مجله

آفتاب سوختگی و سرطان پوست هنگام برنزه کردن چه کسانی را تهدید میکند؟

آفتاب سوختگی

شما کدام نوع پوست فیتزپاتریک هستید؟

تایپ پوست فیتزپاتریک روشی برای طبقه بندی انواع رنگ پوست با اشاره خاص به خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست است. اشعه ماوراء بنفش خورشید خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان پوست را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش تقریباً ۶۵٪ از ملانوم و ۹۰٪ سرطان پوست غیرملانومی را تشکیل می دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند باعث آفتاب سوختگی و پیری پوست شود. پس اگر قصد برنزه کردن پوست خود را دارید، این مقاله را از دست ندهید. این مقاله از سایت سلامتی و زیبایی به بررسی سیستم تایپ پوست فیتزپاتریک و به نحوه محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید (آفتاب سوختگی بعد از برنزه کردن) می پردازد.

انواع پوست فیتزپاتریک چیست؟

آفتاب سوختگی و سرطان پوست
برنزه کردن پوست طبق طبقه بندی انواع رنگ پوست

دانشمندان در سال ۱۹۷۵ سیستم نوع پوست فیتزپاتریک را توسعه دادند. این روشی مفید برای تعیین نوع پوست و خطر ابتلا به سرطان پوست است.

سرطان پوست یک نوع سرطان شایع در ایالات متحده است. طبق گفته بنیاد سرطان پوست، از هر ۵ نفر، ۱ نفر در ایالات متحده در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می شود.

کارشناسان، انواع پوست فیتزپاتریک را با پرسیدن واکنش پوستشان به نور خورشید از مردم تعیین کردند. نتایج، روندهای واضحی را نشان داد که به محققان اجازه می‌داد شش نوع پوست مختلف را بر اساس میزان ملانین موجود شناسایی کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ تایید کرد که این سیستم در شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند مفید است. اما همچنین دریافت که زمانی که یک متخصص پوست ارزیابی را به جای یک فرد انجام دهد، موثرتر است.

همچنین شایان ذکر است که پوست همه افراد به طور مرتب در یکی از انواع آن قرار نمی گیرد. این سیستم به جای یک طبقه بندی قطعی به عنوان یک راهنما عمل می کند.

انواع پوست:

آفتاب سوختگی و سرطان پوست
برنزه کردن پوست طبق طبقه بندی انواع رنگ پوست


سیستم نوع پوست فیتزپاتریک می تواند با طبقه بندی پوست بر اساس میزان ملانین موجود، به پیش بینی افرادی که در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند کمک کند.

پوستی که ملانین بسیار کمی دارد محافظت کمی در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید دارد و احتمالاً به سرعت می سوزد. هنگامی که پوست می سوزد، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

ملانین یک رنگدانه قهوه ای تیره است که در مو، پوست و عنبیه چشم وجود دارد. هر چه فرد ملانین بیشتری داشته باشد، پوست، مو و چشم‌های او تیره‌تر می‌شود و احتمال برنزه شدن پوست به جای سوختن بیشتر است.
جدول زیر خلاصه ای از منبع معتبر انواع پوست فیتزپاتریک (طبقه بندی رنگ پوست) و ویژگی های آنها را نشان می دهد.

رنگ پوسترنگ چشم و مونوع برنزه شدن
سفید بسیار کم رنگاغلب با چشمان سبز یا آبی_موهای روشن یا قرمزبدون برنزه شدن می سوزد
سفیداغلب با چشم های آبی_موهای به نسبت روشنمی سوزد و به راحتی برنزه نمی شود
روشنچشم های قهوه ای_ موهای قهوه ای ابتدا می سوزد سپس برنزه می شود
قهوه ای روشنچشم های تیره_موهای تیرهکمی می سوزد و به راحتی برنزه می شود
قهوه ایچشمان تیره_موهای تیرهبه راحتی به رنگ تیره تر برنزه می شود و به ندرت می سوزد
تیره یا سیاهچشمان تیره_موهای تیرههرگز نمی سوزد اما تیره تر می شود
انواع رنگ پوست


به یاد داشته باشید که این توضیحات فقط یک راهنما هستند. نوع پوست یک فرد ممکن است به طور منظم در یک دسته قرار نگیرد. به عنوان مثال، پوست یک فرد ممکن است رنگ پریده به نظر برسد، اما ممکن است فرد به جای سوختن در آفتاب، برنزه شود.

نحوه محافظت از آفتاب سوختگی در هر نوع پوست

 سرطان پوست
آفتاب سوختگی بعد از برنزه کردن پوست

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به هر نوع پوستی آسیب برساند. اگر وقت خود را در فضای باز می گذراید باید:

  • از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که پرتوهای خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر قوی ترین است. (و البته بهترین زمان برای برنزه کردن)
  • در صورت امکان در سایه بنشینید یا راه بروید.
  • از کلاه لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید که جلوی اشعه ماوراء بنفش را بگیرد.
  • اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید، لباس محافظ بپوشید.
  • حداقل یک بار در ماه پوست را از نظر تغییرات بررسی کنید و در صورت بروز هر گونه تغییرات به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

در بخش های زیر خطرات مربوط به هر نوع پوست و اینکه چرا همه باید از پوست خود محافظت کنند، بحث می شود.

آفتاب سوختگی انواع ۱ و ۲

برنزه کردن پوست طبق طبقه بندی رنگ
آفتاب سوختگی بعد از برنزه کردن

افراد مبتلا به پوست فیتزپاتریک نوع ۱ یا ۲ اغلب دارای پوست روشن، کک و مک و موهای روشن هستند. انجمن سرطان آمریکا (ACS) آنها را به عنوان عوامل خطر سرطان پوست ملانوم فهرست می کند.

خطر آسیب خورشید زیاد است که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سوزش
  • نشانه های پیری
  • سرطان پوست
  • افرادی که پوست بسیار روشن دارند باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای محافظت از پوست خود انجام دهند.

به عنوان مثال، آنها باید از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنند. SPF 70 و ۱۰۰ نیز موجود است. یک ضد آفتاب با طیف وسیع از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کند.

همچنین برای افرادی که این نوع پوست دارند بهتر است تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند و لباس های محافظی بپوشند که اشعه های خورشید را منعکس می کند.

آفتاب سوختگی انواع ۳ و ۴

برنزه کردن پوست طبق طبقه بندی رنگ
آفتاب سوختگی بعد از برنزه کردن طبق انواع رنگ پوست

اگر فردی دارای پوست نوع ۳ یا ۴ باشد، پوست او می‌سوزد، اما برنزه می‌شود. خطر ابتلا به سرطان پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید نسبت به افرادی که پوست نوع ۱ و ۲ دارند کمتر است، اما همچنان این خطر وجود دارد.

اگرچه انواع پوست در بین افراد با منشأ مشابه بسیار متفاوت است، اما آنهایی که دارای تیپ ۳ و ۴ هستند اغلب شامل افراد مدیترانه ای، اروپای جنوبی، لاتین و آسیایی می شوند.

به عنوان مثال، سرطان پوست ۲ تا ۴ درصد سرطان ها در افراد آسیایی و ۴ تا ۵ درصد از همه سرطان ها در افراد با منشاء اسپانیایی است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ در مورد خطر ابتلا به سرطان پوست در بین مردم اسپانیایی تبار در ایالات متحده ابراز نگرانی کردند.

نرخ سرطان پوست در ۲۰ سال گذشته تقریباً ۲۰٪ افزایش یافته است.

نوع ۵ و ۶

برنزه کردن پوست طبق طبقه بندی رنگ
آفتاب سوختگی بعد از برنزه کردن

افرادی که دارای انواع پوست ۵ و ۶ هستند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند، اگرچه این خطر کمتر از افرادی است که نوع پوست ۱ یا ۲ دارند. حتی اگر پوست نسوزد، آسیب نور خورشید می تواند منجر به سرطان و علائم اولیه شود.

سرطان پوست تنها ۱ تا ۲ درصد همه سرطان ها در سیاه پوستان را تشکیل می دهد. وقتی اتفاق می افتد، چشم انداز ممکن است به دلایل مختلفی بدتر شود، از جمله:

  • آگاهی: مانند جوامع اسپانیایی تبار، سیاه پوستان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنها ممکن است کمتر مراقب علائم سرطان پوست باشند، زیرا این سرطان عمدتاً بر پوست های روشن تر تأثیر می گذارد.
  • انتظارات: کارکنان مراقبت های بهداشتی کمتر انتظار دارند که سرطان پوست در پوست های تیره تر وجود داشته باشد و ممکن است یک بررسی کامل انجام ندهند. همچنین ممکن است ضایعات در پوست تیره تر از آنچه در مطالب آموزشی نشان داده شده است متفاوت به نظر برسند.
  • محل سکونت: در انواع پوست ۵ و ۶ ممکن است تغییراتی در نقاطی که در معرض آفتاب نیستند مانند کف پا ایجاد شود. این ممکن است آنها را کمتر مورد توجه قرار دهد.
  • با توجه به بنیاد سرطان پوست، میزان بقای ۵ ساله ملانوما در افراد سیاه پوست ۶۵% است، در حالی که این میزان برای افراد سفیدپوست ۹۱% است. با تشخیص زودهنگام، میزان بقا ۹۹٪ است.

اقدامات حفاظتی برای انواع رنگ پوست ۵ و ۶ به همان اندازه که برای انواع دیگر ضروری است ضروری است.

با این حال، کرم‌های ضدآفتابی که برای پوست‌های روشن‌تر طراحی شده‌اند، ممکن است اثری روی صورت باقی بگذارند که ظاهری خاکستری یا گچی می‌دهد.

به گفته یکی از متخصصان منبع معتبر، که برای بنیاد سرطان پوست نوشته شده است، کرم هایی که حاوی نانوذرات اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند ممکن است خوب عمل کنند.

انواع پوست

استفاده از یک دستگاه‌سولاریوم مورد تایید به همراه لوسیون برنزه کننده مناسب و خوب، برای برنزه کردن انواع پوست مخصوصا پوست های حساس می تواند بی خطر باشد. خرید لوسیون برنزه‌ کننده با توجه به نوع پوست یکی از نخستین اقدامات برای کاربرد موفقیت‌آمیز آنهاست. پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما، استفاده از برنزه کننده فوری فلورسان است. این برنزه کننده با حفاظت از پوست شما، مانع از سوختن، پوسته پوسته شدن، تکه تکه شدن، لکه انداختن و… خواهد شد.

کرم برنزه کننده فوری پوست بدن و صورت فلورسان با ماندگاری ۴ ماه

برنزه کننده فلورسان روسیه
برنزه کردن پوست با برنزه کننده فوری فلورسان روسیه

برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان به صورت مؤثری پوست را مرطوب نموده و آن را نرم می کند.

و از تأثیرات خشکی، پوسته پوسته شدن و چین و چروک جلوگیری می نماید.

اسپری برنزه کننده فوری فلورسان مخصوص مقاومت در برابر تابش شدید می باشد، مخصوصاٌ برای پوست حساس و جوان صورت و بدن، فلورسان با ترکیبی که دارد

تأثیر برنزه ی طلایی تیره عمیق و زیبایی روی پوست می گذارد و رنگ برنزه ی طبیعی طلایی را ایجاد می نماید.

عناصر طبیعی آنتی اکسیدان آن، پوست را از اثرات مضر اشعه های فرابنفش حفظ کرده و از ایجاد پیگمانتاسیون (پیسی) جلوگیری می نماید.

بدون نیاز به استفاده طولانی مدت از دستگاه سولاریوم و یا حمام آفتاب می توانید تا ۴ ماه برنزه بمانید.

نکته

خصوصیات یک برنزه کننده خوب را بدانید تا بتوانید راحت تر خرید کنید! روی لینک رو به رو کلیک کنید: چرا بعضی از برنزه کننده ها رنگ دهی بهتری دارند؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

افراد با هر نوع پوستی باید هر ماه یکبار پوست خود را چک کنند. آنها باید در صورت یافتن خال یا لکه پوستی به دنبال کمک پزشکی باشند:

آفتاب سوختگی بعد از برنزه کردن
  • جدید است یا در حال تغییر است، به خصوص اگر سن فرد ۳۰ سال یا بیشتر باشد
  • بیش از یک چهارم اینچ (۶ میلی متر) عرض دارد
  • دارای طرح کلی لکه دار یا ناهموار است
  • نامتقارن با بافت، شکل و رنگ ناهموار است
  • در حال تغییر رنگ، از قهوه ای به سیاه است
  • احساس خارش یا گزگز
  • در حال تغییر بافت و زبری یا زخم شدن است
  • تورم
  • خونریزی
  • شایان ذکر است که سرطان پوست ممکن است در انواع مختلف پوست متفاوت به نظر برسد.

به عنوان مثال، کارسینوم سلول بازال اغلب به رنگ صورتی و مرواریدی ظاهر می شود، به خصوص در پوست روشن تر. با این حال، در حدود نیمی از موارد در پوست های تیره تر رنگدانه می شود. در این موارد قهوه ای به نظر می رسد.

ملانوم عدسی آکرال نوعی سرطان پوست است که ارتباط مستقیمی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ندارد. به صورت یک لکه تیره ظاهر می شود که اغلب در کف دست یا کف پا ظاهر می شود. به نظر می رسد در افراد با انواع پوست ۵ و ۶ شایع تر است.

اگر هر گونه تغییر پوستی غیرعادی به نظر می رسد یا باعث نگرانی می شود، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

خلاصه

انواع پوست فیتزپاتریک می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به سرطان پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک کند. به طور کلی، خطر ابتلا به سرطان پوست برای افراد دارای پوست نوع ۱ یا ۲ بیشتر است.

با این حال، سرطان پوست می تواند هر نوع پوستی را تحت تاثیر قرار دهد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید این خطر را افزایش می دهد.

همه باید پوست خود را به طور منظم بررسی کنند، از جمله مناطقی که نور خورشید به آنها نمی رسد. افراد در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی باید به پزشک مراجعه کنند.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن

شرکت ساسانیان تنها نماینده رسمی واردات فلورسان روسیه در ایران و امارات متحده عربی میباشد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *