مجله

انواع مختلف مسواک٬ کدام نوع برای شما ایده آل است؟!

انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟

مسواک بیش از ۵۰۰۰ سال است که وجود دارد. مسواک زدن به بخشی ضروری از برنامه روزمره ما تبدیل شده است به طوری که حتی فکر زیادی درباره آن نمی کنیم اما یک بخش جدانشدنی از زندگی ماست. با این حال ، مسواکی که امروزه می شناسیم با آنچه در مراحل اولیه بود بسیار متفاوت است. قبلاًاز شاخه ای نازک و انتهای آن برای پاک کردن غذا از دندان های ما استفاده می شد. با گذشت زمان، قالب های مختلف مسواک مانند شاخه های درخت، پرهای پرندگان، استخوان های حیوانات، قلوه های خوکچه و غیره ساخته شد. مسواک موی نایلونی مدرنی که امروزه استفاده می کنیم در سال ۱۹۳۸ اختراع شد.

امروزه مسواک ها با فرمت های مختلفی در دسترس هستند، با این حال، بیشتر دندانپزشکان توصیه می کنند از یک مسواک نرم استفاده کنید زیرا مسواک های سفت و سخت می توانند به مینای دندان آسیب زده و لثه ها را تحریک کنند .داشتن یک مسواک خوب اولین قدم برای حفظ بهداشت دهان و دندان است. اگر می خواهید دندانهای سفید وزیبا داشته باشید و از بوی بد دهان می ترسید، بیشتر به انتخاب مسواک خود توجه کنید!

انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟
انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟

مسواک خوب و مناسب مسواکی است که امکان دسترسی به بزرگترین سطح دندان را فراهم کرده و شخص به راحتی می تواند به دندانهای پشتی برسد و آنها را به خوبی تمیز کند.

با سایت سلامتی و زیبایی همراه شوید ، تا ابتدا انواع مختلف مسواک را بشناسید و بعد بهترین نوع آن را انتخاب کنید .

انواع مختلف براش دندان

مسواک دستی:

رایج ترین شکل مسواک موجود در خانه های ما مسواک دستی است. چهار قالب اصلی مسواک های دستی عبارتند از: Bristle Hardness ، Head Shape ، الگوی Bristle و طراحی دسته.

انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟
انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟

سختی موی سر:

موهای نرم برای اکثر افراد مناسب است ، اما مسواک هایی با موی متوسط ​​وضخیم نیز موجود است. مزیت استفاده از مسواک سخت تر این است که پلاک بیشتری را از بین می برد ، اما اگر مسواک بزنید ممکن است لثه های شما را تحریک کند و حتی مینای دندان شما را از بین ببرد.

شکل سر :

سرهای مسواک به شکل متداول گرد یا مربع شده اند. مسواک های الماسی شکل برای دسترسی به پشت و پهلوهای دندان مولر شما بهتر هستند.

الگوی موی سر:

چندین مدل مختلف موی سر مسواک در تمیز کردن دندان ها موثر است. انواع متداول شامل موج دار ، کراس کراس ، مخروطی و مویی با فنجان های پرداخت کننده است. انتخاب شما باید به نیازهای دندانپزشکی و احساس راحتی بیشتر بستگی داشته باشد.

طراحی دستگیره: 

چهارحالت دسته مسواک شامل گرفتن مستقیم ، ضد زاویه ، لغزش و انعطاف پذیر است. دستگیره ای که انتخاب کرده اید باید به شما اجازه دهد تا به راحتی به هر سطح دندان ، از جمله پشت دهان خود دسترسی داشته باشید.

مسواک برقی:

این نوع مسواک ها با برق یا باتری کار می کنند ، دارای دسته ای هستند که مسواک را به صورت مکانیکی حرکت می دهند و برای پاک سازی ذرات غذا از دندان ها برای کاهش پوسیدگی دندان استفاده می شود.

مسواک های برقی بهتر از مسواک های دستی کار نمی کنند ، آنچه مهم است نحوه مسواک زدن است نه نوع مسواک! بنابراین حتی با مسواک معمولی می توانید دندان های خود را به خوبی تمیز کنید.

بعضی از افراد از مسواک زدن با مسواک برقی لذت می برند ، که باعث می شود وقت بیشتری را با مسواک زدن صرف کنند. در نتیجه ، سلامت دهان و دندان آنها بهبود می یابد. همچنین استفاده از این مسواک ها برای افرادی که توانایی جسمی کمی دارند بسیار آسان تر است.

مزیت دیگر مسواک های برقی این است که بعضی از آنها دارای تایمر هستند و به فرد کمک می کنند تا بفهمد چه مدت مسواک زده است.

انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟
انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟

مسواک جویدنی:

این یک مسواک پلاستیکی مینیاتوری است که می توان آن را داخل دهان قرار داد. آنها به طور کلی توسط مسافران مورد استفاده قرار می گیرند و بعضی اوقات از دستگاه های فروش دستشویی در دسترس هستند. این ماده در طعم های مختلفی مانند نعناع یا صمغ حباب وجود دارد و باید پس از استفاده دفع شود.

براش دندان اکولوژیکی:

آنها مسواک هایی هستند که با استفاده از مواد قابل تجزیه بیولوژیکی مانند دسته های چوبی ، موهای بامبو و یا سرهای قابل تعویض ساخته می شوند. آنها سعی می کنند از پلاستیک که باعث افزایش آلودگی محیط زیست می شود جلوگیری کنند . اما متاسفانه بیشتر افرادی که امروزه زندگی می کنند از مسواک های ساخته شده از پلاستیک استفاده می کنند ، هر بار که مسواک خود را جایگزین می کنند باعث افزایش آلودگی محیط زیست می شوند.

برس بین دندانی:

یک مسواک بین دندانی که به آن برس بین پروگزیمال نیز گفته می شود ، یک برس کوچک است که به طور معمول یکبار مصرف است ، یا دارای یک دسته پلاستیکی زاویه دار قابل استفاده مجدد یا یک دسته انتگرال است که برای تمیز کردن بین دندان ها و بین سیم های بریس های دندان و دندان استفاده می شود. به طور خلاصه ، برای تمیز کردن فضای بین دندانی (شکاف بزرگ) استفاده می شود. نشان داده شده است که استفاده از مسواک های بین دندانی همراه با مسواک زدن ، هم از پلاک و هم از بروز التهاب لثه در مقایسه با مسواک به تنهایی می کاهد.

انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟
انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟

برس انتهای تافت:

این یک سر برس کوچک است و از هفت دسته موی نایلونی محکم بسته بندی شده تشکیل شده است ، بنابراین موهای موجود در مرکز می توانند به عمق فضای کمتری برسند. دسته برس از نظر ارگونومیکی برای گرفتن محکم طراحی شده است ، و کنترل و دقت لازم برای تمیز کردن در مواردی که بیشتر وسایل تمیز کننده نمی توانند به آن برسند مانند: خلف دندان های عقل (دندان های آسیای سوم) ، ساختارهای ارتودنسی (بریس ها) ، دندانهای شلوغ و سطوحی که در کنار دندانهای از دست رفته قرار دارند. همچنین می توان از آن برای پاک سازی مناطق اطراف ایمپلنت ، پل ، دندان مصنوعی و سایر وسایل استفاده کرد.

Sulcabrush

به طور خاص برای تمیز کردن در امتداد لثه مجاور دندان استفاده می شود. موها معمولاً به شکل پیکان نوک تیز شکل گرفته اند تا امکان سازگاری نزدیکتر با لثه ها فراهم شود. Sulcabrush ایده آل برای تمیز کردن مناطق دشوار قابل دسترسی است ، مانند بین تاج ، پل و دندانهای شلوغ.

مسواک بچه گانه

اگر می خواهید برای کودک مسواک بخرید ، باید مسواک را بر اساس سن او انتخاب کنید. معمولاً روی جلد مسواک نوشته می شود که به کدام گروه سنی تعلق دارد.
طراحان همچنین در مورد کودکانی که دندان شیری آنها افتاده است فکر کرده اند و مسواک این گروه سنی به گونه ای طراحی شده است که هنگام مسواک زدن لثه ها اذیت نشوند.

انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟
انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟

مسواک انگشتی

این نوع مسواک ها مانند کیسه داخل انگشت قرار می گیرند و بیشتر برای کودکانی استفاده می شود که هنوز قادر به مسواک زدن نیستند و تازه دندان های شیری خود را به دست آورده اند.

همچنین شاید جالب باشد بدانید از این نوع مسواک برای بهداشت دهان و تمیز کردن دندان حیوانات خانگی کوچک( مانند سگ و گربه) از زمانی که تازه شروع به دندان درآوردن می کنند نیز استفاده میشود . البته برای حیوانات خانگی هم مسواک های دستی با سایز و طرح های مختلف وجود دارد.

انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟
انواع مختلف مسواک وچرا متفاوت هستند؟

اینها برخی از متداول ترین انواع مسواک موجود در بازار هستند. اکنون که با انواع آن آشنا شدیم نکته بسیار مهمی که باید بدانیم نحوه صحیح مسواک زدن هست.

 پس ما را دروبلاگ سایت سلامتی و زیبایی دنبال کنید تا مطالب بیشتری درباره ی بهداشت دهان و دندان بدانید.

منبع:WWW.Malidds.com

WWW.Silverhilldental.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *