مجله

آنچه در مورد دیابت و کاهش وزن باید بدانید

دیابت و کاهش وزن

دیابت و کاهش وزن

کاهش وزن و کنترل وزن که می تواند از طریق تغییر رژیم غذایی، ورزش و برخی داروها به دست آید، می تواند راه مهمی برای کمک به مبارزه با مقاومت به انسولین و درمان دیابت نوع ۲ و در برخی موارد نوع ۱ باشد.

وزن شما می تواند بر دیابت تأثیر بگذارد، دیابت نیز می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد. این ممکن است به نوع دیابت شما بستگی داشته باشد – نوع ۱ یا نوع ۲٫دیابت یک بیماری متابولیک است که باعث افزایش قند خون یا گلوکز می شود. در دیابت، بدن یا به اندازه کافی هورمونی به نام انسولین نمی سازد یا نمی تواند به طور موثر از انسولینی که می سازد استفاده کند. 

انسولین سطح گلوکز خون را بعد از خوردن غذا کنترل می کند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است به طور ناخواسته وزن خود را کاهش دهند زیرا نمی توانند از قندی که می خورند برای انرژی استفاده کنند. در این حالت لوزالمعده انسولین نمی سازد و قند در طول ادرار از بدن خارج می شود. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد افزایش می دهد . افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ وضعیتی به نام مقاومت به انسولین دارند . این بدان معنی است که لوزالمعده معمولاً هنوز هم می تواند انسولین بسازد، اما بدن نمی تواند به درستی از آن استفاده کند. لوزالمعده سعی می کند با تولید انسولین بیشتر جبران کند، اما در نهایت فرسوده می شود.

تا انتهای این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه ما باشید.

دیابت چگونه می تواند باعث کاهش وزن شود؟

 کاهش وزن
دیابت و کاهش وزن

کاهش وزن غیرمنتظره یا ناخواسته اغلب نشانه دیابت کنترل نشده، هم نوع ۱ و هم نوع ۲ است.

در دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی به سلول‌های پانکراس که انسولین می‌سازند حمله می‌کند. از آنجایی که هیچ انسولینی برای انتقال گلوکز به سلول های بدن وجود ندارد، گلوکز در جریان خون تجمع می یابد. سپس کلیه ها برای حذف این قند استفاده نشده از طریق ادرار کار می کنند. از قند به عنوان انرژی استفاده نمی شود، بنابراین بدن شروع به سوزاندن چربی و ماهیچه برای انرژی می کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

کاهش وزن در دیابت نوع ۱ ممکن است ناخواسته باشد. اگر افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیاز به کاهش وزن دارند، این کار را می توان با کاهش کالری دریافتی با خیال راحت انجام داد. برخی از افراد ممکن است برای کاهش وزن دیابت خود را کمتر درمان کنند ، اما این بسیار خطرناک است. نادیده گرفتن انسولین می تواند منجر به سطوح بسیار بالای قند خون، یک عارضه جدی به نام کتواسیدوز دیابتی و مرگ بالقوه شود.

عدم درمان دیابت برای کاهش وزن می تواند نشانه ای از اختلال خوردن باشد . اگر فکر می‌کنید اختلال خوردن دارید، با پزشک یا متخصص سلامت روان تماس بگیرید تا از حمایت و درمان تخصصی برخوردار شوید.

فواید کاهش وزن برای دیابت

رژیم غذایی و دیابت
دیابت و کاهش وزن

دیابت نوع ۲ زمانی رخ می دهد که بدن شما در برابر انسولین مقاوم شده و باعث تجمع قند در خون می شود. اضافه وزن یا چاقی، شما را در معرض خطر بسیار بالاتری برای ابتلا به دیابت قرار می دهد و کنترل سطح قند خون را سخت تر می کند.

در حقیقت،پژوهشمنبع مورد اعتمادنشان می دهد که از دست دادن تنها ۵ تا ۷ درصد از وزن بدن ممکن است شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا بیش از ۵۰ درصد در بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به این بیماری کاهش دهد.

در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲، کاهش وزن فواید زیادی دارد. این شامل:

  • کاهش مقاومت به انسولین، که رسیدن به سطح قند خون مورد نظر را آسان تر می کند
  • بهبود در سطح انرژی و خلق و خوی کلی
  • بهبود در تحرک
  • کاهش کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول LDL
  • احتمال کمتری برای ایجاد عوارض ناشی از دیابت، مانند بیماری کلیوی یا قلبی

در برخی موارد، کاهش وزن حتی می تواند قند خون را به سطح طبیعی بازگرداند و نیاز به مصرف داروهای دیابت نوع ۲ را از بین ببرد.

اگر دیابت نوع ۱ دارید، با شروع مصرف انسولین ممکن است افزایش وزن رخ دهد. کاهش وزن ممکن است نیاز به تنظیم دقیق کالری و کربوهیدرات مصرفی و دوز انسولین داشته باشد.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیز می توانند مقاومت به انسولین ایجاد کنند و در این شرایط از کاهش وزن برای کمک به نیاز کمتر انسولین بهره مند می شوند.

داروهای دیابت و کاهش وزن

دیابت و کاهش وزن

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نیز به کاهش وزن کمک می کنند، از جمله:

متفورمین

متفورمین یک داروی رایج دیابت است که برای کنترل قند خون استفاده می شود.پژوهشمنبع مورد اعتمادنشان می دهد که ممکن است در طول زمان به کاهش وزن برخی افراد کمک کند.

آگونیست های GLP-1

آگونیست های گیرنده پپتید-۱ شبه گلوکاگون (GLP-1 RAs) در کاهش سطح قند خون بسیار موثر هستند. 

مهارکننده های SGLT2

دسته دیگری از داروهای مرتبط باکاهش وزنمنبع مورد اعتمادو بهبود کنترل قند خون، مهارکننده های هم انتقال دهنده گلوکز سدیم ۲ (SGLT-2) است. این شامل موارد زیر میباشد:

چگونه با دیابت وزن کم کنیم

اگر دیابت دارید و می خواهید وزن کم کنید، ترکیب یک رژیم غذایی متعادل با فعالیت بدنی احتمالا بهترین استراتژی است. حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی شما می تواند کمک زیادی به شما کند.

به طور کلی، شما باید رژیم غذایی سرشار از سبزیجات غیر نشاسته ای، پروتئین بدون چربی و غلات کامل را هدف قرار دهید.

رژیم غذایی دیابتی

رژیم غذایی و کنترل وزن دیابت
رژیم غذایی دیابتی

انجمن دیابت آمریکا استفاده از روش بشقاب دیابت را هنگام تهیه وعده های غذایی توصیه می کند.

برای این روش، از یک صفحه با عرض تقریبی ۹ اینچ استفاده کنید و این سه مرحله ساده را دنبال کنید:

  • نیمی از بشقاب را با سبزیجات غیر نشاسته ای پر کنید . سبزیجات غیر نشاسته ای کربوهیدرات کمتری دارند و ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر بالایی دارند. اگر به سبزیجات تازه دسترسی ندارید، سبزیجات کنسرو شده یا منجمد نیز میتوانید استفاده کنید. به عنوان مثال می توان به سبزیجات سالاد برگ دار ، فلفل، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و کلم بروکسل اشاره کرد.
  • یک چهارم بشقاب را با پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی ، بوقلمون، توفو ، تمپه و لوبیا پر کنید.
  • یک چهارم دیگر بشقاب را با غذاهای کربوهیدرات پیچیده مانند برنج قهوه ای، کینوآ ، جو ، نان یا پاستا غلات کامل و محصولات لبنی مانند ماست کم چرب پر کنید.

برای نوشیدنی، تا حد امکان از آب یا چای شیرین نشده استفاده کنید.

در رژیم غذایی دیابتی شما باید از خوردن میان وعده های قند بالا، چربی بالا یا غذاهای بسیار فرآوری شده خودداری کنید ، مانند:

  • آب نبات
  • کلوچه ها
  • کیک ها
  • فست فود
  • غذاهای سرخ شده

ورزش

دیابت و کاهش وزن
دیابت و کاهش وزن

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، ورزش برای کاهش وزن نیز مهم است. همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

با تعیین اهداف ساده شروع کنید. می توانید هر روز ۱۰ تا ۲۰ دقیقه با پیاده روی در بیرون یا روی تردمیل شروع کنید. بعد از یک هفته یا بیشتر، زمان یا سرعت راه رفتن خود را افزایش دهید.

تحقیقات نشان می دهد که انجام تمرینات هوازی با شدت متوسط ​​حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه در هر هفته برای بهبود قابل توجهی در کنترل قند خون و کمک به کاهش وزن کافی است.

ورزش های هوازی شامل فعالیت هایی مانند موارد زیر میباشد:

  • پیاده روی
  • شنا کردن
  • بازی تنیس

برای کمک به ایجاد انگیزه، می توانید به یک باشگاه بدنسازی یا کلاس تناسب اندام گروهی بپیوندید یا با یک دوست ورزش کنید.

چه زمانی با یک متخصص صحبت کنید

رژیم غذایی دیابتی

اگر مطمئن نیستید که چگونه برای کنترل دیابت، مناسبترین غذا را بخورید، یا اگر برای کنترل وزن خود کمک می‌خواهید، با یک متخصص مشورت کنید.

سخن پایانی

کاهش وزن می تواند یکی از علائم ناخواسته دیابت نوع ۱ باشد. اگر دیابت نوع ۱ دارید و وزن زیادی از دست می دهید، با پزشک متخصص صحبت کنید.

از طرفی کنترل وزن بخش مهمی از برنامه درمانی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و اضافه وزن است. کاهش وزن می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد و کنترل قند خون را آسان تر کند.

اگر دیابت نوع ۲ دارید و در تلاش برای کنترل وزن هستید، بهترین رویکرد این است که اهداف کاهش وزن واقع بینانه را تعیین کنید و اعتدال را هدف قرار دهید. اقدامات لازم را برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل انجام دهید، فعالیت بدنی بیشتری را در برنامه روزانه خود بگنجانید و حتماً تمام داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

اگر همچنان نگران وزن خود هستید، در صحبت با یک متخصص پزشکی یا ملاقات با یک متخصص معتبر مراقبت و آموزش دیابت تردید نکنید.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *