مجله

چرا پلک ها خشک می شوند؟ چگونه با آنها رفتار کنیم؟

خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک

خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک

خشکی پلک به خصوص در فصل زمستان به طور مداوم با خارش و لایه برداری پوست خدشه دار می شود. با این حال، شما می توانید به دلایل بسیاری دیگر نیز دچار خشکی پلک شوید. از افزایش سن گرفته تا عوامل محیطی، دلایل مختلفی برای خشکی پوست پلک ها وجود دارد. اگرچه این مشکل جدی نیست، اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به عفونت و سایر عوارض شود. آیا پوست خشک پلک شما کنده می شود و بافت خود را از دست می دهد؟ آیا به دنبال راه هایی برای مدیریت این مشکل هستید؟  این مقاله از فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی سلامتی و زیبایی با موضوع خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک به شما کمک می کند علل و علائم خشکی پلک و نحوه درمان آن را قبل از عفونت پیدا کنید.

خشکی پلک می تواند به دلیل پیری پوست و همچنین سایر بیماری های پوستی مانند درماتیت تماسی ایجاد شود. هنگامی که پلک های شما خشک می شوند، پوست پوسته پوسته و خشن را روی پلک های خود تجربه می کنید. اما این علائم بسته به علت بیماری متفاوت است. بسیاری از درمان‌های بدون نسخه برای مدیریت این بیماری وجود دارد. شناسایی محرک ها نیز به پیشگیری از آن کمک می کند. همچنین می توانید با تغییرات جزئی در سبک زندگی از شر خشکی پلک خلاص شوید. با این حال، اگر علائم شما حتی پس از انجام این درمان ها فروکش نکرد، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

شامپو رشد مو بایوفل کانادا، روشی فوری و بدون بازگشت برای درمان انواع الکوهای ریزش مو می باشد.

خرید بهترین شامو رشد مو برای درمان ریزش مو بدون بازگشت

شامپو ضد ریزش مو بایوفول کانادا
شامپو ضد ریزش مو بایوفول کانادا

یک امتیاز بسیار مهمی که شامپو ضد ریزش فوری ویتامینه، گیاهی و ارگانیک بایوفول داراست خاصیت رشد مجدد مو آن است.

بسیاری از افراد از ریزش مو ارثی و ژنتیکی رنج می برند خبر خوب این است که شامپو رشد مو گیاهی مو ایج دیفنس درمان انواع الگوهای ریزش مو می باشد.

این محصول را به جرات می توان بهترین شامپو ضد ریزش مو معرفی کرد زیرا با قطع درمان ریزش مو برگشت پذیر نبود و از بهترین ترکیبات ارگانیک و گیاهی بهره مند است.

خشکی پلک چیست؟

پوست پلک نازک تر از پوست سایر قسمت های بدن شماست. همچنین رگ های خونی زیادی در اطراف چشم وجود دارد. این عوامل باعث می شوند پلک های شما بیشتر مستعد تحریک و سایر بیماری های پوستی شوند. خشکی پلک ها ممکن است منجر به ترک خوردن پوست ظریف یا پوسته پوسته شدن شدید شود.

ممکن است به دلایل زیادی مانند عوامل محیطی یا بیماری های پوستی رایج دچار خشکی پلک شوید. برای اطلاعات بیشتر در مورد علت خشکی پلک، ادامه مطلب را بخوانید.

علل خشکی پلک

خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک
خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک

به گفته دکتر نورمن شیدلو ، اپتومتریست مجرب ،  همه چیز از افزایش سن گرفته تا آلرژن ها می تواند باعث خشکی پلک شود. او می‌گوید: «شایع‌ترین علل خشکی پلک‌ها خشکی و سردی هوا، برخی محصولات مراقبت از پوست، آلرژن‌های محیطی، درماتیت تماسی و مالش بیش از حد چشم است.»

 افزایش سن:

 با افزایش سن، پوست شما بیشتر مستعد خشکی می شود. خاصیت ارتجاعی و ضخامت پوست تغییر می کند و نرمی خود را از دست می دهد. با افزایش سن، رطوبت به دلایل مختلفی مانند کاهش سطح اسید هیالورونیک، کاهش عرضه مواد مغذی و غیره از بین می رود. این عوامل ممکن است به خشکی پلک ها کمک کنند.

عوامل محیطی:

 محیطی که در آن زندگی می کنید نیز می تواند باعث خشکی پلک شود. آب و هوای خشک و هوای سرد پوست شما را خشک می کند. آنها می توانند رطوبت لایه های بیرونی پوست را کاهش دهند که منجر به خشکی می شود. اتاق هایی با رطوبت کم نیز می توانند پلک های شما را خشک کنند. شستن صورت با آب داغ نیز همین تاثیر را دارد.

سایر عوامل محیطی یا بیرونی که ممکن است به خشکی پوست (از جمله خشکی پلک) کمک کنند و روند پیری را تسریع کنند عبارتند از آلودگی هوا، آسیب خورشید، سیگار کشیدن و تغذیه نامناسب.

 درماتیت تماسی:

 به این بیماری اگزمای تماسی نیز می گویند. هنگامی که پوست شما با چیزی که باعث واکنش آلرژیک می شود تماس پیدا می کند. محرک هایی مانند محصولات مو، آرایش، فر مژه، شوینده های صورت، کرم های ضد آفتاب، مرطوب کننده ها، گرد و غبار، کلر استخرها و غیره می توانند باعث درماتیت تماسی روی پلک شما شوند. 

 درماتیت آتوپیک:

 افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک به دلیل ناهنجاری در اپیدرم و سیستم ایمنی پوست حساسی دارند. این منجر به خشکی و خارش پوست می شود. عوامل محیطی، ژنتیک، و حساسیت غذایی   ممکن است باعث اگزمای آتوپیک شوند.

 بلفاریت: 

این یک التهاب شایع پلک است که در اثر باکتری یا سایر شرایط سلامتی مانند روزاسه یا آلرژی ایجاد می شود. معمولا هر دو چشم را درگیر می کند. علائم رایج مرتبط با بلفاریت عبارتند از: احساس سوزش، تحریک، اشک ریزش، فتوفوبیا (حساسیت شدید به نور)، تاری دید و قرمزی چشم. پلک های شما نیز متورم و پوسته پوسته می شوند.

کرم حجم دهنده سینه میبلین آمریکا، روشی ایمن و بدون عوارض برای بزرگ کردن سینه

خرید بهترین کرم حجم دهنده سینه برای بزرگ کردن سینه بدون عوارض و در مدت یک هفته

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن cerem-meybelin2-800x800.png است

بزرگ کردن سینه با کرم حجم دهنده سینه، یک روش عالی و طبیعی برای بهبود اندازه سینه، درمان افتادگی سینه و به طور کلی اصلاح فرم سینه ها است.

کرم بزرگ کننده سینه، روشی ایمن، مؤثر و بدون عوارض جانبی بوده که باعث افزایش وزن نمی شود و فقط ناحیه سینه را هدف قرار می دهد.

لوسیون حجم دهنده سینه میبلین، دارای ظرفیت جذب قوی و مناسب برای انواع پوست می باشد، به راحتی جذب می شود و از نوبت اول استفاده کارایی خود را دارا می باشد.

از دیگر ویژگی خاص و منحصر به فرد این حجم دهنده باسن، اثر دهی فوری و یک هفته ای آن و ماندگاری اثر آن میباشد.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن، تنها نماینده رسمی و انحصاری واردات محصولات آرایشی و بهداشتی میبلین نیویورک در ایران و امارات میباشد.

علائم همراه با خشکی پلک بسته به علت آن متفاوت است. برخی از علائم رایج در بخش بعدی مورد بحث قرار می گیرند.

علائم و نشانه های خشکی پلک

خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک
خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک

برخی از علائم رایج این بیماری پوستی عبارتند از:

  •  خارش
  •  پوسته پوسته شدن
  •  ریزش مژه
  •  رشد مژه ها در جهت اشتباه
  •  پوست پوسته پوسته و خشن
  •  سوزش دردناک
  •  لایه برداری
  •  تراوش و تشکیل پوسته

شدت این علائم می تواند از خفیف تا شدید بر اساس علت زمینه ای متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است خارش را تجربه نکنند و برخی دیگر ممکن است سوزش شدیدتری را تجربه کنند. در صورت داشتن پلک های خشک، پلک های شما نیز ممکن است متورم شوند.

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، به دنبال درمان مناسب باشید و قبل از اینکه منجر به عفونت شود، شرایط را مدیریت کنید. برای یادگیری نحوه درمان آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

نحوه درمان خشکی پلک

دکتر یونا راپوپورت ، چشم پزشک دارای  گواهی هیئت مدیره ، می گوید که درمان به علت خشکی و علائم بستگی دارد. در صورت درماتیت آتوپیک، می توانید با هیدروکورتیزون بدون نسخه، کرم دور چشم روان کننده بدون نسخه و پماد تجویزی مانند پماد تاکرولیموس شروع کنید. اگر علت بلفاریت باشد، یک کمپرس گرم ایده خوبی است، یا احتمالاً یک پماد استروئیدی مانند Tobradex.

بهداشت پلک یکی از مهمترین اقدامات برای مدیریت بلفاریت است. آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی نیز در درمان آن موثر هستند.

آنتی هیستامین ها و سایر پمادهای موضعی یا مرطوب کننده ها نیز می توانند برای کاهش خارش و تورم استفاده شوند. همچنین، محرک های خود را شناسایی کنید و سعی کنید تا حد امکان از آنها دوری کنید.

به غیر از این درمان ها و داروها OTC، شما همچنین می توانید علائم خود را با درمان های خانگی ساده مدیریت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بخش بعدی را بررسی کنید.

چگونه در خانه از شر خشکی پلک خلاص شویم؟

خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک
خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک

دکتر شیدلو پیشنهاد می کند برای حفظ رطوبت و کمک به التیام و هیدراته ماندن پوست، مقدار کمی وازلین روی پلک خود بمالید. او می گوید: «اگر پلک ها قرمز و تحریک شده باشند، کمپرس سرد نیز به کاهش التهاب کمک می کند. می توانید یک کمپرس سرد را با پیچیدن یک کیسه یخ در حوله و قرار دادن آن روی پلک های خود به مدت ۱۰ دقیقه دو یا سه بار در روز درست کنید.

اگر پوست پلک شکافته یا ترک خورده باشد، مقدار بسیار کمی از اکسید روی مانند کرم یا پماد Desitin به بهبود شقاق کمک می کند. مطمئن شوید که آن را فقط روی پلک نگه دارید و از وارد شدن به چشم خود جلوگیری کنید.

شما همچنین می توانید خشکی پلک خود را با تغییرات جزئی در سبک زندگی مدیریت کنید:

  •  از استفاده از آب داغ برای شستشوی صورت خودداری کنید.
  •  صورت خود را با صابون ها یا پاک کننده های بدون عطر و ملایم بشویید یا تمیز کنید.
  •  پلک های خود را با پاک کننده های ایمن تمیز کنید.
  •  روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید.
  •  از لمس بی مورد چشم ها و پلک ها خودداری کنید.
  •  دست از مالیدن چشمان خود بردارید.
  •  دستان خود را تمیز نگه دارید.
  •  از یک مرطوب کننده برای افزایش رطوبت به محیط خود استفاده کنید.
  •  از تماس با موادی که باعث تحریک پلک شما می شود خودداری کنید.
  •  برای جلوگیری از تماس ذرات مضر با پلک ها و چشم ها از عینک های محافظ استفاده کنید.

خشکی پلک چیست؟ علل خشکی پلک، علائم و درمان خانگی خشکی پلک

راشل، یک وبلاگ نویس، به یاد می آورد که برای مدت طولانی با خشکی چشم سروکار داشت و در مورد نحوه برخوردش با این بیماری صحبت می کند. او به اشتراک می‌گذارد که رعد و برق قرنیه او را خراش داده و علت اصلی خشکی چشم شده است. وی اطلاعات کاملی از تمام داروها و محصولاتی که استفاده کرده است، مانند مرطوب‌کننده، قطره‌های چشمی، الگوی زمان کمتر از صفحه نمایش، کمپرس گرم/سرد، و موارد دیگر ارائه می‌کند. او می‌افزاید: «بهداشت پلک معمولاً توصیه می‌شود. من زیاد نگران این نیستم، زیرا هر شب صورتم را با صابون ملایم می شوم و پلک هایم را کاملاً ماساژ می دهم تا مطمئن شوم که تمام ریملم را پاک می کنم . »

روی محصولات آرایشی با فرمول مناسب برای چشمان خود سرمایه گذاری کنید تا مطمئن شوید که از موادی روی چشم خود استفاده نمی کنید که ممکن است آنها را خشک کند. علاوه بر این، آرایش را قبل از خواب با یک پاک کننده ملایم مبتنی بر روغن پاک کنید.
اگر هیچکدام از اینها جواب نداد و هنوز مدیریت این بیماری برای شما دشوار است، ممکن است لازم باشد با پزشک مشورت کنید. برخی از شرایط نیاز به مراقبت پزشکی دارند. 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درمان ها و داروهای بدون نسخه نتیجه ای نداشتند، باید با پزشک مشورت کنید. اگر مشکوک هستید که خشکی پلک شما به دلیل درماتیت است، با پزشک مشورت کنید تا علت آن را شناسایی کرده و بر اساس آن درمان را برنامه ریزی کنید. همچنین اگر خشکی پلک شما خارش دارد و خواب شما را تحت تاثیر قرار می دهد، می توانید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر شیدلو می گوید: «در صورت عدم درمان، خشکی پلک ممکن است مزمن شود و منجر به عوارض دیگری مانند عفونت و جای زخم شود. اگر علائم شما طی چند روز بهبود نیافت، مهم است که به دنبال کمک پزشکی باشید. پزشک شما ممکن است مجبور باشد برای تشخیص این بیماری معاینه فیزیکی انجام دهد.

ژل لاغری هات چیلی، روشی فوری و بدون بازگشت برای لاغری فوری و چربی سوزی موضعی

خرید بهترین ژل لاغری برای لاغری فوری در کمتر از دو هفته بدون رژیم غذایی

کرم لاغری هات چیلی، به کاهش وزن کمک می کند. ترکیبی از مواد فعال رسوبات چربی را ذوب می کند و بافت ها را سم زدایی می کند. می توان از آن به عنوان کرم ماساژ برای لاغری موضعی و چربی سوزی فوری استفاده کرد.

ژل لاغری هات چیلی، دارای ظرفیت جذب قوی و مناسب برای انواع پوست می باشد، به راحتی جذب می شود و از نوبت اول استفاده کارایی خود را دارا می باشد.

ماساژی که هنگام استفاده از این ژل لاغری شکم و پهلو انجام می شود باعث بهبود گردش خون،دستیابی به متابولیسم چربی سوزی و افزایش تخلیه و دفع سموم از بدن می شود.

بهترین کرم لاغری شکم فاقد مواد شیمیایی بوده و دارای ترکیباتی کاملا ارگانیک می باشد که به چربی سوزی و کاهش وزن فوری کمک می کند.

پاسخ به سوالات متداول

آیا می توانم برای خشکی پلک هایم وازلین بزنم؟

بله، می توانید یک لایه نازک از وازلین را روی پلک های خود بمالید تا پوست خشک را مرطوب کنید. اما از قرار دادن لایه ضخیم خودداری کنید زیرا ممکن است منافذ شما را مسدود کند.

کدام روغن برای پلک بهتر است؟

این کاملاً به نوع پوست و ترجیحات شما بستگی دارد. ترکیبی از یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون) و روغن های ضروری (مانند روغن رزماری یا روغن نعناع) ممکن است موثرترین باشد.

اگزما روی پلک ها چگونه است؟

اگزما به صورت فلس روی پلک بالا و پایین ظاهر می شود. همچنین ممکن است با تورم، درد و خارش همراه باشد.

آیا می توان کرم هیدروکورتیزون را روی پلک ها گذاشت؟

کرم های هیدروکورتیزون ۰٫۵ تا ۱ درصد برای مشکلات پوست خشک مانند اگزمای پلک توصیه می شود.

آیا روغن نارگیل برای اگزمای پلک مفید است؟

بله، می توانید کمی روغن نارگیل به پلک ها بمالید تا خشکی آن ها کاهش پیدا کند، زیرا این روغن خاصیت مرطوب کنندگی دارد. با این حال، روغن نارگیل بیش از حد ممکن است منافذ را مسدود کند و اگزما را بدتر کند.

آیا رتینول می تواند باعث خشکی پلک شود؟

در برخی موارد، رتینول ممکن است باعث خشکی و سوزش بیش از حد شود، به ویژه هنگامی که روی پوست ظریف اطراف چشم استفاده شود.

سخن پایانی
  • خشکی پلک ها به دلیل عوامل حساسیت زا یا آب و هوا باعث قرمزی و پوسته پوسته شدن پلک ها می شود.
  • رعایت بهداشت پلک و استفاده از محصولات مناسب برای پوست می تواند از خشکی پلک جلوگیری کند.
  • درمان های خانگی و داروهای بدون نسخه مانند وازلین و کرم دزیتین می توانند به مرطوب کردن پلک های خشک کمک کنند.
  • اگر این وضعیت ادامه داشت، برای جلوگیری از عفونت و جای زخم با پزشک مشورت کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *