف کنید می بایست ویتامین کافی به پوست برسانید.ویتامین های ضروری برای پوست هر کدام عهده دار بر طرف کردن یک مشکل در پوست می باشند. با سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا با این ویتامین ها بیشتر آشنا شوید .

چرا به ویتامین های پوست نیاز داریم ؟

پوست از دو لایه اپیدرم و درم تشکیل شده است که هر یک عملکرد منحصر به فرد خود را دارد. اپیدرم بیرونی‌ترین لایه پوست است که با عوامل محیطی مانند پاتوژن‌‌ها و اشعه ماورائ بنفش خورشید روبروست. درم در زیر این لایه قرار دارد و حاوی بافت‌‌‌‌های همبند، رگ‌‌‌‌های خونی، اعصاب

و فولیکول‌‌‌‌های پوست میباشد.

ویتامین های پوست، پوست را هیدراته می کنند. آن ها می توانند سلول های مرده پوست را از بین برده و سلول های جدید و نو را جایگزین آن ها کنند. عفونت ها و استرس اکسیداتیو نیز به کمک ویتامین های مورد نیاز پوست از بین خواهند رفت.

اگر به میزان کافی ویتامین دریافت کنید می تواند پوست شما را سالم و جوان نگه دارد و موجب کاهش نقاط تاریک پوست ، چین و چروک ،

خشکی بیش از حد پوست ، کاهش نواحی خشن پوست و ..شود.

ویتامین های ضروری برای پوست صورت
ویتامین های ضروری برای پوست صورت

ویتامین A  :

این ویتامین یک آنتی اکسیدان به حساب می آید. مشکلاتی همچون چین و چروک که در اثر رادیکال های آزاد به وجود می آیند را برطرف می کند.

  • روند ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد.
  • تولید کلاژن‌هایی که باعث درخشان شدن پوست می‌شوند را افزایش می‌دهد.
  • پوست را زیبا نگه می‌دارد.
  • آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.
  • از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

چگونه ویتامین A بیشتری جذب کنیم؟

اگر می‌خواهید که مقدار بیشتری ویتامین A دریافت کنید، این مواد غذایی را مصرف کنید:
* سیب زمینی شیرین
* اسفناج
* زرده تخم‌مرغ
* هویج
* غذاهای دریایی
* فلفل دلمه‌ای
* روغن جگرماهی
* شیر
* گوجه‌فرنگی
و یا اینکه می‌توانید از مکمل‌های ویتامین A موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید.

ویتامین C :

این ویتامین عمدتاً در اپیدرمی “لایه ‌بیرونی پوست” و درمی “لایه درونی پوست” یافت می‌شود. ویتامین C نقش حیاتی در سلامت پوست و تشکیل کلاژن‌ها دارد.

  • تشکیل کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد.
  • از آسیب‌های اشعه  UV جلوگیری می‌کند.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن ثابت نگه می‌دارد.
  • روند ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین C از طریق جریان خون به همه قسمت‌های بدن انتقال می‌یابد و آبرسان خوبی برای پوست و مو می‌باشد.
ویتامین های ضروری برای پوست صورت
ویتامین های ضروری برای پوست صورت

چگونه ویتامین C بیشتری جذب کنیم؟

* فلفل قرمز
* گوارا
* توت فرنگی
* بروکلی
* پاپایا
* نخودفرنگی
* گریپ فروت
* گل کلم
* کلم پیچ

ویتامین E :

علاوه بر ویتامین های ذکر شده، یکی دیگر از ویتامین های پوست که برای پوست بسیار مفید است‌‌‌، ویتامین E است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت‌‌‌‌ می‌‌کند. ویتامین E با جذب پرتو‌‌‌های مضر خورشید هنگام برخورد با پوست از بروز چین و چروک و لک جلوگیری‌ می‌کند. همچنین این ویتامین از شکسته شدن کلاژن پیشگیری کرده و به درمان التهابات پوستی کمک‌ می‌‌کند.

میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین E تقریباً ۱۵‌ میلی گرم است. اگرچه بسیاری از محصولات موضعی پوست حاوی ویتامین E هستند اما با قرار گرفتن در معرض آفتاب اثرات آنها کاهش‌‌‌‌ می‌‌یابد. از این رو باید به‌‌‌‌ میزان کافی از این ویتامین در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

چگونه ویتامین E بیشتری جذب کنیم؟

* خوردن غذا‌‌‌های سرشار از ویتامین E مانند دانه آفتابگردان‌‌‌، بادام‌‌‌، بادام زمینی‌‌‌، روغن جوانه گندم‌‌‌، روغن سبوس برنج‌‌‌، روغن انگور‌‌‌، روغن آفتاب گردان‌‌‌، آووکادو‌‌‌، اسفناج‌‌‌، سبزیجات، چغندر و قزل آلا
* مصرف مکمل‌‌‌‌های ویتامین E یا مولتی ویتامین‌‌‌های پوست پس از مشورت با پزشک
* استفاده از محصولات پوستی حاوی ویتامین های ضروری پوست C و E

ویتامین K :

این ویتامین با چین و چروک و لکه‌های پوستی می‌جنگد. یک بررسی در سال ۲۰۰۴ نشان می‌دهد که استفاده از یک کرم زیرچشم که حاوی ویتامین های ضروری برای پوست بوده است شامل ۲ درصد ویتامین K و ۱/۰ درصد از رتینول و ویتامین C و ویتامین E بوده، بخوبی اثر چین و چروک و لکه‌های پوستی را کاهش داده است. یک بررسی دیگر نیز نشان داده که ویتامین K در بهبود لکه‌های بنفش حاصل از کبودی‌ها کمک بسیاری کرده است.

چگونه ویتامین K بیشتری جذب کنیم؟

شما می‌توانید با خوردن این مواد غذایی جذب ویتامین K که یکی از ویتامین های ضروری برای پوست است را افزایش دهید:
* کلم پیچ
* بروکلی
* کاهو
* شلغم
* جعفری
* گل کلم
* غلات
ویتامین K در انواع غذاها یافت می‌شود. ویتامین K1 و K2 و K3 به‌راحتی در همه نوع غذا وجود دارد (خصوصا در گیاهان). اما می‌توانید از مکمل‌های این ویتامین نیز استفاده کنید تا ویتامین های ضروری پوست را در یافت نمایید .

ویتامین های ضروری برای پوست صورت
ویتامین های ضروری برای پوست صورت

ویتامین D:

ویتامین D در بسیاری از جنبه های بهداشتی نقش مهمی ایفا می کند و سلامت پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات جدید نشان می دهند که ویتامین D در درمان برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، به دلیل شرکت در رشد و جوان سازی سلول های پوست، مفید می باشد. متأسفانه اکثر ما، دچار کمبود این ویتامین کلیدی هستیم.

برخی مطالعات نشان می دهند که حدود ۴۱ درصد از جمعیت ایالات متحده، دارای کمبود ویتامین D هستند. به عنوان یکی از ویتامین های عالی برای داشتن پوستی روشن و درخشان، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان و غیره، مصرف این مکمل، در صورت قرار نگرفتن

در معرض نور خورشید و مصرف نکردن غذاهای حاوی ویتامین D مانند ماهی قزل آلا، روغن ماهی کاد یا ماهی تن، ضروری و لازم است.

منبع : webmd.com



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *