مجله

علت خارش نوک سینه ها چیست ؟

خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟

خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟

خارش نوک سینه دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. بطور کلی سینه‌ها اعضای حساسی در بدن هستند. همچنین برآمدگی نوک سینه‌ها می‌تواند منجر به تحریک ناشی از اصطحکاک، اگزما، شیردهی یا حاملگی شوند. خارش سینه‌ها به ندرت می‌تواند نشانه‌ای از وضعیتی جدی‌تر باشد، اما به طور معمول حتی احساس خارش بیش از حد به راحتی قابل درمان است. اگر در عرض چند هفته از دارو‌های بدون نسخه استفاده کردید و نتیجه نگرفتید می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی قصد داریم به علل بروز این عارضه اشاره نمائیم. با ما همراه باشید…

لباس زیر کثیف

گاهی ممکن است لباس زیرتان را خیلی دیر به دیر بشویید. متأسفانه، این موضوع می‌تواند سینه‌های شما را دچار مشکل کند. دکتر گولدنبرگ می‌گوید: “نوعی باکتری در لباس‌ها و همین‌طور لباس‌زیرهای کثیف به وجود می‌آید که می‌تواند موجب تحریک پوست شود.”

به طور کلی، قفسه سینه ما به دلیل تعرقی که در این ناحیه صورت می‌گیرد، محل مناسبی برای رشد باکتری به‌حساب می‌آید. بنابراین لازم است که حداقل هفته‌ای یک بار، لباس زیرتان را بشویید. دکتر گولدنبرگ توصیه می‌کند در صورتی که تعرق‌ تان زیاد است، باید روزانه لباس زیرتان را بشویید. اگر هنگام ورزش از سوتین‌های ورزشی استفاده می‌کنید، بعد از هر تمرین باید آن را بشویید.

هوای خشک

خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟
خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟

هوای سرد و خشک می تواند منجر به خارش شدید در سراسر بدن شما از جمله سینه ها و نوک سینه ها شود. 

اگر دلیل این امر باشد، نوک سینه های شما ممکن است خراشیده به نظر برسند. حمام و

دوش گرفتن را کمتر از ۱۰ دقیقه انجام دهید. از آب ولرم استفاده کنید، زیرا آب داغ روغن‌های ضروری را می‌شوید

و پوست شما را بیشتر خشک می‌کند. به آرامی پوست خود را با حوله بکشید تا تقریباً خشک شود

و با کرم یا پماد غلیظ آن را مرطوب کنید.با یک کرم مرطوب کننده سینه خود را مرطوب کنید.

اگزما

اگزما می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی روی نوک سینه ها و قسمت صاف اطراف آن شود، به خصوص

اگر قبلاً اگزما داشته اید. از یک مرطوب کننده غلیظ که حاوی سرامید است استفاده کنید، سرامید، یک ماده مومی شکل است

که به التیام پوست کمک می کند. یک کرم استروئیدی موضعی مانند هیدروکورتیزون می تواند به کاهش تورم

و خارش کمک کند. پزشک شما می تواند پمادهای تجویزی قوی تری را تجویز کند. اگر متوجه تراوش یا حساسیت شدید، که می تواند نشانه عفونت باشد، فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

صابون

صابون، لوسیون یا مواد شوینده جدید شما ممکن است باعث خارش نوک سینه های شما شوند. 

مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات پاک کننده می توانند باعث ایجاد جوش هایی به نام درماتیت تماسی شوند

که می تواند به صورت لکه های قرمز خارش دار روی بدن شما ظاهر شود. از صابون‌ها و پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که ضد حساسیت، بدون عطر و رنگ هستند.

لباس زیر

خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟
خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟

سینه ها و نوک سینه های شما ممکن است به مواد پلاستیکی یا رنگی که برای ساخت سوتین یا لباس زیر استفاده می شود واکنش نشان دهند. درماتیت تماسی می تواند باعث قرمزی و خارش در مناطقی از پوست شود که پارچه را لمس می کنند، مانند نوک پستان. اگر اخیراً شروع به پوشیدن سوتین جدید کرده اید، مدتی ازسینه بند قبلی خود استفاده کنید و ببینید آیا خارش از بین می رود یا خیر.

اصطحکاک

نوک سینه‌های شما زمانی که هنگام ورزش روی لباس ساییده می‌شوند یا به دلیل تنگ بودن سینه‌بند شما ممکن است دچار ساییدگی شوند که معمولاً دردناک‌تر از خارش است، اما برخی از زنان می‌گویند که اصطحکاک ممکن است مانند خارش یا سوزش باشد. قبل از تمرین، روغن یا ژله های هیدروکربنی را روی ناحیه مورد نظر بمالید تا از تحریک محافظت کنید و مطمئن شوید که از سوتین مناسب استفاده میکنید.

بارداری

افزایش وزن، تهوع صبحگاهی، نوسانات هورمونی و … آیا با خارش نوک سینه ارتباط دارد؟ بله، این را به لیست علائم بارداری اضافه کنید. علت آن را تغییرات هورمونی و کشیدگی پوست در حین بزرگ شدن سینه ها و نوک سینه ها برای آماده شدن برای شیردهی بدانید. کره کاکائو، روغن نارگیل یا پماد لانولین که روی نوک سینه ها مالیده می شود می تواند به کاهش خارش کمک کند.

شیردهی

خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟
خارش نوک سینه چه دلایلی دارد؟

بقایای شیر، بسته شدن مجاری شیر، و مشکلاتی که در هنگام مکش سینه‌ها توسط نوزاد در طی تغذیه ایجاد میکند، می‌توانند منجر به خارش و درد نوک سینه‌ها شوند. تمیز و خشک نگه داشتن سینه و نوک سینه ها بسیار مهم است. پماد لانولین و پدهای ژل سیلیکونی که در یخچال خنک می شوند می توانند به کاهش ناراحتی شما کمک کنند.

برفک های قارچی

اگر در حال شیردهی هستید و نوک سینه ها و نواحی اطراف آن نه تنها خارش دارند، بلکه براق یا پوسته پوسته می شوند و در حین شیردهی احساس درد شدید می کنید، به پزشک مراجعه کنید. اینها نشانه های برفک یا عفونت قارچی هستند. پزشک شما ممکن است یک کرم ضد قارچ برای گذاشتن روی نوک سینه ها و سینه ها و همچنین یک داروی ضد قارچی خفیف خوراکی، تجویز کند.

یائسگی

این مرحله از زندگی شما می تواند پوست شما را نازک تر، خشک تر و راحت تر تحریک کند. بالا و پایین رفتن هورمون ها و سطوح پایین استروژن علت اصلی میباشد. بدن شما چربی کمتری تولید می کند، بنابراین پوست شما سخت تر میتواند رطوبت را حفظ کند. خارش می تواند تقریباً در هر نقطه ای از بدن از جمله واژن و نوک سینه ها ایجاد شود. با استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم، مرطوب‌کننده‌های مکرر و گرفتن دوش آب گرم با خشکی آن مبارزه کنید.

تابش پرتوها

درمان سرطان سینه می تواند منجر به خارش شدید در سینه ها و نوک سینه ها حتی مدت ها پس از پایان دوره درمان شود. اشعه سلول های پوست را از بین می برد و با کنده شدن پوست باعث خشکی، سوزش و خارش می شود. ناحیه مورد نظر را با یک تکه یخ ماساژ دهید، لباس های نرم و گشاد بپوشید و مایعات فراوان بنوشید. آنتی هیستامین های خوراکی می توانند کمک کنند. پزشک شما همچنین می تواند یک کورتیکواستروئید برای مالیدن روی پوست تجویز کند.

بیماری پاژه

این نوع نادر سرطان سینه از مجاری پستان شروع می شود و به نوک پستان و ناحیه مجاور گسترش می یابد. می تواند بسیار شبیه اگزما باشد، این بیماری می‌تواند با علایمی از قبیل: پوسته پوسته شدن، فلسی شدن و خارش بسیار، شبیه اگزما همراه باشد.اما اغلب فقط یک نوک پستان را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین ممکن است خون یا ترشحات زرد رنگ مشاهده کنید. اگر بثورات به درمان های اگزما پاسخ نداد، ممکن است برای اطمینان نیاز به بیوپسی از نمونه بافت داشته باشید. بیماری پاژه معمولاً با جراحی و به دنبال آن پرتو درمانی درمان می شود.

تومور خوش خیم

گاهی اوقات، یک تومور غیرسرطانی در مجرای سینه می تواند باعث خارش و پوسته پوسته شدن نوک پستان شود. ممکن است یک توده کوچک احساس کنید یا متوجه ترشحات شفاف یا خونی از نوک پستان شوید. برای تشخیص، پزشک ممکن است از مجرای سینه عکسبرداری کند یا سونوگرافی، ماموگرافی یا بیوپسی را تجویز کند. درمان معمولاً جراحی است.

منبع : webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *