مجله

چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟ جایگزین آن چیست؟

چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟

چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟ اگر از عوارض شامپو و محلول ماینوکسیدیل مطلع باشید هرگز برای درمان ریزش مو به سراغ آن نمی روید. چرا که این نوع درمان ممکن است سبب ریزش موی بیشتری پس از قطع مصرف شود. با این مقاله از سایت سلامتی وزیبایی همراه باشید تا در نهایت یک جایگزین برای ماینوکسیدیل به شما معرفی کنیم.

چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟

ماینوکسیدیل یک محصول محبوب برای افرادی است که موهای نازک دارند. این محصول به صورت ژل یا فوم ارائه می شود و قرار است به صورت روزانه به صورت موضعی روی پوست سر استفاده شود. هنگامی که افراد برای اولین بار استفاده از ماینوکسیدیل را برای ترمیم موهای خود شروع می کنند، برخی متوجه می شوند که در واقع شروع به ریزش بیشتر آن می کنند – حداقل برای مدت کوتاهی.

ماینوکسیدیل چگونه کار می کند؟

چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟
عوارض محلول ماینوکسیدیل چیست؟ جایگزین برای ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل دارویی بود که در ابتدا برای درمان فشار خون بالا ساخته شد. افرادی که مبتلا به آلوپسی بودند و از ماینوکسیدیل برای فشار خون بالا استفاده می کردند، رشد مجدد مو را تجربه کردند و محبوب ترین درمان بدون نسخه جهان برای آلوپسی متولد شد. نحوه عملکرد ماینوکسیدیل کاملاً مشخص نیست.

آنچه آشکار است این است که ماینوکسیدیل ریزش مو را در برخی افراد کاهش می دهد و در عین حال رشد مو را افزایش می دهد. اما برای همه افراد صدق نمیکند. ماینوکسیدیل همچنین به عنوان یک گشاد کننده عروق طبقه بندی می شود، به این معنی که رگ های خونی شما را گشاد می کند تا خون راحت تر در جایی که استفاده می شود جریان یابد. افزایش گردش خون در پوست سر می تواند بخشی از دلیل افزایش رشد موی سر ماینوکسیدیل باشد.

ماینوکسیدیل و چرخه رشد مو:

ولیکول های موی شما چهار مرحله رشد را طی می کنند. هر فولیکول یکباره در یک فاز نیست. اعتقاد بر این است که ماینوکسیدیل بر دو مرحله رشد مو تأثیر می گذارد.

چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟
چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟ جایگزین برای ماینوکسیدیل چیست؟
  • فاز آناژن :  مرحله آناژن رشد مو، مرحله “رشد” آن است. این زمانی است که مو از ریشه بیرون زده می شود. استفاده از ماینوکسیدیل ممکن است طول فاز آناژن را افزایش دهد.
  • فاز تلوژن : فاز تلوژن موهای شما فاز “استراحت” آن است، زمانی که رشد آنها تمام شده اما هنوز آماده ریزش نیست.

چه چیزی باعث ریزش ماینوکسیدیل می شود؟ 

عوارض جانبی ماینوکسیدیل معمولاً خفیف است. عوارض جانبی رایج شامل خارش و سوزش خفیف و همچنین پوسته پوسته شدن پوست است. ماینوکسیدیل همچنین می تواند باعث ریزش موهای شما شود، به خصوص زمانی که برای اولین بار از آن استفاده می کنید. از آنجایی که ماینوکسیدیل مرحله استراحت موهای شما را تسریع می کند، گاهی اوقات سریعتر از حالت عادی می ریزد. با این حال، ماینوکسیدیل همچنین فاز رشد موهای شما را افزایش می دهد. این بدان معناست که اگرچه در ابتدا باید مقداری ریزش مو را انتظار داشت، رشد موهای جدید باید به زودی جایگزین موهایی شود که ازدست داده اید.

آیا می توانید از ریزش ماینوکسیدیل جلوگیری کنید؟ 

عوارض محلول و شامپو ماینوکسیدیل

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرچه غلظت منبع معتبر ماینوکسیدیل بیشتر باشد، احتمالاً عارضه جانبی آن قوی تر است. برای مثال استفاده از فوم با غلظت ۲ درصد ماینوکسیدیل می تواند عوارض جانبی کمتری نسبت به غلظت ۵ درصد ایجاد کند.

ریزش ماینوکسیدیل چقدر طول می کشد؟

نتایج ماینوکسیدیل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی، حدود ۸ هفته استفاده مداوم طول می کشد تا شروع به دیدن نتایج با ماینوکسیدیل شود. پس از ۴ ماه استفاده، باید شروع به مشاهده پایان ریزش مو کنید و شروع به رشد مو کنید.

سایر عوارض جانبی ماینوکسیدیل : ماینوکسیدیل علاوه بر ریزش مو، عوارض جانبی دیگری نیز دارد. مانند: خارش پوست سر، پوسته پوسته شدن، پوست تحریک شده، فولیکولیت پوست سر، هیپرتریکوزیس

کدام داروها باعث ریزش مو می شوند؟
عوارض محلول و شامپو ماینوکسیدیل
  • ویتامین آ : دوزهای بالای ویتامین آ و داروهای به دست آمده از آن می تواند باعث ریزش مو شود.
  • آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک های تجویزی می توانند باعث نازک شدن موقت مو شوند. آنتی بیوتیک ها می توانند ویتامین ب و هموگلوبین شما را کاهش دهند که باعث اختلال در رشد مو می شود. زمانی که هموگلوبین خیلی کم باشد، ممکن است دچار کم خونی شوید و در نتیجه باعث ریزش مو میشود.
  • ضد قارچ ها: داروهای ضد قارچ برای عفونت های قارچی نشان داده شده اند و در برخی افراد با ریزش مو مرتبط هستند.
  • داروهای ضد انعقاد: داروهای ضد انعقاد مانند هپارین و وارفارین برای رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته شدن خون و برخی نگرانی‌های سلامتی در برخی افراد (مانند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی) استفاده می‌شوند. این داروها می توانند باعث ریزش مو شوند که پس از مصرف این داروها به مدت حدود سه ماه شروع می شود.
  • داروهای ضد تشنج : داروهایی که از تشنج جلوگیری می کنند، مانند والپروئیک اسید و تری متادیون می توانند منجر به ریزش مو در برخی افراد شوند.
شیمی درمانی :
چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو میشود؟جایگزین برای ماینوکسیدیل چیست؟

داروهای شیمی درمانی که برای درمان انواع خاصی از سرطان و بیماری های خودایمنی استفاده می شوند، می توانند باعث آناژن افلوویوم شوند. این ریزش مو شامل مژه ها، ابروها و موهای بدن می شود. این داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی در حال رشد سریع در بدن شما طراحی شده اند، اما به سلول های دیگری که به سرعت رشد می کنند، مانند ریشه موهای شما نیز حمله کرده و آنها را از بین می برند. رشد مجدد پس از پایان درمان رخ می دهد.

داروهای کاهش وزن :

داروهای کاهش وزن مانند فنترمین می توانند باعث ریزش مو شوند، اما عوارض جانبی آن اغلب ذکر نشده است. این به این دلیل است که افرادی که رژیم غذایی موهای خود را از دست می دهند، اغلب دچار کمبود مواد مغذی هستند یا ممکن است شرایط بهداشتی زمینه ای در ریزش مو داشته باشند. بنابراین، در حالی که برخی از افرادی که داروهای کاهش وزن مصرف می کنند، دچار ریزش مو شده اند، این ریزش می تواند به دلیل سوء تغذیه باشد.

داروهایی که باعث ریزش مو در خانم ها می شوند:
درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل ؛عوارض شامپو ماینوکسیدیل

هورمون درمانی می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در زنان شود و باعث ریزش مو و به طور بالقوه باعث طاسی دائمی الگوی زنانه شود. قرص های ضد بارداری که برای پیشگیری از بارداری و درمان های جایگزین هورمونی استفاده می شوند، مانند پروژسترون و استروژن، نمونه هایی هستند.

داروهایی که باعث ریزش مو در مردان می شود :

مانند زنان، مردانی که هورمون های خاصی مصرف می کنند ممکن است دچار ریزش مو یا طاسی دائمی الگوی مردانه شوند. درمان جایگزینی تستوسترون برای درمان تستوسترون پایین می تواند باعث ریزش مو شود. استفاده از استروئیدهای آنابولیک برای عضله سازی نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

معرفی جایگزین برای شامپو ماینوکسیدیل:
شامپو ضد ریزش و رشد مو گیاهی
شامپو ضد ریزش مو گیاهی

همانطور که می دانید درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل یک درمان رد شده است. اگر به دنبال راهی برای درمان قطعی و فوری  ریزش مو و رشد مجدد آن در کوتاه ترین زمان هستید ما شامپوی ضد ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفول کانادا را به شما پیشنهاد میکنیم. ترکیبات این شامپو کاملا ارگانیک بوده و فاقد ترکیبات شیمیایی می باشد. به همین دلیل از ریزش مو جلوگیری میکند و باعث  رشد مجدد مو، ضخیم شدن تارهای نازک، ترمیم ساقه های نازک و ضعیف، ترمیم غشا آسیب دیده پوست سر و شوره سر میشود.

منبع: www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *