مجله

بهترین غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

فهرست مطالب

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

شیر مادر، بهترین گزینه برای تغذیه‌ی نوزاد است. گاهی اوقات شیر مادر کافی نیست. در چنین شرایطی مادران می‌توانند با روش‌های مختلف، به فکر افزایش شیر خود باشند. یکی از این راهکارهای بسیار مؤثر، خوردن مواد غذایی لاکتوژنیک است که به بیشتر شدن شیر مادر کمک می‌کند. هیدراته ماندن با نوشیدن مقدار زیادی آب و آبمیوه نیز می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند و شیر برای شیردهی را افزایش دهد. با این حال، اگر هنوز با کمبود شیر یا راه‌هایی برای افزایش چربی در شیر خود دست و پنجه نرم می‌کنید، در این مقاله از فروشگاه آنلاین سلامتی و زیبایی با موضوع غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه چند غذا برای افزایش شیر مادر برای مادران شیرده آورده شده است.

اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، بیایید در مورد اینکه شیر مادر با کیفیت و چرب باید چگونه باشد و چگونه تشخیص دهیم که آیا این شیر به رشد کودک شما کمک می کند یا برای رشد او ناکافی است صحبت کنیم.

شیر مادر شکل کامل تغذیه نوزادان حداقل در شش ماه اول زندگی آنهاست. خوشبختانه، شیر مادر تقریبا همیشه کیفیت بالایی دارد، مهم نیست که مادر چقدر سوءتغذیه داشته باشد. شیر مادر غنی شده یا چرب معمولاً دارای تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز کودک است، اما مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید، مانند کمبود B12 یا ویتامین D.

هر گونه تغییر در کیفیت شیر ​​مادر بر رشد و وزن نوزادان شما تأثیر می گذارد (افزایش یا کاهش وزن).

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

نشانه هایی که کودک شما شیر کافی دریافت می کند

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه
غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

هنگامی که شما شیر می دهید، اندازه گیری دقیقی از میزان شیر مصرفی کودک شما وجود ندارد، بنابراین ممکن است تعجب کنید که چگونه متوجه می شوید که کودک شما در هر جلسه شیردهی غذای کافی دریافت می کند یا خیر.

مطمئناً چند راه وجود دارد که به شما کمک می کند متوجه شوید که آیا کودک شما به اندازه کافی شیر مادر دریافت می کند یا خیر:

  • افزایش مداوم وزن بهترین و مهمترین علامت است.
  • تعویض مکرر پوشک مرطوب (ادرار) حداقل ۶ تا ۸ بار در روز.
  • تغذیه با شیر مادر طبق برنامه، نوزاد شما باید هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار شیر مادر را بگیرد.
  • نوزاد تازه متولد شده آرام است و بین جلسات شیردهی می خوابد.
  • می توانید صدای قورت دادن کودک را بشنوید.
  • پس از شیردهی، سینه های شما باید نرم تر و کمتر از قبل پر شود.

از سوی دیگر، علائم واضحی از کمبود شیر مادر وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • عدم افزایش وزن یا کاهش وزن، معمولاً نوزادان در چند روز اول حدود ۱۰ درصد از وزن خود را کاهش می دهند. پس از آن باید حداقل ۳۰ تا ۴۰ گرم در روز اضافه شود.
  • کم آبی نشانه واضحی از کمبود شیر مادر است. مراقب خشکی دهان، ادرار تیره رنگ و بی حالی باشید.
  • پوشک خشک یا مرطوب ناکافی.

اگر نگران کوچک شدن سینه یا شلی و افتادگی سینه ها بعد از بارداری و شیردهی هستید توصیه ما به شما همراهان گرامی، کرم حجم دهنده سینه میبلین آمریکا می باشد.

با خرید بهترین کرم حجم دهنده سینه میبلین، بدون عوارض و کاملا ایمن کوچکی، شلی و افتادگی سینه های خود را درمان کنید.

اگر به دنبال راهی برای رشد سینه های خود و حجم دهی به آن ها به طور طبیعی هستید، ماساژ سینه با کرم حجم دهنده سینه یکی از بهترین راه های طبیعی برای بزرگ کردن سریع سینه ها است.

ما به شما بانوان گرامی این دلگرمی را میدهیم که با استفاده از کرم بزرگ کننده سینه میبلین در کوتاهترین زمان بهترین و قطعی ترین نتیجه را برای بزرگ کردن سینه، خواهید داشت.

همچنین از لوسیون حجم دهنده سینه میبلین آمریکا، میتوانید برای درمان عدم تقارن بافت سینه نیز استفاده نمایید.

از دیگر ویژگی خاص و منحصر به فرد این حجم دهنده باسن، اثر دهی فوری و یک هفته ای آن و ماندگاری اثر آن میباشد.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن، تنها نماینده رسمی و انحصاری واردات محصولات آرایشی و بهداشتی میبلین نیویورک در ایران و امارات میباشد.

غذاهای لاکتوژن برای افزایش شیر در هنگام شیردهی

دانه رازیانه

دانه‌های رازیانه به دلیل داشتن ترکیباتی شبیه به استروژن برای افزایش شیر و کمک به افزایش شیردهی با حجم شیر بیشتر مرتبط هستند. همچنین برای کاهش گاز و قولنج کودک شما شناخته شده است، زیرا فواید آن می تواند از طریق شیردهی منتقل شود.

می توانید رازیانه را به چای خود اضافه کنید یا با شیر میل کنید. از طرف دیگر، آنها را به صورت خام بخورید و با چاشنی بریزید.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای و سایر غلات کامل سرشار از بتا گلوکان هستند که می تواند شیر مادر را افزایش داده و شیر مادر را برای تازه مادران غنی کند. همچنین می تواند انرژی و اشتها را افزایش دهد تا مادر شیرده بتواند مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کند و مطمئن شود که شیر کافی برای نوزادش تولید می کند.

برای یک غذای سالم و خوشمزه می توانید برنج قهوه ای را با سبزیجات بپزید.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی خردل سرشار از آهن و کلسیم هستند که می توانند تولید شیر را افزایش دهند. به ویژه برگ های اسفناج و چغندر نیز حاوی مواد سم زدایی هستند. به طور خاص، اسفناج یکی از غذاهایی است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، بنابراین افزودن اسفناج به رژیم غذایی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد. با این حال، مصرف اسفناج را در رژیم غذایی خود تعدیل کنید، زیرا مصرف زیاد آن می تواند منجر به اسهال برای کودک شما شود.

برای یک وعده غذایی سالم می توانید سوپ اسفناج درست کنید یا با برنج قهوه ای بپزید.

دانه های کنجد

دانه های کنجد کربوهیدرات کمی دارند در حالی که پروتئین و چربی های سالم زیادی دارند. آنها می توانند با غنی سازی مادران شیرده با کلسیم، که برای رشد سالم کودک شما نیز مهم است، شیر مادر را افزایش دهند. می توانید از کنجد در وعده های غذایی روزانه خود استفاده کنید یا به عنوان میان وعده آن را با بادام و شیر مخلوط کنید.

مقاله تست بارداری با روش های ساده خانگی را اینجا بخوانید.

بادام ها

بادام یکی از شناخته شده ترین غذاهای سالم است که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین E برای بهبود شیر مادر و افزایش شیر در هنگام شیردهی است. ویتامین E همچنین می تواند خارش ناشی از ترک های پوستی پس از بارداری را کاهش دهد.

می توانید بادام را خام بخورید، له کنید و با شیر میل کنید یا به بلغور جو دوسر اضافه کنید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون به دلایل خوبی به عنوان یک غذای سالم شناخته شده است. حاوی بسیاری از اسیدهای چرب ضروری برای افزایش شیردهی و افزایش عرضه شیر مادر و DHA است که می تواند رشد سالم کودک شما را تقویت کند.

می توانید ماهی سالمون را بجوشانید، کبابی کنید یا بخارپز کنید، اما از خوردن بیش از حد ماهی آزاد که می تواند سطح جیوه شما را افزایش دهد، خودداری کنید.

سیر

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه
غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

در حالی که اثرات سیر بر شیر مادر از نظر پزشکی بررسی نشده است، بسیاری از مادران شیرده برای تقویت شیردهی به سیر سوگند یاد می کنند. همچنین می تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند، از سرطان جلوگیری کند و سیستم ایمنی و سلامت شما را تقویت کند. می توانید آن را با سبزیجات میل کنید یا به سوپ خود اضافه کنید. با این حال، ممکن است بخواهید مصرف سیر خود را تعدیل کنید، زیرا می تواند بر بو و طعم شیر مادر برای کودک شما تأثیر بگذارد.

جو

جو می تواند تولید پرولاکتین را تحریک کند که به عنوان هورمون شیردهی نیز شناخته می شود. این می تواند شیر مادر را افزایش دهد و به مادران شیرده کمک کند تا در حین شیردهی به نوزادشان هیدراته بمانند.

برای تهیه جو را با سبزیجات بپزید.

جو دوسر

جو دوسر منبع عالی دیگری از بتا گلوکان است که می تواند به تولید پرولاکتین برای افزایش شیر مادر کمک کند. همچنین سرشار از آهن است و سطوح پایین آهن می تواند باعث کم شدن شیر شود. جو دوسر همچنین می تواند انرژی بیشتری به مادر شیرده بدهد و بروز دیابت بعد از بارداری را کنترل کند، در حالی که سرشار از فیبر است و سلامت مادر را بهبود می بخشد.

برای افزایش مصرف جو، می توانید بلغور جو دوسر، کلوچه جو دوسر یا کلوچه جو دوسر بخورید.

پاپایا

پاپایا یکی از غذاهای مورد علاقه آسیایی ها برای تقویت شیر ​​مادر است، اگرچه اثرات آن به تازگی از نظر پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. می‌تواند به آرامش مادران شیرده کمک کند و گفته می‌شود پاپایای نارس مؤثرترین است. می توانید آن را به صورت خام با غلات یا ماست میل کنید یا به عنوان سالاد میل کنید.

با این حال، مادرانی که هنوز در دوران بارداری خود هستند، باید از پاپایای نارس خودداری کنند، زیرا می تواند باعث زایمان شود. 

مارچوبه

مارچوبه سرشار از ویتامین A، ویتامین K و فیبر است، بنابراین یکی از غذاهای ضروری برای مادران شیرده است زیرا می تواند شیردهی و تامین شیر او را افزایش دهد.

می توانید آن را بخارپز کنید یا با سبزیجات دیگر به عنوان بخشی از یک وعده غذایی سالم بپزید.

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

خرمای قرمز

خرمای قرمز را می‌توان در بسیاری از غذاهای دوران بارداری یافت و یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاها برای مادران شیرده است. سطح تریپتوفان بالایی دارد که نوعی اسید آمینه است که می تواند شیردهی شما را تقویت کرده و سطح پرولاکتین را برای افزایش عرضه شیر شما افزایش دهد.

زردآلو

زردآلو سرشار از ویتامین C، ویتامین A، کلسیم و پتاسیم است و به عنوان تقویت کننده شیردهی و تامین شیر برای مادری که از نوزادش شیر می دهد، شناخته شده است.

می توانید این غذا را به عنوان میان وعده در بین وعده های غذایی میل کنید یا به عنوان بخشی از سالاد میل کنید.

هویج

هویج سرشار از ویتامین A است و می تواند ارزش غذایی شیر شما را افزایش دهد. همچنین می تواند شیردهی را بهبود بخشد تا بتوانید شیر بیشتری برای کودک خود تولید کنید.

می توانید این غذای همه کاره را به صورت خام با سالاد، بخارپز یا حتی با سوپ میل کنید. یک مادر شیرده نیز می تواند این غذا را برای یک میان وعده سریع در صبح بخورد.

کدو تلخ

کدو تلخ ممکن است محبوب ترین غذا نباشد، اما محتوای آب بالایی دارد که می تواند شیر مادر را برای کودک شما غنی کند. همچنین به هضم غذا برای مادران شیرده کمک می کند.

می توانید آن را به عنوان اسموتی یا همراه با تخم مرغ میل کنید.

مورینگا

مورینگا یک سبزی با محتوای کلسیم و آهن بالاست که می تواند شیردهی را تشویق کند و در عین حال سیستم ایمنی بدن شما را برای بهبود سلامت مادر و نوزاد تقویت کند. این نیز یکی از همه کاره ترین غذاها است و می توانید برگ های تازه مورینگا را بخورید، از کپسول مورینگا استفاده کنید یا چای مورینگا بنوشید. 

شیر

شیر می‌تواند به افزایش چربی شیر مادر کمک کند، زیرا دارای کلسیم، چربی‌های سالم و اسید فولیک است که می‌تواند شیردهی را برای مادر شیرده تقویت کند و احتمال ابتلای کودک شما به شیر را کاهش دهد. می توانید یک لیوان شیر را دو تا سه بار در روز بنوشید.

نخود

نخود یکی از رایج ترین غذاها در غذاهای هندی و مدیترانه ای است و حاوی پروتئین و فیبر بالایی است که برای سلامتی مفید است. همچنین سرشار از ویتامین B و کلسیم است که می تواند تولید شیر را تشویق کند.

می توانید نخود را با سالاد میل کنید یا آن را له کنید و سیر و آب لیمو را به عنوان چاشنی اضافه کنید.

خار مریم

خار مریم می تواند به افزایش عرضه شیر کمک کند زیرا می تواند تولید هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین را افزایش دهد که شیردهی را تشویق می کند. می توانید این غذا را به عنوان مکمل وعده های غذایی معمولی خود میل کنید یا برای تهیه چای آن را به آب داغ اضافه کنید. همچنین می توانید آن را با شنبلیله مصرف کنید تا شیر خود را به میزان قابل توجهی در هنگام شیردهی افزایش دهید.

مکمل های شیردهی

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه
غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

اگر در تلاش برای پیروی از یک رژیم غذایی شیردهی برای افزایش شیر در هنگام شیر دادن به کودک خود هستید، مکمل های شیردهی ممکن است راه حلی باشد. آنها معمولاً حاوی غذاهای خاصی هستند که به افزایش شیر کمک می کنند و در عین حال جریان شیر را افزایش می دهند و شیر مادر را برای رشد و تکامل سالم کودکتان غنی می کنند.

همچنین می‌توانید از مکمل‌های شیردهی به‌عنوان مکملی برای رژیم غذایی خود استفاده کنید تا به افزایش چربی شیر مادرتان کمک کند، علاوه بر غذاهایی که قبلاً می‌خوردید تا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید شیر کافی برای نوزادتان تولید کنید.

اگر نگران افزایش وزن بعد از بارداری و شیردهی خود هستید توصیه ما به شما همراهان گرامی، استفاده از ژل لاغری هات چیلی می باشد.

خرید بهترین ژل لاغری برای کاهش زون فوری و موضعی بدون بازگشت

ژل لاغری و کاهش سایز هات چیلی
کرم لاغری و ژل لاغری هات چیلی

ترکیبات خاص و منحصر به فرد این ژل لاغری از جمله ال کارنتین، کافئین و کاتچین، گردش خون را تقویت کرده و بهبود می بخشد در نتیجه متابولیسم بدن را بالا برده و باعث کاهش وزن فوری می شود.

همچنین وجود ترکیباتی چون اسیدهیالورونیک، کلاژن و الاستین در این کرم لاغری پوست بدن را بعد از چربی سوزی سفت و محکم کرده و از افتادگی پوست پیشگیری می کند و در نتیجه به بدن فرم می دهد.

ترکیبی از ترکیبات گیاهان طبیعی،  این ژل لاغری شکم و پهلو را به عنوان یک درمان موثر و موفق برای درمان سلولیت مهیا کرده است و از این جهت کرم ضد سلولیت نیز بوده و برای درمان فوری سلولیت قابل استفاده می باشد.

غذاهایی که باید طبق توصیه مشاور شیردهی اجتناب شود

برخی از غذاها مانند سیب زمینی، موز خام و انبه خام می توانند باعث تولید گاز بیشتر و کاهش تولید شیر شوند. برگ های کلم، آویشن، جعفری و نعناع نیز می توانند تولید شیر را کاهش دهند.

دانه شنبلیله

در حالی که تصور می شود آنها دارای ترکیباتی شبیه به استروژن هستند که می تواند به افزایش تولید شیر مادر برای برخی از زنان کمک کند، برخی دیگر ممکن است در حین مصرف آن عوارض جانبی نامطلوبی را تجربه کنند. مصرف بیش از حد آن در رژیم غذایی شما می تواند باعث اسهال، گاز گرفتگی نوزاد یا تشدید آسم شود. 

بیشتر بخوانید: ۸ نکته ساده برای مراقبت از مو در دوران بارداری

راه های دیگر برای غنی سازی و تقویت شیر ​​مادر

به غیر از رعایت رژیم غذایی خود، می توانید از این نکات برای افزایش شیر در هنگام شیردهی پیروی کنید.

استرس خود را کاهش دهید

استرس و افسردگی پس از زایمان می تواند به کمبود شیر کمک کند. مهم است که علاوه بر سلامت جسمی، از سلامت روان خود نیز مراقبت کنید و با پزشکان، اعضای خانواده و شریک زندگی خود در ارتباط باشید. عادات سلامتی را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید، مانند مدیتیشن یا تمرینات تنفسی.

اگر برای مراقبت از کودک خود تلاش می کنید، از دیگران مانند اعضای خانواده کمک بگیرید تا بتوانید از حمایت والدینی مورد نیاز خود بهره مند شوید.

خوب استراحت کنید

خوب غذا خوردن و استراحت خوب برای یک مادر جدید ضروری است و می تواند به افزایش شیر کمک کند. ممکن است به حمایت یکی از اعضای خانواده یا پرستار بچه برای کمک به مراقبت از کودک نیاز داشته باشید.

تغذیه مکرر داشته باشید

هر چه کودک شما بیشتر بتواند سینه شما را خالی کند، شیر بیشتری تولید خواهید کرد. اگر می توانید، هر دو ساعت یک بار شیر بدهید و مطمئن شوید که کودک شما می تواند به خوبی به سینه شما بچسبد.

طرفین را عوض کنید

هر زمان که شیر می دهید دو یا سه بار طرف را عوض کنید، زیرا این باعث می شود کودک شما شیردهی طولانی تری داشته باشد. این همچنین شیر عقبی چرب – که بخشی از شیر مادر است – به کودک می دهد که از نظر محتوای غذایی بالاتر است.

غذاهای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر، افزایش شیر مادر با تغذیه

بین تغذیه سینه را پمپ کنید

پمپاژ بین شیردهی می‌تواند باعث افزایش عرضه شیر شود زیرا شیر سینه‌ها تخلیه و مصرف می‌شود و تولید شیر را تحریک می‌کند.

اگر کودک شما اغلب فقط از یک طرف می‌چسبد، ممکن است لازم باشد سینه دیگر را پمپاژ کنید تا زمانی که کودک شما بتواند شیر بیشتری از آن سینه بگیرد.

از پستانک پرهیز کنید

اگر کودک شما به پستانک عادت کرده باشد، کودک شما می تواند کمتر شیر بخورد. از پستانک پرهیز کنید تا کودک شما بتواند بیشتر شیر بخورد، که باعث تحریک سینه های شما برای تولید بیشتر می شود.

از نیکوتین و الکل خودداری کنید

موادی مانند نیکوتین و الکل می توانند در دوران بارداری مضر باشند و بعد از بارداری نیز می توانند عرضه شیر را محدود کنند. اینها همچنین می توانند از طریق شیر مادر وارد خون کودک شما شوند.

داروی خود را چک کنید

حتماً داروهایی را که مصرف می‌کنید بررسی کنید، از جمله برای بیماری‌های عادی مانند سرماخوردگی، زیرا این موارد می‌توانند بر میزان شیر مادر تأثیر بگذارند.

و اما توصیه ما به شما همراهان گرامی برای داشتن برنزه ای جذاب با ماندگاریه طولانی و درخششی یکدست لوسیون برنزه کننده فلورسان می باشد.

خرید بهترین برنزه کننده برای برنزه کردن یکدست با ماندگاریه طولانی
کرم برنزه کننده فلورسان برنزه کننده فوری با ماندگاری 4 ماه
کرم برنزه کننده فلورسان برنزه کننده فوری با ماندگاری ۴ ماه

برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان قابل استفاده برای انواع دستگاه سولاریوم و حتی حمام آفتاب می باشد.

کرم برنزه کننده بدن و صورت فلورسان غنی شده با آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، آمینو اسید ها و ترکیبات مرطوب کننده قوی جهت جوانسازی پوست می باشد.

عناصر طبیعی آنتی اکسیدان این اسپری برنزه کننده، پوست را از اثرات مضر اشعه های فرابنفش حفظ کرده و از ایجاد پیگمانتاسیون (پیسی) جلوگیری می نماید.

به علت داشتن فیکساتورها در این لوسیون سولار، این محصول به هیچ عنوان به لباس رنگ نمی دهنده و ماندگاری آن تا ۴ ماه ثابت است.

به خاطر داشته باشید برای برنزه کردن بدن خود از بهترین دستگاه سولاریوم و عینک سولاریوم استفاده نمایید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *