مجله

درمان های خانگی برای رفع خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر

برای کمک به تسکین التهاب و خارش، چندین راه حل برای خشکی پوست سر وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید.علامت بارز خشکی پوست سر خارش مداوم است، اما ممکن است با شوره سر ، درد و ریزش مو نیز همراه باشد خشکی پوست سر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اگرچه شایع ترین آنها واکنش به تغییر آب و هوا یا یک ماده خشن در محصولات مراقبت از مو است. گاهی اوقات، چیزی به سادگی شستن موهایتان در هر روز یا ننوشیدن آب کافی می‌تواند دلیل آن باشد، اگرچه شرایط پزشکی مانند اگزما یا پسوریازیس نیز می‌تواند دلیل آن باشد. بدون توجه به علت، ما راه حل هایی برای درمان خانگی خشکی پوست سر ارائه کرده ایم که می توانید برای رفع و درمان خشکی و التهاب پوست سر خود امتحان کنید.

۱٫ روغن نارگیل برای رفع خشکی پوست سر

درمان خانگی خشکی پوست  سر
درمان التهاب پوست سر

روغن نارگیل از دیرباز با توجه به فواید آن برای سلامت پوست مورد استفاده قرار گرفته است و پوست سر خشک نیز از این قاعده مستثنی نیست. می تواند پوست سر را مرطوب کند و خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن می تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است به طور قابل توجهی به درمان درماتیت آتوپیک کمک کند .

روش استفاده: مقدار کمی روغن نارگیل ذوب شده را مستقیماً روی پوست سر خود بمالید و روی پوست ماساژ دهید. قبل از شستن موها به روش معمول، اجازه دهید حداقل ۱۰ دقیقه بماند. این نه تنها به رفع خشکی پوست سر کمک می کند، بلکه موهای شما را نرم و ابریشمی می کند.بعد از ۱۰ دقیقه موهای خود را با شامپو گیاهی بشویید.

۲٫ روغن درخت چای

درما ن شوره سر

روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچی و آنتی بیوتیکی قوی است که می تواند خشکی پوست سر و علائم آن را تسکین دهد. به همین دلیل است که بسیاری از شامپوهای ضد شوره دارای روغن درخت چای هستند. این روغن به درمان شوره سر کمک میکند.

روش استفاده:  چند قطره روغن درخت چای را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و روی پوست سر خود ماساژ دهید. بعد از ۱۰ دقیقه موهای خود را با شامپو بشویید.

۳٫ آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص متعددی است که می تواند به درمان خشکی پوست سر کمک کند. خواص ضد التهابی موجود در آلوئه ورا می تواند به کاهش تحریک پوست کمک کند ، و همچنین یک عامل مرطوب کننده موثر است.

روش مصرف: آن را به صورت موضعی روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با شامپو گیاهی بشویید. 

۴٫ سرکه سیب

سرکه سیب چندین فواید سلامتی فوق العاده دارد که می تواند به درمان خشکی پوست سر کمک کند.

ضد میکروبی است، به این معنی که می تواند باکتری ها یا قارچ هایی را که می توانند باعث خارش شوند را از بین ببرد. همچنین ضد التهاب است و می تواند به لایه برداری پوست سر شما کمک کند، که هر دوی اینها باعث درمان خشکی پوست سر میشوند.

روش استفاده: 1 قسمت سرکه سیب را با ۲ قسمت آب مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست سر خود بمالید. اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند قبل از اینکه آن را با یک شامپوی ملایم بشویید و موهای خود را مانند همیشه حالت دهید.

۵٫ فندق جادوگر

درمان التهاب پوست سر

فندق جادوگر اغلب در محصولات ضد خارش طراحی شده برای پوست های خشک و حساس به بازار عرضه می شود و از گذشته در طب گیاهی استفاده می شود.

می‌توانید از آن برای کاهش التهابی که می‌تواند باعث خشکی پوست سر ناشی از شرایط خاص شود، استفاده کنید. همچنین خواصی دارد که میتواند علائم خشکی پوست سر را تسکین دهد.

روش استفاده: 1 قسمت فندق جادوگر مایع را با ۲ قسمت آب یا روغن حامل مخلوط کنید. آن را به طور کامل روی پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند و قبل از شستشو موهای خود را طبق معمول با شامپو بشویید.

۶٫ جوش شیرین و روغن زیتون

روغن زیتون مرطوب کننده است و جوش شیرین خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. این دو با هم می توانند پوست سر شما را لایه برداری کنند.

ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون انتخاب خوبی است اگر شوره سر در کنار پوست سر خشک دارید، زیرا ترکیب رطوبت، لایه برداری و خواص ضد قارچی می تواند پوسته های سفید خارش دار را درمان کند.

روش استفاده: جوش شیرین و روغن زیتون را به مقدار مساوی با هم مخلوط کرده و به خوبی روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند و سپس موهای خود را با شامپو بشویید.

۷٫ موز له شده

درمان شوره سر

موز مغذی و مرطوب کننده است و آن را به درمانی عالی برای رفع خشکی پوست سر و حتی درمان شوره سر تبدیل می کند.

آنها علاوه بر مرطوب کنندگی، یک ضد میکروب طبیعی هستند. ترکیب این دو مزیت می تواند به رفع خشکی پوست سر و درمان شوره سر شما کمک کند.

روش استفاده: یک موز را با چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون له یا مخلوط کنید. مخلوط کردن آن باعث می شود که موهایتان راحت تر آبکشی شوند. آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.

۸٫ ماست و تخم مرغ

اگرچه این ممکن است مانند صبحانه به نظر برسد، اما ماست و تخم مرغ هر دو دارای فواید منحصر به فردی هستند که می توانند باعث رفع خشکی پوست سر شوند.

ماست تسکین دهنده پوست است و همچنین می تواند لایه بردار باشد، در حالی که محتوای چربی و پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند با جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد در سطح سلولی، پوست سر را تغذیه و از آن محافظت کند.

روش استفاده: از چند قاشق غذاخوری ماست ساده و بدون طعم و بدون شکراستفاده کنید و با یک عدد تخم مرغ خوب هم زده و مخلوط کنید. آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید و ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس با شامپو گیاهی بشویید. با آب ولرم یا سرد بشویید، در غیر این صورت ممکن است تخم مرغ بپزد و به سختی از روی موهای شما پاک شود.

۹٫ روغن جوجوبا

درمان خشکی پوست  سر

مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا نیز می تواند یک مرطوب کننده موثرباشد که خشکی پوست سر را به سرعت از بین ببرد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است شرایط پوستی را که روی پوست سر تأثیر می گذارد درمان کند.

روش استفاده: برای استفاده از آن برای پوست سر خشک، می توانید چند قطره روغن جوجوبا را به شامپو خود اضافه کنید. این امر باعث می شود تا آبرسانی منظمی داشته باشید و از خشک شدن بیشتر پوست سر توسط شامپو جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از خشکی پوست سر پیشنهاد ما به شما همراهان گرامی استفاده از شامپو ضد ریزش و رشد مو بایوفل کانادا میباشد. با کلیک بر روی لینک در مورد خواص منحصر به فرد این شامپو ضد ریزش مو بیشتر بدانید.

۱۰٫ آووکادو

درمان خشکی پوست  سر
درمان خارش پوست سر

آووکادو حاوی اسیدهای چرب تک غیر اشباع و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است که هم می تواند پوست شما را مرطوب و هم محافظت کند. علاوه بر خوردن آووکادو، می توانید آن یا روغن آووکادو را به صورت موضعی برای تسکین پوست سر خشک بمالید.

برای تقویت بیشتر، می توانید آووکادو و موز را با هم مخلوط کنید تا به عنوان درمان استفاده شود.

روش مصرف: برای کاهش خشکی پوست سر و علائم آن می توانید از روغن آووکادو یا مخلوط آووکادو به صورت موضعی استفاده کنید. اگر از آووکادو ترکیبی استفاده می کنید، قبل از ماساژ دادن آن به پوست سر، آن را با چند قطره روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کنید. قبل از اینکه آن را بشویید، بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.

درمان خشکی پوست سر نوزاد

خشکی پوست سر نوزاد ممکن است ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا درماتیت سبورئیک نوزادی باشد که به آن “کلاه گهواره” نیز می‌گویند.

برای درمان خشکی پوست سر نوزاد، از داروهای خانگی زیر استفاده کنید:

  • قبل از شامپو کردن، روغن معدنی ، روغن بچه یا روغن زیتون را به آرامی روی پوست سر کودک بمالید.
  • از شامپوی ضد شوره حاوی پیریتیون روی یا سولفید سلنیوم که برای نوزادان تهیه شده است استفاده کنید. شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک برای نوزادان توصیه نمی شود.
  • با تایید پزشک، کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه را روی پوست سر کودک بمالید تا التهاب و خارش را از بین ببرد.

خطرات و عوارض جانبی

درمان خشکی پوست سر با این درمان های خانگی به طور کلی ایمن و بدون خطر در نظر گرفته می شود. قبل از استفاده از هر محصول جدید، به ویژه روغن های ضروری ، باید یک پچ آزمایشی در داخل مچ دست خود انجام دهید تا از واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که روغن‌های ضروری از نظر خلوص یا کیفیت کنترل نمی‌شوند، بنابراین هنگام انتخاب یک مارک باکیفیت باید احتیاط کنید.

این روغن ها همچنین قوی هستند و همیشه باید با روغن حامل رقیق شوند. در این مورد، استفاده از روغن نارگیل یا زیتون به عنوان روغن حامل می تواند مزایایی برای درمان پوست سر شما داشته باشد.

خشکی پوست سر می تواند آزاردهنده باشد، فقط به دلیل اثرات قابل مشاهده آن بر روی مو و پوست سر شما. با این حال، می تواند به شوره سر و ریزش موی قابل مشاهده نیز منجر شود. ریزش مو ممکن است به دلیل خاراندن مداوم باشد.

برخی افراد به اندازه ای خراش می کنند که باعث درد یا حتی زخم های باز می شود. در صورت عدم مراقبت، این زخم ها ممکن است ملتهب شوند. در موارد شدید، زخم‌ها – چه در اثر خاراندن یا عفونت ایجاد شوند – می‌توانند منجر به زخم شوند.

اگر فکر می‌کنید زخم دارید، باید قبل از استفاده از روغن‌ها یا درمان‌های خانگی با پزشک تماس بگیرید، زیرا ممکن است زخم را تحریک کنند.

در مواردی که خشکی پوست سر ناشی از عفونت باشد – به ویژه عفونت قارچی – برای جلوگیری از گسترش آن، درمان ضروری است. باید با پزشک تماس بگیرید.

سخن پایانی

خشکی پوست سر می تواند ناراحت کننده باشد، اما بسیار قابل درمان است. بسیاری از موارد خشکی پوست سر به خوبی به تغییر در محصولات مراقبت از مو یا روال معمول شما پاسخ می‌دهند و درمان‌های خانگی مطمئناً می‌توانند به سرعت بخشیدن به این روند کمک کنند.

اگر درمان‌های خانگی بعد از ۲ هفته مؤثر نبودند، می‌توانید با یک پزشک قرار ملاقات بگذارید تا مطمئن شوید که بیماری زمینه‌ای وجود ندارد که نیاز به درمان با نسخه داشته باشد.

اگر متوجه شدید که ریزش مو همراه با خشکی پوست سر، به ویژه همراه با زخم یا تاول، را تجربه می کنید، بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی نیز مشورت کنید.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *