مجله

علت درد قفسه سینه و درمان آن

علت درد قفسه سینه

درد قفسه سینه چیزی نیست که نادیده گرفته شود، اما باید بدانید که علت و دلایل احتمالی زیادی دارد که در بسیاری از موارد، به قلب مربوط می شود. اما درد قفسه سینه ممکن است به دلیل وجود مشکلات در ریه ها، مری، ماهیچه ها، دنده ها یا اعصاب شما نیز ایجاد شود. برخی از این شرایط جدی و تهدید کننده زندگی هستند. برخی دیگر، نه. اگر درد قفسه سینه غیرقابل توضیحی دارید، تنها راه برای تایید علت آن این است که به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است درد قفسه سینه را در هر جایی از گردن تا بالای شکم احساس کنید.

با این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید تا به طور کل به آن بپردازیم.

بسته به علت آن، درد قفسه سینه ممکن است عواملی مانند:

علت درد قفسه سینه
علت درد قفسه سینه
  • تیر کشیدن
  • سوزش
  • دردناک
  • چاقو زنی
  • احساس سفتی، فشردن یا له شدن

داشته باشد.

در ادامه به برخی از عوامل شایع درد قفسه سینه می پردازیم:

۱_ مشکلات قلبی

۱_۱ بیماری عروق کرونر یا CAD:

علت درد قفسه سینه
علت درد قفسه سینه

یک انسداد در رگ های خونی قلب است که باعث کاهش جریان خون و اکسیژن عضله قلب می شود. این می تواند باعث دردی شود که به آنژین معروف است. این یکی از علائم بیماری قلبی است اما به طور معمول باعث آسیب دائمی به قلب نمی شود. با این حال، این نشانه این است که شما در معرض خطر حمله قلبی در آینده هستید. درد قفسه سینه ممکن است به بازو، شانه، فک یا پشت شما سرایت کند. ممکن است مانند احساس فشار یا فشردن باشد. آنژین می تواند با ورزش، هیجان، یا ناراحتی عاطفی ایجاد شود و با استراحت تسکین می یابد.

۱_۲ سکته قلبی:

علت درد قفسه سینه
علت درد قفسه سینه

کاهش جریان خون از طریق رگ های خونی قلب باعث مرگ سلول های ماهیچه قلب می شود. حمله قلبی اگرچه شبیه درد قفسه سینه آنژینی است، اما معمولاً یک درد شدیدتر و له کننده تر است. معمولاً در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه است و با استراحت تسکین نمی یابد. عرق کردن، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید ممکن است همراه با درد باشد.

۱_۳ میوکاردیت:

علت درد قفسه سینه
علت درد قفسه سینه

علاوه بر درد قفسه سینه، این التهاب عضله قلب ممکن است باعث تب، خستگی، ضربان قلب سریع و مشکلات تنفسی شود. اگرچه هیچ انسدادی وجود ندارد، علائم میوکاردیت می تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد.

۱_۴ پریکاردیت:

علت درد قفسه سینه
دلایل درد قفسه سینه

یک التهاب یا عفونت کیسه اطراف قلب است. می تواند باعث ایجاد دردی شبیه به درد ناشی از آنژین شود. اما اغلب باعث ایجاد درد تیز و مداوم در امتداد عضلات بالای گردن و شانه می شود. گاهی اوقات هنگام نفس کشیدن، قورت دادن غذا یا دراز کشیدن به پشت بدتر می شود.

۱_۵ کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک:

علت درد قفسه سینه
دلایل درد قفسه سینه

بیماری ژنتیکی که باعث ضخیم شدن غیر طبیعی ماهیچه قلب می شود. گاهی اوقات منجر به مشکلاتی در جریان خون از قلب می شود. درد قفسه سینه و تنگی نفس اغلب با ورزش رخ می دهد. با گذشت زمان، نارسایی قلبی ممکن است زمانی رخ دهد که عضله قلب بسیار ضخیم شود. این باعث می شود قلب برای پمپاژ خون سخت تر کار کند. همراه با درد قفسه سینه، این نوع کاردیومیوپاتی ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر، غش و سایر علائم شود.

۱_۶ افتادگی دریچه میترال:

علت درد قفسه سینه
دلایل درد قفسه سینه

افتادگی دریچه میترال وضعیتی است که در آن دریچه قلب به درستی بسته نمی شود. علائم مختلفی با افتادگی دریچه میترال، از جمله درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه همراه است، اگرچه ممکن است هیچ علامتی نیز نداشته باشد.

۱_۷ پارگی عروق کرونر:

علت درد قفسه سینه
دلایل درد قفسه سینه

بسیاری از چیزها می توانند باعث ایجاد این وضعیت نادر اما کشنده شوند که با ایجاد پارگی در شریان کرونری ایجاد می شود. ممکن است باعث درد ناگهانی و شدید همراه با احساس پارگی شود که به سمت گردن، پشت یا شکم می رود.

۲_ مشکلات ریوی

۲_۱ پلوریت:

علت درد قفسه سینه
علت درد قلب

یک التهاب یا تحریک پوشش داخلی ریه ها و قفسه سینه است. احتمالاً هنگام نفس کشیدن، سرفه یا عطسه درد شدیدی احساس می کنید. شایع ترین علل درد قفسه سینه، عفونت های باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریه و پنوموتوراکس است. سایر علل کمتر شایع عبارتند از: آرتریت روماتوئید، لوپوس و سرطان.

۲_۲ ذات الریه یا آبسه ریه:

علت درد قفسه سینه
علت درد قلب

این عفونت‌های ریه می‌توانند باعث پلورتیک و انواع دیگر درد قفسه سینه، مانند درد عمیق قفسه سینه شوند. ذات الریه اغلب به طور ناگهانی ایجاد می شود و باعث تب، لرز، سرفه و چرک خارج شده از دستگاه تنفسی می شود.

۲_۳ آمبولی ریه:

علت درد قلب

هنگامی که یک لخته خون از طریق جریان خون عبور می کند و در ریه ها قرار می گیرد، می تواند باعث پلوریت حاد، مشکل در تنفس و ضربان قلب سریع شود. همچنین ممکن است باعث تب و شوک شود. آمبولی ریه به دنبال بی حرکتی پس از جراحی یا به عنوان عارضه سرطان بیشتر است.

۲_۴ پنوموتوراکس:

علت درد قلب

اغلب به دلیل آسیب به قفسه سینه ایجاد می شود. زمانی اتفاق می افتد که بخشی از ریه فرو می ریزد و هوا به داخل حفره قفسه سینه آزاد می شود. همچنین می تواند باعث دردی شود که هنگام نفس کشیدن بدتر می شود و همچنین علائم دیگری مانند فشار خون پایین را نیز به همراه دارد.

۲_۵ فشار خون ریوی:

با درد قفسه سینه شبیه به آنژین. فشار خون بالا غیرطبیعی در شریان های ریه باعث می شود سمت راست قلب بیش از حد سخت کار کند.

۲_۶ آسم:

علت قلب درد

آسم که باعث تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و گاهی درد قفسه سینه می شود، یک اختلال التهابی راه های هوایی است.

۲_۷ COPD:

شامل یک یا چند مورد از سه بیماری است: آمفیزم، برونشیت مزمن، و آسم انسدادی مزمن. این بیماری با کوچک شدن و آسیب رساندن به راه‌های هوایی که گازها و هوا را به ریه‌ها می‌آورند و از آن‌ها خارج می‌شوند و کیسه‌های هوایی کوچک (آلوئول‌ها) که اکسیژن را به جریان خون شما منتقل می‌کنند و دی اکسید کربن را از بین می‌برند، مسدود می‌کند. سیگار کشیدن شایع ترین علت این بیماری است.

۳_ مشکلات گوارشی

۳_۱ بیماری ریفلاکس معده (GERD):

مشکلات مری
مشکلات مری

رفلاکس اسید معده زمانی رخ می دهد که محتویات معده به داخل گلو برگردد. این ممکن است باعث ایجاد طعم ترش در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو شود که به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود. مواردی که ممکن است باعث رفلاکس اسید شوند عبارتند از چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و غذاهای تند یا چرب. درد قلب و سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس اسید تا حدودی به این دلیل است که قلب و مری در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و یک شبکه عصبی مشترک دارند.

۳_۲ اختلالات انقباض مری:

مشکلات مری
مشکلات مری

انقباضات ناهماهنگ عضلانی (اسپاسم) و انقباضات با فشار بالا، مشکلاتی در مری هستند که می توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

۳_۳ حساسیت بیش از حد مری:

مشکلات مری
مشکلات مری

زمانی اتفاق می افتد که مری با کوچکترین تغییر فشار یا قرار گرفتن در معرض اسید بسیار دردناک می شود. علت این حساسیت ناشناخته است.

۳_۴ پارگی یا سوراخ شدن مری:

مشکلات مری
مشکلات مری

درد ناگهانی و شدید قفسه سینه به دنبال استفراغ یا عملی که مری را درگیر می کند ممکن است نشانه پارگی مری باشد.

۳_۵ زخم معده:

مشکلات مری
مشکلات مری

ناراحتی مبهم و مکرر ممکن است نتیجه این زخم های دردناک در پوشش معده یا قسمت اول روده کوچک باشد. در افرادی که سیگار می‌کشند، الکل زیاد می‌نوشند یا مسکن‌هایی مانند آسپرین یا NSAID مصرف می‌کنند، شایع‌تر است. درد اغلب با خوردن یا مصرف داروهای ضد اسید بهتر می‌شود.

۳_۶ فتق هیاتال:

مشکلات مری
مشکلات مری

این مشکل رایج زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت بالای معده پس از صرف غذا به قسمت پایین قفسه سینه فشار وارد می‌کند. این اغلب باعث علائم ریفلاکس، از جمله سوزش سر دل یا درد قفسه سینه می شود. وقتی دراز می کشید، درد بدتر می شود.

۳_۷ پانکراتیت:

مشکلات مری

اگر دردی در قسمت پایین قفسه سینه داشته باشید، ممکن است پانکراتیت داشته باشید که اغلب زمانی که صاف دراز می کشید بدتر می شود و وقتی به جلو خم می شوید بهتر است.

۳_۸ مشکلات کیسه صفرا:

مشکلات مری

آیا بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب، احساس پری یا درد در ناحیه سمت راست پایین سینه یا سمت راست بالای شکم خود دارید؟ اگر چنین است، درد قفسه سینه شما ممکن است به دلیل مشکل کیسه صفرا باشد.

۴_ مشکلات استخوانی، عضلانی یا عصبی

گاهی اوقات درد قفسه سینه ممکن است در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب به ناحیه قفسه سینه در اثر سقوط یا تصادف ایجاد شود. ویروس ها همچنین می توانند باعث درد در ناحیه قفسه سینه شوند. علل دیگر درد قفسه سینه عبارتند از:

۴_۱ مشکلات دنده:

دلیل درد قفسه سینه

درد ناشی از شکستگی دنده ممکن است با تنفس عمیق یا سرفه بدتر شود. اغلب به یک ناحیه محدود می شود و ممکن است با فشار دادن آن احساس درد کند. ناحیه ای که دنده ها به استخوان سینه می پیوندند نیز ممکن است ملتهب شود.

۴_۲ فشار عضلانی:

حتی سرفه‌های واقعاً شدید می‌تواند باعث آسیب یا التهاب عضلات و تاندون‌های بین دنده‌ها شود و باعث درد قفسه سینه شود. درد تمایل به تداوم دارد و با فعالیت بدتر می شود.

۴_۳ زونا:

توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود، ممکن است باعث ایجاد درد تیز و نواری شود.

سایر علل درد قفسه سینه:

مشکلات مری
دلیل درد قفسه سینه

یکی دیگر از علل بالقوه درد قفسه سینه، اضطراب و حملات پانیک است. برخی از علائم همراه می تواند شامل سرگیجه، احساس تنگی نفس، تپش قلب، احساس سوزن سوزن شدن و لرزش باشد.

چه زمانی برای درد قفسه سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که درد شما با داروهای ضد التهابی یا سایر مراحل مراقبت از خود، مانند تغییر رژیم غذایی، تسکین نمی یابد.

در صورت داشتن علائم زیر سریعا با اورژانس تماس بگیرید:

دلیل درد قفسه سینه
  • احساس ناگهانی فشار، فشردن، سفتی یا له شدن زیر استخوان سینه شما
  • درد قفسه سینه که به فک، بازوی چپ یا پشت شما گسترش می یابد
  • درد ناگهانی و شدید قفسه سینه همراه با تنگی نفس، به ویژه پس از یک دوره طولانی عدم تحرک
  • حالت تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا تنفس سریع، گیجی، رنگ خاکستری یا تعریق زیاد
  • فشار خون بسیار پایین یا ضربان قلب بسیار پایین

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب، لرز، یا سرفه با مخاط زرد مایل به سبز
  • مشکلات بلع
  • درد شدید قفسه سینه که از بین نمی رود

نکته آخر:

برخی از تومورهای سینه جدا از سرطانی بودن و یا نبودنشان می توانند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شوند، همانطور که تومور در حال رشد است مسلما درد و یا ناراحتی هم به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

منبع: www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *