مجله

نخل اره ای راهی برای قطع ریزش مو: افسانه یا معجزه؟

نخل اره ای برای درمان ریزش مو

ریزش مو در مردان و زنان به نام آلوپسی آندروژنتیک نامیده می شود که با بالا رفتن سن، شایع است. این توسط هورمون تستوسترون و تبدیل آن به مولکولی به نام DHT ایجاد می شود. نازک شدن مو معمولا در سرتاسر پوست سر در زنان اتفاق می افتد و به ندرت منجر به طاسی کامل می شود. از آنجایی که ریزش مو بسیار رایج است، جای تعجب نیست که مردم به دارو های گیاهی برای قطع ریزش مو روی بیاورند؛ نخل اره ای یکی از محبوب ترین هاست که مردم از آن برای کاهش و درمان ریزش مو یا رشد مجدد مو استفاده می کنند.

تغییر هورمونی؛ باعث کوچک شدن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو می شود. مردان نسبت به زنان تستوسترون بیشتری دارند، بنابراین طاسی در مردان شایع تر است. مردان معمولاً یک الگوی M شکل از موهای نازک را تجربه می کنند که به عنوان طاسی با الگوی مردانه شناخته می شود.

در رابطه با خود گیاه نخل اره ای

نخلک اره‌ای (نام علمی: Serenoa repens) یا مترادف (نام علمی: Serenoa serrulata) نام یک گونه از تیره نخل است. این گیاه بومی جنوب شرقی ایالات متحده امریکاست که یشتر در امتداد دشت های ساحلی اقیانوس اطلس و خلیج فارس و تپه های شنی است.

این یک نخل کوچک است که تا حداکثر ارتفاع در حدود ۲٫۱-۳٫۰ متر رشد می کند. در مناطق ساحلی شنی به صورت توده یا بیشه های متراکم و در جنگل های کاج یا بانوج های چوب سخت به صورت زیر درخت رشد می کند. ساقه ها یا تنه های راست به ندرت تولید می شوند، اما در برخی از جمعیت ها یافت می شوند. گیاهی مقاوم است؛ بسیار کند رشد، و عمر طولانی که احتمالا به ۵۰۰-۷۰۰ سال قدمت دارند.

نخل اره ای و قطع ریزش مو

نخل اره ای برای درمان ریزش مو
دارو گیاهی برای قطع ریزش مو در مردان

درمان های زیادی برای ریزش مو وجود دارد. در سال های اخیر، اکستنشن محبوبیت پیدا کرده است. داروهای موضعی و داروهای خوراکی روش‌های رایج دیگری هستند که مردم برای درمان موهای نازک استفاده می‌کنند. روش های جراحی مانند پلاگ های مو نیز به خوبی کار می کنند. اما داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند و جراحی می تواند پر هزینه باشد.

نخل اره ای یک درمان جایگزین است که برای درمان ریزش مو استفاده می شود. این گیاهی است با توت های کوچک که صدها سال است توسط بومیان آمریکا به عنوان دارو و غذا استفاده می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این داروی گیاهی ممکن است برای درمان موارد زیر استفاده شده باشد:

  • ریزش مو
  • عفونت های مثانه
  • سرطان پروستات
  • کاهش میل جنسی

نخل اره ای برای درمان ریزش مو

تحقیقات در مورد اینکه آیا نخل اره ای برای درمان ریزش مو موثر است یا خیر، محدود اما امیدوارکننده است. عصاره توت نخل اره ممکن است آلفا ردوکتاز، آنزیمی که تستوسترون را به DHT تبدیل می کند، مسدود کند. DHT مولکول مسئول ریزش مو است و همچنین در بزرگ شدن پروستات نقش دارد.

محققان امیدوارند که نخل اره ای بتواند ریزش را کند یا متوقف کند. در واقع، اجزای نخل اره ای که آنزیم را مسدود می کنند، به روشی مشابه مواد مصنوعی در داروهای تجویزی برای ریزش مو عمل می کنند.

اما تحقیقات در مورد اثربخشی نخل اره ای در درمان ریزش مو محدود است. با این حال، یک مطالعه نتایج مثبتی را برای مردان تحت درمان با نخل اره ای موضعی و کمپلکس گیاهی ۱۰ درصد تریکوژن نشان داد. تقریبا نیمی از ۲۵ شرکت کننده پس از چهار ماه درمان، تعداد موهایشان ۱۱٫۹ درصد افزایش یافت.

اشکال مختلف نخل اره ای

دارو گیاهی برای قطع ریزش مو
ریزش مو در مردان

نخل اره ای ( یا همان سرنوآ رپنس) به اشکال مختلفی وجود دارد، از جمله:

قرص‌ها و کپسول‌ها ساده‌ترین و تنها اشکالی هستند که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. چای تهیه شده از توت های خشک نخل اره ای بعید است موثر باشد زیرا ترکیبات فعال در آب محلول نیستند.

قبل از مصرف هر مکمل جدید، مهم است که با پزشک خود در مورد مقادیر دوز ایمن مشورت کنید. متخصصان مصرف ۱۶۰ میلی گرم دو بار در روز را توصیه می کنند.

عوارض جانبی و تداخلات

دارو گیاهی برای قطع ریزش مو
دارو رشد مجدد مو

نخل اره ای به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما برای کودکان، زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. عوارض جانبی نادر شامل سردرد خفیف و معده درد است. با مصرف عصاره با غذا می توان از تحریک معده جلوگیری کرد.

این میوه یک دروپه بزرگ مایل به قرمز مایل به سیاه است و منبع غذایی مهمی برای حیات وحش و از نظر تاریخی برای انسان است.

نخل اره ممکن است خون شما را رقیق کند و باعث خونریزی بیش از حد در طول جراحی شود. همیشه قبل از شروع هر نوع درمان جدید و قبل از جراحی، تمام مکمل هایی را که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

ممکن است تداخلاتی بین نخل اره ای و برخی داروها رخ دهد. از آنجایی که نشان داده شده است که خون را رقیق می کند، نخل اره هرگز نباید همزمان با سایر رقیق کننده های خون مصرف شود. به ویژه، نباید با آسپرین و نسخه هایی مانند وارفارین مصرف شود.

نخل اره ای به روشی مشابه داروی فیناستراید عمل می کند که برای درمان ریزش مو استفاده می شود. شما نباید آنها را با هم مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. نخل اره ممکن است اثربخشی داروهای ضد بارداری خوراکی را کاهش دهد زیرا با هورمون ها تعامل دارد.

اثرات جانبی

نخل اره معمولاً عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کند. شایع ترین عوارض جانبی سردرد و ناراحتی معده است.

خوب است بدانید که دندان ها یا خارها به راحتی می توانند پوست را بشکنند و هنگام کار در اطراف نخل اره باید از محافظ استفاده کرد.

اشاره ای کوتاه به کدو تنبل

دارو گیاهی برای قطع ریزش و رشد مجدد مو

تعداد کمی از مطالعات به سایر درمان های خانگی برای قطع ریزش مو پرداخته اند. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ماساژ پوست سر و رایحه درمانی ممکن است کمک کند.

مانند نخل اره ای، روغن دانه کدو تنبل یک مهارکننده ۵ آلفا ردوکتاز است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مردانی که روزانه ۴۰۰ میلی گرم روغن دانه کدو تنبل را به مدت ۲۴ هفته مصرف می کردند، به طور متوسط ​​۴۰ درصد افزایش تعداد مو داشتند. با این حال، قبل از اینکه محققان بتوانند اثربخشی این مکمل را تعیین کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

جمع بندی

علیرغم تحقیقات محدود، نخل اره ای سال ها برای درمان بسیاری از موارد از جمله ریزش مو مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو به روشی مشابه برخی از داروهای پیشگیری از ریزش مو عمل می کند. مانند تمام مکمل‌ها، حتماً قبل از مصرف هر کدام با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت مشاهده عوارض جانبی شدید، مصرف آنها را قطع کنید.

منبع: www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *