مجله

سندرم کوشینگ و ریزش مو

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ

افرادی از سراسر جهان هستند که به طور خاص از سندرم کوشینگ و بیماری کوشینگ رنج برده‌اند . بسیاری از ما ممکن است ندانیم که این سندرم چیست و ممکن است نگران عدم تشخیص باشیم . برآوردها حاکی از آن است که بین ۱۳ تا ۵۱ درصد از بیماران ریزش مو دارند. خبر خوب این است که پیشگیری ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ و همانطور درمان آن ممکن است . با فروشگاه آنلاین محصولات آرایشی سلامتی و زیبایی همراه باشید تا از موضوع علل سندرم کوشینگ چیست؟ علائم کوشینگ ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ بیشتر مطلع شوید .

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم کوشینگ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ
سندرم کوشینگ چیست؟ علائم کوشینگ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ

ریزش مو به عنوان یک علامت در سندرم کوشینگ

ریزش مو علامتی است که اغلب در جامعه سندرم کوشینگ گزارش شده است ، و همچنین یک علامت بسیار نشان دهنده سندرم کوشینگ است.

انواع مختلفی از بیماری ها و بیماری ها وجود دارند که می توانند منجر به ریزش مو شوند: برخی بدتر از سایرین. سندرم کوشینگ یکی از مواردی است که کمتر شایع است، با این حال، اگر شما یکی از کسانی هستید که به دلیل سندرم کوشینگ از ریزش مو رنج می برید، نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه به همان اندازه برای شما ویرانگر است.

سندرم کوشینگ چیست؟

یک اختلال هورمونی است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت بافت بدن در معرض سطوح بالای کورتیزول ایجاد می شود. این یک بیماری نادر است و معمولاً افراد ۲۱ تا ۵۰ ساله را مبتلا می کند. این سندرم سالانه نزدیک به ۱۵ میلیون نفر را مبتلا می کند.

آلوپسی آندروژنتیک در بیماران مبتلا به سندرم کوشینگ

آلوپسی آندروژنتیک که طاسی مردانه و زنانه نیز نامیده می شود، در جمعیت عمومی شایع است. حدود ۳۰ درصد از مردان در سن ۳۰ سالگی و ۵۰ درصد در سن ۵۰ سالگی به آلوپسی آندروژنتیک مبتلا هستند. حدود ۲۰ درصد از زنان تا سن ۴۵ سالگی به آلوپسی آندروژنتیک مبتلا هستند، اما این میزان در دهه ۶۰ به ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

در مقابل، سندرم کوشینگ یک بیماری نادر است. مشخص است که بیماران مبتلا به سندرم کوشینگ ممکن است خطر ابتلا به آلوپسی آندروژنتیک و همچنین سایر علائم آندروژنیسم (مانند آکنه و هیرسوتیسم) را داشته باشند. هیرسوتیسم که به رشد موهای انتهایی بدن در نواحی وابسته به آندروژن (الگوی مردانه) مانند ناحیه ریش اشاره دارد، در سندرم کوشینگ بیشتر از جمعیت عمومی دیده می شود. در واقع، ۶۰ تا ۸۵ درصد از زنان مبتلا به بیماری کوشینگ ممکن است هیرسوتیسم داشته باشند. هورمون ACTH تولید آندروژن آدرنال را تحریک می کند.

ابریشمی از جنس مو با ماسک کراتینه مو بایوفل

ماسک کراتینه مو بایوفول کانادا
ماسک کراتینه مو بایوفول کانادا

ماسک مو کراتینه اولتراشاین  ماسکی ایده آل که علاوه بر نرم کنندگی و خوش حالتی موها باعث درمان ریزش و رشد مجدد مو نیز می شود.

چنانچه درگیر موخوره هستید و به دنبال راهکاری برای رفع این موضوع هستید ، ماسک ضد موخوره داخل حمام بایوفل انتخابی ویژه برای شماست.

ترکیبات کاملا ارگانیک و بدون سیلیکون و پارابن و ماینوکسیدیل از ویژگی های مهم بهترین ماسک کراتینه مو می باشد.

خرید بهترین ماسک کراتینه مو اولتراشاین درخششی است که شما برای موهایتان رقم زده اید .

تشخیص سندروم کوشینگ

متخصصان مو اغلب اولین کسانی نیستند که سندرم کوشینگ درون زا را تشخیص می دهند – اما مطمئناً می توانند به درستی تشخیص دهند.

 ریزش مو معمولا اولین دلیلی نیست که بیمار مبتلا به سندرم کوشینگ به متخصص مراجعه می کند.  با این حال، مطمئناً می تواند باشد.

این یک پزشک زیرک است که تشخیص می‌دهد بیماری که در کلینیک ریزش مو با آلوپسی آندروژنتیک ظاهر می‌شود، اما همچنین افسردگی، ضعف عضلانی پروگزیمال، کبودی و کبودی صورت دارد، ممکن است به سندرم کوشینگ مبتلا باشد. متخصصان پوست همچنین باید سندرم کوشینگ را به خوبی درک کنند، زیرا سندرم کوشینگ «یاتروژنیک» (سندرم کوشینگ اگزوژن) ناشی از استروئیدهای موضعی، تزریق استروئید و استروئیدهای خوراکی شایع است.

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ

چه چیزی باعث سندرم کوشینگ می شود؟

گاهی اوقات مصرف انواع خاصی از هورمون ها مانند پردنیزون (که برای آرتریت روماتوئید یا آسم مصرف می شود) یا سرکوب سیستم ایمنی پس از پیوند می تواند منجر به ایجاد این بیماری شود. افراد دیگر آن را توسعه داده اند زیرا بدن آنها کورتیزول را به خودی خود بیش از حد تولید می کند.

کورتیزول به بدن در پاسخ به استرس کمک می کند. بنابراین، زنانی که با بارداری سر و کار دارند و افرادی که تحت افسردگی یا حملات پانیک قرار می گیرند، سطح کورتیزول را افزایش می دهند.

کورتیزول در بدن برای کمک به حفظ فشار خون، بهبود عملکرد قلبی عروقی، کمک به پاسخ سیستم ایمنی و تنظیم متابولیسم پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها مورد نیاز است.

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم کوشینگ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ
سندرم کوشینگ چیست؟ علائم کوشینگ ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ

کورتیزول بیش از حد

این افزایش سطح کورتیزول همان چیزی است که باعث ریزش مو در فرد مبتلا به سندرم کوشینگ می شود. آنچه اتفاق می‌ افتد این است که افزایش کورتیزول همراه با سایر هورمون‌ها باعث می‌شود که بدن با فولیکول‌ های مو به‌ عنوان عضوی که پس زده می‌ شود رفتار کند و در مقابل، فولیکول‌ های مو می‌ میرند و مو می‌ ریزد.

مطالعات متعددی در حال انجام است که کورتیزول را با ریزش مو که در بسیاری از بیماران طاسی دیده می شود، مرتبط می کند. اگر واقعاً کورتیزول عامل اصلی در کسانی است که از ریزش مو نه تنها در مبتلایان به سندرم کوشینگ، بلکه در همه طاسی‌ها رنج می‌برند، پس راهی برای درمان آن وجود دارد که خبر بسیار خوبی برای کسانی است که سطح کورتیزول آنها افزایش یافته است.

آیا ریزش مو درمان قطعی دارد ؟ بله . این جواب نهایی بایوفل برای شماست .

تونیک ضد ریزش مو شوک بایوفول کانادا
تونیک ضد ریزش مو شوک بایوفول کانادا

محلول ضد ریزش مو شوک انتخابی هوشمندانه برای افرادی که ریزش مو ناراحت هستند .

درمان قطعی ریزش مو و رشد مجدد موها و افزایش ضخامت ساقه بدون محدودیت استفاده برای هر فرد ، نویدی است که بایوفل  با محصول تونیک ضد ریزش مو خود به شما می دهد .

ترکیبات این تونیک ضد ریزش مو گیاهی کاملا ارگانیک بوده و از هیچ عنصر شیمیایی و ماینوکسیدیل در ساختار خود استفاده نکرده است و این باعث می شود که شما با یک دوره استفاده به نتیجه دلخواه خود برسید و نیازی به استفاده همیشگی نخواهد داشت.

با خرید بهترین محلول ضد ریزش مو شادابی و جوانی را در موهای خود لمس کنید .

درمان در دسترس است

در این میان، چندین گزینه درمانی برای کسانی که از ریزش مو مرتبط با سندرم کوشینگ رنج می برند، وجود دارد. کاشت مو شدید به نظر می رسد زیرا با درمان این بیماری، مو مطمئناً برمی گردد. با این حال، اقدامات کمتر افراطی برای افزایش رشد مو وجود دارد. امروزه حتی کاشت مو هم به روش های جدید و پیشرفته ای انجام می شود ، برای اطلاع بیشتر مطلب کاشت موی رباتیک چیست ؟ را مطالعه بفرمایید .

روگین یکی از درمان هایی است که به طور گسترده برای درمان طاسی استفاده می شود. یکی دیگر از محصولات و مکمل های ضخیم کننده مو است.

در جهت مخالف، مشکلاتی نیز در رشد مو وجود دارد. زنان معمولاً دارای موهای زائد هستند که بر نواحی مانند صورت، گردن یا سینه تأثیر می گذارد.

چه کسی را باید از نظر سندرم کوشینگ غربالگری کنیم؟

دستورالعمل انجمن غدد درون ریز غربالگری برای CS را توصیه می کند اگر

 1 بیمار افزایش وزن و توزیع مجدد مرکزی چربی دارد

 2 چندین ویژگی پیشرونده CS وجود دارد

 3 بیمار دارای ویژگی های غیرعادی با توجه به سن است (پوکی استخوان/فشار خون در بیماران جوان)

۴ همه کودکان دارای عقب ماندگی رشد (یعنی کاهش صدک قد و افزایش وزن)

۵ اتفاقی آدرنال سازگار با آدنوم.

استفاده اگزوژن از کورتیکواستروئیدها باید رد شود.

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ

نتایج آنالیز مو در مقایسه با تست استاندارد بیوشیمیایی

به عنوان یک راه حل، تحقیقات قبلی تجزیه و تحلیل کورتیزول مو را به عنوان وسیله ای برای تشخیص افراد مبتلا به سندرم کوشینگ بررسی کرده است. با این حال، مطالعات قبلی سطوح کورتیزول در آزمایشات استاندارد خون و ادرار را با کورتیزول در مو مقایسه نکرده اند تا آنالیز مو را به عنوان یک روش تشخیصی قابل اعتماد تأیید کنند.

محققان مؤسسه ملی بهداشت (NIH) قابلیت اطمینان اندازه‌گیری سطح کورتیزول مو را برای تشخیص سندرم کوشینگ با همبستگی داده‌های آنالیز مو با داده‌های آزمایش‌های بیوشیمیایی استاندارد بررسی کردند.

در مقایسه با مطالعاتی که به اختلالات شایع تر نگاه می کنند، تعداد شرکت کنندگان کم بود. به دلیل نادر بودن شرایط، جذب تعداد زیادی از افراد دشوار است. با این وجود، محققان می گویند که این مطالعه بزرگترین مطالعه در نوع خود برای مقایسه سطح کورتیزول مو با تست های تشخیصی در افراد مبتلا به سندرم کوشینگ است.

سپس موها به بخش های ۱ سانتی متری تقسیم شدند و روی آن برچسب زدند که کدام قسمت نزدیک ترین، وسط و دورتر از پوست سر است. هر بخش برای کورتیزول آنالیز شد و با تست های آزمایشگاهی مقایسه شد.

سطح کورتیزول مو با سطح کورتیزول در ادرار و خون ارتباط نزدیکی دارد

یافته های مطالعه نشان داد که سطح کورتیزول در نمونه های مو با سطوح کورتیزول شناسایی شده با استفاده از تکنیک های استاندارد برای تشخیص سندرم کوشینگ ارتباط نزدیکی دارد.

بخش‌های مویی که به پوست سر نزدیک‌تر بودند، بیشترین کورتیزول را داشتند. در مقایسه با سطوح کورتیزول مشاهده شده در قسمت موی دورتر از پوست سر، سطح کورتیزول موها به پوست سر با دقت بیشتری با نتایج کورتیزول ادرار و خون از آزمایشات ا نجام شده در شب مطابقت دارد.

برای اکثر جمعیت، سطح کورتیزول در شب کاهش می یابد. با این حال، افراد مبتلا به سندرم کوشینگ سطح کورتیزول در شب افزایش می یابد.

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم کوشینگ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ
سندرم کوشینگ چیست؟ علائم کوشینگ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ
آیا بعد از بیماری کوشینگ موها دوباره رشد می کنند؟

پاسخ: با درمان موفقیت آمیز کوشینگ، رشد مو معمولاً برمی گردد، اما متأسفانه در برخی از بیماران همیشه به حالت طبیعی نمی رسد. هیچ راهی برای پیش بینی بازگشت مو به حالت قبل از کوشینگ وجود ندارد. چرخه رشد مو بسیار طولانی است (حداقل ۶ ماه)، بنابراین تغییرات بسیار تدریجی است.

بیایید به برخی از مطالعات مهم در مورد ریزش مو در سندرم کوشینگ نگاه کنیم

در سال ۲۰۰۶، کانگ یک زن ۲۷ ساله را گزارش کرد که با سابقه ۳ ساله ریزش موی منتشر در پوست سر به کلینیک مراجعه کرد. سابقه پزشکی قبلی او شامل فشار خون بالا و سابقه ۱۰ ساله افزایش وزن و الیگومنوره بود. چاقی مرکزی، هیرسوتیسم، آکنه، استریای بنفش در شکم، اندام تحتانی و فوقانی و آلوپسی آندروژنتیک در پوست سر در معاینه فیزیکی مشاهده شد.

در سال ۲۰۱۷، خانمی را گزارش کردند که با شکایت اصلی ریزش مو به کلینیک مراجعه کرد. او یافته‌های پوستی متعددی داشت، از جمله کبودی صورت، کبودی آسان، استریا، هیرسوتیسم و آکنه. این مورد به ما یادآوری می کند که متخصصان مو گاهی اوقات می توانند اولین متخصصی باشند که سندرم کوشینگ را تشخیص می دهند.

برآوردها حاکی از آن است که بین ۱۳ تا ۵۱ درصد از بیماران ریزش مو دارند. یک ثبت اروپایی سندرم کوشینگ در سال ۲۰۱۱ توسط والاسی و همکارانش گزارش داد که بر اساس مطالعه روی ۳۵۱ بیمار، ریزش مو در ۳۱ درصد از مبتلایان به سندرم کوشینگ رخ می دهد. در مبتلایان به کوشینگ هیپوفیز (بیماری کوشینگ)، فراوانی بر اساس بررسی ۲۲۴ بیمار ۳۴ درصد بیان شد.

چه زمانی به سندرم کوشینگ مشکوک می شویم؟ علائم و نشانه های سندرم کوشینگ

نشانه های مختلفی برای سندرم کوشینگ وجود دارد. علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درک این نکته مهم است که همه بیماران علائم گلودرد ندارند و بنابراین به شاخص بسیار بالایی ازاحتمال و تشخیص نیاز است. علاوه بر این، علائمی که بیماران مبتلا به سندرم کوشینگ دارند با علائم رایج در جمعیت عمومی همپوشانی دارند.

برخی از ویژگی‌ها واقعاً مهم هستند تا ما را در مورد سندرم کوشینگ بیندیشند، از جمله پُرتورای صورت، افزایش وزن، ضعف عضلانی، کبودی و استریا.

اما علائم و نشانه های سندرم کوشینگ کاملاً متنوع است. آنها عبارتند از افزایش وزن ، صورت ماه ، هیپرهیدروزیس ، آکنه ، مویرگ های شکسته ، کبودی آسان ، استریاهای شکمی ، بی خوابی ، کاهش میل جنسی ، پریودهای نامنظم در زنان ، افسردگی ، پلی اوری ، پلی دیپسی ، دیابت ، پوکی استخوان ، ضعف عضلانی پروگزیمال ، بهبود ضعیف زخم، کلیه ها. سنگ، سردرد، درد مفاصل، کلسترول بالا، فشار خون بالا

سندرم کوشینگ چیست؟ علائم ، پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از بیماری کوشینگ

سندرم کوشینگ چگونه درمان می شود؟

درمان تا حد زیادی به دلیل تولید بیش از حد کورتیزول بستگی دارد. ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا صرفاً استفاده از داروهای مهارکننده کورتیزول باشد.

تحقیقات بیشتری روی سندرم کوشینگ توسط دانشمندان در زمینه‌های پیشگیری، درمان و روش‌های تشخیص دقیق‌تر انجام می‌شود. در این بین، ریزش موی مرتبط با سندرم کوشینگ را می توان با داروهای بدون نسخه و تکنیک های استتار درمان کرد.

خلاصه

تشخیص سندرم کوشینگ، به ویژه در موارد خفیف، آسان است. علائم می تواند بسیار متنوع باشد. هنگامی که فکر می کنیم احتمال ابتلای بیمار به سندرم کوشینگ وجود دارد، ما از چک لیست سندرم کوشینگ برای راهنمایی پرسش خود استفاده می کنیم.

آلوپسی آندروژنتیک در بخش قابل توجهی از مبتلایان به سندرم کوشینگ وجود دارد، اما ممکن است مشکل اصلی نباشد.

فرد باید دارای شاخص بالایی از احتمال به سندرم کوشینگ باشد. ادرار ۲۴ ساعته برای کورتیزول آزاد، آزمایش کورتیزول بزاق قبل از خواب یا آزمایش سرکوب دگزامتازون در طول شب ۱ میلی گرم ممکن است برای کسانی که مشکوک به داشتن سندرم کوشینگ هستند مناسب باشد.

منبع: https://sciencebeta.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *