مجله

همه چیز در رابطه با خال مو یا پولیوز(poliosis)

خال مو

خال مو (Poliosis) چیست؟

Poliosis یا خال مو، زمانی اتفاق می افتد که فردی با موی سفید یا خاکستری به دنیا می آید. یا در آن لکه هایی از موهای سفید یا خاکستری ایجاد می شود در حالی که در غیر این صورت رنگ موی طبیعی خود را حفظ می کنند. خال مو می تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. احتمالاً افراد مبتلا به پولیوز مو را در فیلم‌ها، صحنه‌ها یا تلویزیون دیده‌اید. خواننده بانی رایت به طور طبیعی به این بیماری مبتلا است. در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی به تشخیص، عوامل به وجود آمدن و درمان سفید شدن تکه ای مو خواهیم پرداخت.

کلمه این بیماری از کلمه یونانی “pilios” به معنی “خاکستری” گرفته شده است. ملانین ماده ای است که به موها رنگ می دهد. افراد مبتلا به Poliosis سطح کاهش یافته یا کمبود کامل ملانین در ریشه موهای آسیب دیده دارند که فولیکول مو نیز نامیده می شود.

Poliosis به تنهایی نمی تواند به سلامتی شما آسیب جدی وارد کند و اگر از آن ناراحت هستید، می توانید با رنگ مو، کلاه یا … آن را بپوشانید. اما گاهی اوقات می تواند با شرایط جدی همراه باشد.

Poliosis چیست؟

سفید شدن تکه ای مو یا همان خال مو (Poliosis)

علائم خال مو شامل یک یا چند تکه موی سفید در قسمت‌های مودار بدن است. اغلب موهای روی سر را درگیر می کند، اما می تواند ابروها، مژه ها یا سایر قسمت های بدن پوشیده از مو را نیز درگیر کند.

چه چیزی باعث به وجود آمدن خال مو می شود؟

سفید شدن تکه ای مو یا همان خال مو (Poliosis)
سفید شدن تکه ای مو

برخی افراد می گویند که ضربه روانی، شوک فیزیکی یا سایر تجربیات استرس زا باعث بروز آن می شود، گاهی اوقات یک شبه. با این حال کارشناسان می گویند این ادعاها صحت ندارد.

در حالی که علل Poliosis یا همان خال مو به طور کامل شناخته نشده است، کارشناسان می گویند که علل واقعی احتمالا عبارتند از:

  • ژنتیک
  • بیماری خودایمنی
  • آسیب به فولیکول های مو

در رابطه با فولیکول مو بیشتر بدانید: فولیکول مو چیست و رابطه آن با ریزش مو چگونه است؟


این شرایط پزشکی گاهی اوقات با موارد همراه است:

پولیوز مو
  • ویتیلیگو: از بین رفتن رنگدانه پوست و ایجاد تغییرات تکه تکه در رنگ پوست
  • خال هالو: خال با حلقه سفید دور آن
  • پیبالدیسم: تکه ای از موهای سفید در بالای پیشانی که اغلب قسمتی از پوست پیشانی را نیز تغییر رنگ می دهد.
  • توبروس اسکلروزیس: رشد بیش از حد سلول در اندام ها و بافت های مختلف بدن
  • بیماری Vogt-Koyanagi-Harada، سندرم آلزاندرینی و سندرم Waardenburg: بیماری‌های نادری که باعث تغییرات رنگدانه‌ای در پوست و مو، همراه با مشکلات عصبی، بینایی و شنوایی می‌شوند.
  • آلوپسی آره آتا: ریزش مو بیشتر در پوست سر اتفاق می افتد.

نکته: در صورتی که به ریزش مو مبتلا هستید(هرگونه الگو ریزش مو)، می توانید با استفاده از محلول های ضد ریزش و رشد مجدد مو بایوفول و همچنین با استفاده از شامپو گیاهی ضد ریزش بایوفول، آن را به طور کامل درمان کنید.

Poliosis (خال مو) چگونه تشخیص داده می شود؟

پولیوز مو

وجود یک لکه سفید یا خاکستری مو برای تشخیص بیماری کافی است.

اگر به نظر می رسد خال مو، فرزند شما را تحت تاثیر قرار می دهد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. در حالی که Poliosis در هر سنی ممکن است رخ دهد، سفیدی یا خاکستری مو در کودکان غیر معمول است. این می تواند نشانه ای از اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین B-12 و سایر شرایط جدی باشد. آزمایش خون می تواند به بررسی شرایطی که ممکن است باعث Poliosis کودک شما شود کمک کند.

Poliosis چگونه درمان می شود؟

هیچ راهی برای تغییر دائمی رنگ موهای مبتلا به Poliosis وجود ندارد. با این حال، اگر می‌خواهید خال مو خود را کمتر نمایان کنید، رنگ کردن موهایی که در اثر این بیماری روشن شده‌اند، نسبتاً ساده و ارزان است. برای انجام آن می توانید از کیت خانگی استفاده کنید یا به آرایشگاه مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیماری خود را بدون استفاده از رنگ مو بپوشانید، از کلاه، هدبند یا انواع دیگر پوشش مو استفاده کنید.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *