مجله

گرما زدگی چیست و برای رفع آن چه کنیم ؟

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

بالا رفتن دمای بدن و گرمازدگی یکی از شایع‌ترین شرایطی است که مردم سراسر جهان در طول تابستان با آن روبه‌رو هستند.

یکی از دلایل عمده افزایش دمای بدن، قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید است.

دمای طبیعی بدن در محدوده ۳۶/۵ تا ۳۷/۵ درجه سانتی‌گراد قرار دارد. عدم توانایی بدن برای خنک شدن و بازگشت

به دمای اولیه، باعث بروز این مشکل می‌شود. برای جلوگیری از گرمازدگی تابستان، راهکارها

و خوراکی‌هایی وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کرده و دمای بدن را متعادل کنند.

اگر میخواهید بدانید که گرما زدگی چه علائمی دارد و چطور میتوانید از گرمازدگی در فصل تابستان در امان باشید ، در این مقاله از

سایت سلامتی و زیبایی با ما همراه باشید .

گرمازدگی و افزایش دمای بدن با علائمی نظیر بی‌خوابی، احساس سوزش در چشم‌ها، بی‌نظمی سیستم گوارش

زخم معده، مشکلات هاضمه مانند اسیدیته و گاز معده همراه است. علاوه بر این موارد، برخی از افراد ممکن است

دچار افزایش ضربان قلب ‌شوند. جدا از نوشیدن آب، مصرف برخی خوراکی‌های خنک و آبدار در کاهش دمای بدن و جبران آب از دست رفته در اثر تعریق موثرند.

برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان چه کنیم ؟

لباس مناسب بپوشید

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟
کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

انتخاب لباس مناسب ، درطول تابستان بسیار مهم است. توجه اصلی شما در انتخاب لباس در تابستان باید راحتی شما باشد. لباس های گشاد را انتخاب کنید زیرا اجازه می دهد بدن شما به درستی خنک شود. حتی الامکان از پوشیدن پیراهن های تیره رنگ خودداری کنید زیرا گرمای بیشتری را جذب میکنند.

لباس تابستانی ایده آل، برای جلوگیری از گرمازدگی، رنگ روشن، سبک و ساخته شده ازالیاف طبیعی است. 

برای بیرون رفتن از منزل زمان مناسب را انتخاب کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید فقط در ساعات خاصی به ویژه در فصل تابستان مفید است: از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر خودداری کنید آفتاب در این ساعات در اوج است. اگر کار مهمی در خارج از خانه ندارید، در خانه بمانید یا در مکانی باشید که سایه باشد .

به طور منظم حمام کنید

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟
کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

گرمازدگی به این دلیل اتفاق می افتد که بدن نمی تواند به طور مؤثری دمای خود را تنظیم کند. حمام منظم می تواند به بدن شما کمک کند تا گرمای تابستان را کنترل کند. تا آنجا که ممکن است هنگام دوش گرفتن از آب گرم استفاده نکنید. همچنین باید از رفتن به حمام سونا در طول تابستان خودداری کنید. انجام این کار ممکن است منجر به تعریق بیش از حد و در نهایت کمبود آب بدن شود.

خطرات احتمالی را در نظر بگیرید

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟
کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

گرمازدگی می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد. حتی افراد جوان و سالم نیز می توانند طعمه آن شوند. گرمای شدید می تواند باعث تغییر

فشار خون شود. بنابراین ، احتیاط کنید ، به ویژه اگر می دانید که در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

داروهای خاصی وجود دارد که به گرمازدگی کمک می کند. اینها شامل آنتی هیستامین ها ، دیورتیک ها ، ملین ها و مسدود کننده های کانال است. بنابراین هنگام استفاده از دارو همانطور که گفته شد حتماً از قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد خودداری کنید.

بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا ریوی و عواملی مانند چاقی و کم تحرکی نیز خطر گرمازدگی را افزایش می دهد.

از نوشیدنیهای حاوی کافئین و الکل خودداری کنید

نوشیدنی های کافئین دار می توانند در کمبود آب بدن نقش داشته باشند. تا می توانید از نوشیدن قهوه، چای، الکل و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید. کافئین همچنین ادرار آور است که باعث افزایش دفع ادرار می شود. آب همیشه بهترین و مطمئن ترین گزینه در طول یک روز گرم تابستان است.

خوراکیهای مفید در فصل تابستان کدامند ؟

خیار

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟
کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

حدود ۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده است، بنابراین یکی از بهترین خوراکی‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی تابستان محسوب می‌شود. یک پیمانه (۱۲۸ گرم) خیار تنها ۱۶ کالری دارد، همین موضوع می‌تواند این سبزی را به برنامه کاهش وزن تابستان امسال شما اضافه کند. آبدار بودن خیار همراه با فیبر غذایی، خیار را یک ماده مؤثر در دفع سموم بدن تبدیل می‌کند. مصرف روزانه خیار، آب مورد نیاز برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش را تأمین می‌کند. سعی کنید از پوست کندن خیار خودداری کنید زیرا پوست خیار حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ث است. بعلاوه، ویتامین ث به عنوان یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌ها به شما کمک می‌کند تا از ابتلا به سرطان پوست ناشی از پرتوهای فرابنفش (UVA/UVB) در امان بمانید.

انار

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟
کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

دانه‌های انار سرشار از آب هستند. همچنین، این میوه غنی از آنتی اکسیدان‌های خاصی به نام پونیکالاجین است. این دسته از آنتی اکسیدان‌ها به قدری قدرتمندند که حتی بر آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز نیز پیروز می‌شوند. پونیسیک اسید یک نوع اسید چرب است که از دانه‌های انار استخراج می‌شود. این میوه همچنین پر از اسید لینولئیک کونژوگه (یک روغن قوی با اثرات بیولوژیکی بیشمار) است. مطالعاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد عصاره انار می‌تواند به کاهش سرعت تولید سلول‌های سرطانی غده پروستات و حتی مرگ آن‌ها کمک کند.

موز

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟
کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

موز طعم شیرینی دارد و در عین حال طبع آن سرد است. این میوه می‌تواند با افزایش رطوبت و از بین بردن سموم، دمای بدن را پایین بیاورد. دفع سموم بدن می‌تواند اثرات ناشی از بیماری‌های قارچی و باکتریایی پوست را کاهش دهد. اگر پس از صرف یک وعده غذا دچار ناراحتی معده شدید و حالت تهوع پیدا کردید، بهترین خوراکی که می‌تواند به شما کمک کند، موز است. ۷۴ درصد موز از آب تشکیل شده، میوه‌های دیگری نیز وجود دارند که آب بیشتری نسبت به موز دارند، اما این میوه زرد سرشار از پتاسیم است که به تنظیم مایعات بدن پس از تعریق زیاد کمک می‌کند.

لیمو ترش

کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟
کدام موادغذایی برای رفع گرمازدگی مؤثرهستند؟

در طول تابستان، بدن شما به راحتی دچار کمبود آب می‌شود و این کم آبی می‌تواند منجر به خستگی و اضطراب افراد ‌شود. نوشیدن یک لیوان آب همراه با چند قطره لیمو (یا تکه‌های لیمو) رطوبت از دست رفته بدن را باز گردانده و سطح pH آن را متعادل می‌کند. بزرگترین سیستم گردشی در بدن ما سیستم لنفاوی است. این سیستم دو برابر اندازه سیستم شریانی بوده و سموم و مواد زائد را از بدن ما خارج می‌کند. لیمو با تامین مایعات از دست رفته بدن به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک می‌کند.

طالبی

طالبی خنک، عطش شدید را فرو می‌نشاند و در تمام ماه‌های تابستان دسترسی به آن بسیار ساده است. مصرف یک برش طالبی طراوت و آب از دست رفته بدن را احیا می‌کند. طالبی کالری کمی دارد و ۹۵% آن از آب تشکیل شده است که همین ویژگی آن را به میوه‌ای موثر برای جلوگیری از گرمازدگی تبدیل می‌کند. بنابراین، آب طالبی یا اسموتی طالبی می‌تواند یک نوشیدنی گوارا برای کودکان و بزرگسالان در فصل تابستان باشد و در عین حال، از گرمازدگی آن‌ها جلوگیری کند.

هندوانه

یک هندوانه از ۹۲ درصد آب تشکیل شده و علاوه بر خاصیت آبرسانی، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ب ۶، پتاسیم، منیزیم و فیبر غذایی است. از دیگر مزایای سلامتی هندوانه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها و حفظ سلامت چشم‌ها اشاره کرد. این میوه شگفت انگیز از طرف انجمن قلب آمریکا به عنوان یک غذای سالم برای تقویت قلب نیز مورد تایید قرار گرفته است.

پیاز

شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که پیاز خاصیت خنک کنندگی دارد. خوردن پیاز به صورت خام ممکن است برای همه خوشایند نباشد، از این رو بهتر است پیاز را با لیمو و نمک مخلوط کرده و به صورت سالاد مصرف کنید. پیاز قرمز سرشار از کوئرستین (یک فلاونوئید قدرتمند است که مزایای مختلفی برای سلامت انسان دارد) است و به عنوان یک ضد حساسیت طبیعی عمل می‌کند. همچنین، اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی روزانه از پوست شما در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند.

منبع : intercoastalmedical.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *