مجله

رشد و تقویت مو با روغنهای ضروری

روغنهای ضروری برای تقویت موی سر

روغنهای ضروری برای تقویت موی سر

روغنهای ضروری از طریق روشهایی مانند تقطیر یا تبخیر از گیاهان استخراج می شوند. روغن های گیاهی به دلیل اثربخشی و خطر کم عوارض جانبی ، مدتهاست که به عنوان داروهای جایگزین ، مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از فواید برخی از روغن های گیاهی بهبود سلامت مو است. روغن های مختلف می توانند از کمک به رشد موها تا افزایش قدرت و درخشندگی مو را انجام دهند.

سایت سلامتی و زیبایی در این مقاله روغنهای ضروری برای تقویت موی سر را به شما همراهان گرامی معرفی خواهد کرد پس در ادامه همراه ما باشید.

روغنهای ضروری برای موهای شما

۱٫ روغن اسطوخودوس

روغنهای ضروری برای تقویت موی سر
روغنهای ضروری برای تقویت موی سر

روغن اسطوخودوس می تواند رشد مو را تسریع کند. محققان روی یک مطالعه روی حیوانات با دانستن این که روغن اسطوخودوس دارای خواصی است که می تواند باعث رشد سلول ها و کاهش استرس شود ، نشان دادند که این روغن می تواند باعث رشد سریعتر مو در موش ها شود.

همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که می تواند سلامت پوست سر را بهبود بخشد.

چند قطره روغن اسطوخودوس را در ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل آب شده مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست سر خود بمالید. بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه بماند و مانند معمول شستشو دهید. شما می توانید این کار را چندین بار در هفته انجام دهید.

۲٫ اسانس نعناع

روغنهای ضروری برای تقویت موی سر
روغنهای ضروری برای تقویت موی سر

روغن نعناع می تواند باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه مورد استفاده شود. این می تواند به رشد موها در مرحله آناژن (یا رشد) کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که روغن نعناع ، هنگامی که روی موش استفاده می شود ، تعداد فولیکول ها ، عمق فولیکول ها و رشد کلی مو را افزایش می دهد.

۲ قطره اسانس نعناع را با روغن حامل دلخواه مخلوط کنید. آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بگذارید ۵ دقیقه بر روی موها بماند و سپس موها را شستشو دهید.

۳٫ اسانس رزماری

 روغن های گیاهی برای تقویت موی سر
روغن های گیاهی برای تقویت موی سر

اگر می خواهید هم ضخامت مو و هم رشد مو را افزایش دهید ، روغن رزماری به دلیل توانایی آن در بهبود تولید سلولی ، یک انتخاب عالی است.

۴٫ اسانس چوب سدر

روغن چوب سدر با ایجاد تعادل در غدد تولید کننده چربی در پوست سر ، ریزش مو را کاهش می دهد. همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که می تواند شرایط مختلفی را که ممکن است به شوره یا ریزش مو کمک کند ، درمان کند.

عصاره چوب سرو در مخلوطی از اسطوخودوس و رزماری موجود است کاهش ریزش مومنبع معتبردر کسانی که به آلوپسی آره آتا  مبتلا هستند.

چند قطره اسانس چوب سرو را با ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل دلخواه مخلوط کنید. آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و قبل از شستن آن بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

۵٫ روغن علف لیمو

شوره سر می تواند یک بیماری شایع باشد و داشتن پوست سر سالم و بدون پوسته ، بخش مهمی از سلامت مو است. روغن علف لیمو یک درمان موثر برای شوره سر است ، با یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که روغن علف لیمو ، شوره سر را پس از یک هفته به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

روغن علف لیمو برای شوره سر هنگامی که روزانه استفاده می شود مؤثرتر است. روزانه چند قطره را در شامپو یا نرم کننده خود مخلوط کنید و مطمئن شوید که آن را در پوست سر خود ماساژ داده اید.

۶٫ روغن آویشن

 روغن های گیاهی برای تقویت موی سر
روغن های گیاهی برای تقویت موی سر

آویشن با تحریک پوست سر و جلوگیری از ریزش مو می تواند به رشد موها کمک کند . مانند روغن چوب سرو ، روغن آویشن نیزدر درمان آلوپسی آره آتا مفید است

آویشن حتی جزء اسانس ها بسیار قوی است. فقط ۲ قطره کوچک را در ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل بریزید قبل از مالیدن آن به پوست سر خود. بگذارید حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بماند ، سپس آن را بشویید.

۷٫ روغن مریم گلی

روغن مریم گلی حاوی همان لینال استات است که به روغن اسطوخودوس در افزایش رشد مو کمک می کند. این می تواند استحکام مو را افزایش دهد ، علاوه بر افزایش رشد مو ، از شکستن موها نیز جلوگیری میکند.

۳ قطره روغن مریم گلی را با نرم کننده مورد علاقه خود یا با ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید. در صورت استفاده روزانه ، پس از ۲ دقیقه آبکشی کنید. اگر هفته ای یک یا دو بار از آن استفاده می کنید ، ۱۰ دقیقه بگذارید بماند.

۸٫ روغن درخت چای

روغنهای ضروری برای تقویت موی سر
روغنهای ضروری برای تقویت موی سر

روغن درخت چای دارای خواص پاک کنندگی قوی ، ضد باکتری و ضد میکروبی است. در صورت استفاده موضعی ، می تواند فولیکول های مو را تقویت کرده و رشد مو را افزایش دهد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که درخت چای معمولاً در محصولات درمانی ضد شوره استفاده می شود.

می توانید ۱۰ قطره اسانس درخت چای را در شامپو یا نرم کننده خود مخلوط کرده و روزانه از آن استفاده کنید. یا می توانید ۳ قطره را با ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کرده و قبل از آبکشی ۱۵ دقیقه بگذارید بماند.

۹٫ روغن یلانگ یلانگ

روغن یلانگ یلانگ برای افرادی که دارای پوست سر و موی خشک هستند ایده آل است ، زیرا می تواند تولید سبوم را تحریک کند .

از آنجا که کمبود روغن و سبوم کافی باعث خشکی و شکنندگی موها می شود ، یلانگ یلانگ می تواند بافت مو را بهبود بخشد و شکستگی مو را کاهش دهد.

روغن عصاره گیاه دم اسب

روغن گیاهی دم اسبی یک عصاره است نه یک روغن ضروری. حاوی سیلیس ، که سرعت رشد و استحکام مو را در کنار کاهش شوره سر بهبود می بخشد.

قرص های خوراکی حاوی این روغن باعث افزایش رشد مو و قدرت مو در زنانی می شود که موهای نازکی دارند.

همچنین می تواند به عنوان یک درمان موضعی مؤثر باشد ، زیرا به افزایش گردش خون در پوست سر کمک کرده و همان مزایای قرص خوراکی را دارد.

می توانید آن را به شامپو اضافه کنید یا روی پوست سر خود ماساژ دهید.

۱۰٫ روغن جوجوبا

این روغن از دانه‌های گیاه جوجوبا گرفته شده و از زمان‌های قدیم به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی شناخته شده است و به منظور مراقبت از مو و افزایش رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مالیدن روغن جوجوبا به ویژه بر روی موهای تراشیده شده به رشد مو بسیار کمک خواهد کرد.

خطرات و عوارض احتمالی

بزرگترین خطر روغنهای ضروری ، تحریک پوست یا واکنشهای آلرژیک است . این امر به ویژه هنگامی که یک روغن ضروری مستقیماً روی پوست اعمال می شود شایع است ، بنابراین ضروری است که همیشه از روغن حامل برای رقیق کردن آن استفاده کنید.

واکنشهای آلرژیک همچنین در افرادی که دارای پوست حساس هستند یا کسانی که به اسانس حساسیت دارند شایع تر است.

علائم تحریک پوست عبارتند از:

  • درماتیت تماسی
  • سوزش ، ناراحتی یا سوزن سوزن شدن دردناک
  • قرمزی در ناحیه آسیب دیده

علائم واکنش آلرژیک عبارتند از:

  • درماتیت شدید
  • بثورات تاول زا
  • مشکل در تنفس
  • تورم زبان یا تنگی گلو

برای ارزیابی سوزش ، به یاد داشته باشید که قبل از استفاده کامل ، مقدار کمی از مخلوط را روی تکه کوچکی از پوست آزمایش کنید.

روغنهای اساسی می توانند به شما کمک کنند تا سلامت موهای خود را با خطرات بسیار ناچیز با قیمت مناسب بهبود بخشید. استفاده از آنها نیز آسان است.

برای بسیاری از افراد ، مخلوط کردن مقداری از آنها با روغن حامل یا شامپو و استفاده منظم از آن بر روی پوست سر می تواند رشد ، استحکام یا درخشندگی موها را افزایش دهد.

منبع : healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *