مجله

چه چیزی باعث بی حسی باسن من می شود و چگونه آن را درمان کنم؟

بی حسی باسن

بررسی کلی سوزن سوزن شدن و بی حسی باسن

سوزن سوزن شدن یا بی حسی در باسن که فقط چند دقیقه بعد از نشستن طولانی مدت روی یک صندلی سفت طول بکشد، غیر معمول نیست و معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارد. اگر بی‌حسی ادامه دارد یا با علائم دیگری مانند درد پا یا کمر همراه است، مراجعه به پزشک ضروری است. بی حسی در باسن ممکن است به دلیل یک بیماری پزشکی مانند سندرم پیریفورمیس یا فشار آوردن به عصب ایجاد شود. با این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا به علت و درمان تیر کشیدن و سر شدن باسن بپردازیم.

در مقاله قبل نیز به طور کامل به سندرم باسن مرده (فراموشی گلوتئال) پرداختیم و با آن آشنا شدیم.

بی حسی باسن

تیر کشیدن و بی حسی باسن
سر شدن باسن

تعدادی از شرایط می تواند باعث بی حسی در باسن شود. این شرایط می تواند از یک عصب فشرده یا شکستگی در ستون فقرات شما تا شرایط پیچیده تر مانند فیبرومیالژیا یا انواع مختلف آرتریت متغیر باشد.

در اینجا لیستی از شرایطی که می تواند باعث بی حسی در باسن شما شود را نام برده ایم.

سیاتیک

تیر کشیدن و بی حسی باسن
سر شدن باسن

سیاتیک: درد در طول مسیر عصب سیاتیک است. معمولاً به دلیل فشرده شدن ریشه عصبی ناشی از فتق دیسک ایجاد می شود. فشرده سازی می تواند در داخل یا خارج کانال نخاعی شما و معمولا در ستون فقرات کمری اتفاق بیفتد. بی حسی و درد، از علائم شایع هستند. درد سیاتیک می تواند به هر قسمتی از عصب، از باسن تا پشت ساق پا و زیر زانو کشیده شود. درد معمولاً به صورت سوزش یا چاقو توصیف می شود.

همچنین ممکن است حس کنید؛ درد کمر، بی حسی یا ضعف پا هنگام سرفه بدتر می شود.

سندرم پیریفورمیس

تیر کشیدن و بی حسی باسن
بی حسی باسن

سندرم پیریفورمیس یک اختلال عصبی عضلانی نادر در نظر گرفته می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب نادیده گرفته می‌شود، زیرا علائمی مشابه سایر بیماری‌های شایع‌تر، مانند سیاتیک یا لیز خوردن دیسک ایجاد می‌کند. تخمین زده می شود که ۶ درصد از افرادی که کمردرد دارند در واقع مبتلا به سندرم پیریفورمیس هستند.

این عارضه زمانی رخ می دهد که عضله پیریفورمیس، ماهیچه ای باریک در باسن، عصب سیاتیک را تحریک یا فشرده می کند. علائم دیگر عبارتند از: دردی که به سمت یک یا هر دو پا می رود بی حسی و سوزن سوزن شدن که به پایین پا کشیده می شود. درد در باسن یا پاها که با فعالیت یا نشستن طولانی بدتر می شود.

سندرم دم اسب

سوزن سوزن شدن باسن
سر شدن باسن

سندرم دم اسبی یک بیماری جدی است که زمانی رخ می دهد که دسته ای از اعصاب در قسمت تحتانی نخاع شما، به نام دم اسبی، تحت فشار قرار می گیرند. این اعصاب مسئول ارسال و دریافت پیام به لگن و پاهای شما هستند. سندرم دم اسبی می تواند باعث بی اختیاری و فلج دائمی شود. این عارضه بیشتر به دلیل فتق دیسک در ستون فقرات کمری ایجاد می شود، اما می تواند به دلیل سایر شرایط ستون فقرات که اعصاب را فشرده می کنند؛ مانند: تومورهای ستون فقرات، و تروما یا عوارض ناشی از جراحی ستون فقرات ایجاد شود.

سایر علائم دم اسبی عبارتند از:

  • بی حسی در باسن، کشاله ران یا داخل ران (بی حسی زینی)
  • درد یا ضعف در یک یا هر دو پا
  • مشکلات ناگهانی مثانه، مانند بی اختیاری یا ناتوانی در دفع ادرار
  • از دست دادن ناگهانی کنترل روده

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. معمولاً برای کاهش خطر آسیب دائمی به جراحی فوری نیاز است.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

تیر کشیدن و سوزن سوزن شدن باسن
بی حسی باسن

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری التهابی است که عمدتاً مهره‌ها را درگیر می‌کند، اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن، اغلب چشم‌ها را نیز درگیر کند. با پیشرفت بیماری، برخی از مهره‌ها ممکن است جوش بخورند و باعث می‌شود ستون فقرات انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد. همچنین می تواند بر روی دنده ها تأثیر بگذارد و تنفس را سخت کند. علائم معمولاً بین ۱۷ تا ۴۵ سالگی بروز می‌کند و مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند. هیچ درمانی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود ندارد، اما درمان هایی برای کمک به کند کردن پیشرفت بیماری و مدیریت علائم شما وجود دارد.

علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد مبهم در ناحیه کمر و باسن
  • درد و سفتی که در صبح و در طول شب بدتر می شود
  • تب خفیف
  • از دست دادن اشتها

با گذشت زمان، درد مداوم می شود و ممکن است به دنده ها و از ستون فقرات تا گردن گسترش یابد.

فیبرومیالژیا

سوزن سوزن شدن باسن
تیر کشیدن باسن

فیبرومیالژیا وضعیتی است که با درد مزمن عضلانی مشخص می شود. این وضعیت ۲ درصد جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. علت این وضعیت ناشناخته باقی مانده است، اما در زنان شایع تر است و بیماری روماتیسمی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) از عوامل خطر شناخته شده هستند.

سایر علائم رایج فیبرومیالژیا عبارتند از:

  • بی حسی و گزگز سفتی مفصل
  • خستگی مفرط
  • مشکل در خوابیدن

زمانی که علائم متعددی دارید بی حسی در باسن اغلب با علائم دیگری همراه است.

بی حسی باسن هنگام نشستن

سوزن سوزن شدن باسن
تیر کشیدن باسن

نشستن طولانی مدت در همان حالت گاهی اوقات باعث بی حسی در باسن می شود. این باید فقط چند دقیقه طول بکشد و زمانی که بلند می شوید و حرکت می کنید بهتر می شود.

بی حسی باسن بعد از اپیدورال

سندرم پیریفورمیس
تیر کشیدن باسن

بی حسی در باسن پس از دریافت اپیدورال در حین زایمان نادر است و کمتر از ۱ درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. علت مشخصی برای بی حسی وجود ندارد، اما محققان معتقدند که ممکن است ناشی از سوراخ شدن عصب پوستی در لگن در حین زایمان، فشردگی باسن، یا عدم جریان خون به اعصاب ناشی از بی حرکتی طولانی مدت باشد.

پس از دریافت اپیدورال بی حسی در باسن، پاها، سیاتیک، سندرم پیریفورمیس و فتق دیسک می توانند باعث بی حسی در باسن و پاها شوند. درد معمولاً در امتداد عصب سیاتیک تابش می کند.

درمان بی حسی در باسن

سندرم پیریفورمیس

درمان بی حسی در باسن ممکن است بسته به علائم شما متفاوت باشد. اغلب اوقات، بی حسی نتیجه یک عصب فشرده است، اگرچه شرایط مختلف می تواند باعث فشار عصب شود.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve)
  • اعمال سرما و گرما
  • فیزیوتراپی
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا اپیدورا

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

سندرم پیریفورمیس

هر گونه بی حسی که به طور ناگهانی ایجاد شود یا پس از بلند شدن و حرکت از بین نرود، باید توسط پزشک ارزیابی شود. اگر دچار از دست دادن کنترل مثانه یا روده یا از دست دادن احساس در صورت، بازوها یا پاها شدید، با ورژانس تماس بگیرید.

نکته نهایی

سندرم پیریفورمیس

یک دوره کوتاه، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در باسن پس از نشستن طولانی مدت؛ که پس از بلند شدن و حرکت کردن برطرف می شود، احتمالاً دلیلی برای نگرانی نیست. بی‌حسی که نمی‌توان توضیح داد و با تغییر وضعیت برطرف نمی‌شود، ممکن است ناشی از فشرده شدن عصب در ستون فقرات شما یا بیماری زمینه‌ای دیگری باشد.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *