مجله

کوتیکول مو چیست؟چگونه آن را تقویت کنیم؟

کوتیکول

بیایید در مورد اولین خط دفاعی موهای شما در برابر آسیب بیشتر بدانیم. کوتیکول مو (پولک مو) به عنوان اولین خط دفاعی مو تاثیر زیادی در حفظ سلامت مو های شما دارد. در نتیجه تقویت ساقه مو به روش های صحیح، امری ضروری جهت داشتن موهای سالم و خوش حالت برای شما خواهد بود. با این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا بیشتر با این خط دفاعی شگفت انگیز آشنا شویم.

اگر قصد کسب اطلاعات در رابطه با فولیکول مو و رابطه آن با ریزش مو را دارید، در مقاله قبل به طور کل به آن پرداخته ایم.

برای درک کردن اینکه کوتیکول مو چیست، ابتدا باید کمی بیشتر در مورد آناتومی اولیه مو بدانید:

هر تار مو از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده است

کوتیکول: (لایه محافظتی مو که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت)

کورتکس: (ضخیم ترین لایه و همچنین جایی که اکثر رنگدانه ها در آن متمرکز شده اند)

مدولا: (لایه داخلی بسیار نازک که برخی از موها حتی آن را ندارند.)

ساختار مو به گونه ای است که قشر و مدولا هسته تار مو را تشکیل می دهند. کوتیکول هر دوی آنها را احاطه کرده و در برابر عوامل استرس زای بیرونی از آنها محافظت می کند.

این عوامل استرس زا می تواند شامل آب، نور خورشید، ابزار حرارتی، شانه، برس باشد… و به طور کل تمامی چیز هایی که می تواند به موهای شما آسیب برساند.

محافظت کاری بزرگ و پیچیده است، بنابراین کوتیکول نیز یک لایه پیچیده است. این لایه محافظتی از میلیون ها میلیون فلس کوچک که روی هم قرار گرفته اند ساخته شده است. این فلس ها به سمت پایین و دور از ریشه شما قرار دارند و در واقع به گونه ای شکل می گیرند که اصطحکاک بین موها را محدود کنند.

از نزدیک، آنها شبیه فلس ماهی هستند و از این رو به آن ها فلس یا پولیک مو نیز می گویند. این فلس ها در مقابل یکدیگر حرکت می کنند تا موهای شما بدون پوسته پوسته شدن خم شوند.

روشی برای درک بیشتر کوتیکول های مو:

⭐ کوتیکول شما قابل لمس ترین قسمت موی شماست. شما می توانید شکل پولک ها را خودتان بدون استفاده از میکروسکوپ، حس کنید!

سلامت مو

یک تار از موهای خود را جدا کنید. انگشتان خود را از ریشه مو تا نوک آن بکشید. خواهید دید که خیلی صاف و آسان انگشتتان روی مو حرکت می کند. حالا همین کار را انجام دهید، اما از جهت مخالف. از نوک تار مویتان شروع و انگشت خود را به سمت بالا حرکت دهید. این بار می بینید که کمی سخت تر حرکت می کند و صدای جیر جیر می دهد. علت آن است که وقتی انگشتانتان را از نوک مو به سمت ریشه‌ موهایتان می‌کشید، به لبه‌های ناهموار لایه‌های پوسته‌ دار کوتیکول تار مویتان برخورد می‌کند.

ضخامت کوتیکول و ارتباط آن با وراثت:

کوتیکول ضخیم معمولاً به این معنی است که قسمت‌های آسیب‌پذیر موهای شما بهتر می‌توانند در برابر آسیب مقاومت کنند. این ضخامت اغلب به ژنتیک فرد مرتبط است.

پولک مو
سلامت مو

به عنوان مثال، افرادی که اصالتاً آسیایی هستند اغلب لایه لایه‌ ترین کوتیکول‌ها را دارند، در حالی که افرادی که نژاد آفریقایی دارند کوتیکول‌های لایه نازک‌تری دارند. این یکی از دلایلی است که موهای این نژاد بسیار مستعد آسیب هستند، علیرغم اینکه تک تک تارها بسیار ضخیم هستند، لایه محافظ نازک است.

یک کوتیکول سالم چگونه به نظر می رسد؟

کوتیکول سالم، کوتیکولی صاف و با فلس هایی بسته است. این نوع کوتیکول درخشندگی زیادی تولید می کند،چرا که فلس های آن در زاویه مناسبی قرار دارند تا بیشترین مقدار نور را منعکس کنند. به موهای دیگر گره نمی خورند و با لمس کردن صاف می شوند.

کوتیکول آسیب دیده چگونه به نظر می رسد؟

تقویت ساقه مو
پولک مو

کوتیکول آسیب دیده دارای شکلی خشن است، با فلس هایی که یا برآمده یا یه راحتی کنده می شوند.

این نوع کوتیکول، هسته آسیب پذیر فیبر مو را در معرض دید قرار می دهد. موهایی که کوتیکول‌های آسیب‌دیده دارند نیز بسیار گره‌ دار هستند، چرا که پوسته‌هایی که معمولاً به سمت پایین هستند، به‌ گونه‌ای بلند شده‌اند که باعث اصطحکاک می‌شوند.

آیا میتوان کوتیکول مو را باز یا بسته کرد؟

باز کردن کوتیکول مو کار آسانی است. اگر تا به حال موهای خود را رنگ کرده یا دکلره کرده اید، قبلاً با موفقیت کوتیکول موهای خود را باز کرده اید!

پولک مو
پولک مو

هر بار که موهای خود را می شوئید یا حتی آن را خیس می کنید، کوتیکول مو را کمی باز می کنید. آب و شامپو های شیمیایی هر دو شکل کوتیکول را تغییر می‌دهند، به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم فقط چند بار در هفته موها را آبکشی و شستشو دهید و یا از شامپو های گیاهی استفاده کنید.

اما بستن کوتیکول مو؟ این قسمت مشکل است! هنگامی که کوتیکول مو تغییر شکل داد، بازگرداندن آن به شکل قبلی آن کار آسانی نیست.

می‌توانید کوتیکول یا همان پولک مو را با روغن‌های طبیعی به مقداری سامان دهید. اما احتمالاً این فلس‌ها به خودی خود به شکل قبلی خود در نمی‌آیند.

پولک مو
تقویت ساقه مو

این یکی از دلایلی است که موهای دکلره شده/رنگ شده در مقایسه با موهای رنگ نشده آسیب پذیر تر اند. در انتها محصولاتی برای ترمیم آن به شما معرفی خواهیم کرد.

چگونه می توانم از کوتیکول موهایم محافظت کنم؟

فکر می کنم کوتیکول موهایم آسیب دیده، چه کار کنم؟

یکی از محصولات فوق العاده جهت محافظت و حتی ترمیم کوتیکول های آسیب دیده مو ویال های برند بایوفول کانادا است.

تقویت ساقه مو
سلامت مو

این ویال ها به عنوان پوششی قوی برای تار مو ها عمل می کنند و آن ها را در برابر صدمات بیرونی از جمله باد سشوار، گرما، اشعه ماوراء بنفش و… محافظت می کند. علاوه بر تمام این ها، باعث رشد مجدد، قطع ریزش مو،تقویت ساقه و ریشه مو، افزایش حجم، نرمی و درخشندگی مو خواهد شد.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن

تقویت ساقه مو

شرکت ساسانیان، تنها نماینده انحصاری واردات محصولات تخصصی قطع ریزش مو و رشد مو بایوفل کانادا در ایران و خاورمیانه می باشد.

منبع: www.formulate.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *