مجله

چرا نوک پستان من میسوزد؟

علل سوزش نوک سینه

علل سوزش نوک سینه

نوک سینه ها بسیار حساس هستند، بنابراین غیرعادی نیست که آنها احساس تحریک کنند. در حالی که این حساسیت و سوزش پوست سینه می تواند دردناک و خسته کننده باشد، معمولاً جای نگرانی نیست. چندین دلیل وجود دارد که می تواند باعث این مشکل شود و درمان اکثر آنها در خانه آسان است. اما گاهی اوقات می تواند نشانه عفونتی باشد که نیاز به درمان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل سوزش نوک سینه، ورم پستان و نحوه درمان آنها، ادامه مطلب را در این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی بخوانید.

تحریک پوست سینه

علل سوزش نوک سینه و علل ورم پستان
تحریک پوست سینه

پوست سینه شما به راحتی آسیب می بیند و منجر به التهاب و درد می شود. اصطکاک ناشی از لباس یا مواد دیگر می تواند باعث ایجاد نوعی سوزش شود. درد ممکن است دائمی باشد یا بیاید و برود.

سایر علل بالقوه تحریک نوک سینه عبارتند از:

  • یک واکنش آلرژیک به لباس های جدید، مواد شوینده لباسشویی یا محصولات زیبایی
  • سوتین یا سوتین ورزشی که کوچک هستند
  • بریدگی، گاز گرفتن، یا کبودی ایجاد شده بر روی سینه
  • تحریک نوک سینه با قفل نادرست در هنگام شیردهی
  • آفتاب سوختگی
  • نیش حشرات باعث تحریک نوک سینه میشود

اگر نوک سینه‌های شما به دلیل تحریک پوست می‌سوزند و شیر نمی‌دهید، از کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه استفاده کنید. این باید به تسکین التهاب کمک کند. همچنین می توانید از ژل آلوئه ورا برای کاهش احساس سوزش استفاده کنید.

عفونت نوک سینه

علل سوزش نوک سینه و علل ورم پستان
علل سوزش نوک سینه

عفونت نوک سینه در میان زنان شیرده امری شایع است، اما می توانند زنان و مردان غیر شیرده را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

ماستیت به عفونت در بافت سینه شما اشاره دارد. این می تواند منجر به:

  • تورم و قرمزی سینه
  • درد و حساسیت سینه
  • احساس سوزش در سینه
  • سینه ای که در لمس گرم می شود
  • تب و لرز
  • علائم شبیه آنفولانزا

درمان ورم پستان معمولاً شامل آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت است. همچنین می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل) برای کاهش درد و التهاب استفاده کنید. در حین بهبودی، مطمئن شوید که مقدار زیادی استراحت کرده و هیدراته بمانید.

بارداری و شیردهی

سینه ها در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شوند. نزدیک به پایان، آنها شروع به بزرگ شدن و لطیف شدن می کنند. با کشیده شدن پوست سینه، نوک سینه ها احساس خامی و تحریک شدن می کند.

برای داشتن سینه های خوش فرم در دوران بارداری و شیردهی و پیشگیری و درمان افتادگی بافت سینه پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما مخاطبین محترم استفاده از

کرم حجم دهنده سینه میبلین آمریکا میباشد.

درمان کوچکی با حجم دهنده فوری بدن
کرم حجم دهنده سینه و باسن میبلین آمریکا

بزرگ شدن سینه و درمان افتادگی سینه با حجم دهنده سینه در مدت زمان کوتاه و ماندگاری دائم میباشد.

مسائل مربوط به شیردهی

به دنبال بارداری،بسیاری از زنان در صورت شیردهی، درد بیشتری در نوک پستان تجربه می کنند. این اغلب به دلیل قفل ضعیف است. برای یافتن بهترین موقعیت و تکنیک برای چفت کردن خوب، می‌توان تلاش‌های زیادی را انجام داد. سعی کنید مطمئن شوید که کودک شما بیشتر ناحیه هاله را با دهان خود می پوشاند تا فشار اضافی روی نوک پستان شما کاهش یابد. نوک سینه باید به طور کامل در دهان کودک باشد. با هر جلسه شیردهی تلاش کنید که شیردهی درستی داشته باشید. اگر نوک سینه های شما بدتر می شود، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به یک مشاور شیردهی مراجعه کرده یا برای کمک تماس بگیرید.

علل سوزش نوک سینه

برفک نوک سینه

زنان شیرده نیز ممکن است به برفک پستانک مبتلا شوند . این یک نوع عفونت قارچی است. نوزادان ممکن است برفک دهان خود را بگیرند و آن را به مادر خود منتقل کنند یا برعکس. برفک اغلب از یک سینه شروع می شود و می تواند به سینه دیگر سرایت کند.

علائم برفک نوک سینه عبارتند از:

  • درد سوزشی در نوک پستان
  • درد شدید سینه که ثابت است یا فقط در هنگام شیردهی وجود دارد
  • یک درد تیز، کوبنده و داغ بلافاصله پس از شیردهی
  • پوست براق و پوسته پوسته روی نوک پستان و آرئول شما
  • درد شدید پشت نوک پستان

سعی کنید بین شیردهی نوک سینه های خود را خشک نگه دارید و در صورت استفاده از پدهای نوک سینه را مرتباً تعویض کنید. همچنین بهتر است در مورد استفاده از کرم ضد قارچ با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که استفاده از اکثر آنها در دوران شیردهی بی خطر است، اما همیشه خوب است ابتدا با پزشک مشورت کنید. همچنین می توانید سعی کنید ماست حاوی کشت های زنده فعال را روی نوک پستان خود بمالید. حتماً ماست را قبل از شیر دادن کودک بشویید تا احتمال قرار گرفتن نوزاد در معرض شیر گاو قبل از یک سالگی کاهش یابد.

علل دیگر سوزش نوک سینه

شیردهی همچنین می تواند نوک سینه ها را خشک، ترک خورده و دردناک کند. برای تسکین، سعی کنید کمی شیر مادر را به پوست سینه و نوک سینه های خود بمالید.

سایر عوارض شیردهی که می تواند باعث درد سوزش نوک سینه شود عبارتند از:

  • درگیر شدن: این اغلب در هفته اول پس از زایمان با ورود شیر اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است زمانی که کودک یک یا دو وعده شیر را از دست داده باشد، رخ می‌دهد. سینه ها پر از شیر، گرم و دردناک می شوند. گرفتگی ممکن است باعث شود که کودک به سختی بتواند شیر بخورد، زیرا بافت به راحتی در دهان کودک قالب نمی‌گیرد. معمولاً در عرض ۴۸ ساعت برطرف می شود و سینه ها نرم می شوند.
  • مجرای شیر وصل شده: گاهی اوقات، مجاری شیر به درستی تخلیه نمی شود. این معمولا در یک سینه در یک زمان اتفاق می افتد. شیر غلیظ می شود و باعث ایجاد پلاک می شود. یک توده حساس در پشت نوک پستان تشکیل می شود. این توده را در دوران شیردهی ماساژ دهید تا رها شود. وضعیت شیردهی را تغییر دهید.  بهترین کار این است که چانه کودک را به سمت توده بچرخانید.
علل ورم پستان
ورم پستان

در صورت عدم درمان، هر دوی این شرایط می توانند به ورم پستان تبدیل شوند. می توانید با استفاده از کمپرس گرم چند دقیقه قبل از شیردهی، تورم و ورم پستان را کاهش دهید و جریان شیر را بهبود بخشید.

درمان های دیگر عبارتند از:

  • تغذیه بیشتر نوزاد
  • استفاده از حوله داغ روی سینه ها یا گرفتن دوش آب گرم قبل از شیر دادن
  • استفاده از کمپرس سرد
  • سینه های خود را ماساژ دهید تا شیر اضافی را به صورت دستی آزاد کنید
  • شیردهی یا پمپاژ بیشتر

علل سوزش نوک سینه: تغییرات هورمونی

درد سینه اغلب با تغییرات هورمونی همراه است. درد سینه چرخه ای به دردی اطلاق می شود که هر ماه حوالی شروع پریود شما اتفاق می افتد. در حالی که معمولا باعث درد مبهم و دردناک می شود، برخی افراد آن را به عنوان یک احساس سوزش تجربه می کنند.

همچنین در صورت مصرف هورمون، ممکن است درد سینه مرتبط با هورمون را تجربه کنید. در مورد تنظیم دوز خود با پزشک خود صحبت کنید.

درد پستان مربوط به تغییرات هورمونی معمولاً زمانی برطرف می شود که هورمون های شما به سطح معمول خود بازگردند. در عین حال، مصرف داروهای NSAID می تواند به کاهش درد کمک کند.

بیماری پاژه نوک پستان

ورم پستان

بیماری پاژه نوک پستان شکل نادری از سرطان سینه است. زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در نوک پستان یا اطراف آن رشد کنند. سرطان معمولا از مجاری شیر شروع می شود و به سطح نوک پستان و آرئول گسترش می یابد.

علائم بیماری پاژه ممکن است در ابتدا بیایند و از بین بروند و تشخیص زودهنگام را دشوار کند.

علائم بیماری پاژه مربوط به نوک پستان عبارتند از:

  • لکه های پوسته پوسته و قرمز
  • یک احساس سوزش
  • خارش یا سوزن سوزن شدن
  • درد و حساسیت
  • صاف شدن نوک پستان
  • ترشح زرد یا خونی از نوک پستان

اگر هر یک از این علائم را دارید، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند به رد علل دیگر مانند پسوریازیس، درماتیت، اگزما و سرطان پوست کمک کنند. آنها به شما کمک می کنند تا یک برنامه درمانی داشته باشید. 

آیا سوزش نوک سینه در زمان بارداری طبیعی است؟

با توجه به وجود تغییرات هورمونی و افزایش تدریجی سایز سینه به‌خصوص در سه ماهه سوم بارداری، می‌توان انتظار داشت که بسیاری از خانم‌ها در این دوران درد و سوزش نوک سینه را تجربه کنند. این مشکل ممکن است در یک یا هر دو سینه رخ دهد، همیشگی باشد یا گه‌گاه بروز کند.

در اولین هفته‌های بارداری (هفته‌های سوم و چهارم بارداری)، سوزش نوک سینه معمولاً کسل‌کننده و دردناک است. چراکه با افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون سینه‌ها شروع به متورم و سنگین شدن می‌کنند. سینه تحریک‌پذیر شده و هنگام لمس، سوزش نوک سینه در بارداری احساس می‌شود. گاهی سوزن‌سوزن شدن یا سوزش سر سینه در بارداری، باعث بیدار شدن خانم از خواب شبانه می‌شود.

معمولا احساس درد و سوزش نوک سینه، در سه ماهه اول به اوج خود می‌رسد. زیرا بدن شما مملو از هورمون است. این هورمون‌ها وظیفه مهمی دارند و بدن شما را برای رشد و تغذیه یک انسان کوچک آماده می‌کنند. هورمون‌ها به سرعت عمل می‌کنند تا سینه‌های شما را برای شیردهی آماده کنند. با افزایش جریان خون در سینه‌ها، آن‌ها بزرگتر می‌شوند.

مجاری شیر در سینه‌ها نیز رشد می‌کنند تا برای شیردهی آماده شوند. هورمون‌ها رشد غدد تولیدکننده شیر را نیز تحریک می‌کنند. در هفته‌های آخر بارداری، ممکن است متوجه شوید که سینه‌هایتان حتی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از قبل شده‌اند. اصولا هرچه سایز سینه بزرگتر شود، پوست آن کشیده شده و باعث می‌شود که ناحیه حساس نوک سینه دچار سوزش شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

بیشتر موارد درد سوزشی در نوک پستان نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اما اگر علائم ذکر شده در بالا یا علائم عفونت مانند ورم پستان دارید، یک قرار ملاقات بگیرید.

اگر شیر می دهید، می توانید با مشاور شیردهی نیز تماس بگیرید. آنها می توانند به شما در ایجاد تکنیک های جدید شیردهی کمک کنند تا کار را برای شما و کودکتان آسان تر کند.

در مورد هرگونه احساس سوزشی که پس از چند هفته از بین نمی رود، با پزشک مشورت کنید.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *