مجله

علت پوسته پوسته شدن کف سر

علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست؟ راه های درمان آن چیست؟ و پوسته پوسته شدن کف سر چه تفاوتی با شوره کف سر دارد؟ در این مقاله از

سایت سلامتی و زیبایی به راهکار های موثر برطرف کردن آن میپردازیم.

بسیاری از مردم گرفتار خشکی پوست سر هستند. در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که پوسته پوسته شدن پوست سر، یعنی شوره ی سر، ولی همیشه هم به این معنا نیست.

خشکی پوست سر و شوره ی سر علائم کاملا مشابهی دارند، ولی دو بیماری جداگانه هستند که به دلیل مسائل مختلف و متفاوتی ایجاد می شوند. که فرد برای درمان آن اول باید به تشخیص آن بپردازد. تشخیص اشتباه شوره و خشکی سر ممکن است باعث ایجاد عارضه پوستی سر شود.

درک تفاوت بین خشکی پوست سر و شوره ی سر اهمیت زیادی دارد، چرا که برای انتخاب روش درمانی صحیح باید شامپوی مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست؟
علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست

اگر کف سرتان پوسته پوسته میشود ، ممکن است به شوره سر مشکوک شوید. اما این موضوع می تواند نشانه خشکی پوست سر شما باشد. شوره و خشکی پوست سر علائم اصلی یکسانی از جمله ریزش پوسته و خارش پوست سر را دارند، اما این دو حالت متفاوت است.

یکی از علت های پوسته پوسته شدن کف سر، خشکی کف سر است. افرادی که پوست سر خشک دارند ممکن است متوجه ریختن پوسته هایی از پوست سر خود شوند. برخلاف پوسته های شوره سر، پوسته های ناشی از خشکی پوست سر، کوچکتر و سفیدتر هستند.

پوسته های شوره بزرگترند و ممکن است زرد رنگ باشند یا روغنی به نظر برسند. شوره سر ناشی از عفونت قارچی بعید به نظر می رسد که بدون درمان بهتر شود. با این حال، خشکی پوست سر ممکن است با شامپوهای مناسب کمتر شود.

هر دو حالت باعث خارش و تحریک پوست سر میشود. اگر علائم شدید باشد، افراد مبتلا به هر دو بیماری ممکن است پوست سر خود را به قدری بخراشند که قرمز شود یا زخم های کوچک ایجاد شود.

در پوست سر خشک، پوست تحریک می شود و باعث پوسته پوسته شدن کف سر می شود. علت شوره، چربی بیش از حد پوست سر است. این روغن اضافی باعث جمع شدن سلولهای پوست و سپس ریزش آنها می شود. دانستن اینکه کدام یک از این شرایط را دارید می تواند به شما کمک کند تا درمان صحیحی داشته باشید و پوسته ها را برای همیشه از بین ببرید.

چه عواملی باعث خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود؟

علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست؟
علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست

خشکی پوست سر به زبان ساده تر یعنی تحریک شدن پوست ناحیه ی سر. در این شرایط پوست سر شما بیش از حد خشک و تحریک می شود، در نتیجه پوست خشک شده و پوسته پوسته می شود و در لا به لای موهای شما قابل مشاهده است.

بسیاری از عوامل می توانند در ایجاد خشکی پوست سر، از جمله هوای سرد، پیری یا درماتیت تماسی (تحریک ناشی از برخی مواد یا محصولات مراقبت از مو در تماس مستقیم با پوست سر شما) موثر باشند.

نشانه های شوره سر در مقابل خشکی پوست سر

علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست

خشکی پوست سر و شوره ی سر اغلب علائم مشابهی مانند ریزش مو، پوسته پوسته های خشک و خارش پوست سر را دارد.

اما چند روش وجود دارد که می توان تفاوت بین این دو بیماری جداگانه را تشخیص داد که پیشنهاد میشود نوع پوسته ای که در موهای خود پیدا می کنید را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. اگر کوچک باشند، به احتمال زیاد مشکل شما به دلیل خشکی پوست سر است. اگر از نظر ظاهری بزرگ، چرب یا مایل به زرد باشند، احتمالا با شوره ی سر روبرو هستید. اگر متوجه شدید که پوست سر شما به خصوص قرمز، ملتهب و چرب است، احتمالا مشکل شوره ی سر دارید.

خشکی پوست سر اغلب با خشکی پوست دیگر مناطق بدن همراه است. با حوصله و آرامش پوست بدن خود را بررسی کنید که آیا پوست شما در دیگر نقاط بدن دچار خشکی و پوسته پوسته شدن است یا خیر. اگر اینگونه باشد، به شوره ی سر دچار نیستید، بلکه پوست سرتان خشک است.

علائم خشکی پوست سر

علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست؟
علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست

وقتی پوست شما رطوبت کمی داشته باشد، خشک می شود. در نتیجه پوست سر شما تحریک شده و پوسته پوسته می شود. اگر پوست سر شما خشک است، پوست سایر قسمت های بدن مانند بازوها و پاها نیز می تواند خشک باشد.

خشکی پوست سر نیز می تواند توسط عوامل زیر تحریک شود:

هوای سرد و خشک

درماتیت تماسی ناشی از واکنش به محصولاتی که روی پوست سر خود استفاده می کنید، مانند شامپو، ژل حالت دهنده و اسپری مو

افزایش سن

سلولهای پوستی پوست سر و بدن شما در صورت نیاز به تعداد بیشتری از آنها به طور طبیعی تکثیر می شوند. سپس آنها می میرند و می ریزند. هنگامی که دچار شوره سر می شوید، سلول های پوستی سر شما سریعتر از حد معمول ریخته می شوند.

بیماری های پوستی و اگزما

علت اصلی ایجاد شوره درماتیت سبورئیک است، بیماری که پوست را چرب، قرمز و پوسته پوسته می کند. فلس سفید یا زرد پوسته پوسته می شود و شوره ایجاد می کند. شما می توانید در هر مکانی که غدد چربی دارید از جمله ابروها، کشاله ران، زیر بغل وکناره های بینی خود درماتیت سبورئیک داشته باشید. در کودکان به این مشکل، به اصطلاح cradle cap می گویند.

اغلب، قارچی به نام مالاسزیا باعث ایجاد شوره می شود. این قارچ به طور طبیعی روی پوست سر شما زندگی می کند. با این حال برخی از افراد مقدار زیادی از آن را دارند و باعث می شود سلول های پوست سریعتر از حد معمول تکثیر شوند.

برخی از عوامل می توانند باعث تکثیر مالاسزیا شوند، از جمله:

✔ سن

✔ هورمون ها

✔ تحت فشار بودن(استرس)

موهای کثیف باعث ایجاد شوره نمی شوند، اما اگر موهای خود را به اندازه کافی نشویید، تجمع چربی در ایجاد پوسته شدن سر کمک می کند.

تفاوت شوره سر با پسوریازیس

علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست

پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهابی است. این بیماری برروی سیستم در سراسر بدن از جمله پوست، سیستم ایمنی بدن و سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارد. پوسته های ضخیم، خارش و پلاک ها از ویژگی های اصلی پسوریازیس است.

این درگیری های پوستی اغلب در پوست سر ایجاد می شود. بر خلاف شوره، پلاک های پسوریازیس پوسته پوسته شده براقیت نقره ای دارند. آن ها به صورت پوسته های خشک در پوست سر دیده می شوند.

شوره سر یک بیماری با شدت کمتر و مزمن پوست سر است. پوست خشک، پوسته پوسته می شود و ممکن است روی شانه ها و لباس های فرد بیفتد.

آیا می توانیم خشکی پوست سر را با محصولات شوره ی سر درمان کنیم؟

علت پوسته پوسته شدن  کف سر چیست
علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست

توجه تلاش برای درمان خشکی پوست سر با محصولات شوره ی سر روش موثری نخواهد بود. به یاد داشته باشید که خشکی پوست سر و شوره ی سر به وسیله ی دو عامل کاملا متفاوت ایجاد میشوند. مواد فعال موجود در فرمول محصول شوره ی سر می توانند پوست سر شما را تحریک کرده و باعث خشک شدن، پوسته پوسته شدن و خارش سر شوند. در عوض، محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوصا برای مشکل پوست سر شما ساخته شده اند.

در صورت عدم مشاهده ی علائم بهبودی و یا بدتر شدن خشکی پوست سر یا مشکلات شوره ی سر نیز باید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان پوسته پوسته شدن سر

علت پوسته پوسته شدن  کف سر چیست
علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست

اگر پوست سرتان خشک است، با شامپوی ملایم بشویید و سپس ازماسک مو استفاده کنید.

یکی از راه های تشخیص پوسته پوسته شدن یا شوره سر، استفاده از یک مرطوب کننده سبک به پوست سر قبل از خواب است. اگر علت آن خشکی پوست سر است، صبح یک بار که دوش می گیرید، باید پوسته پوسته شود.

برای درمان شوره سر، هر روز موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید تا میزان روغن پوست سر شما کاهش یابد.

اگر شوره سر شما شدید است و با یک شامپوی معمولی جواب نمی دهد، شامپوی مخصوص شوره سر را امتحان کنید.

بیشتر شامپوهای شوره سر دارویی دارند که قارچ های پوست سر شما و پوسته پوسته شدن سر را از بین می برند.

روی پیریتیون

یک داروی ضد قارچ است. قارچ های روی سر که باعث ایجاد پوسته می شوند را می کشد. این دسته شامپو ها به قدری ملایم هستند تا بتوان از آن ها به طور روزمره استفاده کرد.

سلنیوم سولفید

قارچ ها را کاهش می‌دهد و از خشک شدن سلول های پوست جلوگیری می کند. اگر موی بلوند یا طوسی دارید یا موهایتان را رنگ می کنید، قبل از اینکه از شامپو های حاوی سلنیوم سولفید استفاده کنید از دکترتان بپرسید چراکه ممکن است رنگ مو هایتان را تغییر دهد.

کتوکونازول

قارچ هایی که باعث شوره می شود را می کشد. شما می توانید ان را در نسخه قوی تر خریداری کنید.

سالیسیلیک اسید

پوسته های اضافی را قبل از اینکه بریزند از روی سر حذف می کنند. در بعضی افراد، سالیسیلیک اسید، می تواند بیشتر باعث خشکی پوست سر شود و پوسته های بیشتری ایجاد کند.

قطران ذغال سنگ

رشد و ریزش سلولهای پوست را در پوست سر کاهش می دهد. اگر موهای بور یا خاکستری دارید، باعث می شود تا رنگ موهای شما را تغییر کند.

شامپوهای حاوی روغن درخت چای برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن کف سر بسیار مناسب اند

یک راه حل برای درمان شوره می باشد. روغن درخت چای، یک ماده طبیعی با خواص ضد قارچ است. تحقیقات نشان داده است که روغن درخت چای، پوسته سر را تا ۵ درصد کاهش می دهد بدون اینکه عوارض جانبی داشته باشد.

شامپوهای حاوی روغن درخت چای نیز یک راه برای درمان شوره سر است. روغن درخت چای یک ماده طبیعی با خواص ضد قارچی است. یک مطالعه از منبع معتبر نشان می دهد که شامپو روغن درخت چای پوسته پوسته شدن را ۵ درصد کاهش می دهد و بدون اینکه عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از افراد به روغن درخت چای حساسیت دارند. قبل از امتحان از پزشک خود سوال کنید. در صورت بروز قرمزی یا تورم استفاده از این محصول را متوقف کنید.

شوره سر قابل درمان نیست. اکثر افراد باید علائم را در طولانی مدت کنترل کنند. درمان شوره سر با شامپوی مخصوص می تواند شرایط را کنترل کرده و از خارش و پوسته پوسته شدن جلوگیری کند.

بهترین شامپو برای پوسته پوسته شدن سر

شامپوهای شوره ی سر به این ترتیب برچسب گذاری شده اند که به طور معمول، آنها حاوی اجزای دارویی فعالی هستند که به شما کمک می کند تا پوست قرمز، خارش دار و چرب شما را تحت کنترل درآورند و باعث کاهش تعداد پوسته های خشک سر شوند. انتخاب بهترین شامپو برای خشکی پوست سر نیز آسان است. 

به طور معمول، پوست سر خشک به رطوبت نیاز دارد، بنابراین به دنبال گزینه هایی باشید که باعث رطوبت رسانی به پوست سر می شوند.

منبع: majidzadeh.doctor

1 دیدگاه در “علت پوسته پوسته شدن کف سر

  1. بهمن گفت:

    سلام
    یک درمان کارامد بابت پوسته پوسته شدن کف سر خدمت دوستان عزیزم معرفی میکنم:
    توضیح اینکه من سالها کف سرم پوسته پوسته میشد و پوسته های بزرگ کنده میشد بهمراه خارش و کمی التهاب کف سر داشتم و کل سرم پر از شوره های درشت میشد و کل زندگیم رو ریخته بود بهم.
    هرنوع شامپو و هردکتری که بگین رفته بودم متاسفانه درمان ها همش موقتی بود مثلا یکی دو هفته بهتر میشد اما چون پوست سرم به اون شامپو یا اون مواد عادت میکرد اثرش دیگه از بین میرفت و دوباره بدتر میشد و مجبور میشدم دوباره یه راه دیگه رو امتحان کنم. تا اینکه بصورت کاملا اتفاقی البته قطعا که خاست خدا بوده یه راهی رو پیدا کردم و الان نزدیک ده ساله که سرم پوسته نداره و مایل هستم این روش رو به اشتراک بزارم:
    ” این درمان فقط با شامپو بچه فیروز و پماد بتامتازون هست.”
    روش: به هیچ عنوان هرگز صابون به کف سرتون نزنین و شامپو بچه فیروز تهیه کنین (این شامپو ph خنثی داره) و با این شامپو سرتون رو چندین بار بشورین تا جایی که وختی شامپو میزنین سریع کف کنه که مطمین میشیم کف سر کاملا تمیز شده (البته طی حموم میتونین چند بار بشورین و اخرین بار رو نگه دارین برای وختی که میخاین از حموم دربیاین)
    پماد بتامتازون ۵ درصد تهیه کنین و رنگ پماد حتما بدون رنگ باشه یعنی به رنگ نارنجی و اینا نباشه
    وختی حمومتون تموم شد و اخرین بار شامپو زدین قبل اینکه از حموم دربیاین یه مقداری از پماد رو به نوک انگشتاتون بزنین و بمالین به همه جای کف سرتون و بعد سرتون رو زیر دوش آب گرم یه دقیقه ماساژ بدین تا همه جاش چرب بشه. بعد دیگه از حموم دربیاین و با حوله خشک کنین و بعدش سشوار بزنین. نه اثری از چربی پماد روی پوست سرتون خواهید دید و نه اثری از پوسته پوسته و همچنین رنگ پوست سر از حالت قرمزی و التهاب درمیاد و کاملا نرمال میشه.
    البته بسته به اینکه کف سرتون چقدر شدید هست ممکنه بعد از دو یا سه بار تکرار این عمل بهبودی کامل رو مشاهده کنین.
    نکته ای که حائز اهمیت است اینه که پماد بتامتازون خاصیت خورندگی داره و نباید روزانه استفاده بشه و حداقل ۲ یا ۳ روز باید فاصله بیوفته.
    بعد از اینکه کف سرتون کاملا بهبودی پیدا کرد هربار که این کار رو انجام میدین تا ۵ روز یا ۶ روز اثری از پوسته روی سرتون نخواهد بود اما وختی این مدت بیشتر بشه دوباره پوسته ها شروع میکنن به وجود اومدن. برای همین شما هربار که حموم میرین این کار رو باید انجام بدین و یه عادت بشه براتون تا هیچوخ اثری از پوسته و التهاب روی سرتون نباشه. (فقط اگه هر روز حموم میکنین یک درمیان این کارو انجام بدین). ان شاالله که مفید بوده باشه براتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *