مجله

راهکار هایی برای پیشگیری از پروستات

پیشگیری از پروستات

سرطان پروستات از سرطان های شایع بین مردان است. از هر ۹ مرد، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می شود! در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی به راهکار ها روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات خواهیم پرداخت.

خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد. حدود ۶۰ درصد سرطان های پروستات در ایالات متحده در مردان ۶۵ ساله یا بالاتر تشخیص داده می شود. به ندرت پیش از ۴۰ سالگی به سرطان پروستات مبتلا می شود.

هیچ پیشگیری مطلقی از سرطان پروستات وجود ندارد. اما شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی نقش کلیدی ایفا می کند. برای نکات رژیم غذایی و اطلاعات بیشتر به خواندن این مقاله ادامه دهید.

گوجه فرنگی و سایر میوه های قرمز را بخورید


گوجه فرنگی، هندوانه و سایر میوه های قرمز، رنگ روشن خود را مدیون آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن هستند. برخی از مطالعات اخیر نشان می دهد که مردانی که از این میوه و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که این میوه را مصرف نمی کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. با این حال، موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان هشدار می دهد که مطالعات مرتبط با گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات محدود و ادامه دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در اسپانیا نشان می دهد که پختن گوجه فرنگی جذب لیکوپن را برای بدن آسان تر می کند. هرچه گوجه فرنگی قرمزتر باشد، بهتر است زیرا لیکوپن در طول رسیدن جمع می شود. این بدان معناست که گوجه‌فرنگی‌های رنگ‌پریده و خریداری‌شده در فروشگاه که خیلی زود چیده می‌شوند، لیکوپن کمتری نسبت به گوجه‌فرنگی‌های رسیده دارند.

قدرت میوه ها و سبزیجات را بشناسید

پیشگیری از سرطان پروستات


مواد مغذی و ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. سبزیجات سبز حاوی ترکیباتی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا مواد سرطان زا را تجزیه کند. یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی نیز ممکن است به کاهش سرعت گسترش سرطان کمک کند.

با خوردن میوه ها و سبزیجات در طول روز، کمتر احتمال دارد که به سمت غذاهای ناسالم فرآوری شده بروید.

سویا و چای را در نظر بگیرید

سرطان های شایع
پیشگیری از پروستات


در یک بررسی در سال ۲۰۱۴ از مطالعات کنترل شده منبع مورد اعتماد، ماده مغذی به نام ایزوفلاون ها با کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط است. ایزوفلاون ها در موارد زیر یافت می شوند:

  • توفو (ساخته شده از سویا)
  • نخود
  • عدس
  • جوانه یونجه
  • بادام زمینی


محققان مدت‌هاست ارتباط بین چای سبز و خطر ابتلا به پروستات را با نتایج متفاوتی بررسی کرده‌اند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد که مردانی که چای سبز می‌نوشند یا مکمل‌های عصاره چای سبز مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات هستند.

مروری بر مطالعات بالینی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که تحقیقات سلولی و حیوانی ارتباط بین ترکیبات کلیدی چای سبز و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را تایید می کند. وی خاطرنشان کرد که آزمایشات بالینی انسانی بیشتری مورد نیاز است.

بیشتر قهوه بنوشید!

سرطان های شایع
سرطان های شایع


افراط در نوشیدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کشنده مرتبط است!

طبق بررسی مطالعات بالینی در سال ۲۰۱۴، نوشیدن چهار تا پنج فنجان قهوه در روز می تواند شانس ابتلا به سرطان پروستات کشنده و با درجه بالا را کاهش دهد.
صرف نظر از اینکه به طور کلی چند فنجان می نوشید، هر سه فنجان قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان کشنده پروستات را حدود ۱۱ درصد کاهش دهد.
این بدان معناست که با مقدار قهوه ای که می نوشید، تأثیر سرطان پروستات افزایش یا کاهش می یابد.

با این حال، دوزهای بالای کافئین می‌تواند باعث مشکلات عمده سلامتی مانند ضربان قلب نامنظم و تشنج شود. کلینیک مایو نسبت به مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز، معادل چهار فنجان قهوه دم کرده هشدار می دهد.

نحوه تهیه قهوه نیز می تواند یک عامل باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ در منبع معتبر نروژی قهوه دم شده با فیلتر و قهوه جوشانده را بررسی کرد که از چنین فیلتری استفاده نمی‌کرد. به نظر می رسد مردانی که قهوه جوشانده می نوشند در مقایسه با مردانی که قهوه را به روش دیگری می نوشند یا اصلاً قهوه نمی نوشند، خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتری دارند.

مواد شیمیایی کافستول و کاهوول توانایی های شناخته شده ای در مبارزه با سرطان دارند. محققان معتقدند این مواد شیمیایی زمانی که قهوه از فیلتر کاغذی عبور می کند به دام می افتد. قهوه جوشانده ممکن است به این مواد شیمیایی ضد سرطان اجازه دهد در دم نوش روزانه شما باقی بمانند.

انتخاب های خوبی در مورد چربی داشته باشید

سرطان های شایع
پیشگیری از پروستات


یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ اشاره می کند که ممکن است بین چربی های حیوانی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط وجود داشته باشد. علاوه بر گوشت، چربی های حیوانی در گوشت خوک، کره و پنیر نیز یافت می شود. در صورت امکان، چربی های حیوانی را با روغن های گیاهی جایگزین کنید.

به جای آن:

  • روغن زیتون به جای کره
  • میوه به جای آب نبات
  • سبزیجات تازه به جای غذاهای از پیش بسته بندی شده
  • آجیل یا دانه به جای پنیر
  • همچنین پخت بیش از حد گوشت باعث تولید مواد سرطان زا شود، پس مراقب باشید که گوشت خود را زیاد نپزید.

سیگار را ترک کنید

سرطان های شایع


بیماران مبتلا به سرطان پروستات که سیگار می کشند، بیشتر در معرض عود بیماری هستند. همچنین افراد سیگاری در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات هستند.

برای ترک دیر نیست در مقایسه با افراد سیگاری فعلی، بیماران مبتلا به سرطان پروستات که سیگار را برای بیش از ۱۰ سال ترک کرده اند، خطر مرگ و میر مشابهی با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، دارند.

غذاهای سالم بخورید

ابتلا به پروستات
پیشگیری از پروستات


ماهی و امگا ۳
اسید چرب معروف به امگا ۳ ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. امگا ۳ در ماهی های خاصی از جمله ساردین، تن، قزل آلا و سالمون یافت می شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ انجام شد که نشان می‌داد مردانی که غلظت بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ در خونشان دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

با این حال، تحقیقات بیشتر در سال ۲۰۱۵ در منبع مورد اعتماد برخی از مشکلات را در این تحقیق پیدا کردند و بیان کردند که این مطالعه در واقع ارتباطی بین افزایش مصرف امگا ۳ و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ایجاد نکرد.

فولات
با توجه به منبع مورد اعتماد جامعه سرطان آمریکا، برخی از مطالعات بالینی در دهه ۱۹۹۰ نشان دادند که سطوح پایین فولات در خون می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

با این حال، مکمل اسید فولیک، شکل مصنوعی فولات، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات سبز، لوبیا، غلات کامل و غلات صبحانه غنی شده یافت می شود. انجمن سرطان آمریکا دریافت مقادیر کافی فولات از طریق خوردن انواع این غذاها را توصیه می کند.

لبنیات
طبق گفته کلینیک مایو، برخی از مطالعات، محصولات لبنی یا رژیم های غذایی سرشار از کلسیم را با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط دانسته اند.

برای ورزش وقت بگذارید

پیشگیری از ابتلا به پروستات
سرطان های شایع


اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات مرتبط است. سعی کنید با ورزش کردن و رژیم های غذایی درست و بی خطر از اضافه وزن خود به خصوص در سنین بالاتر پیشگیری و یا آن را درمان کنید.

ورزش منظم می تواند به شما در حفظ وزن سالم و چربی سوزی کمک کند. از مزایای ورزش می توان به افزایش توده عضلانی و متابولیسم بهتر اشاره کرد. برخی ورزش های مناسب برای شما عبارت اند از:

  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • شنا کردن

با پزشک خود صحبت کنید

پیشگیری از ابتلا به پروستات
پیشگیری از پروستات


از پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات سوال کنید. برخی از نکات قابل بحث عبارتند از:

  • با افزایش سن چه آزمایش های غربالگری پزشکی باید انجام دهید
  • سابقه خانوادگی سرطان
  • توصیه های غذایی


اگر به تازگی یک برنامه ورزشی جدید را شروع کرده اید یا اگر علائم زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • احساس ناراحتی در هر نقطه از ناحیه لگن یا مقعد
  • مشکل در ادرار کردن
  • خون در ادرار یا منی شما

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *