مجله

علت ایجاد توده سینه در خط سوتین چیست ؟ و انواع توده های سینه کدامند ؟

انواع توده های سینه کدامند ؟

انواع توده های سینه کدامند ؟

یافتن توده سینه می تواند نگران کننده باشد. برآمدگی ها می توانند در هر نقطه از قفسه سینه ، از جمله زیر سینه در خط سوتین ایجاد شوند.

برآمدگی ها در خط سوتین می تواند به دلایلی مشابه در جاهای دیگر سینه نیز ایجاد شود. یک توده همچنین می تواند به دلیل تحریک سوتین نامناسب یا حفر سیم زیر سینه ایجاد شود. اکثر توده ها ، از جمله توده سینه در خط سینه بند ، نشانه سرطان سینه نیستند.

در ادامه از مقاله سایت سلامتی و زیبایی بخوانید تا بدانید که چرا توده ها در خط سوتین ایجاد می شوند و چه زمانی باید توسط پزشک معاینه شوید.

چرا ممکن است یک توده در خط سوتین خود داشته باشید

دلایل زیادی برای ایجاد توده های سینه وجود دارد و بیشتر آنها به دلیل سرطان نیستند. توده ها ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد شوند:

انواع توده های سینه کدامند ؟
انواع توده های سینه کدامند ؟

گاهی اوقات ممکن است جراحت منجر به ایجاد توده شود. سینه ، مانند هر قسمت دیگر بدن ، در برابر ضربه واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال ، یک عمل جراحی اخیر یا سایر آسیب های قفسه سینه می تواند باعث هماتوم شود. هماتوم یک حوض خون در زیر پوست است که می تواند یک توده ایجاد کند.

احتمالاً می توانید این توده ها را از نظر ظاهر و شرایط تشخیص دهید. اما انواع دیگر توده های سینه می توانند در خط سینه بند ایجاد شوند.

انواع توده های سینه کدامند؟

بسیاری از توده های سینه که روی سینه ها یا اطراف سینه ها ایجاد می شوند نیز می توانند در خط سوتین ایجاد شوند.

بیشتر توده های سینه سرطانی نیستند و بسیاری از آنها مضر نیستند. در اینجا برخی از توده ها که ممکن است در خط سوتین ایجاد شوند ، آورده شده است.

آبسه

آبسه پستان به علت عفونت است. اگر آبسه دارید ، احتمالاً علائم دیگری نیز خواهید داشت ، مانند:

  • التهاب
  • تب
  • پوست گرم
  • خستگی
  • درد

به دنبال آسیب به قفسه سینه ممکن است آبسه ایجاد شود. برای تخلیه آبسه و پاکسازی عفونت به درمان نیاز خواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبسه پستان ، مقاله آبسه پستان چیست ؟ علائم ، تشخیص و درمان آن چگونه است؟ را حتما مطالعه نمایید.

کیست

کیست پستان یک کیسه پر از مایع است. کیست ها شایع ترین علل ایجاد توده یا توده های سینه و سایر بیماریهای پستان هستند.

کیست ممکن است با حساسیت همراه باشد و با چرخه قاعدگی شما تغییر کند. آنها تمایل دارند که نرم و صاف احساس شوند. اما وقتی در بافت سینه عمیق شوند ، ممکن است احساس سفتی کنید.

آنها همیشه نیازی به درمان ندارند ، اما در صورت ایجاد ناراحتی پزشک می تواند آنها را تخلیه یا حذف کند.

فیبروآدنوم

انواع توده های سینه کدامند ؟
انواع توده های سینه کدامند ؟

فیبروآدنوما نوعی تومور غیر سرطانی است. آنها بدون درد هستند و احساس لاستیکی ، صاف و متحرک می کنند. علت این تومورها مشخص نیست. فیبروآدنوم هایی که باعث درد می شوند را می توان با جراحی برطرف کرد.

لیپوم

انواع توده های سینه کدامند ؟
انواع توده های سینه کدامند ؟

لیپوم رشد بیش از حد سلول های چربی زیر پوست است. آنها می توانند در هر نقطه از جمله روی سینه رشد کنند. آنها نرم و متحرک هستند. لیپوم ها معمولاً بدون درد هستند و تمایل دارند به آرامی رشد کنند. آنها نیازی به درمان ندارند ، اما می توانند با جراحی برداشته شوند.

سرطان پستان

تومورهای سرطانی سینه ، معمولا در ربع فوقانی و بیرونی پستان ایجاد می شوند. اما سرطان سینه می تواند در هر نقطه از سینه ها ، از جمله در خط سوتین ایجاد شود.

توده سرطانی معمولا سفت هستند . توده های سینه شایع ترین علائم سرطان سینه هستند ، به این معنی که آنها اغلب اولین علامت هستند که مشکلی پیش آمده است. از سوی دیگر ، معمولا ۷۵ درصد از بیوپسی های پستان با یک نتیجه خوش خیم باز می گردند ، به این معنی که اکثر آنها سرطانی نیستند.

هنگامی که سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، درمان آن آسان تر است. 

کاستوکندریت و سندرم Tietze

کاستوکندریت و سندرم Tietze شرایط مشابهی هستند که شامل التهاب مفصل کاستوکندرال می شود. مفصل کیستوکندر غضروفی است که دنده ها را به سینه یا جناغ سینه متصل می کند. هر دو بیماری می توانند تورم و درد قابل توجهی ایجاد کنند ، به ویژه هنگامی که حرکت می کنید یا فشار وارد می کنید.

علل عبارتند از:

  • فشار قفسه سینه به دلیل سرفه شدید
  • فشار قفسه سینه از فعالیت بدنی
  • آسیب به قفسه سینه
  • عفونت

هر دو بیماری را می توان با استراحت و داروها برای کنترل درد درمان کرد.

زمان مراجعه به پزشک

درمان سرطان سینه

اگرچه یک توده در نزدیکی خط سوتین ممکن است بی ضرر باشد ، اما حتما باید توده های جدید توسط پزشک معاینه شود. برخی توده های سینه ، حتی اگر خوش خیم باشند ، ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. در موارد زیر در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید:

  • توده دردناک است
  • توده یا ناحیه اطراف آن قرمز یا گرم است
  • شما تب دارید
  • شما علائم دیگری مانند چروک شدن پوست ، ترشح نوک سینه یا نوک پستان معکوس دارید
  • وقتی انگشتان خود را فشار می دهید ، توده سخت و غیر قابل حرکت است
  • توده در حال تغییر یا رشد است
  • شما درد قفسه سینه دارید

در صورت مشاهده توده ای در زیر سینه در خط سوتین چه باید کرد؟

یافتن توده سینه می تواند نگران کننده باشد. یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام باشید. به یاد داشته باشید ، سینه ها به طور طبیعی توده ای هستند و اکثر توده های سینه سرطانی نیستند.

در اینجا چکار باید کرد:

  • سوتین خود را بررسی کنید: بررسی کنید که آیا سوتین شما فشار زیادی به سینه شما وارد می کند یا خیر. اگر از سوتین های زیر سیم دار استفاده می کنید ، سعی کنید نوع دیگری را تهیه کنید . اگر سوتین سوزش ایجاد می کند ، می توانید تا زمانی که احساس بهتری ندارید ، از سوتین استفاده نکنید .
  • با پزشک تماس بگیرید:اگر پزشک مراقبت های اولیه یا OB-GYN دارید ، برای تعیین وقت قبلی تماس بگیرید. توضیح دهید که توده سینه را کشف کرده اید و حتماً علائم دیگر را ذکر کنید.
  • تقویم خود را علامت گذاری کنید : معاینه ماهانه سینه به شما کمک می کند تا با بافت سینه های خود آشنا شوید. این امر ممکن است مشاهده تغییرات را در آینده آسان تر کند.
  • یادداشت بردارید: زمانی که در سینه خود توده را پیدا کردید ، علائم دیگری که دارید و یا قبل از معاینه متوجه تغییراتی شده اید ، یادداشت کنید. سابقه پزشکی خود و همچنین داروهای مصرفی خود را ذکر کنید. همچنین سؤالات خود را بنویسید تا هنگام مراجعه به پزشک آماده باشید.

چگونه یک توده در خط سوتین تشخیص داده می شود؟

توده های سینه می توانند در هر نقطه از هر دو سینه ایجاد شوند. وجود توده در سینه چپ یا زیر آن در مقابل سینه راست اهمیتی ندارد.

در برخی موارد ، پزشک فقط با بررسی توده می تواند نوع توده را تشخیص دهد. به عنوان مثال ، این مورد در مورد لیپوم صادق است.

در بسیاری از موارد ، آزمایشات اضافی برای تشخیص لازم است. بسته به علائم و معاینه فیزیکی شما ، این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ماموگرافی
  • سایر آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی ، اسکن MRI ، سی تی اسکن یا اشعه ایکس
  • بیوپسی
  • آزمایش خون

اگر پزشک شما پزشک عمومی است ، ممکن است شما را به متخصص ارجاع دهد.

سخن پایانی :

یک توده زیر سینه در خط سوتین ممکن است یک موضوع ساده سوتین نامناسب باشد. اما توده های روی سینه به دلایل زیادی ایجاد می شود. بیشتر توده های ناشی از سرطان سینه در بافت سینه ،دیده می شوند ، اما ممکن است در خط سینه بند نیز ایجاد شوند.

اگر توده سینه جدیدی دارید ، بهتر است آن را توسط پزشک معاینه کنید.

منبع : healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *