مجله

آرتروز و انواع شایع آن

آیا می دانستید که بیش از ۱۰۰ نوع آرتروز وجود دارد؟ در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی به بررسی انواع رایج آرتروز و روماتیسم از جمله آرتروز گردن، آرتروز زانو، آرتروز کمر، آرتروز مچ پا و دست و…. علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز میپردازیم.

آرتروز

آرتروز چیست؟ افراد بیشتری نسبت به سایر انواع آرتروز، مبتلا به این بیماری هستند . این ساییدگی و پارگی است که زمانی اتفاق می افتد که مفاصل شما بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً با افزایش سن اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند ناشی از آسیب‌های مفاصل یا چاقی باشد که فشار بیشتری را به مفاصل شما وارد می‌کند.

مفاصلی که وزن را تحمل می کنند مانند زانوها، باسن، پاها و ستون فقرات شما، شایع ترین مکان هایی هستند که تحت تاثیر قرار می گیرند. اغلب به تدریج طی ماه ها یا سال ها ظاهر می شود. باعث می شود مفصل آسیب دیده آسیب ببیند. اما شما احساس بیماری یا خستگی ناشی از برخی دیگر از انواع آرتریت ندارید.

چه اتفاقی می افتد ضربه گیر بدن خود را از دست می دهید.

انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم
انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم

غضروف ، ماده لغزنده ای که انتهای استخوان ها را می پوشاند، به تدریج تجزیه می شود.

یک مثال این است که وقتی اضافه وزن دارید چه اتفاقی برای زانوهای شما می افتد . پوندهای اضافی فشار بیشتری به غضروف وارد می کند زیرا بین استخوان ها فشرده می شود. آسیب می بیند و فرسوده می شود، بنابراین مقدار زیادی برای محافظت از مفصل باقی نمی ماند.

غضروف آسیب دیده حرکت را دردناک می کند. هنگامی که غضروف زبری سطح استخوان ها به هم ساییده می شود، ممکن است صدای رنده بشنوید. ممکن است خارهای دردناک یا برجستگی در انتهای استخوان ها، به خصوص در انگشتان و پاها داشته باشید. پوشش مفصل ممکن است ملتهب شود، اما در آرتروز شایع نیست.

علائم

انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم
انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم

علائم بستگی به این دارد که کدام مفصل یا مفاصل تحت تأثیر و کار بیشتری قرار گرفته اند. ممکن است داشته باشید:

  • درد عمیق و دردناک
  • مشکل در لباس پوشیدن، شانه کردن موهایتان، گرفتن اشیا، خم شدن، چمباتمه زدن، یا بالا رفتن از پله ها، بسته به اینکه کدام مفاصل درگیر هستند.
  • سفتی صبحگاهی که معمولاً کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد
  • درد هنگام راه رفتن
  • سفتی بعد از استراحت

مفصل شما ممکن است:

  • در لمس گرم
  • متورم و سخت تر حرکت می کند
  • قادر به حرکت در محدوده کامل حرکت نیست

روماتیسم مفصلی

روماتیسم چیست؟ RA یک بیماری خود ایمنی است . این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن به بخش هایی از بدن، به ویژه مفاصل حمله می کند. این منجر به التهاب می شود که در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب شدید مفصل شود.

از هر ۵ نفری که به آرتروز روماتوئید مبتلا هستند، یک نفر دچار توده هایی به نام ندول روماتوئید می شود. اینها اغلب در نواحی مفصلی که فشار را دریافت می کنند، مانند روی بند انگشت، آرنج یا پاشنه پا ایجاد می شوند.

رایج ترین ها عبارتند از:

  • درد، سفتی و تورم در دست‌ها، مچ دست، آرنج، شانه‌ها، زانوها، مچ پا ، پاها، فک و گردن. آرتروز روماتوئید معمولاً مفاصل متعددی را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • بیش از یک مفصل متورم معمولاً این مفاصل کوچک در مچ دست، دست یا پا است.
  • یک الگوی متقارن: هنگامی که بند انگشتان دست چپ شما ملتهب هستند، احتمالاً بند انگشتان دست راست شما نیز ملتهب خواهند شد. پس از مدتی، ممکن است متوجه شوید که مفاصل بیشتری گرم شده یا دردناک یا متورم می شوند.
  • سفتی صبحگاهی می تواند ساعت ها یا حتی بیشتر روز ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است احساس خستگی کنید و متوجه شوید که اشتهایتان کم شده و وزن کم کرده اید.


آرتروز پسوریاتیک

پسوریاتیک چیست؟ افراد مبتلا به این بیماری التهاب پوست (پسوریازیس) و مفاصل (آرتروز) دارند.

پسوریازیس باعث ایجاد نواحی لکه دار، برجسته، قرمز و سفید پوست ملتهب همراه با فلس می شود. معمولا نوک آرنج ها و زانوها، پوست سر، ناف و پوست اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد را درگیر می کند.

تنها حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریازیس مبتلا می شوند.

این نوع آرتریت معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شروع می‌شود، اما می‌تواند از دوران کودکی شروع شود. در بین مردان و زنان به یک اندازه رایج است. بیماری پوستی (پسوریازیس) معمولاً ابتدا خود را نشان می دهد.

علائم: آرتریت پسوریاتیک می تواند انگشتان دست و پا را متورم کند. افرادی که این بیماری را دارند اغلب ناخن هایشان حفره دار یا تغییر رنگ است.

در برخی افراد تنها یک مفصل یا چند مفصل تحت تاثیر قرار می گیرند. به عنوان مثال، شما می توانید آن را فقط در یک زانو داشته باشید.

نقرس

انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم
انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم

نقرس چیست؟ تجمع کریستال های اسید اوریک در مفصل. بیشتر اوقات، این انگشت شست پا یا قسمت دیگری از پای شماست.

اغلب پس از یک شب نوشیدن الکل، با درد ناگهانی و شدید در انگشت شست پا از خواب بیدار می شوید. اما داروها، استرس یا بیماری های دیگر نیز می توانند باعث حمله نقرس شوند.

این حمله بین ۳ تا ۱۰ روز طول خواهد کشید، حتی اگر آن را درمان نکنید. ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا یک حمله دیگر داشته باشید، اما با گذشت زمان، حملات ممکن است بیشتر شوند. و همچنین ممکن است بیشتر دوام بیاورند. اگر نقرس به مدت طولانی درمان نشود، می تواند مفاصل و کلیه های شما را تحت تاثیر قرار دهد .

نقرس ناشی از یکی از سه مورد زیر است:

انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم
انواع رایج آرتروز علائم آرتروز، پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز روماتیسم
  • بدن شما اسید اوریک بیشتری تولید می کند.
  • کلیه های شما نمی توانند اسید اوریکی که بدن شما تولید می کند را پردازش کنند.
  • شما غذاهای زیادی می خورید که سطح اسید اوریک را بالا می برد.

علائم: تقریباً همیشه سریع ظاهر می شوند. متوجه خواهید شد:

  • درد شدید مفاصل: احتمالاً در انگشت شست پا است، اما می تواند در مچ پا، زانو، آرنج، مچ دست یا انگشتان نیز باشد.
  • ناراحتی: حتی پس از از بین رفتن درد شدید، مفصل شما همچنان درد خواهد داشت.
  • التهاب و قرمزی: مفصل قرمز، متورم و حساس خواهد بود.
  • حرکت سخت: مفصل شما سفت خواهد شد.

چند ورزشی که به شما در درمان و پیشگیری از آرتروز کمک میکند

اصولا حرکات یوگا از جمله ورزش های مهمی است که افراد میتوانند از آن در جهت جلوگیری از بیماری ها از جمل آرتروز جلو گیری کنند

ورزش هایی با لاستیک یا توپ های پلاستیکی و کش میتواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *