مجله

جذاب بودن با لبهایی نرم ومرطوب

علل و درمان خشکی و ترک لب

خشکی لب یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که با شروع فصول سرد سال بیش از پیش بروز می‌کند. در این حالت لبها اغلب خشک و ترک خورده به نظر می‌رسند. خشکی لب وقتی با عوارض دیگری مانند ترک لب، پوسته پوسته شدن، تورم، خونریزی و گاهاً تبخال همراه می‌شود بسیار آزار دهنده خواهد بود. پوسته‌پوسته شدن و ترک‌خوردگی لب، ممکن است چندین علت داشته باشد: کم‌آبی، حساسیت یا کمبود ویتامین. البته، عامل ترک‌خوردگی لب‌ها می‌تواند زبان‌زدن به آنها نیز باشد (استفاده از بزاق برای خیس و مرطوب‌کردن پوست) ولی همیشه هم این‌طور نیست. در بعضی افراد که به خشکی لب مزمن مبتلا هستند در اکثر فصول این مشکل را خواهند داشت و ترک‌خوردگی آن برطرف نمی‌شود و حتی دردناک هم هست در ادامه به علل خشکی لب و روشهایی برای پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.با سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا با راز داشتن لبهایی زیبا و مرطوب آشنا شوید.

علت خشکی و ترک لب:

-مبتلا بودن به برخی بیماریها

ابتلا به بیماری هایی مانند پسوریازیس، کم کاری تیروئید، برخی آلرژیها، دیابت و همچنین بیماری هایی که با تب همراهند می‌توانند باعث خشکی لب شوند.

مصرف برخی داروها

مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک، ضد آکنه، سرماخوردگی و … اغلب به عنوان یک عارضه جانبی، موجب خشکی لبها می‌شوند.

تماس مواد محرک با پوست لب

استفاده از مواد آرایشی نامرغوب، آدامس‌ها و شیرینی‌های حاوی سینامیت‌ و تماس لب با اسید مرکبات نیز می‌توانند موجب تحریک و خشکی لب شوند. که استفاده از مواد آرایشی با کیفیت وارگانیک می تواند به شما برای داشتن لب هایی سالم و جذاب کمک به سزایی کند.

رژ لب های سمپیر ساخت انگلستان با ترکیبات گیاهی و ساختاری نرم و سبک باعث ویتامینه شدن لبها شده و از ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها جلوگیری می کند.

-تماس مکرر بزاق دهان با لبها

خیس کردن لبها توسط بزاق دهان، عادت غلطی است که به تصور مرطوب کردن لب و پیشگیری از خشکی لبها انجام می‌شود غافل از اینکه این کار خود، عامل خشکی لب می‌باشد.

علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

کم مصرف کردن آب

کمبود آب یکی از اصلی ترین دلایل خشکی لب محسوب می‌شود. برای جبران کم آبی بدن حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید تا از هیدراته نگه داشتن بدن اطمینان حاصل شود. برای تامین آب مورد نیاز بدن در انتظار حس تشنگی نباشید. تشنگی از آخرین علائم کم آبی بدن است.

تننفس دهانی

افرادی که به دلایل انسدادی، بخصوص در هنگام خواب اغلب از راه دهان تنفس می‌کنند، بیش از سایرین مستعد ترک و خشکی لب می‌باشند.

شرایط نامساعد محیطی

پوست لب‌ اگر به مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد به آسانی دچار آسیب می‌شود. آلودگی‌ها و عوامل محیطی از جمله گرد و غبار، همچنین سرما و خشکی هوا نیز از عوامل دیگر ایجاد خشکی پوست و همچنین خشکی لب هستند.

علایم رایج ترک لب ها:

  • خشکی
  • قرمزی
  • ترک
  • پوسته شدن
  • درد و تحریک پذیری هنگام لمس کردن
علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

راه درمان و پیش گیری از ترک و خشکی لب:

  • لبهای خود را مرطوب نگه دارید.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • دقت کنید محصولاتی که شما به لبهای خود می زنید حاوی ذرات آلرژی زا نباشند.
  • در صورت امکان، از دماهای شدید دوری کنید.
  • از طریق بینی نفس بکشید.
  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید. 

محصولات تجاری زیادی برای درمان ترک‌خوردگی و خشکی لب موجود است که بسیار عملکرد مفیدی دارند، اما شما می‌توانید با چند راهکار درمانی ساده‌ و خانگی، با کمترین هزینه و به‌راحتی، خشکی لب‌های خود را برطرف کنید و لب های جذاب و سالم داشته باشید.

۱. درمان خشکی لب با شکر

سابیدن سلول‌های مرده‌ی پوست از روی لب‌های پوسته‌شده و ترک‌خورده‌ کمک می‌کند تا نرمی و لطافت طبیعی لب‌ها سریع‌تر برگردد.

  1. دو قاشق چای‌خوری شکر را با یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب‌ کرده و خمیر به‌دست آمده را به لب‌های خود بمالید، اجازه دهید چند دقیقه بماند.
  2. سپس با انگشت‌های خود این خمیر را به لب‌های خود بسابید تا سلول‌های مرده از آن جدا شوند.
  3. انجام این کارشبها قبل از رفتن به رختخواب به دلیل ماندن تایم بیشتر بر روی لبها تاثیربیشتری خواهد داشت .
علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

۲. گلبرگ گل سرخ

گل سرخ، درمان خشکی لب شماست و باعث میشود لب شما مرطوب بمانند و آنها را خوشرنگ ‌تر و زیباتر نیز می‌کند.

  1. مقداری گلبرگ گلِ سرخ را با آب بشویید. گلبرگ‌ها را چند ساعت در شیر بخیسانید (اگر نسبت به محصولات لبنی حساسیت دارید می‌توانید گلبرگ‌ها را در گلیسیرین بخوابانید).
  2. گلبرگ‌ها را له کرده و به شکل خمیر درآورید.
  3. خمیر به‌دست‌آمده را روی لب‌های خشکتان بگذارید و این کار را روزی دو تا سه بار و هر شب قبل از خواب انجام دهید.
علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

۳. روغن نارگیل

روغن نارگیل خالص، یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که به درمان ترک و خشکی لب‌های شما که در اثر سرما و خشکی هوا ایجاد شده، کمک می‌کند. خیلی راحت می‌توانید روغن نارگیل را چند بار در روز به لب‌های خود بمالید تا مرطوب بمانند.

علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

۴. روغن کرچک

زدن روغن کرچک هم یک راه درمان خوب دیگر برای خشکی لب و پوسته‌شدن آن است.

شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک را با یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین و چند قطره آبلیموی تازه به‌خوبی مخلوط کنید و قبل از رفتن به رختخواب به لب‌ های خود بمالید. صبح، با پنبه‌ای که در آب ولرم خیس‌شده، آن را ﭘاک کنید. این کار را هر روز ادامه بدهید تا زمانی که خشکی لب‌ هایتان برطرف شود.

علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

۵. آلوئه‌ ورا

آلوئه ‌ورا دارای خواص درمانی زیادی می باشد، که برای همه بسیار شناخته ‌شده است. هر روز کمی از ژل آلوئه‌ورا را روی لب‌ های خود بمالید تا ترک‌ خوردگی و خشکی آن برطرف و درمان شود. ژل آلوئه‌ورا، مزه‌ی ناخوشایندی دارد، اما خواص التیام‌بخش و شگفت‌انگیز آن، ارزش تحمل این طعم نامطلوب را دارد.

علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

۶. خیار

یک درمان طبیعی دیگر برای لب‌های خشک و ترک خورده استفاده ازخیار است.

  1. یک تکه‌ی کوچک از خیار را به آرامی به لب‌ خود بمالید، جوری که لب‌ها به‌خوبی به عصاره‌ی آن آغشته شود.
  2. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشویید.
  3. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا خشکی لب‌ هایتان زودتر برطرف شود.
علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

۷. وازلین

استفاده از وازلین نیز برای درمان خشکی لب بسیار مفید و مؤثر است.

چند بار در روز به لب‌ های خود وازلین بمالید تا از آن محافظت شود. قبل از خواب هم این کار را انجام دهید تا در طول شب، لب‌ هایتان به‌خوبی تغذیه شود.

علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

۸. نوشیدن آب

کمبود آب در بدن می‌تواند یکی ازعلت های خشکی و ترک لب‌ها باشد. شما باید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا بدنتان را هیدراته نگه دارید. روزتان را با نوشیدن یک تا دو لیوان آب شروع کنید؛ قبل از خوردن یا نوشیدن هر ماده‌ی غذایی دیگری آب بنوشید. قبل از رفتن به رختخواب نیز، حداقل یک لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب کافی، نه‌تنها بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد، بلکه کمک می‌کند تا سموم از بدنتان دفع شود.

۹ .  پودر قهوه یکی از راههای موثر برای درمان خشکی و ترک خوردگی لب:

پودر قهوه یکی دیگر از مواد موثر و قوی برای درمان ترک و خشکی لب هستند. بافت قهوه نرم و لطیف است، اما به اندازه کافی قوی است تا از شر پوسته پوسته شدن خلاص شوید.

علل و درمان خشکی و ترک لب
علل و درمان خشکی و ترک لب

به علاوه، عطر پودر قهوه روح نواز است و آن را به یک انتخاب بسیار محبوب تبدیل می کند. یک قاشق چای خوری از پودر قهوه ویک قاشق چای خوری عسل و کمی روغن زیتون را با هم به طور کامل مخلوط کنید و این اسکراب قهوه خانگی را روی لبهای خود بمالید. برای چند دقیقه لب های خود را ماساژ دهید، سپس آن را به مدت ۵ دقیقه نگهدارید و با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *